W201 1.8 1991 tyhjäkäyntiongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sasasd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 20.11.2014 19:55

W201 1.8 1991 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Sasasd »

Eli ostosta asti ollut ongelmana:

-kierrokset tippuu nopeasti alle tyhjäkäynnin kun painaa kytkimen pohjaan. Yleensä tippuu 400-500 rpm ja palautuu hyppien takas 750 rpm. Välillä palautuu normaalisti 750 rpm ja välillä sammuu sitten.

Paikallaan kaasutellessa tätä ongelmaa ei ole, paitsi ehkä saattaa välillä käydä hieman alempana kuin 750 rpm. Kävi miettimään eikös tässä ole auton nopeuden haisteleva anturi, joka nostaa tyhjäkäyntiä liikeessä? Kuuluuko kierrosten tippua 750 rpm vapaalla liikkeessä vai pysyä hieman ylempänä ja laskea vasta kun pysähtyy? Tässä ei ole ABS jarruja eikä vakionopeudensäädintä sekä 4 vaihteinen manuaali.

Ilman ylijänniterelettä testasin ja kierrokset palautuvat nätisti siihen 1000 rpm. Eivät tippuneet ja hyppineet yms. Ilmamääräpotentiometri antoi 0,57-0,59v pinneistä 1 ja 2 ja 4600 ohmia pinneistä 1 ja 3. Pitäisikö kierrosten laskea kun sen kaasuvivuston mikrokytkintä painaa jos kaasuttelee reilusti? Itsellä ei näin tee mutta liittimen irroitus nostaa tyhjäkäynnin siihen 1000.

Monta tuntia olen yrittänyt etsiä vastausta ja itse olen päätynyt tyhjäkäyntisäätimeen, bensapumppuun tai lambdaan. Olisi kiva saada edes jotain ehdotuksia :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 1.8 1991 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Putsaa lisäilmaluisti kliinerillä..etsi ilmavuotoja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Sasasd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 20.11.2014 19:55

Re: W201 1.8 1991 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Sasasd »

Putsasin kerran mutta nopeasti vain. Eikös ilmavuodot voi sulkea pois jos toimii hyvin ilman YJ-relettä? Auto toimii muuten täysin normaalisti, ehkä vähän sahauttaa kylmänä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 1.8 1991 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mekaaninen ruisku voi olla säädöissään pois niin pahastikin että ilmavuodot ei haittaa..ecu säätää sen lopun sitten kohdilleen..muuten ihan hyvä pointti.
Toisekseen ei se paljoa tartte ilmaa sekaan kun tulee noita tyhjis ongelmia ja etenkin sammumisia....yleinen syy.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Sasasd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 20.11.2014 19:55

Re: W201 1.8 1991 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Sasasd »

Ilmavuotoja en ole löytänyt ja kaikenlaista olen testannut. Nyt pari kertaa ajon jälkeen olen mitannut jännitteen X11 pistokkeesta ja se oli tasainen 5,1v mistä laskujeni mukaan tulee 60-65% pulssisuhde. Jos auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen "koodi" katoaa ja jännite heittelee 4,5 - 5,5 v alueella lämpimällä koneella. Tuon tasaisen 5,1v saa vain ajamalla autoa, joka viittaisi aikalailla tuohon nopeusanturiin mittarin takana.

Alanko repimään mittaristoa irti ja tarkistamaan nopeusanturia jos tässä on...? Jotan tehtaan manuaalia luin jossa luki, että se anturi pitäisi olla minunkin autossa vaikka mitään lisävarustetta ei ole joka tarvitsisi sitä. Siellä luki, että nostaa kierroksia yli 1,4 km/h nopeudessa, jotta ohjaus olisi parempaa vaihde vapaalla/kytkin pohjassa/kaasu ylhäällä. Nopeusmittarin neula muuten hyppii 0 - 40 km/h välillä ja värisee hieman kokoajan. Matkamittari näyttää oikein.
Sasasd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 20.11.2014 19:55

Re: W201 1.8 1991 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Sasasd »

Ostin yleismittarin jolla voi pulssisuhdetta mitata. Ajon jälkeen näyttää 60%, laitoin johot väärinpäin jotta näyttää suoraan oikein. Uudelleenkäynnistää moottorin niin arvo heittelee 60 - 65%.

Mittariston otin irti ja sieltä oli kuvan mukainen oli irti.

Kuva

Eli tuo messinkinen holkki oli katkennut juurestaan. Liimasin sen takaisin paikoilleen mutta kävin miettimään kuuluko sen pyöriä vai olla vain paikoillaan? Sen sisällä oli tuo ohuempi nopeusmittariston pyörittäjä. Nyt mittari ei toimi ollenkaan... Tiedä sitten mikä meni vikaan. Meneekö vaijeri helposti piloille jos sitä vetelee päästään?

Lisäksi vielä koetin lambdan irroittaa käynnissä ollessaan. Mitään ei tapahtunut ja kone toimi täysin samanlailla... tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla. Lambda kylläkin syötti 0,1 - 0,9v jännitettä.
Sasasd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 20.11.2014 19:55

Re: W201 1.8 1991 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Sasasd »

Jooh eli mittariston takana oleva nopeusanturi oli syyllinen tähän. Nyt kierrokset eivät laske liikkeessä alle 900 - 1000 kun kytkimen painaa pohjaan.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2768
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W201 1.8 1991 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja markoala »

Olipas hyvää tietoa. Hyvä että vika löytyi.
W213 220d +W242 electric drive
Sasasd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 20.11.2014 19:55

Re: W201 1.8 1991 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Sasasd »

Sasasd kirjoitti:Jooh eli mittariston takana oleva nopeusanturi oli syyllinen tähän. Nyt kierrokset eivät laske liikkeessä alle 900 - 1000 kun kytkimen painaa pohjaan.
Bumppaan vanhaa lankaa mutta tästä voi olla hyötyä jollekkin bensamesen omistajalle. Eli tänään vaihdoin ilmamäärälautasen potentiometrin ja kierroisten dippaus ongelma lakkasi käytännössä kokonaan. Myös tyhjäkäynti on paljon tasaisempaa.

Jos joku painii tyhjäkäyntiongelmien kanssa suosittelen kattomaan potentiometerin kunnon. Itsellä näkyi aivan selvää kulumaa piirilevyn liukumapinnalla vaikka kilsoja vain 180 tkm (no ainakin mittarin mukaan). Maksoi noin 50e, myyjänä bennets-parts Ebay:stä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 1.8 1991 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulla yksi kiinan potikka niin kului puhki 3kk..eli osa on paskaa..orkkis kyllä maksaisi noin 230e.
Ja toi kierrosten tippuminen niin nopeus pulssi tiettyyn kierros lukuun asti tai tiettyyn nopeuteen niin sieltä lukee myös tyhjäkäynti asetukset ton kierrosten notkauksen takia pienessä rasituksessa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Ojiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ke 13.03.2013 07:37

Re: W201 1.8 1991 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Ojiz »

Sasasd kirjoitti:
Sasasd kirjoitti:Jooh eli mittariston takana oleva nopeusanturi oli syyllinen tähän. Nyt kierrokset eivät laske liikkeessä alle 900 - 1000 kun kytkimen painaa pohjaan.
Bumppaan vanhaa lankaa mutta tästä voi olla hyötyä jollekkin bensamesen omistajalle. Eli tänään vaihdoin ilmamäärälautasen potentiometrin ja kierroisten dippaus ongelma lakkasi käytännössä kokonaan. Myös tyhjäkäynti on paljon tasaisempaa.

Jos joku painii tyhjäkäyntiongelmien kanssa suosittelen kattomaan potentiometerin kunnon. Itsellä näkyi aivan selvää kulumaa piirilevyn liukumapinnalla vaikka kilsoja vain 180 tkm (no ainakin mittarin mukaan). Maksoi noin 50e, myyjänä bennets-parts Ebay:stä.
Nopeusmittari-anturin vaihdollako siis ei kumminkaan toiminutkaan? Itellä kans jekkuilee juurikin ajossa kun meinaa notkahtaa alle 600 ku käyttää kytkintä...
Sasasd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 20.11.2014 19:55

Re: W201 1.8 1991 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Sasasd »

Ojiz kirjoitti:
Sasasd kirjoitti:
Sasasd kirjoitti:Jooh eli mittariston takana oleva nopeusanturi oli syyllinen tähän. Nyt kierrokset eivät laske liikkeessä alle 900 - 1000 kun kytkimen painaa pohjaan.
Bumppaan vanhaa lankaa mutta tästä voi olla hyötyä jollekkin bensamesen omistajalle. Eli tänään vaihdoin ilmamäärälautasen potentiometrin ja kierroisten dippaus ongelma lakkasi käytännössä kokonaan. Myös tyhjäkäynti on paljon tasaisempaa.

Jos joku painii tyhjäkäyntiongelmien kanssa suosittelen kattomaan potentiometerin kunnon. Itsellä näkyi aivan selvää kulumaa piirilevyn liukumapinnalla vaikka kilsoja vain 180 tkm (no ainakin mittarin mukaan). Maksoi noin 50e, myyjänä bennets-parts Ebay:stä.
Nopeusmittari-anturin vaihdollako siis ei kumminkaan toiminutkaan? Itellä kans jekkuilee juurikin ajossa kun meinaa notkahtaa alle 600 ku käyttää kytkintä...
Siis hieman valehtelin, että sillä korjaantui kokonaan. Nopeusmittarin antura auttoi sen verran ettei sammuillut kytkintä painettaessa mutta vasta potentiometrin vaihto auttoi enää kierrokset dippaile. Nyt siis kun painan kytkintä vauhdissa kierrokset laskevat 900 ja pysähdyttäessä hyvin tasaisesti siihen 750.

atlas, voisitko kertoa keneltä/mistä ostit tuon kiinapotikan? Ainakin tuo vaikutti silmämääräisesti aivan yhtlaadukkaalta kuin vakio, myöntää jopa 2 vuoden takuun tuo myyjä tuolle.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 1.8 1991 tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos joku antaa sellaisen takuun niin kestääkin...en muista mistä ostin mutta huono oli....takuutakaan ei tainnut olla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin