Auto oli huollossa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

tj86430 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti: Onhan se jännä kun lastulla kulutus putoaa eli myös päästöt samalla...eikö silloin myös autoveron pitäisi olla alhaisempi, kusettaako autotehtaa siis edelleen meitä ?

.
Se ilmoitettu kulutus (josta päästöt ja autovero lasketaan) on jo valmiiksi niin paljon todellista alhaisempi, ettei niin alas päästä millään ohjelmalla :lol:
Hyvin sä vedät hei :D

Tottahan tuo on. Mutta sen verran pitää kuitenkin ihmetellä että tehdas esittelee vuonna X 120hv dieselin jonka kulutus on 6L/100km...seuraavana vuonna kulutus on pudonnut puolilitraa, auto pysynyt lähes samana, teho kasvanut 140hv:aan, mutta toki tehtaan vuotuiset kustannukset on nostaneet auton hintaa....eli päästöjen mukaan hinta "laskee" mutta tuontihinnan jälkeen ollaankin samassa kuin edellisenä vuonna. etc.jne.

erikoinen yhdistelmä kun tuntuu että monella merkillä tämä homma menee useamman vuoden.....

.
Opel, "weird lieben autos"....
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Kyllähän moottoritekniikkakin kehittyy, ja erityisen huimasti viime vuosina, kun on tullut selkeä taloudellinen insentiivi kehittää vähäpäästöisempiä moottoreita. Silti vähän ihmettelen, että OM642, joka tuossa nelimatikki s211:ssa tuottaa 226hv ja kuluttaa tehtaan ilmoituksen mukaan 8,6l/100km, on nelimatikki s212:ssa saatu tuottamaan 265hv, ja samaan aikaan kulutus on laskenut 1,5l sadalla. Toki tiedän, että kulutukseen vaikuttaa moni muukin asia, esim. aerodynamiikka, voimalinjan tehohäviöt jne, mutta luulen ettei näiden suhteen ole tapahtunut mitään valtavia muutoksia (jotain pientä varmaan kyllä sielläkin)
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
pirkkob
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 16.12.2014 16:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Onhan se törkeätä, kun Veholla väittävät, ettei moottoriasetuksiin ole koskettu, kun ajokki huollon jälkeen ei kulje mihinkään ja polttoaineenkulutus on runsas. Siis asiakkaalle eli minulle suoraan valehdellaan.
Otin Nastamuumion (kiitos) vihjeestä vaarin ja olen katsellut erilaisia mahdollisuuksia, millä moottoriin saa takaisin sen väännön, mitä siinä oli. Siis tavoitteena on vähäisempi kulutus eikä kauhea meno - vaikka sellainen siinä mukaan tulee. Miltä teistä tuntuisi ajaa jollain 3,5-3,8 litran kulutuksella Saksan moottoritiellä 90-120 km/h? Toki olisi siellä saanut ajaa kovempaakin, muttei yhtään kiinnostanut.
En oikein usko, että moottori hajoaa siitä, että siinä on suurempi vääntö ja kun sitä ei käytetä suuremmilla tehoilla kuin mihin se tehtaalla on rakennettu. On niissä arvoissa varmasti jonkin verran toleranssia.
Huollon tyypit ajoivat koelenkin ja sanoivat, että nyt kulutus on 5,9 l/100 km. Se on kuulema tyypillinen tälle autolle (B200 cdi). No, olen nyt jonkin verran ajanut sillä ja minulla kulutus on 5,2-5,4. Mutta tällä tehtaan ohjelmistolla se kohoaa herkästi vaikka mihin.
Olen siis hankkimassa jossain vaiheessa lastutusohjelman. Palaan sitten asiaan.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja RH »

tj86430 kirjoitti:Kyllähän moottoritekniikkakin kehittyy, ja erityisen huimasti viime vuosina, kun on tullut selkeä taloudellinen insentiivi kehittää vähäpäästöisempiä moottoreita. Silti vähän ihmettelen, että OM642, joka tuossa nelimatikki s211:ssa tuottaa 226hv ja kuluttaa tehtaan ilmoituksen mukaan 8,6l/100km, on nelimatikki s212:ssa saatu tuottamaan 265hv, ja samaan aikaan kulutus on laskenut 1,5l sadalla. Toki tiedän, että kulutukseen vaikuttaa moni muukin asia, esim. aerodynamiikka, voimalinjan tehohäviöt jne, mutta luulen ettei näiden suhteen ole tapahtunut mitään valtavia muutoksia (jotain pientä varmaan kyllä sielläkin)
Joo. Sivupeileihin on teipattu kulutusmittauksen laboratoriokoetta varten erityiset plastiikkitötteröt kiesusteipillä simulaation aerodynaamisia haittavaikutuksia minimoimaan... :lol:
pirkkob
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 16.12.2014 16:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

J.Kulmala kirjoitti:Tuollaiset ohjelmat kannattaisi / tarvitsisi ottaa talteen ennen huoltoon vientiä.
Ajotapa vaikuttaa polttoainekulutuseen, vakio-ohjelmalla päästään taatusti pienemmällä kulutuksella koko teho/vääntöalueen käytöllä.
Vakio-ohjelmalla en päässyt pienempään kulutukseen. Onko sinulla kokemusta paremmasta?
Toki Vehon herrat - tehtyään koeajon - sanoivat, että kulutus on ihan normaali, 5,9 l/100. Käytössäni pääsin helpohkosti 4,8 l/100. Maantiellä löpöä kuluu runsaammin.
Sitten kävi ilmi, kun jotkut pääsivät tutkimaan noita huoltotietoja, ettei autooni ole kertaakaan huolenpitosopimuksesta huolimatta vaihdettu kertaakaan liki viiteenkymmeneen tuhanteen kilsaan ilmansuodatinta!
Vanhassa suodattimessa oli jonkun kesän siitepölytkin vielä tallella.
Pitääkö suodattimenvaihto jotenkin kirjata auton tietokoneelle? Tms.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

pirkkob kirjoitti:
J.Kulmala kirjoitti:Tuollaiset ohjelmat kannattaisi / tarvitsisi ottaa talteen ennen huoltoon vientiä.
Ajotapa vaikuttaa polttoainekulutuseen, vakio-ohjelmalla päästään taatusti pienemmällä kulutuksella koko teho/vääntöalueen käytöllä.
Vakio-ohjelmalla en päässyt pienempään kulutukseen. Onko sinulla kokemusta paremmasta?
Toki Vehon herrat - tehtyään koeajon - sanoivat, että kulutus on ihan normaali, 5,9 l/100. Käytössäni pääsin helpohkosti 4,8 l/100. Maantiellä löpöä kuluu runsaammin.
Sitten kävi ilmi, kun jotkut pääsivät tutkimaan noita huoltotietoja, ettei autooni ole kertaakaan huolenpitosopimuksesta huolimatta vaihdettu kertaakaan liki viiteenkymmeneen tuhanteen kilsaan ilmansuodatinta!
Vanhassa suodattimessa oli jonkun kesän siitepölytkin vielä tallella.
Pitääkö suodattimenvaihto jotenkin kirjata auton tietokoneelle? Tms.
On kokemusta polttomoottorin polttoaineen kulutuksen lainalaisuuksista. Näitä em. juttuja ollaan tutkittu. Jos ja kun moottorin täytöstä lisätään, polttoaineen kulutus kasvaa. Polttoaineen kulutukseen ei vaikuta alentavasti suurempi vääntömomentti, jos ja kun moottorin suunnitteluparametrit ovat ennallaan..siis mekaanisten kone-elimien osalta. Tässä ihan lyhyesti faktaa.
+358 18B8FE99
pirkkob
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 16.12.2014 16:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

J.Kulmala kirjoitti:On kokemusta polttomoottorin polttoaineen kulutuksen lainalaisuuksista. Näitä em. juttuja ollaan tutkittu. Jos ja kun moottorin täytöstä lisätään, polttoaineen kulutus kasvaa. Polttoaineen kulutukseen ei vaikuta alentavasti suurempi vääntömomentti, jos ja kun moottorin suunnitteluparametrit ovat ennallaan..siis mekaanisten kone-elimien osalta. Tässä ihan lyhyesti faktaa.
Kuinkahan olen siis voinut ajaa alle neljän litran kulutuksella 100 km ja kun kierrosluvun olen pitänyt 1600 tuntumassa (se kun on suurin vääntö)? :o
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja Forestman »

pirkkob kirjoitti:
J.Kulmala kirjoitti:On kokemusta polttomoottorin polttoaineen kulutuksen lainalaisuuksista. Näitä em. juttuja ollaan tutkittu. Jos ja kun moottorin täytöstä lisätään, polttoaineen kulutus kasvaa. Polttoaineen kulutukseen ei vaikuta alentavasti suurempi vääntömomentti, jos ja kun moottorin suunnitteluparametrit ovat ennallaan..siis mekaanisten kone-elimien osalta. Tässä ihan lyhyesti faktaa.
Kuinkahan olen siis voinut ajaa alle neljän litran kulutuksella 100 km ja kun kierrosluvun olen pitänyt 1600 tuntumassa (se kun on suurin vääntö)? :o
Kun ajat tasaisella kierrosluvulla, vääntömomenttti määräytyy auton kulkuvastuksen mukaan. Ylämäessä voidaan tarvita maksimi vääntöä, mutta alamäessä väännön tarve pienenee tai muuttuu negatiiviseksi. Eli et aja suurimmalla väännölllä, vaan taloudellisemmalla moottorin kierroslukualueella.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1646
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja shade_z »

pirkkob kirjoitti:
J.Kulmala kirjoitti:On kokemusta polttomoottorin polttoaineen kulutuksen lainalaisuuksista. Näitä em. juttuja ollaan tutkittu. Jos ja kun moottorin täytöstä lisätään, polttoaineen kulutus kasvaa. Polttoaineen kulutukseen ei vaikuta alentavasti suurempi vääntömomentti, jos ja kun moottorin suunnitteluparametrit ovat ennallaan..siis mekaanisten kone-elimien osalta. Tässä ihan lyhyesti faktaa.
Kuinkahan olen siis voinut ajaa alle neljän litran kulutuksella 100 km ja kun kierrosluvun olen pitänyt 1600 tuntumassa (se kun on suurin vääntö)? :o
voihan sinne kusettaa mittarin näyttää ihan vaikka 2l/satkulla jos se mieltä parantaa.. ja se on 100% varmaa että 4l/100km ei todellakaan mene oikeasti!

Tää Trolli on kyl taas hyvä :D
jurppaisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 06.02.2013 21:09

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja jurppaisa »

Joo ei se B-sarjalainen kyllä 4l/100km mene mitenkään. Itsellä oli 9kk vastaavalla tekniikalla oleva A-sarja(W176) Ja sen sain yhden (1) kerran mittarin näyttämään 3,7L/100km mikä ei kyllä ole ihan todellinen lukema. Muuten pyörittiin 4,5l-5,5l välillä. Ja tämä on työmatkalta katsottu (Kehä II -1-Kehä III-Viikki) eli maantieajolta. Kaikki luvut siis mittarin ilmoittamia. Nyt pitää ottaa huomioon se, että A on kevyempi vehje kuin tässä kyseessä oleva B-sarjalainen mikä vaikuttaa kulutukseen alentavasti.
S212 200CDI 2012 (ex. W176 200CDI -14, S204 200CDI -08, S202 200CDI -00)
pirkkob
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 16.12.2014 16:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Bad Wiesenistä Frankfurt an Oderiin on 700 km. Perillä mittari näytti 3,8 l kulutusta sataselle. Todellinen kulutus oli jotain 4,5 litraa, sillä ennenkuin moottori on sopivassa käyttölämpötilassa, se saattaa kuluttaa alkuun yli 10 litraa satasella. Ilmastointi ei tietenkään ollut päällä. Matkalla pysähdyttiin pari kertaa kahville ja syötiin. Matkanopeus oli 90-120 km/t. Enempi 90-100.
B-sarjan näytössä on mahdollisuus nähdä kulutus sellaisella palkilla, missä kaasupolkimen asento näkyy. Siitä on hyvä seurata, miten paljon pienikin kaasupolkimen muutos vaikuttaa. Hyvin tärkeää on muistaa jarruttaa moottorilla. Liikennevaloissa tai muissa pysähdyksissä on hyvä olla Eco-toiminto päällä, jolloin moottori sammuu pysähdyksessä ja ajaessa näyttöön tulee ilmoitus, milloin olisi syytä vaihtaa.
Nyt minulla on joku parannettu moottorinohjaussysteemi. Mutta tämä ei alenna kulutusta sillä tavoin kuin tämä Vehon poistama. Vääntöä on lisää ja ilmeisesti voimaa, mutten sitä ole käyttänyt.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

pirkkob kirjoitti:Bad Wiesenistä Frankfurt an Oderiin on 700 km. Perillä mittari näytti 3,8 l kulutusta sataselle. Todellinen kulutus oli jotain 4,5 litraa, sillä ennenkuin moottori on sopivassa käyttölämpötilassa, se saattaa kuluttaa alkuun yli 10 litraa satasella. Ilmastointi ei tietenkään ollut päällä. Matkalla pysähdyttiin pari kertaa kahville ja syötiin. Matkanopeus oli 90-120 km/t. Enempi 90-100.
B-sarjan näytössä on mahdollisuus nähdä kulutus sellaisella palkilla, missä kaasupolkimen asento näkyy. Siitä on hyvä seurata, miten paljon pienikin kaasupolkimen muutos vaikuttaa. Hyvin tärkeää on muistaa jarruttaa moottorilla. Liikennevaloissa tai muissa pysähdyksissä on hyvä olla Eco-toiminto päällä, jolloin moottori sammuu pysähdyksessä ja ajaessa näyttöön tulee ilmoitus, milloin olisi syytä vaihtaa.
Nyt minulla on joku parannettu moottorinohjaussysteemi. Mutta tämä ei alenna kulutusta sillä tavoin kuin tämä Vehon poistama. Vääntöä on lisää ja ilmeisesti voimaa, mutten sitä ole käyttänyt.
No paljonko tämä nykyinen kuluttaa Bad Wiesenistä Frankfurt an der Oderiin ajettaessa?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja RH »

Bad to the bone.
:D
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja etrade »

jurppaisa kirjoitti: Ja tämä on työmatkalta katsottu (Kehä II -1-Kehä III-Viikki) eli maantieajolta.
Yöaikaanko käyt töissä tuota matkaa? Ei voi mitenkään verrata saksan teille jos päiväaikaan käy töis.

Ihme trollausta koko viestiketju, mutta niinhän tämä koko forum on.
Niikun viestiketjun aloittaja ei muka pystyisi tietämään onko tehot tallella vai ei Vehon huollon jälkeen, ristus.
jurppaisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 06.02.2013 21:09

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja jurppaisa »

etrade kirjoitti: Yöaikaanko käyt töissä tuota matkaa? Ei voi mitenkään verrata saksan teille jos päiväaikaan käy töis. ristus.
Miten kuten se mihinkään liittyy niin ihan normaalisti 7:00 toimistolla viikissä aloittelen päivää. Tuo on tasaista ajoa joten ihan relevantti vertailukohta. Jos halutaan ryhtyä pikkutarkaksi niin tokihan reitin korkeuserot, ilman lämpötila, rengaspaineet, kuskin kaasujalka jne jne vaikuttavat lukemaan. Nykyisellä ajokilla joka on aikamoinen brontosaurus edeltäjään verrattuna, tuo samainen matka menee mittarilla 5,9-6,2l/100km.
S212 200CDI 2012 (ex. W176 200CDI -14, S204 200CDI -08, S202 200CDI -00)
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja etrade »

Tuo sun työmatkas on ihan täys katastrofi ajatellen bensan kulutusta mutta vähällä polttoaineella olet päässy ja tuo ristus ei ollu tarkoitettu henkilökohtaisesti.
jurppaisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 06.02.2013 21:09

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja jurppaisa »

etrade kirjoitti:Tuo sun työmatkas on ihan täys katastrofi ajatellen bensan kulutusta mutta vähällä polttoaineella olet päässy ja tuo ristus ei ollu tarkoitettu henkilökohtaisesti.
No tuohon aikaan liikenne skulaa oikein hienosti, matka menee nimittäin "vastapalloon" ruuhkia ajatellen. Tuntia myöhemmin tilanne olisi toinen, siksi hyödynnän liukuvan työajan ja menen ajoissa ja lähden ajoissa. Se offtopicista.
S212 200CDI 2012 (ex. W176 200CDI -14, S204 200CDI -08, S202 200CDI -00)
pirkkob
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 16.12.2014 16:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

etrade kirjoitti:
jurppaisa kirjoitti: Ja tämä on työmatkalta katsottu (Kehä II -1-Kehä III-Viikki) eli maantieajolta.
Yöaikaanko käyt töissä tuota matkaa? Ei voi mitenkään verrata saksan teille jos päiväaikaan käy töis.
...
Niikun viestiketjun aloittaja ei muka pystyisi tietämään onko tehot tallella vai ei Vehon huollon jälkeen, ristus.
Varsinkin kun turbon vihellys oli poissa. Turbo meni päälle heti, kun painoi kaasua. Ja Saksan moottoriteillä ei juuri kaasupolkimeen tarvitse koskea paitsi kun tulee mäki. Siellä oli 4-7%:n mäkiä (muutama) molempiin suuntiin siis sekä ylä- että alamäkiä. Välillä oli silmänkantamattomiin rekkoja ja kun ajelimme tuollaista vauhtia, niin aika usein ajoimme rekkojen välissä. Rekat ajelivat usein 85-95 vauhtia. Ja aina yleensä oikeanpuoleista kaistaa. Välillä näki kuinka nämä "mammutit" ohittelivat toisiaan kuin hidastetussa elokuvassa. Taustapeili oli siellä tärkeä. Takaa saattoi tulla joku todella isoa kovaa ja kun tällainen melkein sivuikkunan alareunan korkuinen usein hirmu möykän aiheuttama menopeli viuhahti sivuitse, niin säikähdys oli melkoinen, vaikka sen oli sekuntti aiemmin nähnyt etäisenä peilissä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Rekan takana ajaessa ilman vastus pienenee valtavasti mutta moottorin lämmöt nousevat kylläkin....muistan ku veljeni kertoi että moottori pyörä meni ihan pinta kaasulla rekan imussa mutta lämpöjen takia piti välillä käydä haukkaamassa ilmaa syylariin kunnolla ja sit taas imuun
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja etrade »

atlas kirjoitti:Rekan takana ajaessa ilman vastus pienenee valtavasti mutta moottorin lämmöt nousevat kylläkin....muistan ku veljeni kertoi että moottori pyörä meni ihan pinta kaasulla rekan imussa mutta lämpöjen takia piti välillä käydä haukkaamassa ilmaa syylariin kunnolla ja sit taas imuun
Jep. Ei liity aiheeseen.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja atlas »

etrade kirjoitti:
atlas kirjoitti:Rekan takana ajaessa ilman vastus pienenee valtavasti mutta moottorin lämmöt nousevat kylläkin....muistan ku veljeni kertoi että moottori pyörä meni ihan pinta kaasulla rekan imussa mutta lämpöjen takia piti välillä käydä haukkaamassa ilmaa syylariin kunnolla ja sit taas imuun
Jep. Ei liity aiheeseen.
Ei kun selitti että saksassa pikka kulutus ja samalla kertoi kauheita rekka jonoja niin siitä ...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
pirkkob
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 16.12.2014 16:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Saksassa ajaessa ajetaan lähinnä oikeanpuoleista kaistaa. Jos oikeanpuoleinen kaista on tyhjä, sitä on käytettävä. Rekkojen väleissä oli useinkin pitkiä välejä, jos sinne ei menny, niin kyllä torvet raikas. Parista soittelusta opin. Sen lisäksi niillä keskimmäisillä kaistoilla ajettiin todella kovaa, missä vain sai. Suomessahan on samanlainen lainsäädäntö, mutta täällä näkee mopoautoja vasemmalla kaistalla (ei tietenkään moottoriteillä), eikä niihin näytä kukaan puuttuvan. Kuorma-autoja ajelee myös moottoriteillä vasemmanpuoleisella kaistalla.
Toki rekat tuovat hyvän vastatuulenpoistajan tielle. Ei siinä moottori kuumentunut, sillä ennenkuin oli taas keskemmällä tilaa, niin kaasua sai aika paljonkin pienentää. Eihän silloin mikään moottoria kuumenna. Ja hei, auto on saksalainen. Eikö tuota olisi muka otettu tehtaalla huomioon ja mitoittaa jäähdytyssysteemit sen mukaan.
Tällä vasta-asennetulla moottorinohjaussysteemillä ei tuollaisia kevyitä kulutuksia saa. Eilen kuitenkin tein runsaan satasen lenkin ja kulutus oli 4,5 l/100 km. Todellinen lienee vähän suurempi.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja etrade »

pirkkob kirjoitti: Suomessahan on samanlainen lainsäädäntö, mutta täällä näkee mopoautoja vasemmalla kaistalla (ei tietenkään moottoriteillä), eikä niihin näytä kukaan puuttuvan. Kuorma-autoja ajelee myös moottoriteillä vasemmanpuoleisella kaistalla.
Jep. Olen ajanu Lahden moottoritiellä 85km/h rekalla oikeaa kaistaa jonon ohi Järvenpään kohdalla kun vasen kaista oli tukos, mutta oikea kaista tyhjä. :D :D :D Kuuma aurinkoinen kesäpäivä. :D
Saksa on hieno maa.
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Jos sinne huoltoon vie softatun auton, niin voihan sinne kertoa etteivät saa päivittää mitään ohjelmistoa.

Vanha ja viisas juuh okei, meinas tulla kahvit nenästä :lol:
pirkkob
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 16.12.2014 16:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Käytiin Klaipedassa pari viikkoa sitten. Mennen tullen kulutus oli 4,2 l satasella. Eli todellisuudessa neljän ja puolen litran tienovilla. Matkaa on runsaat 620 km Tallinnasta.
Jos joku menee sinne suuntaan, niin kannattaa välttää Latviassa tietä P95. Se on niin kuoppainen ja möykkyinen, että toisen polkupyörän kiinnitys löystyi ja alkoi kolisemaan. Niin, meillä oli pyörät sisällä autossa Mersun omassa pyörätelineessä. Klaipedasta sitten pyöräiltiin Nidaan ja takaisin. Se sama pyöräteline, mikä on tehty W245 autoon, käy ihan suoraan tähän W246 autoon. Suosittelen.
Naftan hinta oli Liettuassa 1,17 ja Latviassa vähän enemmän, mutta jonkinverran vähemmän kuin Suomessa.
Auto lautalla yli Tallinnaan maksoi mennessä jokseenkin satasen ja takaisin 124 €.
Avatar
Patomursu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Ma 15.12.2014 21:00

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja Patomursu »

etrade kirjoitti:
pirkkob kirjoitti: Suomessahan on samanlainen lainsäädäntö, mutta täällä näkee mopoautoja vasemmalla kaistalla (ei tietenkään moottoriteillä), eikä niihin näytä kukaan puuttuvan. Kuorma-autoja ajelee myös moottoriteillä vasemmanpuoleisella kaistalla.
Jep. Olen ajanu Lahden moottoritiellä 85km/h rekalla oikeaa kaistaa jonon ohi Järvenpään kohdalla kun vasen kaista oli tukos, mutta oikea kaista tyhjä. :D :D :D Kuuma aurinkoinen kesäpäivä. :D
Saksa on hieno maa.
Olen ohittanut rekalla 82 km/h nopeudella vakkari päällä henkilöautoja oikean puolesta kaistaa käyttäen. Ja silloin ei ollut ruuhkaa :lol:
Mercedes-Benz C 200 CDI 2012
Skoda Octavia 1,6 TDI 2010
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja G280E »

pirkkob kirjoitti:Saksassa ajaessa ajetaan lähinnä oikeanpuoleista kaistaa. Jos oikeanpuoleinen kaista on tyhjä, sitä on käytettävä. Rekkojen väleissä oli useinkin pitkiä välejä, jos sinne ei menny, niin kyllä torvet raikas. Parista soittelusta opin. Sen lisäksi niillä keskimmäisillä kaistoilla ajettiin todella kovaa, missä vain sai. Suomessahan on samanlainen lainsäädäntö, mutta täällä näkee mopoautoja vasemmalla kaistalla (ei tietenkään moottoriteillä), eikä niihin näytä kukaan puuttuvan. Kuorma-autoja ajelee myös moottoriteillä vasemmanpuoleisella kaistalla.
Toki rekat tuovat hyvän vastatuulenpoistajan tielle. Ei siinä moottori kuumentunut, sillä ennenkuin oli taas keskemmällä tilaa, niin kaasua sai aika paljonkin pienentää. Eihän silloin mikään moottoria kuumenna. Ja hei, auto on saksalainen. Eikö tuota olisi muka otettu tehtaalla huomioon ja mitoittaa jäähdytyssysteemit sen mukaan.
Tällä vasta-asennetulla moottorinohjaussysteemillä ei tuollaisia kevyitä kulutuksia saa. Eilen kuitenkin tein runsaan satasen lenkin ja kulutus oli 4,5 l/100 km. Todellinen lienee vähän suurempi.
heips,
saksassa,oikeanpuoleisin kaista kolmikaistaisella tiellä on lähinnä raskasta kalustoa varten,keskikaistalta voi mennä huoleti raskaiden ohitse,mutta jos körryyttelet siinä satkun pintaan ni on syytä pysytellä pois vasemmalta kaistalta,sieltä tullaan ohi aika kyytiä.nopeusrajoitukset on suosituksia,en oikein jaksa uskoa että keskikaistailuasi tööttäillään..vasenta niinkin..
Sillä kulmalla eurooppaa,muutoinkin liikenne todella fiksua ja toiset huomioon ottavaa,kunhan käytät vilkkua oikein.

Asiaan..

kun mulle käy korvaan toi että sanot ennen kuulleesi turbon vihellyksen...mun mielestä(korjatkaa jos olen väärässä)ton kokoluokan moottorin turbossa on iso vika jos sen ujelluksen kuulee ohjaamoon.joissain isoissa 16ltr moottoreissa,700 000 ajetuissa sen voi hiljakseen kuulla kun vastamäkeen alkaa ahtamaan oikein kunnolla..en erota omastakaan nelilitrasesta,enkä aiemmasta 320 cdistä,en mä muista kuulleeni terveen henkilö auton turbon ujellusta sisälle autoon..joskus -80 luvulla mitsun tosipaljon ajetun galantin turbon vihellyksen sillon aikoinaan saattoi kyllä oikeasti kuulla..

Uskon kuitenkin että tiedät eron millä ajoit aiemmin verraten nykyiseen..ja jos näet kuorma-auton moottoritiellä vasemmalla kaistalla on siihen varmasti jokin looginen syy,toden näköisesti se on ohittamassa,joko asuntovaunuilijaa,tai hitaammin etenevää lajitoveriaan,meillä kun on aika harvassa kolmikaistaiset.
yksi kysymys vielä,tässä sinun esimerkissäsi, missä kohdin saksan ja suomen tieliikennelaisäädännöt on samanlaisia?
PS. vääntö=voima :)
W163 400 cdi
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja G280E »

pirkkob kirjoitti:Käytiin Klaipedassa pari viikkoa sitten. Mennen tullen kulutus oli 4,2 l satasella. Eli todellisuudessa neljän ja puolen litran tienovilla. Matkaa on runsaat 620 km Tallinnasta.
Jos joku menee sinne suuntaan, niin kannattaa välttää Latviassa tietä P95. Se on niin kuoppainen ja möykkyinen, että toisen polkupyörän kiinnitys löystyi ja alkoi kolisemaan. Niin, meillä oli pyörät sisällä autossa Mersun omassa pyörätelineessä. Klaipedasta sitten pyöräiltiin Nidaan ja takaisin. Se sama pyöräteline, mikä on tehty W245 autoon, käy ihan suoraan tähän W246 autoon. Suosittelen.
Naftan hinta oli Liettuassa 1,17 ja Latviassa vähän enemmän, mutta jonkinverran vähemmän kuin Suomessa.
Auto lautalla yli Tallinnaan maksoi mennessä jokseenkin satasen ja takaisin 124 €.

Heh,mä oon varmaan ny aika väsyny ku en tajua.."Niin, meillä oli pyörät sisällä autossa Mersun omassa pyörätelineessä???"ku en tuota w246 mallia sillai tunne ku ulkonäöltä,onkoi tää tosiaan sisältä niin iso et kaks pyörää mahtuu sisään ja vielä telineen kanssa?
tämähän meni mielenkiintoiseksi..noo jos huominen avaisi mullekkin tätä tilannetta hieman:)
W163 400 cdi
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja G280E »

Patomursu kirjoitti:
etrade kirjoitti:
pirkkob kirjoitti: Suomessahan on samanlainen lainsäädäntö, mutta täällä näkee mopoautoja vasemmalla kaistalla (ei tietenkään moottoriteillä), eikä niihin näytä kukaan puuttuvan. Kuorma-autoja ajelee myös moottoriteillä vasemmanpuoleisella kaistalla.
Jep. Olen ajanu Lahden moottoritiellä 85km/h rekalla oikeaa kaistaa jonon ohi Järvenpään kohdalla kun vasen kaista oli tukos, mutta oikea kaista tyhjä. :D :D :D Kuuma aurinkoinen kesäpäivä. :D
Saksa on hieno maa.
Olen ohittanut rekalla 82 km/h nopeudella vakkari päällä henkilöautoja oikean puolesta kaistaa käyttäen. Ja silloin ei ollut ruuhkaa :lol:
juuri näin :D ja yleisesti ottaen suurin valitus tulee juuri näiltä "kaistapäiltä"raskasta liikennettä kohtaan :D :D
W163 400 cdi
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Auto oli huollossa

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

G280E kirjoitti:nopeusrajoitukset on suosituksia
Onhan ne nopeusrajoitukset rajoituksia Saksassakin (siellä missä niitä on, aika monessa paikassa moottoriteiläkin nykyään. Olikos se niin että n. kolmasosa moottoritiekilometreistä on ilman rajoitusta). Melkein kaikki myös ainakin jollain tavalla noudattavat niitä, jos vaikka satasen merkillä pudottaa mittarinopeuden 120:een, niin hyvin harva sieltä on ohi tulossa.

PS Tööttäilyä en ole kuullut Saksan motareilla koskaan, pitkien vilkuttelukin on hyvin harvinaista, joskus pidetään vilkkua vasemmalle päällä, mutta useimmiten vain ajetaan 2m puskurista kun halutaan päästä ohi.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Vastaa Viestiin