W123 300 D ja pakoputken ripustukset

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

W123 300 D ja pakoputken ripustukset

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi !

Värkkäilin pakoputken kolinoitten kimpussa viime viikolla. Sain ne kuriin uusimalla takapöntön ripustuslenkit (4 kpl) ja "vastinkumit" (2 kpl). Jälkimmäiset puuttuivat kokonaan, joten ei ihme, että kolisi välillä.

Onko kuitenkin niin, että noiden takapöntön neljän ripustuskumin lisäksi putki ei olisi muuten millään kiinni alustassa ? Katseltiin kaverin kanssa yhtä 240 D:tä ja siellä oli keskiputken etuosissa tukirauta (heti laatikon takana). Eikö 300:ssa kuulu olla tuollaista ?

Ja laitehan oli 300D ja 5-lovinen manuaali.

Tiedosta kiitollisena,

Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Re: W123 300 D ja pakoputken ripustukset

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Wade kirjoitti:Moi !

Värkkäilin pakoputken kolinoitten kimpussa viime viikolla. Sain ne kuriin uusimalla takapöntön ripustuslenkit (4 kpl) ja "vastinkumit" (2 kpl). Jälkimmäiset puuttuivat kokonaan, joten ei ihme, että kolisi välillä.

Onko kuitenkin niin, että noiden takapöntön neljän ripustuskumin lisäksi putki ei olisi muuten millään kiinni alustassa ? Katseltiin kaverin kanssa yhtä 240 D:tä ja siellä oli keskiputken etuosissa tukirauta (heti laatikon takana). Eikö 300:ssa kuulu olla tuollaista ?

Ja laitehan oli 300D ja 5-lovinen manuaali.

Tiedosta kiitollisena,

Wade
Kuuluu olla tukirauta laatikosta putkeen. Monesti otettu pois kun kumiholkin kuluneet väljäksi ja alkaa ääntää ikävästi. Omastakin pudotin aikanaan pois, ei vaikuta käyttöön mitenkään...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: W123 300 D ja pakoputken ripustukset

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Wade kirjoitti:Moi !
Katseltiin kaverin kanssa yhtä 240 D:tä ja siellä oli keskiputken etuosissa tukirauta (heti laatikon takana). Eikö 300:ssa kuulu olla tuollaista ?
Ja laitehan oli 300D ja 5-lovinen manuaali.
Tiedosta kiitollisena,
Wade

Juu ei ole minunkaan 200D 5v:ssä tukirautaa, eikä edes paikkaa vaihdelaatikossa (Getrag) sille.
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: W123 300 D ja pakoputken ripustukset

Viesti Kirjoittaja Wade »

Tänks,samaapa taidan olla itsekin mieltä, koska en itsekään oikein löytänyt pintapuolisella tarkastelulla edes mahdollisia kiinnityspaikkoja tuosta askin päästä.

Tuntuu vain hieman hassulle, että tuo keskiosa on pyhän hengen varassa. Hiipii mieleen epäilys, että saattaa rasittaa pakosarjan ja putken liitosta, kun ei ole väliltä tuettu millään.

Mitenkäs muilla, joilla tuo 5-lovinen Getrag ?


Juu ei ole minunkaan 200D 5v:ssä tukirautaa, eikä edes paikkaa vaihdelaatikossa (Getrag) sille.[/quote]
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: W123 300 D ja pakoputken ripustukset

Viesti Kirjoittaja Wade »

Olikos sulla siis orggis 5-v ?

Mihaline kirjoitti: Kuuluu olla tukirauta laatikosta putkeen. Monesti otettu pois kun kumiholkin kuluneet väljäksi ja alkaa ääntää ikävästi. Omastakin pudotin aikanaan pois, ei vaikuta käyttöön mitenkään...
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Minulla on tuossa 5-V getragissa takapäässä kaksi sellaista pyöreää reikää joihin tulee se kiinnike. Niihin reikiin tulee ensin kumiholkit ja sitten niiden läpi pulteilla se kiinnike. Itsellä ei ole vielä kunnollista kiinnikettä vaan 4-vaihteisen kiinnikkeestä muokattu systeemi vain toisessa reiässä kiinni. Kone on kyllä 240D, mutta sama getragin lootahan se on kaikissa dieseleissä.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Heavy kirjoitti:Minulla on tuossa 5-V getragissa takapäässä kaksi sellaista pyöreää reikää joihin tulee se kiinnike. Niihin reikiin tulee ensin kumiholkit ja sitten niiden läpi pulteilla se kiinnike. .
Onko tuo laatikko ollut siinä tehtaan jäljiltä vai onko vaihdettu muusta mallista. Jos alkuperäinen niin sittehän niitä on kahdenlaisia. Oman valmistusvuosi on -83.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

juhaoh kirjoitti:Onko tuo laatikko ollut siinä tehtaan jäljiltä vai onko vaihdettu muusta mallista. Jos alkuperäinen niin sittehän niitä on kahdenlaisia. Oman valmistusvuosi on -83.
Jälkeenpäin laitettu 83 vuosimallia oleva 5-V getrag minulla. Onko getrageja kahdenlaisia mersun dieseleissä? Sen tiedän, että vanhat pystärin ajan laatikot ovat valurautalaatikoita. Siis 5-vaihteisia ja sitten on näitä alumiinikuorisia getragin mersulle valmistamia 5-vaihteisia.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Heavy kirjoitti:Minulla on tuossa 5-V getragissa takapäässä kaksi sellaista pyöreää reikää joihin tulee se kiinnike. .
Onko nuo pyöreät reijät samanlaisia alaspäin "roikkuvia" silmukoita kuin 4-vaihteisessa laatikossa.
Mistä mallista tuo laatikko on alkujaan?
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

juhaoh kirjoitti:
Heavy kirjoitti:Minulla on tuossa 5-V getragissa takapäässä kaksi sellaista pyöreää reikää joihin tulee se kiinnike. .
Onko nuo pyöreät reijät samanlaisia alaspäin "roikkuvia" silmukoita kuin 4-vaihteisessa laatikossa.
Mistä mallista tuo laatikko on alkujaan?
On. Laatikko on peräisin 120tkm ajetusta 300D:stä, otin perän, vetarit ja laatikon. Lopun nykäsin tilanpuutteessa paaliin...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Eipä ole tosiaan omassa 5-v lootassa silmukoita laatikon perässä. Tukipalkkikin on niin leveä neljällä pultilla kiinni, ettei siihen oikein sopiskaan.
Todettava sitten varmaankin, että taitaa olla kahdenlaisia 5-v getrakin takapäitä.
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Re: W123 300 D ja pakoputken ripustukset

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Löysinpä tämän vanhan aiheen. :)

Itselläni on -84 käyttöönotettu 300D 5-vaihteisella laatikolla ja siitäkin puuttuu pakoputken kannatin laatikon kohdalta. Laatikossa näyttäisi olevan reiät kiinnitystä varten. Tuntuisi, että putken kiinnitys on aika tiukoilla etupäästä, kun kone vielä heiluttaa sitä. Vaihdoin uudet kannakekumit takapönttöön ja uudet pultit etuosan laippaan, joten putki pysyy kyllä mukana. Onko kellään kuvaa alkuperäisestä kiinnikeraudasta tai peräti joutavana moista osaa? Tai jos löytyy joku muu toimiva kiinnityssysteemi siihen, niin vinkkejä otetaan vastaan. :)
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Vastaa Viestiin