MB w201 "190" outo vika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja jarssep »

PicsArt_1427178527834.jpg
Saku- kirjoitti:
jarssep kirjoitti: Tuossa pitäisi nyt näkyy pari kuvaa mun mesestä, miten noi jouset siellä on. Sieltä puuttui aiemmin mm. tuo nyt uusittu mikrokytkimen jousi. Tyhjäkäynti oli hieman yli 800, mutta kun tuon jousen laittoi, tuo kytkin meni päälle tyhjäkäynnillä, ja kierrokset laski sinne 750.

Kaasuläpän jousen paikka näkyy nuolen kohdalla. Ainakin mulla on kaasupolkimessa huomattava klappi, mutta ei se mitään haittaa. Oisko joku mennyt säätämään esim. kaasuläpän säätöruuvia (muistaakseni siinä sellainen on) vaikka että pysyy pakkasilla paremmin käynnissä :)

Mua kiinnostaa toi kaasuläpän vivun "tyhjä" klunssi. Tuleekohan siihen automaattivaihteisen kickdownin vaijeri?
Samalla tapaa itselläkin. Eli jälkimmäisten kuvien vivusto nostaa kaasuläpän vivun kautta ylös, jos vaijeria löysää tarpeeksi paljon. Tässä tilanteessa polkimeen tulee kuitenkin suuri klappi eli poljin vastaa kaasuun vasta, kun vipu vääntää kaasuläppää auki. Tuo mikrokytkin ottaa tosiaan kosketusta ainoaan tuossa asennossa. Kuuluukoo polkimessa siis olla klappia vai? Ja nuo tyhjäkäyntikiekat ei kyllä laske millään, jonka takia miettinyt olisiko auton käyntiä koitettu EHAa säätämällä parantaa tms...
pystyykö tuosta säätöruuvista/sen sinettimaalista päättelemään että onko tuota menty kopeloimaan? Ellet siis oo jo kokeillu?? Mulla tota maalia on vielä sen verran että pystyy päättelemään jotta sen kanssa ei ole vielä sählätty.
Jos ne kierrokset tosta vaikka laskis, niin vois ehkä kirjottaa vaikka huoltokirjan väliin muistilapun, että kuin monta kierrosta ruuvia väänsi, että pääsee takas alkutilanteeseen, tarpeen vaatiessa...

Ja eihän kaasuvaijeri aivan piukeena saa olla missään koneessa :) Ei se palauta ilman pientä toleranssia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kaasuläppä kulunut joka tapauksessa jo näissä eli se on auki liikaa vaikka kukaan ei ole sitä pyöritellyt...aukaise ja laske kierrokset.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Hoseer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 28.01.2014 23:21
Paikkakunta: Tampere

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja Hoseer »

Mun ongelmat ratkes tasan sillä, että oli juurikin klästä saanut väärän tiivisteen sen vaihoin ja sääsin seokset korvakuulolla kohilleen. Täytyy nyt varata huoltamolle aika, että hän säätää ihan kohdalleen seokset. Kaasarin tiivisteestä johti kaks kanavaa imusarjassa suoraan ilman mitään tiivistettä. Ei ihme jos vähän käy huonosti. Nyt käy nätisti ja on vetojakin ja nypytys loppu. Eli muistakaa aina kattoo jos haette imusarjantiivistettä että siinä on 4 reikää eikä 5 niinkun kaasarintiivisteessä on. Eilen ainakin klässä oli edelleen väärä koodi tälle kyseiselle tiivisteelle.(korjaavatkohan koskaan)
w201 2.0e -86
Saku-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 28.05.2014 12:32

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja Saku- »

Kaverin kanssa, kun sääti niin näki, että jännite nousee sinne tavoitelukemiin 7V hujakoille, mutta siitä laskee tasaisesti ja jotenkin hakee todella oudosti. Välillä tasaisesti siellä 13V ja välillä siellä 1V. Käynti kuitenkin tasaista. Lambda on mallia ennen-KAT eli tuohon pitäisi joku johto / palikka kehitellä väliin, että tietää varmasti olevan hajalla. Johto irti jännite lambdalle päin oli 0,40V ja lambdalta ulos 0,91V. Käyntiin ei merkittävää vaikutusta.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Saku- kirjoitti:Kaverin kanssa, kun sääti niin näki, että jännite nousee sinne tavoitelukemiin 7V hujakoille, mutta siitä laskee tasaisesti ja jotenkin hakee todella oudosti. Välillä tasaisesti siellä 13V ja välillä siellä 1V. Käynti kuitenkin tasaista. Lambda on mallia ennen-KAT eli tuohon pitäisi joku johto / palikka kehitellä väliin, että tietää varmasti olevan hajalla. Johto irti jännite lambdalle päin oli 0,40V ja lambdalta ulos 0,91V. Käyntiin ei merkittävää vaikutusta.
Öö sori, täytyy tyhmämä kysyy että siis oliks nyt kyseessä se ilmanputsarin reijän kautta säädettävä potikka, siis toi "välillä tasaisesti 13V..." ja mistä toi mitataan? Ja mitkä ohjearvot? Otan noi vihkoon ylös sitten.
Mun mesen kilsat (250-300) ilmeisesti pitää kutinsa, kun joka paikassa on vielä sinettimaalit ehjänä, eli joudun tod.näk. ehkä piankin käymään läpi nää samat jutut.

Mä hankin uuden, juuri oikean boschin lambdan tarvikkeen tai sen minkälie sijaan. Sillä ei ollu mitään vaikutusta kulkuun eikä tyhjäkäyntiin, mutta eron huomas päästömittarilla, eikä tarvinnu käyttää naapurin avensista luovuttaja-autona...
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Saku-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 28.05.2014 12:32

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja Saku- »

jarssep kirjoitti: Öö sori, täytyy tyhmämä kysyy että siis oliks nyt kyseessä se ilmanputsarin reijän kautta säädettävä potikka, siis toi "välillä tasaisesti 13V..." ja mistä toi mitataan? Ja mitkä ohjearvot? Otan noi vihkoon ylös sitten.
Mun mesen kilsat (250-300) ilmeisesti pitää kutinsa, kun joka paikassa on vielä sinettimaalit ehjänä, eli joudun tod.näk. ehkä piankin käymään läpi nää samat jutut.

Mä hankin uuden, juuri oikean boschin lambdan tarvikkeen tai sen minkälie sijaan. Sillä ei ollu mitään vaikutusta kulkuun eikä tyhjäkäyntiin, mutta eron huomas päästömittarilla, eikä tarvinnu käyttää naapurin avensista luovuttaja-autona...
Sama potikka kyseessä, mutta arvot mittaillaan X11-liittimestä. Yleensä kaiketi sijaitsee konehuoneessa edestä katsottuna oikealla laidalla kierrekorkin alla. 2- ja 3-liittimien välistä mittaillaan jännitettä, 2=maa. Pulssisuhdemittarilla arvot pitäisi olla jotain 50%-tuntumassa tyhjäkäynnillä ja +-10%@2500rpm ja tuo lasketaan jännitteen avulla: (1.0 - (mittausjännite / 13.6V)) * 100%.

Tuolta näkee: http://www.landiss.com/mixture.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Saku- kirjoitti:
jarssep kirjoitti: Öö sori, täytyy tyhmämä kysyy että siis oliks nyt kyseessä se ilmanputsarin reijän kautta säädettävä potikka, siis toi "välillä tasaisesti 13V..." ja mistä toi mitataan? Ja mitkä ohjearvot? Otan noi vihkoon ylös sitten.
Mun mesen kilsat (250-300) ilmeisesti pitää kutinsa, kun joka paikassa on vielä sinettimaalit ehjänä, eli joudun tod.näk. ehkä piankin käymään läpi nää samat jutut.

Mä hankin uuden, juuri oikean boschin lambdan tarvikkeen tai sen minkälie sijaan. Sillä ei ollu mitään vaikutusta kulkuun eikä tyhjäkäyntiin, mutta eron huomas päästömittarilla, eikä tarvinnu käyttää naapurin avensista luovuttaja-autona...
Sama potikka kyseessä, mutta arvot mittaillaan X11-liittimestä. Yleensä kaiketi sijaitsee konehuoneessa edestä katsottuna oikealla laidalla kierrekorkin alla. 2- ja 3-liittimien välistä mittaillaan jännitettä, 2=maa. Pulssisuhdemittarilla arvot pitäisi olla jotain 50%-tuntumassa tyhjäkäynnillä ja +-10%@2500rpm ja tuo lasketaan jännitteen avulla: (1.0 - (mittausjännite / 13.6V)) * 100%.

Tuolta näkee: http://www.landiss.com/mixture.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Oukei, thnx. Kuvakaapaukset noista ja linkki muistiin :)
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Saku-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 28.05.2014 12:32

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja Saku- »

Atlas tai joku muu osanee sanoa, että onko tuon EHAn säätöpultin "alkuperäinen" asento aivan ääriasennossa kiinni? Lähinnä itselleni selvyytenä, josko joku on sen(kin) vituralleen rullannut.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei ole kuin jossakin keskellä.
Mittailin kerran ja oliko 6 kierrosta auki...voihansen laskea tarkkaan kiinni kierrokset ja tutkia o-renkaan kunnon samalla...sitten kierros lasku takaisin.
Jos epäilet että sekaisin eha niin yleis mittari toisen johdon väliin ja ajamaan ja pitää pysyä nätisti mielellään suht lähellä nolla molemmin puolin ja ruuvia kääntämällä sitten kohdilleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Saku-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 28.05.2014 12:32

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja Saku- »

Kiitos! Näin vähän epäilinkin, täytyy siis tuo laittaa kuntoon ennen kuin alkaa mitään lambdoja vaihtelemaan. Tuohan vaikuttaa seokseenkin olennaisesti, jotta ei kannata turhia säädellä pulssisuhdettakaan ennen kuin tuo edes sinne päin?
Saku-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 28.05.2014 12:32

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja Saku- »

Saku- kirjoitti:Kiitos! Näin vähän epäilinkin, täytyy siis tuo laittaa kuntoon ennen kuin alkaa mitään lambdoja vaihtelemaan. Tuohan vaikuttaa seokseenkin olennaisesti, jotta ei kannata turhia säädellä pulssisuhdettakaan ennen kuin tuo edes sinne päin?
Nopeastihan tuo selvisi. Säätöruuvi falskaa bensaa, jos yhtään avaa... Lieneeköhän edes oikea ruuvi vai onkohan vain "tulppa". Ihmeellinen tarve toisilla kyllä viritellä kaikki päin helvettiä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos tulpan kun otat pois niin epäilen että säätöruuvilla oleva o-rengas on rikki...siihen kiinan sytkäristä otat sen kun särjet sen ensin palasiksi...venäläisten kikka youtubelta...kun muistaakseni sieltä ei ole ikinä tullut bensaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tomi651
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 06.04.2015 23:47

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja tomi651 »

TenavaTähti90 kirjoitti:Eli vika on seuraavanlainen:
-ei kiihdy normaalisti
-ei kierrä kunnolla
-pätkii / tukehtuu kiihdyttäessä (esim. vaihdetta isommalle vaihdettaessa)
-välillä myös sammuu kiihdytyksen/kovaa ajamisen jälkeen pysähdyttäessä esim. valoihin

Välillä kyllä kiihtyy jotenkuten hyvin?? ja välillä kun pääsee vauhtiin niin sitten kulkee hyvin..??

Ilmanputsarin kotelon reijästä olevaa ruuvia säädetty ja katsottu pakokaasutesterillä arvot kohdalleen !

Kone bensa 1.8 litrainen ruisku, VM. 90.

Uusittu mm.

-tulpat + johdot
-virranjakajan kansi + pyörijä
-polttoaine suodatin
-ilmansuodatin
-moottori öljyt + suodatin
-venttiilikopan tiiviste
-tankkiin laitettu forte pullollinen joten ei pitäisi olla vettä tms enää järjestelmässä

Ja vika oli jo ennen näiden osien vaihtoa, mistä etsiä seuraavaksi vikaa? :roll:
Auttakaa miestä mäessä jotta saadaan mese kuntoon ja baanalle!

Onko tähän tullut selvyyttä??
Avatar
Freiser
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 29.07.2015 19:02

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja Freiser »

Te viisaat. MB 190 2.0 bensa. kylmänä kun laittaa käyntiin niin ei pysy käynnissä ilman kaasua. Kun auto hiljalleen lämpeenee niin tyhjäkäynti nousee hiljalleen ja loppuenlopuksi pysähtyy 2000kierrokseen !??
Viimeksi muokannut Freiser, To 17.09.2015 09:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tomi651
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 06.04.2015 23:47

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja tomi651 »

Mulla taas 2.3 ja tosi laiskan tuntunen paikallaanki ottaa koko kierros alueen tosi laiskasti!? Toista viikkoa jo yrittäny selvittää mikä vaivaa mutta ei löydy mitään järkevää selitystä
Vastaa Viestiin