Pientä vastustusta vene projektissa: Onko tuolla kaasuläpällä mitään tekemistä moottorin toiminnan kannalta, vai muodostaako vain alipainetta? Ja tarvitseeko ruiskupumppu sitä toimiakseen? (pes4m 55c320) Kaasuvivusto tarvitsisi yksinkertaistamista.
Toisekseen: koneen lämmöt eivät nouse yli 60c. Keväällä nousi kivasti 80c, mutta jossain välissä lakkasi lämpiämästä. Termari on vaihdettu, ja nyt on myös ennen öljynlauhdutinta termostaatti. Koneessa on Bowmanin lämmönvaihdin. Pannu on 100h sitten rempattu Tammerdieselissä, vaihdettu laakerit, männät yms.
Myös tyhjäkäynti aaltoilee, eikä varsinaisesti "räjähdä" käyntiin. Ajattelin vaihtaa kunnostetun pumpun vanhasta koneesta 220d. Onko syötöissä jotain eroa, vaikka numerot täsmää?
om 616.916 vene
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: om 616.916 vene
Patrick kirjoitti:Pientä vastustusta vene projektissa: Onko tuolla kaasuläpällä mitään tekemistä moottorin toiminnan kannalta, vai muodostaako vain alipainetta? Ja tarvitseeko ruiskupumppu sitä toimiakseen? (pes4m 55c320) Kaasuvivusto tarvitsisi yksinkertaistamista.
Toisekseen: koneen lämmöt eivät nouse yli 60c. Keväällä nousi kivasti 80c, mutta jossain välissä lakkasi lämpiämästä. Termari on vaihdettu, ja nyt on myös ennen öljynlauhdutinta termostaatti. Koneessa on Bowmanin lämmönvaihdin. Pannu on 100h sitten rempattu Tammerdieselissä, vaihdettu laakerit, männät yms.
Myös tyhjäkäynti aaltoilee, eikä varsinaisesti "räjähdä" käyntiin. Ajattelin vaihtaa kunnostetun pumpun vanhasta koneesta 220d. Onko syötöissä jotain eroa, vaikka numerot täsmää?
Kyseisen moottorin imusarjassa olevalla läpällä säätyy teho. Kaasuvivusto on yhteydessä mainttuun läppään.
Lämmön nousuun löytyy syy termostaateista.
Jos tyhjäkäynti aatoilee on hyvinkin vika tuossa imusarjan läpän ja vivuston aikaansaama.
OM 615 on erilainen pumppu mutta voi saada ruiskutusmäärät sopivaksi OM 616 moottoriinkin.
Re: om 616.916 vene
Eli, vaikka pumput olisivat samall osanumerolla, niin määrä on säädetty erilaiseksi? Saako tuon säädettyä miten?
-
- Mersumies
- Viestit: 513
- Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
- Paikkakunta: Turku
Re: om 616.916 vene
Foorumilla on samankaltaiseen ruiskutuspumppuun ohjeet lisätä ruiskutusmäärää ja moottorin kierroksia. Homma tapahtuu ruiskutuspumpun takapäädyn alla olevista säätömekanismeista.Patrick kirjoitti:Eli, vaikka pumput olisivat samall osanumerolla, niin määrä on säädetty erilaiseksi? Saako tuon säädettyä miten?
Tuosta linkistä saa osviittaa mitä pumpulle täytyy tehdä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=38436" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0091.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: om 616.916 vene
Kiitokset! Pitääpä lueskella läpi.
Tehoahan tuosta ei siis lisää tarvitse, koska matkavauhti syntyy pintakaasulla. Tärkeintä on, ettei männät pala ja että käyttö on muutenkin vaivatonta, koska yhdistyksen käytössä.
Tehoahan tuosta ei siis lisää tarvitse, koska matkavauhti syntyy pintakaasulla. Tärkeintä on, ettei männät pala ja että käyttö on muutenkin vaivatonta, koska yhdistyksen käytössä.
Re: om 616.916 vene
Mahtaako tuossa olla syöttöpumpussa alipainetoiminen säädin vai miksi siinä on kaasuläppä?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: om 616.916 vene
letku läppärungosta menee pumpun taakse. En ole vielä tarkemmin perehtynyt pumpun toimintaan, mutta monesta marinoidusta tuo läppä puuttuu. Olisiko sitten eri pumpulla? http://www.marinediesel-arndt.de/public ... om-616.phpS202 kirjoitti:Mahtaako tuossa olla syöttöpumpussa alipainetoiminen säädin vai miksi siinä on kaasuläppä?