w124 asiata...syöttöpumppu, kytkin, vaihteisto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
P_J_P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 02.06.2014 15:08

w124 asiata...syöttöpumppu, kytkin, vaihteisto

Viesti Kirjoittaja P_J_P »

Jaaha...rojekti etenee. Eli tarkoitus on vaihtaa w124 E250TD 20V moottori...siinä pienten peltitöiden lomassa 8)

Kun ei näitä Mersuja juurikaa ole tullut peruttua, niin muutamia kysymksiä. Eli mistä vaihteisto vuotaa jos näyttää tälle:
Kuva

Takastefastako? Ilmeisesti jollain on ollut nälkä remonttihommissa kun puuttuu tuosta laatikon yläreunasta pala :shock:

Entäs sitten kytkin, kun tuossa vaihtokoneessa on selkeästi kohouma tuossa keskellä mitä ei taas vanhassa...voiko kahdessa samanlaisessa koneessa olla erilaisia kytkimiä?!? :o

Kuva

Ja vielä...meinasin tyhjentää tuon katalysaattorin, tarkistaa ajoituksen ja samalla oli tarkoitus vähän syöttöjä säätää, mutta onkohan parempi unohtaa moinen kun on pikkasen noita alipainesysteemejä ja sähköäkin seassa...kaikki näyttäis liittyvän noihin EGR:ää ohjaaviin alipaineisiin, vai ohjaako EGR pumppuakin? Onko tekemätön paikka vai löytyykö hyviä ohjeita??

Kuva
Kuva

Niin ja katotaankos tästä ajoitus keskeltä reikää?
Kuva

Tässä nyt aluks pari juttua...kaikkien kiusaksi :think:
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 asiata...syöttöpumppu, kytkin, vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Syöttöpumppu moottoripaketti on automaattilootan perästä mutta siinäkö oli jatkeena manuaali aski vai miten tämä nyt menee?

Minusta loota voi näyttää tuolle vaikka se ei vuotaisikaan mitään minnekkään? Onkos lootassa nyt oikea määrä öljyä? Jos on selvästi vajausta niin on vuotanut ja harkitsisin kaksi kertaa laitanko paikalleen? Tietty jos varmuudella tietää sen olevan kunnossa ni sitte.

Sit tuosta ajoituksesta. Voin olla väärässä mutta minusta tuo ei ole moottorin syötönajoituksen juttu ollenkaan? Harmaamielikuva on että olen tuollaisen rinkulan nähny joskus ja olisi ollu edestäpäin katsottuna kampuran oikealla puolen ja se josta ajoitus katsotaan on sellainen "viiksi" vasemmalla puolen?

Tässä OM603:sen ajoitusviiksi ja kampura on asetettu OT merkkiin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 asiata...syöttöpumppu, kytkin, vaihteisto

Viesti Kirjoittaja dealer »

meinasin tyhjentää tuon katalysaattorin, tarkistaa ajoituksen ja samalla oli tarkoitus vähän syöttöjä säätää
Tee ihmeessä, ei aiheuta ongelmia mihinkään.
wiimax.fi
P_J_P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 02.06.2014 15:08

Re: w124 asiata...syöttöpumppu, kytkin, vaihteisto

Viesti Kirjoittaja P_J_P »

Jari Ke kirjoitti:Syöttöpumppu moottoripaketti on automaattilootan perästä mutta siinäkö oli jatkeena manuaali aski vai miten tämä nyt menee?
Kyllä kumpikin sekä autossa oleva että autoon tuleva moottori on manuaalilaatikko versioita, näköjään vaan tuo katalysaattori ja EGR vaikuttaa asiaan. Sivulla 3 on tutunnäköistä kaavioo:
http://www.w124-zone.com/downloads/MB%2 ... 1-0005.pdf

Eli sammutin, tyhjäkäynnin hienosäätö, ja onko toi nyt sit se alppikello on visiin samanlaisia kuin muissakin. Mutta sitten tuolla pumpun takana oleva mötikkä ARA (anti-jerk control), toimii sähköllä. Sivun 2 kuvan mukaan liittyis tohon syöttöön?:
http://www.w124-zone.com/downloads/MB%2 ... 1-1856.pdf

Sitten on toi mikrokytkin joka liittyy jollain tavalla täyskaasuun:
http://www.w124-zone.com/downloads/MB%2 ... 1-8317.pdf

Niin ja sitten toi alipaine hässäkkä siinä kyljessä joka näkyy tossa ekassa dokumentissa, ohjaa ilmeisesti vaan kaasun mukaan ton EGR:n käyttäytymistä?
Jari Ke kirjoitti:Minusta loota voi näyttää tuolle vaikka se ei vuotaisikaan mitään minnekkään? Onkos lootassa nyt oikea määrä öljyä? Jos on selvästi vajausta niin on vuotanut ja harkitsisin kaksi kertaa laitanko paikalleen? Tietty jos varmuudella tietää sen olevan kunnossa ni sitte.
No joo pienellä googlettelulla kaikki näytti samanlaisille, ja ei tosta nyt ainakaan hirveesti öljyä alle tippunut. Ainoo vaan että 400tkm ajettu pitäskö tehdä jotain? :?
Jari Ke kirjoitti:Sit tuosta ajoituksesta. Voin olla väärässä mutta minusta tuo ei ole moottorin syötönajoituksen juttu ollenkaan? Harmaamielikuva on että olen tuollaisen rinkulan nähny joskus ja olisi ollu edestäpäin katsottuna kampuran oikealla puolen ja se josta ajoitus katsotaan on sellainen "viiksi" vasemmalla puolen?
Kyllä toi vasemmalla puolella oli...mutta nyt pitää tarkistaa kun illan pimeydessä sitä ihmettelin, niin katoinko edes oikeesta paikasta :lol: :oops:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 asiata...syöttöpumppu, kytkin, vaihteisto

Viesti Kirjoittaja pera8x »

harvemmin nuo lootat kilometreistä rikki menee. ne hajoo liiasta voimasta. kun tollasta pikkuaskia käskytetään jollain 500nm väännöillä, niin ei se kauaa kestä. normi käytössä kyllä ajelee vaikka kuinka ja pitkään, jos edes joskus jaksaa öljyt vaihtaa.

tuo ajotus merkki, niin samoilla linjoilla Jarin kanssa. ei sitä katsota tuon rinkulan sisältä. sille on oma viisari jossain siellä vähän vasemmalla puolella keskilinjasta. taskulampulla sen löytää, jos se on paikoillaan. en tiedä mikä toi rinkula juttu on.

mikrokytkimestä en tiedä mikä se on. mullakin ollu monessakin mersussa sama kytkin. mää olen käyttänyt sitä automaatin kanssa sillain, että täyskaasulla päästää kaikki alipaineet lootalta pois :arrow: . vaihdot on kovia. alkaa oleen hyödyllinen jossain kohtaa, jos virittelee.
W201 250DT 20V
w201 190E
P_J_P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 02.06.2014 15:08

Re: w124 asiata...syöttöpumppu, kytkin, vaihteisto

Viesti Kirjoittaja P_J_P »

No löytyhän se oikeekin ajoitusviisari sieltä...katoin ensin liian paljon vasemmalta :clap: :oops: Eli näytti kummassakin mottorissa olevan tuo pyöreäkin reikä, mikä sitten lienee :wtf:

Ja eikun lisää kysymyksiä, mikä ero on 717.413 ja 717.411 laatikolla? Ei muuten mutta EPC väittää että pitäis olla valmistenumeron mukaan toi eka ja pois otetun laatikon kyljessä lukee tuo jälkimmäinen.. Onko noissa merkittäviä välityksellisiä eroja? ARRGGHH...itse itselleni vastaten, vetolevyt on noille laatikoille visiin erilaiset .411 single mass .413 dual mass. Onko kestossa eroja kun kuitenkaan kaameita tehoja ei tavoitella? Sen verran moottoreita vertailin että erililaiset levythän niissä on...

Ja vielä, nyt kun laatikko on irti niin meinasin vaihtaa painelaakerin, ja ton laatikossa olevan työsylinterin, niin mitä muuta kannattaa tarkistaa/vaihtaa samalla? Tuolta moottorin päästä lienee vaikeaa vaihtaa toi neulalaakeri kun kytkinasetelma on paikallaan, näyttäis olevan sen verran syvällä..
P_J_P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 02.06.2014 15:08

Re: w124 asiata...syöttöpumppu, kytkin, vaihteisto

Viesti Kirjoittaja P_J_P »

Hohhoi...johan on projekti. On sitten joku vaihtanut tohon autossa olleen koneen perään 200D:n vaihdelaatikon, kytkimen ja vauhtipyörän :x On se niin kiva kun ite vähän laitetaan kuntoon. Ja pelkästä veden tulvimisesta apumiehen jalkoihin se lähti...kohta on vaihdettu moottori, vaihteisto, korjattu perä, koko taka-akseli, ja etu- sekä takapään alustan osat :D

Tosta takajousituksesta kysymys, eli S124 farkku on kyseessä. Oletteko aina vaihtaneet alkuperäiset putket palloilta iskareille, vai voiko ne työstää ite jostain sopivasta materiaalista? Tosin voi olla kohta halvempi ostaa alkuperäiset :shock:
Vastaa Viestiin