OM642 swirl moottorin korjaus. Käyttäjien korjauskertomuksia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aki_Laurila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 14.02.2015 04:53

OM642 swirl moottorin korjaus. Käyttäjien korjauskertomuksia

Viesti Kirjoittaja Aki_Laurila »

Mortonki,

Lyhyt tausta: s211.222 tuontiauto. -06 vuosimalli (loppuvuonna ensirek.) V6 320E ja OM642. Kilsat 199Tkm... joo tiedän... näistä voidaan spekuloida loputtomiin, mutta kunto on vähintäänkin kilsojen mukainen, konetila siisti eikä ole pesty yms yms. Kaikki paperit saksasta viittaa siihen että oikeasti yksi omistaja (samassa lapussa vain yhden omistajan nimi, käytöönotto ja nyt rekkarista poisto. Huoltokirja korjaamokoodeilla ja leimoilla tukisi tätä. Mutta siitä ei enempää. Savuarvo oli jotain 0.1.

Auto on kerran mennyt climp modeen ja jättänyt muistiin vikakoodin. Toisen kerran sytytti tyhjäkäynnillä käynnistyksen yhteydessä vika valon mutta ei mennyt climp moodiin. Vika koodi siis vain käy päällä. Starilla katsottuna koodi on 2078, MB-numero hardware 0034466640, MB numero software 0154489902. Onko tämä tuo surullisen kuuluisa swirl moottori?

Starilla myös tutkimme railipaineita tyhjäkäynnillä. Paine ja määrä arvot olivat olemattomat tyhjäkäynnillä mutta heti kierroksilla normaalit. Tässä vaiheessa täytyy lisätä että auto käy täysin normaalisti joka tilanteessa eikä minkäänlaista toiminnallista vikaa ole missään tilanteessa. Voiko tämä kuitenkin liittyä jotenkin minun orastavaan ongelmaani? (Näköjään paineanturia myydään aika paljolti satasen molemmin puolin ebayssä, mutta solenoidiventtiiliä ei varmaan niin vaan ostetakkaan/vaihdeta. Ainakaan tuolla varaosanumerolla joka sinä päällä on ei löydy oikeen mitään.) Vetoja on liikaakin ja kulutus normaali. Myös dpf tila oli hyvä.

Tunnen tuon ongelman huohotuksen öljyn päätymisestä imuputkeen ja sieltä turbon liitoksesta tippumisen swirlimoottorin päälle. Olen myös todennut että ko. alue on hieman öljyinen.

Nyt haluaisinkin hieman kuulla kokemuksia asian korjanneilta. Sekä moottorin vaihtaneilta että läppien aukijättäneiltä/vastusviritelmän toteuttaneilta. kiinnostaa myös tuo halvan vastusviritelmän tehneiltä kuulla, miten olette jättäneet läpät auki. Pitääkö ne lukita jotenkin?

Itse olen sen kannalta että vaihtaisin sen moottorin näiden ohjeiden mukaan --> http://www.chirpz.com/swirl/Swirlmotor.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisäksi kyllä myös ajattelin yrittää korjata itse root causen (tai edes hieman parantaa). Oliko tuohon huohottimen separaattoriin jokin repair kitti olemassa? En haluaisi lähteä vetämään huohotusta mihinkään muualle johon mersun insinööri ei ole sitä tarkoittanut. Et ainakaan haluaisi mitään yllätyspainetta kampikammioon :shock: Tiedän että näitäkin on tehty ja jos joku on näin tehnyt olisi toki mielenkiintoista kuulla. Ajattelin myös vaihtaa tuon tiivisteen turbon ja imuputken väliin, oliko se niin että tähän on tullut jokin parempi revisio? Lisäksi ajattelin lisätä rosterisuojan joka ohjaa mahdolliset (todennäköiset) öljynorot swirlimoottorin ohi.

Sitten huoli numero kolme :shock:

Jotta pääsee käsiksi tähän swirlimoottoriin joutuu ottamaan noita korkeapaineputkia irti. En ole koskaan tehnyt autoon näitä. Kokemusta on lähinnä vain laivan moottoreiden korkeapaineputkista ja sielä niitä ei todellakaan vaan leipasta kiinni. Osaako joku kertoa kuinka kertakäyttöisiä nuo liitinpinnat ovat (oletetaan että en kolhi niitä eikä tiivistepinnoilla ole kolhuja) ja mikä on oikeaoppinen järjestys ja kiristysmomentti? Pitääkö tiivistepinnoille lisäksi laittaa jotain erikoiskakkaa?

Yhteenvetona voisi kyllä todeta että melko pahan suunnitteluvirheen ovat päästäneet markkinoille :clap: :clap: Ei menisi edustamallani moottorinvalmistajalla läpi :)
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM642 swirl moottorin korjaus. Käyttäjien korjauskertomu

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.google.fi/cse?cx=partner-pub ... B6moottori" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: OM642 swirl moottorin korjaus. Käyttäjien korjauskertomu

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Hommaa uusi moottori ja panet sen sinne rintapeltiin surisemaan yksikseen. Jumita läpät aukiasentoon. Toki voi olla, että joudut jatkamaan noita moottorin piuhoja.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6533
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OM642 swirl moottorin korjaus. Käyttäjien korjauskertomu

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Olishan se stari opastanut sen koodin perusteella mitä tarkistella? Vai kertoiko tuo suoraan että M55 (en ulkoa noita kodeja oikein muista :lol: )...

Ohjeita purkuun
http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... hp?t=93389" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja peltisuojan tekoon
http://mbworld.org/forums/diesel-forum/ ... lk-v6.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Korkeapaineputket kyllä näissä pienissä malleissa kestävät useammankin irroituksen/kiinnityksen, kiristysmomentia en juuri muista koita haulla... ei erikoistahnoja tarvita.

Joo automotivepuolen juttuja kun ei tarvii samanlailla luokittaa jonkun norskeveritaksen kautta... laivahommat on ehkä jossain autopuolen ja lentokonepuolen puolessa välissä näissä jutuissa? :wink:
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Aki_Laurila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 14.02.2015 04:53

Re: OM642 swirl moottorin korjaus. Käyttäjien korjauskertomu

Viesti Kirjoittaja Aki_Laurila »

MiHe kirjoitti:Olishan se stari opastanut sen koodin perusteella mitä tarkistella? Vai kertoiko tuo suoraan että M55 (en ulkoa noita kodeja oikein muista :lol: )...

Ohjeita purkuun
http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... hp?t=93389" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja peltisuojan tekoon
http://mbworld.org/forums/diesel-forum/ ... lk-v6.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Korkeapaineputket kyllä näissä pienissä malleissa kestävät useammankin irroituksen/kiinnityksen, kiristysmomentia en juuri muista koita haulla... ei erikoistahnoja tarvita.

Joo automotivepuolen juttuja kun ei tarvii samanlailla luokittaa jonkun norskeveritaksen kautta... laivahommat on ehkä jossain autopuolen ja lentokonepuolen puolessa välissä näissä jutuissa? :wink:
Mielestäni stari sanoi vain tuon vikakoodin 2078. Olisko vian täytynyt olla päällä jotta olis kertonut enemmänki?

Joo laivaluokat on aika tarkkoja, toki se blackoutti voi myrskyssä olla vähä vakavampi juttu ku mersu tienposkes :)
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
Aki_Laurila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 14.02.2015 04:53

Re: OM642 swirl moottorin korjaus. Käyttäjien korjauskertomu

Viesti Kirjoittaja Aki_Laurila »

arska10 kirjoitti:Hommaa uusi moottori ja panet sen sinne rintapeltiin surisemaan yksikseen. Jumita läpät aukiasentoon. Toki voi olla, että joudut jatkamaan noita moottorin piuhoja.
Toimiiko se kone muka kunnolla jos ne läpät ei ole käytössä?

Eihän se ole (niin) mahdoton laittaa sitä uutta moottoria oikeeseen työhönsä jos sen suojaa öljyltä oikeen viiiiiiiiimesen päälle pellikeksinnöllä?
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: OM642 swirl moottorin korjaus. Käyttäjien korjauskertomu

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Toimii ketun hyvin ei mitään ongelmia. Voithan kikkaikkailla toki sen pellin siihen päälle.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: OM642 swirl moottorin korjaus. Käyttäjien korjauskertomu

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Aki_Laurila kirjoitti:
arska10 kirjoitti:Hommaa uusi moottori ja panet sen sinne rintapeltiin surisemaan yksikseen. Jumita läpät aukiasentoon. Toki voi olla, että joudut jatkamaan noita moottorin piuhoja.
Toimiiko se kone muka kunnolla jos ne läpät ei ole käytössä?
Toimii viimäsen päälle aika paljon on juttua tälläkin palstala kuten tuollakin mese fi
asiasta järjestetty jokune sokko testi huomaakoa eroa onko se siellä vai ei niin tuolos on että ei
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Aki_Laurila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 14.02.2015 04:53

Re: OM642 swirl moottorin korjaus. Käyttäjien korjauskertomu

Viesti Kirjoittaja Aki_Laurila »

CDI203 kirjoitti:
Aki_Laurila kirjoitti:
arska10 kirjoitti:Hommaa uusi moottori ja panet sen sinne rintapeltiin surisemaan yksikseen. Jumita läpät aukiasentoon. Toki voi olla, että joudut jatkamaan noita moottorin piuhoja.
Toimiiko se kone muka kunnolla jos ne läpät ei ole käytössä?
Toimii viimäsen päälle aika paljon on juttua tälläkin palstala kuten tuollakin mese fi
asiasta järjestetty jokune sokko testi huomaakoa eroa onko se siellä vai ei niin tuolos on että ei
Tämä ei ole olennaista, mutta näkyykö dynossa?

Koitin googlella kaivaa mutten löytäny kuvaa auki jumitetuista läpändeeroksista. Lähinnä siitä ohjainlinkistä. Olis kuva nähdä minkälaisia viritelmiä ootte tehny.
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: OM642 swirl moottorin korjaus. Käyttäjien korjauskertomu

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Aki_Laurila kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
Aki_Laurila kirjoitti:
arska10 kirjoitti:Hommaa uusi moottori ja panet sen sinne rintapeltiin surisemaan yksikseen. Jumita läpät aukiasentoon. Toki voi olla, että joudut jatkamaan noita moottorin piuhoja.
Toimiiko se kone muka kunnolla jos ne läpät ei ole käytössä?
Toimii viimäsen päälle aika paljon on juttua tälläkin palstala kuten tuollakin mese fi
asiasta järjestetty jokune sokko testi huomaakoa eroa onko se siellä vai ei niin tuolos on että ei
Tämä ei ole olennaista, mutta näkyykö dynossa?

Koitin googlella kaivaa mutten löytäny kuvaa auki jumitetuista läpändeeroksista. Lähinnä siitä ohjainlinkistä. Olis kuva nähdä minkälaisia viritelmiä ootte tehny.
Jos kaivat/luet juttua aiheesta niin kohtalaisen nopeasti selviää että kovinkaan usein ei ole tarve tehdä mitään "virityksiä"
ottaa vaan siitä vanhasta mootorist johdon irti jatkaa sitä ja laittaa uuden mootorin sopivaan paikkan

dynossa ei mutta kennoilla kelloa vastaan kyllä
lisäksi erilaisilla "g" voimista kiihtyvyytä laskevilla systeemeillä
kummalkin tavalla tulos kuten sokko "testailussa"

sepä siitä epä olenaisesta jokainen tekee omilleen(rahoileen, autollen, ajalleen...) mitä haluaa
mutta jos sen säätömoottorin vaihtelee sinne koloonsan niin silloin kanattaa tehdä paljon muutakin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Aki_Laurila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 14.02.2015 04:53

Re: OM642 swirl moottorin korjaus. Käyttäjien korjauskertomu

Viesti Kirjoittaja Aki_Laurila »

CDI203 kirjoitti: sepä siitä epä olenaisesta jokainen tekee omilleen(rahoileen, autollen, ajalleen...) mitä haluaa
mutta jos sen säätömoottorin vaihtelee sinne koloonsan niin silloin kanattaa tehdä paljon muutakin
Mitä kaikkea tämä paljon muutakin pitää sisällään? Olin ajatellut laittaa sinne uutta tuon turbon-Y haaran kumitiivisteen, putsailla mitä on mahdollista putsata ja sitten lisätä pellisuojan swirlimoottorin ylle. Mietin vaan että pitäskö jättää tuo siihen ku jossain vaiheessa saa kuiteski sikahaalata tuon turbon ja samalla vaihtaa myös mahdollisesti öljycoolerin pohjan o-renkaat.
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: OM642 swirl moottorin korjaus. Käyttäjien korjauskertomu

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Noista y-haran tiivisteistä ne on aikatarkat vaihtaa, että mennee kohdalleen. Itse on sen verran vanhan liiton mies, että jättäisin sen läppämootorin pois paikoiltaan. Eikä sulla ole vielä pitkään aikaan coolerin ja turbon kanssa ongelmia. Jos vaan vaihdat öljyt sopivasti n 10000km välein etkä luta tuohon assyst neuvoihin
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
E320M642
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 03.04.2015 20:32

Re: OM642 swirl moottorin korjaus. Käyttäjien korjauskertomu

Viesti Kirjoittaja E320M642 »

Topicci oli lähinnä kysymystäni ni heitin tänne.

Pitäisi alkaa selvittämään imuläppien mekanisimien kuntoa. Moottoria ajeltiin testerillä ja se ilmeisesti toimi äänestä päätellen. Nyt epäillään että että läpät ovat jumiutuneet imukanavassa.

Minkälainen homma ajallisesti tuo rojujen purkaminen on jos tuon ohjeen mukaan tekee? Tarkoituksena siis kaivaa haara auki ja ottaa moottori irti mekanismeista ja lukita läpät auki asentoon. Entä mitä erikoistyökaluja/ tiivisteitä tulisi samalla uusia. pa suodatin ainakin nyt menee tuossa samalla vaihtoon. Pitäisikö muuten ne pa suodattimen letkuklemmarit aueta jotenkin loogisesti vai ainoastaan hajottamalla? Mitään kolmen tonnin pihtejä en raaski siihen hankkia, vaan vaihdan sitten normaalit kierrettävät putkiklemmarit tilalle.

Itse tarvis tämä tehdä, kun muutamassa korjausliikkeessä vastaus oli tyyliin et ei me tollasia virityksiä tehdä, et vaihdetaan vaan suosiolla imusarja uuteen :twisted:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: OM642 swirl moottorin korjaus. Käyttäjien korjauskertomu

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

E320M642 kirjoitti:Topicci oli lähinnä kysymystäni ni heitin tänne.

Pitäisi alkaa selvittämään imuläppien mekanisimien kuntoa. Moottoria ajeltiin testerillä ja se ilmeisesti toimi äänestä päätellen. Nyt epäillään että että läpät ovat jumiutuneet imukanavassa.

Minkälainen homma ajallisesti tuo rojujen purkaminen on jos tuon ohjeen mukaan tekee? Tarkoituksena siis kaivaa haara auki ja ottaa moottori irti mekanismeista ja lukita läpät auki asentoon. Entä mitä erikoistyökaluja/ tiivisteitä tulisi samalla uusia. pa suodatin ainakin nyt menee tuossa samalla vaihtoon. Pitäisikö muuten ne pa suodattimen letkuklemmarit aueta jotenkin loogisesti vai ainoastaan hajottamalla? Mitään kolmen tonnin pihtejä en raaski siihen hankkia, vaan vaihdan sitten normaalit kierrettävät putkiklemmarit tilalle.

Itse tarvis tämä tehdä, kun muutamassa korjausliikkeessä vastaus oli tyyliin et ei me tollasia virityksiä tehdä, et vaihdetaan vaan suosiolla imusarja uuteen :twisted:
Jos kaivelee läpät näkösälle niin siihen varata kyllä aikaa,
jos mootorin testi meni läpi niin sitä on turha kaivaa pois
(ja vaikka olisi mottori rikki niin uusi vain jonnekin johdon päähän aikaa ei siihen kauan mene)
testilessa näkee myös liikkuuko tangot

mitäs on oireena että epäilys kohdistuu läpiin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
E320M642
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 03.04.2015 20:32

Re: OM642 swirl moottorin korjaus. Käyttäjien korjauskertomu

Viesti Kirjoittaja E320M642 »

Sauhuttaa kovasti kun ajaa täydellä kaasulla. Syyksi löytyi liian alhainen ilmamäärä. Saavutettu ilmamassa jäi haluttua reilusti pienemmäksi. Ahtopaineet nousi hyvin.
lkosso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.05.2009 13:36
Paikkakunta: Espoo

Re: OM642 swirl moottorin korjaus. Käyttäjien korjauskertomu

Viesti Kirjoittaja lkosso »

Omakohtainen kokemus läppien siirtomoottorin korjauksesta ja läpistä, ero melkoisen huomaamaton/mitätön siihen että onko poistettu läpät käytöstä vai ei. Ehkä hienoinen ero siihen miten pintakaasuun reagoi, mutta ei todellakaan merkitystä mihinkään suuntaan normaalikäyttöä ajatellen. Itse siirsin moottorin paikkaan kuivaan ja nyt muutama viikko sitten lähti läpät roskiin, kun aloin epäillä että vuotaa jostain imusarjan suunnalta pakokaasun käryä. Tein kierteet ja tulppasin läppien akselitankojen reiät umpeen. No samalla purin V:n syövereitä myöten pohjalle asti ja uusin "silmälasi"-tiivisteet öljyvuodon ehkäisemiseksi tulevaisuudessa. Aikaa meni hissukseen tehden amatööriltä pari päivää. Eniten tympi turbon ja pakosarjan liitosten aukaisut, muutenhan tuo oli varsin ongelmatonta. Yllättävää oli se että kuinka vähän oli imusarja karstottunut verrattuna OM611-koneella olevaan 200CDI Väyrysen imusarjaan, joka puhdistettu jo kolmesti paskasta 325tkm:n aikana ja tuossa farkussa 260tkm eikä nimeksikään moskaa.
EQB 300 4-matic -23
Vastaa Viestiin