Lienee sellaista kieli poskessa tehtyä provosointia, kuten se jarrujen hitsaaminenkin, eli ei kannata käämejä käräyttää. Kaverilla lentää kuivat aina, kun joku innostuu kirjoituksista.Hebe124 kirjoitti:joku vois ny valasta että onko tässä hehkutulpassa mitää eroo esim pensakoneen tulppaan verrattuna eikös noil ole sama toiminta periaate eli sytyttää pensan/dieselin?
Kiinni juuttuneet hehkutulpat
-
- Mersumies
- Viestit: 2785
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Juu on kartio, mutta minimaalisen pieni verrattuna paksumpiin tulppiin.. tuo alemman kuvan tulppa näyttää juuri siltä, jotka oman auton koneessa.. kierteen ja kartion välisellä alueelle tulppa on jotain 5-6mm paksu, joten eihän siihen tietysti mitään isoa pudotusta voi kartiossa ollakkaan.mazza kirjoitti: EDIT: Se oli siis OM642:n hehku. Siinäkin on näköjään kartio, mutta kulma vain on paljon suurempi.
Mutta olisko tuo kartion ja kierteen välinen alue kannattanut rasvata (keraamisella) asennuksen yhteydessä? .. jos oletuksena on, että juuri siitä kohdasta seuraavalla kerralla juuttuu, jos on juuttuakseen.
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Kannattavuudesta en tiedä mutta voisi tehdä kokeen: Sivelet siihen rasvaa ja vedät hehkun oikeaan momenttiin. Sitten purat sen ja katsot paljonko rasvaa on jäljella varressa. Seuraavaksi voi miettiä minne se rasva kulkeutui ja vaikuttiko se siellä siihen kiristysmomenttiin. Oleellisinta on että kartio saadaan tiiviiksi, jos sinne jää pienikin vuoto niin se noki kyllä jumittaa tulpan, oli siellä tanhaa ei tai. Sikäli kierteen eheys ja tulpan kiertyminen helposti paikalleen on se tärkein kriteeri, jotta tulppa tiivistyy riittävällä voimalla kartiota vasten. En muita onko asennuksesta kiinni/auki/kiinni ohejistusta mutta kannattaa vetää pariin kolmeen kertaan momenttiin.
Omat kokemukset noiden käytöstä ei ole oikein vakuuttaneet, siis pulttien yms varsissa. Kierteissä kyllä, varsinkin alumiinin kanssa.
Omat kokemukset noiden käytöstä ei ole oikein vakuuttaneet, siis pulttien yms varsissa. Kierteissä kyllä, varsinkin alumiinin kanssa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Mulla on om642:koneessa tällähetkellä 3 ja 6:sen hehkut jumissa, porattu jo niin pitkälle kun uskaltaa mutta ei vaan irronneet. Nyt on vaan ajettu jos ne pätkät sieltä irtoisi. Vanhoista hehkuista yläpäät tulppina jotta ei tule pellistä läpi. Taidan ensiviikolla seuraavan tankkauksen yhteydessä laittaa tuota diesel purgea tankkiin jos vaikka auttaisi.
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Yksi kanssa mikä poistaisi palotila karstaa olisi vesisumu imusarjaan mutta onko se miten nopeaa tunkeutumaan sitten.
Sitten lentää kanssa kun tekisi hydraulisen lukon mutta kanki vääntyy ehken ennen sitä.
Sitten lentää kanssa kun tekisi hydraulisen lukon mutta kanki vääntyy ehken ennen sitä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
ei se vesisumu taitaisi sinne hehkun ahtaaseen väliin mennä. männän päät saisi kyllä puhtaiks.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Noniin hehku tuli otettua pois, tuli harjoitus mielessä katkastua yks uus hehku ruuvipenkissä.
Eli sielun väänsin poikki, sitten jengat hehkun runkoon ja sen jälkeen porasin sen hehkun oman kierreosan pois ja loput pienellä smirkelöidyllä ruuvimeisselin kärjellä kaivellen.
Jatkuvaa liuotusta crc, jarruneste yms. paineilmalla ja pienellä kierre tangon pätkällä poraus silppua pois.
Sitten hehkun runkoon tehtyyn kierteeseen pätkä kovaa kierretankoa, siitä läpi pitkä hehkun kuppiin sopiva hylsy jonka päälle mutterit kiristämäänkuten ulosvetäjä) sitten vielä liukuvasaraa kaveriksi.
Noilla konsteilla lähti itseltä, en siltikään suosittele itse porailemaan vaan viemään sellaiseen paikkaan josta löytyy ne vehkeet irrottamiseen.
Suurin osa ajasta meni työkalujen yms. rakenteluun, rauhassa ja maltilla yksi vaihe kerrallaan.
No, ainakin tällä kertaa päättyi hyvin ja oli palkitsevaa onnistuessaan.
Eli sielun väänsin poikki, sitten jengat hehkun runkoon ja sen jälkeen porasin sen hehkun oman kierreosan pois ja loput pienellä smirkelöidyllä ruuvimeisselin kärjellä kaivellen.
Jatkuvaa liuotusta crc, jarruneste yms. paineilmalla ja pienellä kierre tangon pätkällä poraus silppua pois.
Sitten hehkun runkoon tehtyyn kierteeseen pätkä kovaa kierretankoa, siitä läpi pitkä hehkun kuppiin sopiva hylsy jonka päälle mutterit kiristämäänkuten ulosvetäjä) sitten vielä liukuvasaraa kaveriksi.
Noilla konsteilla lähti itseltä, en siltikään suosittele itse porailemaan vaan viemään sellaiseen paikkaan josta löytyy ne vehkeet irrottamiseen.
Suurin osa ajasta meni työkalujen yms. rakenteluun, rauhassa ja maltilla yksi vaihe kerrallaan.
No, ainakin tällä kertaa päättyi hyvin ja oli palkitsevaa onnistuessaan.
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Tuossa on vielä tuommonen tapa irrotella ja asennella, ei siis topiikin mukainen tapaus vaan normali.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mon6IhRPFsk[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mon6IhRPFsk[/youtube]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Laitoin tänään purkillisen aloitusviestissä mainostettua ainetta tankkiin, kuulostellaan onko apua.airaksela kirjoitti:Mulla on om642:koneessa tällähetkellä 3 ja 6:sen hehkut jumissa, porattu jo niin pitkälle kun uskaltaa mutta ei vaan irronneet. Nyt on vaan ajettu jos ne pätkät sieltä irtoisi. Vanhoista hehkuista yläpäät tulppina jotta ei tule pellistä läpi. Taidan ensiviikolla seuraavan tankkauksen yhteydessä laittaa tuota diesel purgea tankkiin jos vaikka auttaisi.
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Tänä aamuna töihin mennessä nousi kuskinpuoleinen takimmainen hehkunjämä vasten tulppana olevaa hehkun yläosaa. Hitonmoinen haju tuli, aattelin että jarrut tai jonkun muun auto tulessa kun moottoritieltä nousin pois ja risteyksessä piti ootella.
Jätin tuotan tulpan tuosta pois ja laitoin hanskat vähän suojaamaan konepeltiä, kun jämä lähteen. Luulin että lähtee helposti nyt, mutta ei tuo 60km ajolla vielä minnekkään lähtenyt. Lisää ajoa vaan?
Jätin tuotan tulpan tuosta pois ja laitoin hanskat vähän suojaamaan konepeltiä, kun jämä lähteen. Luulin että lähtee helposti nyt, mutta ei tuo 60km ajolla vielä minnekkään lähtenyt. Lisää ajoa vaan?
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Sitten kun se lähtee niin ei tarvinne luulotella että lähtikö se vai ei.
Ainakin mun kuplasta aikoinaan kun tälläsin kaasun pohjaan lähti tulppa
niin tuli ralliauto kerralla , todisti naapuritkin.
On muuten ihan kansallisestikkin huomionarvoinen kokeilu
varsinkin jos tulee positiivinen lopputulos.
Ainakin mun kuplasta aikoinaan kun tälläsin kaasun pohjaan lähti tulppa
niin tuli ralliauto kerralla , todisti naapuritkin.
On muuten ihan kansallisestikkin huomionarvoinen kokeilu
varsinkin jos tulee positiivinen lopputulos.
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Tänään taas näytti ihankuin olis vähän mennyt alemmaksi? Laitoin viimeviikolla hehkunpoteroihin myös LM:n jotain egr/imusarjanpuhdistukseen tarkoitettua "myrkkyä", osansa saattaa olla silläkin liikkumiseen.
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Itsellä oli haastetta w124 e250d hehkuissa.Epäilin viallista hehkua tai hehkuja,kun auto lähti pökimällä käymään.
Auto tuli minulle vuodenvaihteessa ja oli sellainen kutina,että voi olla vaikka tiukassa.
Ensimmäinen paja sai keskimmäisen auki. Viikonloppu kai meni painiessa ja liuottaessa.Hehkun irrotukseen omaa vibraakin käytettiin.Pakko oli luovuttaa,ei hän viitsi katkaista,kun ei poraustyökalua.
Seuraavalla pajalla sanottiin rehvakkaasti,että ei edellinen uskaltanut vääntää.Pari viikkoa pajalla,liuotusta ja edelleen neljä tulppaa kiinni.
Kolmas paja mikä on erikoistunut tai ainakin tämä kaveri mersuihin.Vein auton edellisiltana korjaamolle sisälle ja seuraavana päivänä puoliltapäivin tuli soitto,että hehkut vaihdettu.
Kaksi tulppaa oli lähtenut poraamatta ja kaksi poraamalla.Liekö liuotin vaikuttanut.
Aika veikeän näköinen tuo porausvehje.Syö kai kuulemma hyvin tulpan Eikä mielestäni edes maksanut paljon.
Suosittelen .
Auto tuli minulle vuodenvaihteessa ja oli sellainen kutina,että voi olla vaikka tiukassa.
Ensimmäinen paja sai keskimmäisen auki. Viikonloppu kai meni painiessa ja liuottaessa.Hehkun irrotukseen omaa vibraakin käytettiin.Pakko oli luovuttaa,ei hän viitsi katkaista,kun ei poraustyökalua.
Seuraavalla pajalla sanottiin rehvakkaasti,että ei edellinen uskaltanut vääntää.Pari viikkoa pajalla,liuotusta ja edelleen neljä tulppaa kiinni.
Kolmas paja mikä on erikoistunut tai ainakin tämä kaveri mersuihin.Vein auton edellisiltana korjaamolle sisälle ja seuraavana päivänä puoliltapäivin tuli soitto,että hehkut vaihdettu.
Kaksi tulppaa oli lähtenut poraamatta ja kaksi poraamalla.Liekö liuotin vaikuttanut.
Aika veikeän näköinen tuo porausvehje.Syö kai kuulemma hyvin tulpan Eikä mielestäni edes maksanut paljon.
Suosittelen .
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Tais jonkun pari tonnia maksaa se klannin sarja? Paljon vai vähän?
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Ei nyt kannata työkalua itselle ostaa.Teettämällä toisella on työllä vielä takuukin
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
-
- Mersumies
- Viestit: 2785
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
En tuon hehkutulpan ja sen kiinnityskohdan rakennetta/muotoa tarkemmin tunne, mutta jos olen ymmärtänyt oikein, niin katkennut tulpanjämä on vielä paikallaan ja liikkuu mottorin käydessä. Onko mahdollista, että tulpanjämä lähtisi ns. väärään suuntaan, eli imutahdilla menisi männän päälle?airaksela kirjoitti:Tänään taas näytti ihankuin olis vähän mennyt alemmaksi? Laitoin viimeviikolla hehkunpoteroihin myös LM:n jotain egr/imusarjanpuhdistukseen tarkoitettua "myrkkyä", osansa saattaa olla silläkin liikkumiseen.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Todennäköisyys on ainakin todella pieni, mutta onhan se teoriassa mahdollista jos se katkesi ohuimmasta kohdasta.
Riippuu nyt tietty mistä moottorista puhutaan, kun esikammiollisessa se tulppa menee esikammion lävitse, mutta ei kai esikammiollisessa voi olla tulppien irroitusongelmaa siinämäärin kuin CDI:ssä.
Riippuu nyt tietty mistä moottorista puhutaan, kun esikammiollisessa se tulppa menee esikammion lävitse, mutta ei kai esikammiollisessa voi olla tulppien irroitusongelmaa siinämäärin kuin CDI:ssä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Ahdetussa moottorissa sylinteri käy alipaineen puolella vain tyhjäkäynnin lähettyvillä, ja silloinkin alipaine on varsin pieni, luokkaa 0,9bar absoluuttista painetta. En tiedä, sulkeeko ohjelma imusarjan läppiä moottorijarrutuksessa - silloin alipaine on jonkin verran suurempi. Palopaine sylinterissä taas on luokkaa 150bar, joten jos tulppa on liikkuakseen johonkin suuntaan, niin hyvin todennäköisesti ulospäin se sieltä lähtee, jos on lähteäkseen.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Moottori on om642 eli V6 320 cdi
Näyttää tosiaan että meni taas alemmas eikä enää haise pahalle.
Näyttää tosiaan että meni taas alemmas eikä enää haise pahalle.
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Ei vaan tunnu tulevan nuo jämät pois, toinen niinkuin olisi ylhäällä mutta ei kuitenkaan tule ulos.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
veskola kirjoitti:Tuossa on vielä tuommonen tapa irrotella ja asennella, ei siis topiikin mukainen tapaus vaan normali.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mon6IhRPFsk[/youtube]
Tuo räikkäkone (makita on pop) on muuten melko varmasti juurikin paras tuohon irroitukseen, se ensimmäinen kääntö pitää olla nopea ettei katkaise "venyttämällä" sitä hehkua. Monesti kun lueskellut näitä vaihtojuttuja foorumilta miettinyt tuon räikkäkoneen käyttöä muttei ole kehdannut tietämättömänä ehdottaa.....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Ellei lähde niin tuo pienemmällä hylsyllä ja vasaralla napautus avaa usein kierteen ja voi koittaa myös toiseen suuntaan mutta vain yksi napsahdus niin usein kierre lähtee aukeamaan.
OM606:sta jota en voinut käyttää kuumaksi jouduin käyttämään vähän järeäpää naksutuskonetta eli painilmascorppiota, säädin paineen avulla tehon riittävän pienelle ja kaikki niistäkin aukesi ilman ongelmia vaikka moottorilla ei ollut ajettu vuosikausiin.
Nämä saat vinkit pätee siten vaikkapa niihin vitumisiin vagin 6mm kuusiokoloihin tai mersun vastaaviin, jos on uhkana että kanta menee pilalle.
OM606:sta jota en voinut käyttää kuumaksi jouduin käyttämään vähän järeäpää naksutuskonetta eli painilmascorppiota, säädin paineen avulla tehon riittävän pienelle ja kaikki niistäkin aukesi ilman ongelmia vaikka moottorilla ei ollut ajettu vuosikausiin.
Nämä saat vinkit pätee siten vaikkapa niihin vitumisiin vagin 6mm kuusiokoloihin tai mersun vastaaviin, jos on uhkana että kanta menee pilalle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Omassa lankussa e250d monivenassa oli kans tiukassa.Itse en ollenkaan viitsinyt lähtee edes kokeileen,kun oletin heti,että tuskis katkeamatta lähtis.No,annoin tutulle pikkupajalle tehtäväksi.Se ähelsi viikonlopun ja sai yhden auki.
Sanoi,että hän ei lähde katkaisemaan,kun ei ole poraustyökalua.Seuraava paja oli vieressä ja vein sinne,kun olin kuullut siitä hyvää.Kaveri meinas,että sä et uskalla tai edellinen paja vääntää.No,auto oli pari viikkoa siellä ja ei yhtään tulppaa auki.Sitten vein hyvin tuntemalleni alan ammattilaiselle.Olis kyllä kannattanut viedä heti,mutta en alkuun hommaa niin pahana pitänyt.Täällä tapahtui.Auton vein aamupäivällä ja puoliltapäivin soitettiin,että homma valmis.
Eli kyllä suosittelen alan erikoistyyppiä tähän ja erikoistyökalua.Jää monta rumasanaa pois ja kantta ei tarvitse irroittaa.
Sanoi,että hän ei lähde katkaisemaan,kun ei ole poraustyökalua.Seuraava paja oli vieressä ja vein sinne,kun olin kuullut siitä hyvää.Kaveri meinas,että sä et uskalla tai edellinen paja vääntää.No,auto oli pari viikkoa siellä ja ei yhtään tulppaa auki.Sitten vein hyvin tuntemalleni alan ammattilaiselle.Olis kyllä kannattanut viedä heti,mutta en alkuun hommaa niin pahana pitänyt.Täällä tapahtui.Auton vein aamupäivällä ja puoliltapäivin soitettiin,että homma valmis.
Eli kyllä suosittelen alan erikoistyyppiä tähän ja erikoistyökalua.Jää monta rumasanaa pois ja kantta ei tarvitse irroittaa.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
En omista tiisseliautoa, mutta ollaan tässä parin kaverin autoihin vaihettu hehkuja, 270cdi ja 320cdi. Jälkimmäisessä huomattiin sellainen juttu, että kun uutta hehkua kiertää paikalleen, niin kannattaa odotella jokunen hetki, ennen kuin vääntää kiinni asti jos kone on lämmin/kuuma. Mikäli lähtee samantien kiertämään momenttiavaimen kanssa oikeaan tiukkuuteen, tuppaa menemään liian tiukalle, koska uusi hehku ei kerkiä ottamaan lämpöä ja laajentua. Kyse on kuitenkin pienistä newtoneista.
Jälkimmäisessä tapauksessa kaveri lopetti tiukkaamisen, koska epäili että avaimen momentinsäätö rikki, kun naksausta ei tapahtunut. Avain välillä viilapenkkiin kiinni testattavaksi ja toimi ihan normaalisti. Tämän jälkeen taas hehkua kiristämään ja naksahti samantien. Tässä välissä tulppa ilmeisesti lämpölaajeni ja tiukkaantui itsestään.
Jälkimmäisessä tapauksessa kaveri lopetti tiukkaamisen, koska epäili että avaimen momentinsäätö rikki, kun naksausta ei tapahtunut. Avain välillä viilapenkkiin kiinni testattavaksi ja toimi ihan normaalisti. Tämän jälkeen taas hehkua kiristämään ja naksahti samantien. Tässä välissä tulppa ilmeisesti lämpölaajeni ja tiukkaantui itsestään.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Tuo on hyvä huomio ja usein kun hehkut on saatu irti onnistuneesti on syytä pitää bileet, jonka aikana moottori ehtii hieman jäähtymään.
Momenttiavaimen käytössä pitää myös olla tarkkana erityisesti näiden pienten moenttien kanssa, joskus ne jää sellaiseen tilaan ettei naksahda vaikka miten veivaa eli oikea tapa on aina vääntää tooiseen suuntaan reilusti liikkuvat pois ja sitten tasaisella liikkeellä kunnes naksahtaa. Mikäli loppuu liikerata niin jälleen toiseen suuntaan kaikki auki ja taas pitkaa tasainen liike kunnes naksahtaa.
Momenttiavaimen käytössä pitää myös olla tarkkana erityisesti näiden pienten moenttien kanssa, joskus ne jää sellaiseen tilaan ettei naksahda vaikka miten veivaa eli oikea tapa on aina vääntää tooiseen suuntaan reilusti liikkuvat pois ja sitten tasaisella liikkeellä kunnes naksahtaa. Mikäli loppuu liikerata niin jälleen toiseen suuntaan kaikki auki ja taas pitkaa tasainen liike kunnes naksahtaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Tänä aamuna 10-15km ajonjälkeen alko pärinä, sivuun bussipysäkille, kone seis ja pelti auki. Päälymuovi pois uuvestaan käyntiin. Apukuskin puolen takimmainen puhaltelloo, auto seis, tulppa pois jämän tieltä, pelti huoltoasentoo ja auto käyntiin. Pari kertaa käytin reippaat kierrokset ja seis. Hehkun reikä näytti tyhjältä ja ei muuta kun uus hehku rasvan kanssa paikoillee momenttiin ja matka jatkuu. Piuhan kiinnittelin sitten iltasella kun ei paljon viittiny enää reilussa lumisateessa ja ohiajavien autojen pöllyttämässä lumessa kaivaa sitä johtoa esiin ja paikalleen. Toiselle puolelle siis jäi vielä jämä.
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Eli jos joku vie auton Veholle hehkujen vaihtoon ja homma viivästyy, niin ei kannata huolestua, sillä huoltoukot on hehkunirrotusbaardeissa.veskola kirjoitti:kun hehkut on saatu irti onnistuneesti on syytä pitää bileet, jonka aikana moottori ehtii hiean jäähtymään.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Juu,ja loppupäivä rokulia
-
- Mersumies
- Viestit: 2785
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Toivottavasti eivät ihan joka päivä hehkuja vaihtele Vehollaaziz kirjoitti:Eli jos joku vie auton Veholle hehkujen vaihtoon ja homma viivästyy, niin ei kannata huolestua, sillä huoltoukot on hehkunirrotusbaardeissa.veskola kirjoitti:kun hehkut on saatu irti onnistuneesti on syytä pitää bileet, jonka aikana moottori ehtii hiean jäähtymään.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Eikö nuo Cdi hehkutulpat pohjaa ollenkaan?aziz kirjoitti:Tässä välissä tulppa ilmeisesti lämpölaajeni ja tiukkaantui itsestään.
Käskin kaverin pyörittää kiinni om602 hehkun kuumaan koneeseen ja ite lähdin nopeasti hakemaan kaupasta lisää varaosia, niin perkele ei ollut pyorittäny loppuun vaan sanoi että hyvin se sinne menee ja laita lopulliseen momenttiin ite. Ristus kun jämähti hehku puoli senttiä pohjasta eikä minkäänlaisella voimalla syvemmälle kun kone kylmä. Momentit sitten kun pohjas ainakin om602, mutta Cdi en tiedä.