MB w201 "190" outo vika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
TenavaTähti90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 16.09.2011 19:09

MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja TenavaTähti90 »

Eli vika on seuraavanlainen:
-ei kiihdy normaalisti
-ei kierrä kunnolla
-pätkii / tukehtuu kiihdyttäessä (esim. vaihdetta isommalle vaihdettaessa)
-välillä myös sammuu kiihdytyksen/kovaa ajamisen jälkeen pysähdyttäessä esim. valoihin

Välillä kyllä kiihtyy jotenkuten hyvin?? ja välillä kun pääsee vauhtiin niin sitten kulkee hyvin..??

Ilmanputsarin kotelon reijästä olevaa ruuvia säädetty ja katsottu pakokaasutesterillä arvot kohdalleen !

Kone bensa 1.8 litrainen ruisku, VM. 90.

Uusittu mm.

-tulpat + johdot
-virranjakajan kansi + pyörijä
-polttoaine suodatin
-ilmansuodatin
-moottori öljyt + suodatin
-venttiilikopan tiiviste
-tankkiin laitettu forte pullollinen joten ei pitäisi olla vettä tms enää järjestelmässä

Ja vika oli jo ennen näiden osien vaihtoa, mistä etsiä seuraavaksi vikaa? :roll:
Auttakaa miestä mäessä jotta saadaan mese kuntoon ja baanalle!
MERCEDES-BENZ 190E 1.8 -90
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja Sergey »

katoppa ettei ole ruiskun alta lisäilmaluistille menevä letku irti. Se voi myös ruiskun alla oleva kumikaukalo olla halki.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
TenavaTähti90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 16.09.2011 19:09

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja TenavaTähti90 »

Jep, kiitos alustavasta vastauksesta. Pitäneepi huomenna tsekkailla nuo, että ovat kunnossa. :)
MERCEDES-BENZ 190E 1.8 -90
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja M.K »

TenavaTähti90 kirjoitti: Ilmanputsarin kotelon reijästä olevaa ruuvia säädetty ja katsottu pakokaasutesterillä arvot kohdalleen !!
Onnittelut turhasta työstä. :crazy: Jos autosta löydyy lambda, niin perussäädöt joutuu nyt hakemaan uudelleen paikalleen lambdan vaihdon jälkeen.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
TenavaTähti90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 16.09.2011 19:09

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja TenavaTähti90 »

M.K kirjoitti:
TenavaTähti90 kirjoitti: Ilmanputsarin kotelon reijästä olevaa ruuvia säädetty ja katsottu pakokaasutesterillä arvot kohdalleen !!
Onnittelut turhasta työstä. :crazy: Jos autosta löydyy lambda, niin perussäädöt joutuu nyt hakemaan uudelleen paikalleen lambdan vaihdon jälkeen.


Kyllä, löytyy lambda. Meinanet että vika on siis siinä? :/
MERCEDES-BENZ 190E 1.8 -90
TenavaTähti90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 16.09.2011 19:09

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja TenavaTähti90 »

Dodiih vähän päivitystä vian kannalta. Tuli nyt huomattua mm. että bensaa kuluu todella paljon enemmän mitä kuuluisi ja että kylmänä kiihtyy/ toimii jonkun verran paremmin? Puoleen kaasuun asti kiihtyy yleensä ihan ok, jos ei huomioida vaihteen vaihdon jälkeistä "tukehtumista" mut sitten ei enää tapahdukkaan oikeen kunnon kiihtymistä vaan tuntuu et kiekat nousis mutta ei vaan kiihdy kunnolla.. Olisko se lambda rikkinäinen, taitaapi olla viel alkup. ja kilometrejä jo 500 000.. ://
MERCEDES-BENZ 190E 1.8 -90
Avatar
mdc666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:50
Paikkakunta: Karkkila RockCity

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja mdc666 »

Mites auto toimii kun kierrätät vapaalla? Voisko olla bensa pumppu lopussa? Mutta kulutuksen nousu vihjailee lambdaa, se selittäis tehottomuuden ja kulutuksen, kun se sotkee seos suhteet.
- MB CLK 200 -98
- MB W201 200 -88
TenavaTähti90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 16.09.2011 19:09

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja TenavaTähti90 »

mdc666 kirjoitti:Mites auto toimii kun kierrätät vapaalla? Voisko olla bensa pumppu lopussa? Mutta kulutuksen nousu vihjailee lambdaa, se selittäis tehottomuuden ja kulutuksen, kun se sotkee seos suhteet.
Tuota tuota, paikallaan kun tyhjäkäynniltä lähtee kiekkoja nostamaan niin röpöttää pienillä kierroksilla..
Tuntuu kiertävän aika nuhaisen oloisesti mutta kiertää kumminkin.. mutta sen tiedän ettei se normaalisti kierrä. :/
MERCEDES-BENZ 190E 1.8 -90
Avatar
mdc666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:50
Paikkakunta: Karkkila RockCity

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja mdc666 »

Todennäköisesti se antaa väärää seos suhdetta, kasteleeko tulppia / onko sytytys häiriöitä? Koska on käsittääkseni aika "tarkka" säädettävä päästöjen kannalta, mulla 230e:ssä meni säätämisessä puoli tuntia, ensin oli hyvät päästöt mutta auto röpötti tyhjäkäynnillä ja tehoton, mutta sitten kun jaksoi veivata ruuvia löytyi toinen kohta jossa hyvät päästöt ja käynti parempaa, paha kyllä näkemättä sanoa, mutta epäilen liittyvän seoksiin/lambdaan. Kai sulla on oikeat tulpat?

Ps eihän ole motonetin bensa suodatin? Itellä se vinoili ja orkkis toimi paremmin
- MB CLK 200 -98
- MB W201 200 -88
TenavaTähti90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 16.09.2011 19:09

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja TenavaTähti90 »

mdc666 kirjoitti:Todennäköisesti se antaa väärää seos suhdetta, kasteleeko tulppia / onko sytytys häiriöitä? Koska on käsittääkseni aika "tarkka" säädettävä päästöjen kannalta, mulla 230e:ssä meni säätämisessä puoli tuntia, ensin oli hyvät päästöt mutta auto röpötti tyhjäkäynnillä ja tehoton, mutta sitten kun jaksoi veivata ruuvia löytyi toinen kohta jossa hyvät päästöt ja käynti parempaa, paha kyllä näkemättä sanoa, mutta epäilen liittyvän seoksiin/lambdaan. Kai sulla on oikeat tulpat?

Ps eihän ole motonetin bensa suodatin? Itellä se vinoili ja orkkis toimi paremmin
Ei kastele tulppia, nyt on uusi lamba joka toimii mutta ei vaikuttanut oleellisesti itse vikaan, säädettiin jälleen seos-suhteet pakokaasutesterin mukaan hyviksi paitsi HC liian korkea? Auto käy hyvin tyhjäkäyntiä. Olen koittanut kääntää virranjakajaa eriasentoihin mutta ei ole mitään huomattavaa vaikutusta tapahtunut. Ja tulpat ovat oikeat. On motonetin bensansuodatin, mutta ei johdu siitä. Bensanpaineet mitattu ja ne ovat kunnossa.

Päätimpä tuossa ottaa ilmanputsarin kannen veks ja kokeilla miten kiertää paikallaan, kappas se kiersi paremmin kuin kansi paikallaan?
Ajossa ei vaikutus ollut juurikaan kauhean huomattava. Nyt enää suurin ongelma on että kun lähtee kiihdyttämään kaasupohjassa niin n. puolet täys kierroksilla "takertaa" ja ikäänkuin hyytyy+ kiertää todella laiskasti loppuun asti. Jos taas lähtee kiihdyttämään rauhallisesti kaasua pohjaan painaen niin tuntuu kiihtyvan "normaalisti" eikä tapahtu ns. takertelua puolessa välissä.

EDIT: Nyt tuli huomattua että kun ilmanputsarin kansi on pois ja kone on kylmä niin kiertää paikallaan tosi komeesti 8)

Apuja kaivataan edelleen vian löytämiseksi :crazy:

Edit: Eikö kukaan osaa muka neuvoa?
MERCEDES-BENZ 190E 1.8 -90
TenavaTähti90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 16.09.2011 19:09

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja TenavaTähti90 »

Nosto. Apua kaivataan edelleen. :/
MERCEDES-BENZ 190E 1.8 -90
TenavaTähti90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 16.09.2011 19:09

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja TenavaTähti90 »

Vinkkejä kaipallaan vieläkin :// :cry:
MERCEDES-BENZ 190E 1.8 -90
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Lämpöanturi sökö, käy liian rikkaalla? Olisi halpa vika koettaa. Hakutoiminnolla löytyy täältä asiaa hurumykke. Lambdan vika on helppo selvittää,kun nyppäisee johdon irti (jossain lattialla sen pitäisi mennä). Kone menee silloin "perussäätöön", ei ole puhdikkain mahdollinen mutta toimii. Jos johto irti pelaa paremmin kuin johto kiinni, voisi anturia katsella sillä silmällä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja atlas »

yj-rele tinaukseen ensin.Sitten imuvuodot.Eli ruisku ylös ja siellä kumikaukalo ,vaihda se,hinta noin 30e.
Vikoina voi olla sitten vielä lisää nokka-akseli kulunut jota joissakin konetyypeissä esiintyy.
Suuttimen totaalliseen kusemiseen en kyllä ihan heti uskoisi mutta voihan se ollakin.Turhaan vaan älä ala vaihdella kun on kalleita.
Paskainen siis todella paskainen potikka aiheuttaa nykimisiä mutta ei kaiketi röpöttämistä.
sitä virran jakajaaa ei kannata pyöritellä koska se on vain sen pytyn kohdalla mihin kipinä lähtee ja sytkä yksikkö säätää ykk anturin tiedolla sytytys ennakkoa.Eli se säädä sinne missä se oli.
Ruisku viatkin saisi halvimmalla kuntoon kun etsisi käytetyn koko ruisku laitteiston ja luulisin että näitä on tarjolla ja satku taitaa olla yleisin hinta.
Näillä ajatuksilla liikkeelle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
TenavaTähti90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 16.09.2011 19:09

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja TenavaTähti90 »

Kiitoksia todella paljon neuvoista, nyt on otettu mersu talliin ja illalla alkaa YJ-releen tinailu sekä ruiskun irroitus. Selittäisikö joku mainitsemistannne viosta esim. tuota todella suurta bensankulutusta?
MERCEDES-BENZ 190E 1.8 -90
TenavaTähti90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 16.09.2011 19:09

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja TenavaTähti90 »

Noniin noniin, kas oli totta tosiian alkanut halkeilemaan tuo kumikaukalo ruiskun alla, ja yj-releen tinasin. Mutta mutta mistäs löytää uuden tuollaisen kaukalon?

EDIT: Kaukalo tilattu merkkiliikkestä hintaan 31euroa, maanantaina noudettavissa. Myös lämpötilan valvonta-anturin tilasin motonetistä, saapuu tiistaiksi. Oisko tuossa nyt jotain muuta mitä voisi samalla huoltaa / puhdistaa/ tarkistaa?
MERCEDES-BENZ 190E 1.8 -90
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja wolf »

TenavaTähti90 kirjoitti:Noniin noniin, kas oli totta tosiian alkanut halkeilemaan tuo kumikaukalo ruiskun alla, ja yj-releen tinasin. Mutta mutta mistäs löytää uuden tuollaisen kaukalon?

EDIT: Kaukalo tilattu merkkiliikkestä hintaan 31euroa, maanantaina noudettavissa. Myös lämpötilan valvonta-anturin tilasin motonetistä, saapuu tiistaiksi. Oisko tuossa nyt jotain muuta mitä voisi samalla huoltaa / puhdistaa/ tarkistaa?
Kerropa sitten kuinka kävi, please! :?:
Marski
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 26.10.2011 19:29

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja Marski »

Tere,

Korjautuko vika tuolla Yj -releen ja kaukalon vaihdolla?

Samankaltaisen vian kanssa tuskaileva!

T.Marski
Avatar
Hoseer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 28.01.2014 23:21
Paikkakunta: Tampere

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja Hoseer »

Hei!

Olisko jollain tietoo mikä mahtais olla kun röpeltää tyhjäkäynnillä kuulostaa ihan ralliautolta koko vehje?
Eikä lähde käyntiin kuin kaasua antamalla sitten käynnistyy.
W201 m102 2.3l ruisku -86
vaihdettua uutta osaa löytyy. kumikaukalo, huohotin letkut, bensansuodatin, ilmansuodatin, imusarjan tiiviste virranjakajaa katteltu edelleen käy samalla tavalla?
Määränjakaka kyllä pitää tosi kovaa ääntä kuuluu tosi hyvin konepelti kiinni.
Tässä oon tutkaillut kaiken näköstä ja ei vaan keksi mikä olisi?
Toi käynnistys ei sikäli haittaa epäilen, että toi kylmäkäynnistyssuutin on liian pieni 2.3l? Eikös 2l ja 2.3l ole eroja kylmäkäynnistyssuuttimen koossa?
Voisiko määränjakaja vuotaa bensaa jonnekkin päin sen takia pitää kovaa ääntä ja tyhjäkäynnilla käydä huonosti?
Irti olen käyttänyt imusarjan kokonaan ruiskuosat kaikki, tulppia katellut mustat oli voiskohan vaihtamalla parantua tai puola?
Vetää kuitenkin tosi nätisti kierroksilla vähän nykäsee välillä tasakaasulla.
Koneessa on ruuvi jota kääntämällä saa tyhjäkäyntiä nostettua. Ei sitä sähköstä

Edit. Löytäiskö joku moottorin maadotus pisteet? Mulla on tällä hetkellä vaan puolasta imusarjaan ja laatikosta koriin. alipaine letkut näytti ehjiltä
onko ecuilla eroa? 2l ja 2.3l välillä.
Saakohan lämpöanturin johtoa jostain sillä liittimellä omat meni poikki siinä on sellanen patentti tällä hetkellä.
Huomaa kyllä kun lähtee irti koneen kierrokset nousee johonki 3k rpm
Voiskohan sittenkin olla bensansuodatin tukossa kun lasketiin koneen vaihdon yhdessä kaikki bensat tankista konehuoneen linjoista?
Kolvasin bp releen ja yj relee huomenna täytyy laittaa kiinni.
Aattelin kyllä käydä ostamassa uudet tulpat ainakin.
Jokaisessa käynnistyksessä siis joutuu antaan kaasua ja sitten lähtee helposti käyntiin ja kaasu vastaa.
Tyhjis on hukassa pahasti tai käy sitä mutta ikään kun käy ja laihentaa seosta lopettaa röpeltämisen sitten alottaa taas uudestaan röpeltämisen ja säätä seosta uudestaan...... Seoksilla sää säädettyä joko kylmänä tai kuumana tän. Tosin mittarille täytys päästä eka kuitenkin haluisin tän jonkin näkösiin säätöihin.

Edit2. Nyt lähtee käymään ilman kaasun antoa mutta edelleen röpeltää tyhjää käydessä yj releen kun ottaa irti tyhjäkäynti laskee ihan vähäsen ehkä normaaliin ja heijaus katoo mutta röpellys jatkuu.
Eli taitaa sähköt toimia mutta jotain on pielessä oliskohan vaan tulpat menny ja ei toimi kunnolla ihan mustat ainakin on? vetoja on kyllä saatanasti :D Ehkä tottunut vaan vanhaan kaks sataseen jolla luultavimmin mentiin jo yli 500tkm rajapyykki, koska poikittais väljää männissä oli jo paljon ja kk laakerit sitten poikikin ja kaikki laakerit oli huonossa kunnossa. :D
w201 2.0e -86
Avatar
Hoseer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 28.01.2014 23:21
Paikkakunta: Tampere

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja Hoseer »

Ei kellään oo tarkempaa tietoo näistä vehkeistä?
Edit.
Eikös kuitenkin alipaine letkut mene kanteen johkin anturiin siten että virranjakajasta anturiin toinen lähtö siihen jako blockkiin siittä toinen kaasuläpän pohjaan ja toinen imusarjan päähän mistä lähtee johkin tulipellin läpi. Sitten se yks paksu imusarjasta tehostajaan. En vain keksi mikä tolla mahtaa olla? EHA? voiko potikan säätää vaikka seokset on sinne päin?

Edit2. Taisin tajuta mitä oon mennyt tekeen väärin oon menny säätään sitä potikan ruuvia ja siten rikastanut seosta niin paljon joka alueelta.
w201 2.0e -86
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja atlas »

potikan ruuvista ei saa seosta sekaisin...irroita potikka ja putsaa...takaisin ja säätöihin.
Irroita ryyppysuutin ja lita se irrallaan putkenpäähän takas ja paineet päälle ilman sähköliitintä...voi suutin vuotaa.
Voit laitta siihen sen 2l koneen ryypyn..ei eroa keskenään..kuutosissa on isompi vain.
Sitten jos kaikki on katsottu ettei ole alipaine vuotoa niin seosta säätämään vaikka testeriin tyhjäkäynnin osalta ja ehasta sitten pulssisuhteella kierroksilla
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Hoseer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 28.01.2014 23:21
Paikkakunta: Tampere

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja Hoseer »

Otin määränjakajasta irti letkun ja tulppasin lähdön hattumutterilla homma jatkuu edelleen? Nyt taas kyllä saa antaa kaasua et lähtee käymään ilmeiseti jotenkin toimii toi kylmäkäynnistys suutin ja järjestelmä? Sitten luin että onko tässä joku imuilman lämpöanturi missä sellanen on? :D

Edit. En kyl tajua start boosteriakun laittaa ihan sama minne niin kierrokset laskee ja sitten taas normaaliks sille nopeesti suuttimien juuriin jokaseen alipaine letkuun uusiin huohotin letkuihin. Tekee aina tän en tajua.
voisko mulla olla vaan alipaine letkut väärin kiinni? Lambda näyttää olevan joskus jälki asennettu tähän vehkeeseen. Lämpöanturiin kolvattu yks johto ja sitten sisällä on sellanen laatikko Lambda kit fur k-jet. Mutta en usko siinä olevan ongelma. Potikka on säädetty 0.719v Tuleeko kaasuläpän anturille siihen liittimen 3 johtoo vai 2 mulla on kaks vaihtoehtoo. johtosarjassa toinen menee flektille ja toinen menee sille mutta flekti on poistettu magneetti kytkimen rikkoontumisentakia. Ja pistokkeessa ei ole tämäntakia sitä 2 pinni kaikki muu löytyy voikohan jostain johdosta mitata tätä.
Kuuluuko sen nostaa kierroksia kun ottaa moottorin lämpöanturin sen mihin menee sellaset ihmeelliset liittimet Tai voisko multa puuttua maadoitus jostain tärkeestä paikasta ja sen takia ei käy hyvin? Ainoot maat edelleen on siis siinä imusarjassa sellanen kauhe nippu ruskeita johtoja sitten imusarjaan kiinnittyy yks puolalta ja yks on laatikossa muita ei ole
väärä anturi se vissiinkin oli. Otin lennosta ykkös sylinterin tulpanjohdon tyhjäkäynti ei muuttunut yhtään ja löi läpitte siittä johdosta. Taidan lähteäkkin tästä nyt ostamaan uudet tulpat ja johdot niinkun aikasemmin suunnittelinkin.
Kone on noin 40 asteinen ja ohm mittari näyttää lämpöanturille 2k alueella .040. Jos anturi oli siis oikee mitä mittasin eli sellainen musta liitin koneen takana mihin tulee huohotin letkuja ja sisäkennon paluu johto.
w201 2.0e -86
Avatar
Hoseer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 28.01.2014 23:21
Paikkakunta: Tampere

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja Hoseer »

Tuntuu että on jo kaikki käyty läpi paitsi ehan vaihto ja määränjakajan. Voiskohan mulla olla puola rikki? Ei kävis hyvin tyhjää sen takia ja nykii? Ikään kuin kävis kolmella tyhjää economy mittari puolessa välissä 80c. Eli siis bochin tulpat kävin ostamassa ja sytytysjohdot. Meinaan en mitenkään suojannu puolaa kun pesin konehuoneen pistin meneen vaan kuumalla vedellä ja painepesurilla + liuottimella koko konehuoneen, kun oli kone poissa keulilta. Vaihdoin vanhasta koneesta tähän lämpöanturin toimii ehkä vähäsen siistimmin. Mutta edelleen röpöttää ja tasakaasulla nykii täyskaasulla vetää tosi nätisti.
Edit. Edelleen kysymysmerkkinä moottorin maadotukset voisko ne tehdä tällästä? Eli tarttisin tietää mistä menee mihinkin johtoa ja mihinkä johtosarjan maat kuuluu laittaa ne on tällähetkellä koneen edessä ilmansuodattimen jalan vieressä pultilla kiinni ja sitten puolan musta johto imusarjassa. kuin myös alipainepuoli on hakusessa johdot menee. Tällä hetkellä jakajasta siihen jako hommaan siittä anturiin ja toinen johto imusarjan taakse kolmihaaraan josta yks imusarjassa kiinni ja toinen menee tulipellin läpitte. ja jako palikkaan tulee siihen pohjaan imusarjan alta.
w201 2.0e -86
Avatar
Hoseer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 28.01.2014 23:21
Paikkakunta: Tampere

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja Hoseer »

No nyt alkaa olemaan usko loppu! Vaihdettu eha ja paineen säädin ei vaikutusta? Röpellyksen saan loppumaan kun säädän seoksia pieneksi, mutta sitten auto alkaa kaasutteleen tyhjäkäynnillä mutta röpötys loppuu. Tässä tilanteessa kun ottaa yj-releen pois kierrokset pomppaa 3000. kokeiltu bensapumppu suoralla virralla kytkettynä -> ei vaikutusta. Kokeilin myös toisella ryyppysuuttimella ei silläkään vaikutusta? Voisko se perkele olla vaan moottorinlämpöanturi mikä tekee tän ainakin jos mittasin oikein niin 80c koneella tulos oli 650ohmia.
w201 2.0e -86
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja atlas »

Säädä yj-rele irti ensi tyhjäkäynti hyväsi ja sitten rele kiinni...mitä tapahtuu?
Ruikun alla olevasta kaasuläpästä älä muuten säädä tyhjäkäynti kierroksia....vaikka siellä ruuvi onkin.
Sitten sulla voi olla lisäilma luistissa ilmansäätö ruuvi...siitäkin saa tasoitettua hieman käyntiä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Saku-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 28.05.2014 12:32

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja Saku- »

Itsellä samantyylistä ongelmaa ollut. Seoksen, kun tuntuu saavan hyväksi niin kaasu pohjassa hyytyy. Kumikaukalon vaihdon yhteydessä yleismittarilla säätöjä ja tiputtikin jännitteen jostain syystä 0,91V. Tuolla seossuhteella edes järjen mukaan pitäisi käydä. Välistä mittari käväsee siellä 6.5V, mihin pyrkinyt säätämään. Lähinnä mietin, olisiko tuo lambda nyt kuitenkin rikki. Myös kaasuvivustossa jotain häikkää, kun ei sulje alempaa kaasuläppää vaan kierrokset jäävät elämään. Kaasun nopealla käyttämisellä pohjassa ja päästämisellä kuitenkin tipahtaa. Joutunut säätämään nyt silleen, että kaasupolkimeen tulee älytön klappi, jotta vivusto palautuu "mekaanisesti". Tuo läpän palauttava jousi kuitenkin ihan kunnossa ja jämäkkä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siellä on toinenkin jousi ja se on nyt rikki eli kaasuläpän kupeessa ruiskun alla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Saku-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 28.05.2014 12:32

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja Saku- »

atlas kirjoitti:Siellä on toinenkin jousi ja se on nyt rikki eli kaasuläpän kupeessa ruiskun alla.
Siis siellä ruiskun takana poikittain jousi on ehjä? Tuo auton suuntaisesti oleva jousi joka tuon polkimen palauttaa on myös ehjä. Ja tarpeeksi, kun löysää vaijeria niin saa polkimen vivuston "vetämään" kaasuläpän vivun ylös, mutta helvetillinen klappi vaan tulee polkimeen. Vai pitäisikö siellä takana olla kaksi jousta? Alkaa olemaan ajankohtaista, kun pitäisi katsastaa ja tyhjäkäyntikin hyrrää siellä 1000rpm eikä sitä millään saa alas. Seuraavaksi ilmeisesti tuosta EHAsta alettava säätämään, liekö joku siitä aiemmin säätänyt jo.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja jarssep »

PicsArt_1427141720828.jpg
PicsArt_1427141720828.jpg
PicsArt_1427141720828.jpg
Saku- kirjoitti:
atlas kirjoitti:Siellä on toinenkin jousi ja se on nyt rikki eli kaasuläpän kupeessa ruiskun alla.
Siis siellä ruiskun takana poikittain jousi on ehjä? Tuo auton suuntaisesti oleva jousi joka tuon polkimen palauttaa on myös ehjä. Ja tarpeeksi, kun löysää vaijeria niin saa polkimen vivuston "vetämään" kaasuläpän vivun ylös, mutta helvetillinen klappi vaan tulee polkimeen. Vai pitäisikö siellä takana olla kaksi jousta? Alkaa olemaan ajankohtaista, kun pitäisi katsastaa ja tyhjäkäyntikin hyrrää siellä 1000rpm eikä sitä millään saa alas. Seuraavaksi ilmeisesti tuosta EHAsta alettava säätämään, liekö joku siitä aiemmin säätänyt jo.
Tuossa pitäisi nyt näkyy pari kuvaa mun mesestä, miten noi jouset siellä on. Sieltä puuttui aiemmin mm. tuo nyt uusittu mikrokytkimen jousi. Tyhjäkäynti oli hieman yli 800, mutta kun tuon jousen laittoi, tuo kytkin meni päälle tyhjäkäynnillä, ja kierrokset laski sinne 750.

Kaasuläpän jousen paikka näkyy nuolen kohdalla. Ainakin mulla on kaasupolkimessa huomattava klappi, mutta ei se mitään haittaa. Oisko joku mennyt säätämään esim. kaasuläpän säätöruuvia (muistaakseni siinä sellainen on) vaikka että pysyy pakkasilla paremmin käynnissä :)

Mua kiinnostaa toi kaasuläpän vivun "tyhjä" klunssi. Tuleekohan siihen automaattivaihteisen kickdownin vaijeri?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Saku-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 28.05.2014 12:32

Re: MB w201 "190" outo vika

Viesti Kirjoittaja Saku- »

jarssep kirjoitti: Tuossa pitäisi nyt näkyy pari kuvaa mun mesestä, miten noi jouset siellä on. Sieltä puuttui aiemmin mm. tuo nyt uusittu mikrokytkimen jousi. Tyhjäkäynti oli hieman yli 800, mutta kun tuon jousen laittoi, tuo kytkin meni päälle tyhjäkäynnillä, ja kierrokset laski sinne 750.

Kaasuläpän jousen paikka näkyy nuolen kohdalla. Ainakin mulla on kaasupolkimessa huomattava klappi, mutta ei se mitään haittaa. Oisko joku mennyt säätämään esim. kaasuläpän säätöruuvia (muistaakseni siinä sellainen on) vaikka että pysyy pakkasilla paremmin käynnissä :)

Mua kiinnostaa toi kaasuläpän vivun "tyhjä" klunssi. Tuleekohan siihen automaattivaihteisen kickdownin vaijeri?
Samalla tapaa itselläkin. Eli jälkimmäisten kuvien vivusto nostaa kaasuläpän vivun kautta ylös, jos vaijeria löysää tarpeeksi paljon. Tässä tilanteessa polkimeen tulee kuitenkin suuri klappi eli poljin vastaa kaasuun vasta, kun vipu vääntää kaasuläppää auki. Tuo mikrokytkin ottaa tosiaan kosketusta ainoaan tuossa asennossa. Kuuluukoo polkimessa siis olla klappia vai? Ja nuo tyhjäkäyntikiekat ei kyllä laske millään, jonka takia miettinyt olisiko auton käyntiä koitettu EHAa säätämällä parantaa tms...
Vastaa Viestiin