Lyhyt tausta: s211.222 tuontiauto. -06 vuosimalli (loppuvuonna ensirek.) V6 320E ja OM642. Kilsat 199Tkm... joo tiedän... näistä voidaan spekuloida loputtomiin, mutta kunto on vähintäänkin kilsojen mukainen, konetila siisti eikä ole pesty yms yms. Kaikki paperit saksasta viittaa siihen että oikeasti yksi omistaja (samassa lapussa vain yhden omistajan nimi, käytöönotto ja nyt rekkarista poisto. Huoltokirja korjaamokoodeilla ja leimoilla tukisi tätä. Mutta siitä ei enempää. Savuarvo oli jotain 0.1.
Auto on kerran mennyt climp modeen ja jättänyt muistiin vikakoodin. Toisen kerran sytytti tyhjäkäynnillä käynnistyksen yhteydessä vika valon mutta ei mennyt climp moodiin. Vika koodi siis vain käy päällä. Starilla katsottuna koodi on 2078, MB-numero hardware 0034466640, MB numero software 0154489902. Onko tämä tuo surullisen kuuluisa swirl moottori?
Starilla myös tutkimme railipaineita tyhjäkäynnillä. Paine ja määrä arvot olivat olemattomat tyhjäkäynnillä mutta heti kierroksilla normaalit. Tässä vaiheessa täytyy lisätä että auto käy täysin normaalisti joka tilanteessa eikä minkäänlaista toiminnallista vikaa ole missään tilanteessa. Voiko tämä kuitenkin liittyä jotenkin minun orastavaan ongelmaani? (Näköjään paineanturia myydään aika paljolti satasen molemmin puolin ebayssä, mutta solenoidiventtiiliä ei varmaan niin vaan ostetakkaan/vaihdeta. Ainakaan tuolla varaosanumerolla joka sinä päällä on ei löydy oikeen mitään.) Vetoja on liikaakin ja kulutus normaali. Myös dpf tila oli hyvä.
Tunnen tuon ongelman huohotuksen öljyn päätymisestä imuputkeen ja sieltä turbon liitoksesta tippumisen swirlimoottorin päälle. Olen myös todennut että ko. alue on hieman öljyinen.
Nyt haluaisinkin hieman kuulla kokemuksia asian korjanneilta. Sekä moottorin vaihtaneilta että läppien aukijättäneiltä/vastusviritelmän toteuttaneilta. kiinnostaa myös tuo halvan vastusviritelmän tehneiltä kuulla, miten olette jättäneet läpät auki. Pitääkö ne lukita jotenkin?
Itse olen sen kannalta että vaihtaisin sen moottorin näiden ohjeiden mukaan --> http://www.chirpz.com/swirl/Swirlmotor.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisäksi kyllä myös ajattelin yrittää korjata itse root causen (tai edes hieman parantaa). Oliko tuohon huohottimen separaattoriin jokin repair kitti olemassa? En haluaisi lähteä vetämään huohotusta mihinkään muualle johon mersun insinööri ei ole sitä tarkoittanut. Et ainakaan haluaisi mitään yllätyspainetta kampikammioon

Sitten huoli numero kolme

Jotta pääsee käsiksi tähän swirlimoottoriin joutuu ottamaan noita korkeapaineputkia irti. En ole koskaan tehnyt autoon näitä. Kokemusta on lähinnä vain laivan moottoreiden korkeapaineputkista ja sielä niitä ei todellakaan vaan leipasta kiinni. Osaako joku kertoa kuinka kertakäyttöisiä nuo liitinpinnat ovat (oletetaan että en kolhi niitä eikä tiivistepinnoilla ole kolhuja) ja mikä on oikeaoppinen järjestys ja kiristysmomentti? Pitääkö tiivistepinnoille lisäksi laittaa jotain erikoiskakkaa?
Yhteenvetona voisi kyllä todeta että melko pahan suunnitteluvirheen ovat päästäneet markkinoille