Siitä virtalukolle menevästä alipaineletkustako sitä sitte otetaan haara nuille mitkä lähtee normaalisti 603 suoraan pumpulta?jukkis. kirjoitti:Kannattaa pitää. Paljon parempi ja vähemmällä pääsee.GL Jokke kirjoitti:Meinasikko pitää 606 alipaine pumpun tuossa?
OM606+722.626+w124 300TDT -88
Re: OM606+w124 300TDT -88
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: OM606+w124 300TDT -88
esimerkiksi siitä.
tai mihin vain haluaa sille liitoksen tehdä.
tai mihin vain haluaa sille liitoksen tehdä.
Re: OM606+w124 300TDT -88
Perjantai-illan kunniaks hiukan sähkötöitä

Tuli haettua kaverin 200d taxista täydellinen johtosarja ja lämppäri. Onneks näihin löytyy vielä hyvin osia Suomenmaasta


Purin tuosta pikkuhiljaa johtoja poies ja selvittelin, mikä menee minnekkin. Lopputuloksena mulla on tavalliselle lämppärille sopiva johtosarja:

Olisi tarkoitus kytkeä tuo orkkis johtosarjan rinnalle. Tuo auto on alunperin ollut ilmastoinnilla, jonka johdotus on integroitu johtosarjaan. Ilmastoinnin johdot jääköön autoon, kun muuten täytyisi purkaa koko pahuksen johtosarja, ja tuo on ihan riittävän viheliäistä hommaa muutenkin

Tuli haettua kaverin 200d taxista täydellinen johtosarja ja lämppäri. Onneks näihin löytyy vielä hyvin osia Suomenmaasta



Purin tuosta pikkuhiljaa johtoja poies ja selvittelin, mikä menee minnekkin. Lopputuloksena mulla on tavalliselle lämppärille sopiva johtosarja:

Olisi tarkoitus kytkeä tuo orkkis johtosarjan rinnalle. Tuo auto on alunperin ollut ilmastoinnilla, jonka johdotus on integroitu johtosarjaan. Ilmastoinnin johdot jääköön autoon, kun muuten täytyisi purkaa koko pahuksen johtosarja, ja tuo on ihan riittävän viheliäistä hommaa muutenkin

Re: OM606+w124 300TDT -88
Vaihtelin lämppärin puhaltimen etuvastuksen tavalliseen malliin:

Kylmästöidyn mallin lämmönsäätöventtiilit jne sai lähtee, normi lämppärissä nuo on ihan erilaiset

Uus tulokas. Huuhtelin kennosta paskoja pois vesiletkulla ja testailin samalla ettei vuotanut


Hiukan tiivistelyhommia
Ja siellä lepää. Täytyy sanoa että tuo auto on kyllä rakennettu lämppärin ympärille

Muuten päivä on kulunut auton sähköjä setviessä. Tuolla on mukavasti katkottu johtosarjaa sivuleikkureilla. Etsiskelin tuulilasin pesurin, jäähdytysnesteen tason anturin jne johtoja, jotka löytyivätkin sitten auton mukana tullesta pahvilaatikosta...johtonipun toinen pää oli katkaistu ja teipattu tuonne kojelaudan uumeniin. Tuossa tulee kuitenkin semmoisia pieniä onnistumisen tunteita kun löytää oikeat piuhat ja saa kolvailla niitä yhteen
Seuraavaks sitten lämppärin johtosarjan ymppäys sähköihin ja testailua...


Kylmästöidyn mallin lämmönsäätöventtiilit jne sai lähtee, normi lämppärissä nuo on ihan erilaiset

Uus tulokas. Huuhtelin kennosta paskoja pois vesiletkulla ja testailin samalla ettei vuotanut


Hiukan tiivistelyhommia

Ja siellä lepää. Täytyy sanoa että tuo auto on kyllä rakennettu lämppärin ympärille


Muuten päivä on kulunut auton sähköjä setviessä. Tuolla on mukavasti katkottu johtosarjaa sivuleikkureilla. Etsiskelin tuulilasin pesurin, jäähdytysnesteen tason anturin jne johtoja, jotka löytyivätkin sitten auton mukana tullesta pahvilaatikosta...johtonipun toinen pää oli katkaistu ja teipattu tuonne kojelaudan uumeniin. Tuossa tulee kuitenkin semmoisia pieniä onnistumisen tunteita kun löytää oikeat piuhat ja saa kolvailla niitä yhteen


Re: OM606+w124 300TDT -88
Millä tavalla meinasit ratkassa kaasuvivuston?
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: OM606+w124 300TDT -88
Tilailin BBT Motorsportilta samanlaisen bolt on mötikän mitä muutamat muutkin ovat näyttäneet täällä hommanneen.GL Jokke kirjoitti:Millä tavalla meinasit ratkassa kaasuvivuston?
Viikonloppuna pääsin pitkästä aikaa auton kimppuun. Hiukan sähköjen kans herkuttelua:


Sain lämppärin sähköt kytkettyä, toimii aina närhenmunia myöten. Kiertovesipumpusta on vissiin hiilet loppu, ei pyöri vaikka pumpulle tulee virtaskaa. Vaihdoin lopulta tuon moottoritilan koko johtosarjan ehjään, edellistä oli raadeltu melko juhlavasti. Tuo sulakerasialta hehkuille jne menevä johtonippu löytyi katkaistuna sulakerasiasta, muutamia liittimen pinnejäkin oli jäljellä. Pienellä pohtimisella sain tuohonkin kytkettyä johtonipun. Liitokset olen tehnyt juottamalla ja sukka päälle, oon yrittänyt tehdä orkkista vastaavaa jälkeä ettei olisi mitään sähkölinnunpesiä tuolla. On ollut kyllä kullanarvoinen tuo 200d:n täydellinen johtosarja, kun saa jostain katsoa mallia ja ottaa ehjiä johtoja.


Työkaverilta sattui löytymään käyttämätön penkinlämmitinsatsi W124:seen, eli uus johtosarja, uudet katkaisijat ja myös joku boksi ja rele tuossa tuli mukana. Johtosarja näyttää sopivan suoraan tuonne jalkatilan virranjakoboksiin, tuon releen paikka täytyis vielä selvitellä.
Myös hiukan hankintoja tehty, kiitokset vaan Hämeenlinnan suuntaan



Re: OM606+w124 300TDT -88

Purin loput sisustasta poies niin pääsee hitsaileen noita takaiskarin paikkoja...b-pilareiden alaosassakin on näköjään kuppaa, saas nähdä uskaltaako käyttää muovihelmoja irti




Tuossa on nyt se paljon puhuttu kaasuvivusto.

Käyttismersu on ilmeisesti muuttunut mustasukkaseks kun oon keskittynyt vaan tähän linttaan, täytyy sillekkin tehdä jotain ennen kun putoo koko taka-akseli poies

Jos jollakulla on tarvetta niin multa löytyy tuollainen satalankun kojelauta ja keskikonsoli jossa lämppärin säätimet on siirretty tuonne tuuletuskanavien paikalle, ja katkaisijat keskikonsoliin. Orkkis lahopuut on korvattu tuollaisella nätillä pianolakatulla pinnalla. En tiedä kuka tuon on aikoinaan tehnyt, tuli auton mukana. Itse ajattelin käyttää ihan orkkismallin kojelautaa, saa nähdä mihin saisi ahtopainemittarin piilotettua sopivasti.



Re: OM606+w124 300TDT -88

mikäs pumppu tää on? siksi kysyn ku itellä purku autossa 2,5 turbossa samanlaisia keltaisella maalilla merkattuja pultteja.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Re: OM606+w124 300TDT -88
Takakannesta fiksu tajuaakin, eli mynäsen tekemä, tää 7mm elementeillä 

Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: OM606+w124 300TDT -88
Minkä Bemarin keppiä käytät? Pittää tuohon omaankin projektiin alkaa tuo keppi hommaamaan kun laatikko jo on.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: OM606+w124 300TDT -88
Häpee myöntää mutta en suoraan sanottuna edes tiedä. Tuo tuli myöskin BBT motorsportilta, ovat haalineet noita Bemarin kepakkoja jostain. Äkkiseltään ainakin kaverin E38 730d:n keppi vaikutti hyvinkin samanlaiselta.joop79 kirjoitti:Minkä Bemarin keppiä käytät? Pittää tuohon omaankin projektiin alkaa tuo keppi hommaamaan kun laatikko jo on.
Jotain taas turattu tallilla viikonlopun verran, tahtoo rojekti vähän paisua

Tiputin tankin irti, tuo oli aika kärsineen näköinen, ajettu useammasta kohtaa johonkin. Vuoto oli kuitenkin oletettavasti tullut noista letkuista.


....samaten takakelkka alas. Totesin koko taka-akseliston olevan aikalailla ruosteessa. Ajattelin purkaa koko akseliston atomeiksi, kelkkaan puhallus, maalaus ja uudet tukivarret. Toinen pyöränlaakerikin tuntui olevan valmis.

Vetareista pyöritellen tuossa ei ollut kyllä minkäännäköistä lukkoa havaittavissa. Olen ymmärtänyt että noissa pitäisi olla ilman hydraulipaineitakin 15% esijännitys. Joku touhuville oli asennellut tuohon rasvanipan hydrauliputken tilalle, ei muutakuin kokeilemaan:

Tälläkään ei ollut juuri vaikutusta eli joku tuolla murikassa mättää.
Ei muutakun pöydälle:

Öljyissä oli kevyttä metallihohtoo havaittavissa. Täytyy ens kerralla purkaa tuota hiukan enemmän ja alkaa perehtyä tuollaisen perän sielunelämään.

Joku ammattilainen oli onneks vaihdellu tuohon vetarin suojakumeja, rasvat löytyy tuolta auton alustasta vetareiden yläpuolelta.

Tuossa on vielä kuva tuosta autoon joskus tehdystä iskarimuutoksesta. Kuvassa näkyy hyvin miten farkussa normaalisti iskari kiinnittyy kahdella pultilla tukivarteen. Sen verran sain ongittua selville että nuo ovat T4 Transportterin etuiskarit, ja jatkavat nykyään uraansa romukopassa yhdessä noiden pilalle räpellettyjen alatukivarsien kanssa.
Alustassa vielä melkoinen hässäkkä putkia, pääosin ns. valmiissa kunnossa. Polttoaineputki on joskus katkennut ja ohitettu sen jälkeen vetämällä vauriokohdasta kumiletku suoraan tankille.


Vissiin sama asentaja käyny täälläkin kun rälläkkää on näköjään näytetty.

Siivoilin tuolta nuo rikkinäiset vanhat polttoainelinjat ja tasonsäädön putket poies. Tarkoitus olis kuitenkin tehdä käyttöö kestävä vehje niin ei viitsi jättää tuollaista romua tuonne. Tasonsäädön putket on tasan 6mm jarruputkee ja kuitenkin tosi helpot teettää uusiks lähimmässä autotarvikeliikkeessä, käyttikseen tuli tehtyä sama operaatio puolisen vuotta sitten kun paluuputki korkkas. Polttoainelinjaks hyväks havaittua Bilteman perus kupariputkee.
Re: OM606+w124 300TDT -88
Näyttää tuo koelaudan muutos saman näköiseltä minkä petehri teki siihen sedaniin jonka se rakensi a:sta ö:öhön.
Ei varmaankaan ole silti sama.
Hommasin e39 kepin tuohon omaan rojektiin.
Ei varmaankaan ole silti sama.
Hommasin e39 kepin tuohon omaan rojektiin.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: OM606+w124 300TDT -88
Veikataan että kuskinpuolen kitkapinnat on kuluneet siinä määrin että isompi tasauspyörä ottaa kiinni kehdon seinään? --> Vaikka toisenpuolen kitkapinnat lukkiutuisikin niin luistaa toisenpuolen pinnoista. Kitkapinnat on sitte Suomessa aivan älyttömissä hinnoissa Ekalinkistä saa haettua osanumeroita ja toisesta halvimmillaan mistä niitä itte löysin olevan saatavilla.lauri a. kirjoitti:joop79 kirjoitti:Minkä Bemarin keppiä käytät? Pittää tuohon omaankin projektiin alkaa tuo keppi hommaamaan kun laatikko jo on.
Ei muutakun pöydälle:
![]()
Öljyissä oli kevyttä metallihohtoo havaittavissa. Täytyy ens kerralla purkaa tuota hiukan enemmän ja alkaa perehtyä tuollaisen perän sielunelämään.
http://www.mbpartsworld.com/showAssembl ... ct=7410105" onclick="window.open(this.href);return false; .....linkki karsittuna (http://www.mbpartsworld.com/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Hintojakin tämän linkin takaa löytyy mutta tuosta seuraavasta itte löysin selvästi halvemmalla. Esimerkkinä yksi kitka levy perään tässä sen hinta 35€ ja tuossa seuraavassa sama osa noin puoleen hintaan. (osa numero 38 Kun skrollaat osalistaa alaspäin näkyy vihreänä se osa joka on valittu ja aivan oikeassa reunassa osan hinta ja oem numero jonka kopioit leikepöydälle ja liität seuraavan linkin hakuun)
Edellisestä linkistä kun löydät osanumeron niin tuohon seuraavaan isket sen numeron linkin oikeassa yläkulmassa suurennuslasin vieressä ("Geben sie oem fur...") ruutuun ja haku niin löytyy osa ja hinta
Tässä esimerkkihaku samasta osasta kuin edellisessä linkissä ja sen hinta
http://partsale.eu/de/spare-parts/view/ ... 2-15651021" onclick="window.open(this.href);return false;
Toimitus/maksuehtoja en ole selvitelly näistä mitenkään. Jos tilaat osia tätä kautta ni pistä yv:tä.
Pistetääs kuvia vielä eli kuvan alalaidan osat poisluettuna osat jotka varmaan tarttee (puuttuu kax paksua jotka tulee tasauspyörää vasten kun niitä ei saanu silloin kun tilasin suomesta) ja sitten toinen kuva siitä kun toinen on ottanu kiinni kehtoon
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- AimoHarppaus
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
- Viesti:
Re: OM606+w124 300TDT -88
Penkkien lämppärin poksi o helppo piilottaa lattiaverhoilun alle. Eikös tuollainen rakennettu konsoli ja kojelauta olis aika hyvä kyseiseen projektiin paitsi jos lisämittarit haluaa laittaa säleikön paikalle. Muualle mittareita ei kohtuu vaivalla oikein nätisti saa mistä ne ois helposti luettavissa. Kokoatko taka-akselin vakio puslilla ?
Re: OM606+w124 300TDT -88
Kiitokset Jari Ke:lle seikkaperäisistä vinkeistä. Tutkitaan vähän mikä tuolla mättää sitten kun saan perän palasiksi. Boksin piilotus ei oo ongelma mutta tuon releen sijaintia mietin joskus kun tuon lämppärisatsin kanssa könysin auton sisällä. Täytyy katella vielä mallia tuosta 200d taxin sulakerasiasta, siellä oli muistaakseni joku samankaltainen rele paikallaan. Takakelkkaan tämmöiseen autoon olisi varmaan ihan omiaan se Raptecin uretaanisatsi, varsinkin kun kelkka on nyt irti: Saa rauhassa vaihdella osia ja tukivarret menee uusiksi muutenkin.
En tiedä vaikka tuo kojelautakin olisi Raptecilta peräisin kun ainakin tuo Karosisusta on kuulemma ostettu sieltä ja auton mukana tuli tavallinenkin kojelauta. Taidan olla hiukan tyhmä mutta tykkään enemmän tuosta w124 orkkis keskikonsolin asettelusta ja ajattelin kasata auton ihan orkkis kojelaudalla. Tuo "tuunattu" versio olisi jouten jollekkin joka haluaa erilaista, varsinkin kun työjälki tuossa on kyllä mielestäni tosi hyvää. Mittaripolitiikka mulla on muutenkin hiukan auki kun sähköloota laittaa nopeusmittarihommat joka tapauksessa uusiks.
Tän kopan aikaisempia vaiheita löytyy mm. täältä, itsee meinas välillä jo huimata lukiessa
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... t=lassi+s.
En tiedä vaikka tuo kojelautakin olisi Raptecilta peräisin kun ainakin tuo Karosisusta on kuulemma ostettu sieltä ja auton mukana tuli tavallinenkin kojelauta. Taidan olla hiukan tyhmä mutta tykkään enemmän tuosta w124 orkkis keskikonsolin asettelusta ja ajattelin kasata auton ihan orkkis kojelaudalla. Tuo "tuunattu" versio olisi jouten jollekkin joka haluaa erilaista, varsinkin kun työjälki tuossa on kyllä mielestäni tosi hyvää. Mittaripolitiikka mulla on muutenkin hiukan auki kun sähköloota laittaa nopeusmittarihommat joka tapauksessa uusiks.
Tän kopan aikaisempia vaiheita löytyy mm. täältä, itsee meinas välillä jo huimata lukiessa

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... t=lassi+s.
Re: OM606+w124 300TDT -88
606 vakiopumppu lähti kaverin kaverille, yllätys yllätys aikovat laittaa siitä elementit 603 koneeseen. Löin Mynän tilalle. Kurkkasin vielä samalla venakopan alle koska halusin tarkastaa ajotuksen, tuolla kaikki näytti muutenkin olevan päällisin puolin ok. Uusilla tiivisteillä kasaan.


Laitoin tuohon vanhan mallin suodatinjalan ja ostin uudet polttoaineputket siirtopumpulta putsarille, putsarilta pumpulle ja pumpulta paluu takas putsarille. Multa vaan puuttuu pahus tuo pumpulta lähtevän paluuputken banjopultti, oonko ymmärtänyt oikein että tuossa olis samassa joku paineensäädin? Kaveri lupas kaivella 200D:n pumpusta vastaavan pultin.
Laatikoks tähän tulee 722.626 vahvistettuna ja pcs ohjauksella.

Noissa kahdessa kuvassa näkyy vaihteensiirtosysteemien erot, ekassa toi 722.626 Bemarin kepillä, kepin vaijerin joutuu tuomaan etupuolelta koska on vetävää mallia, tuohon vipuun täytyy tehdä vaijerin kiinnitys 35mm kohdalle jotta toimii oikein. Tuo mun laatikko on ollu Bemarin kepakolla käytössä jo aikaisemmin ja siitä löyty valmiiks nuo vaijeritelineet sun muut, toki noita joutuu hiukan muokkaamaan. Jälkimmäisessä kuvassa sit Väyrysen vakiolaatikko ja keppisysteemi havainnollistamaan eroo. Kuvat on hiukan sumeita mutta niin on asentajakin.


Turbiinin sovitus laatikkoon oli perinteiseen tyyliin melko tarkka vaan kyllä se sinne sit kolahti perille asti. Kasailin vetolevyn kii koneeseen varmuuden vuoks uusilla pulteilla kuten myös turbiinin vetolevyyn sitte viimeisenä loota paikallaan. Paketti alkais olla aika valmis keulille kokeiltavaks.

Tein keulille pikkasen lisää tilaa:

Nykäsin muovihelmat kiinni, tämä ei taida olla alkuperäinen muovihelma kun vuosimalli on -88, helmat olikin kiinni aistikkaalla sikaflex kiinnityksellä:


Pientä mätähommaakin on tiedossa, mut ei paha, tietääpähän ainakin mitä talvella tekee:







Laitoin tuohon vanhan mallin suodatinjalan ja ostin uudet polttoaineputket siirtopumpulta putsarille, putsarilta pumpulle ja pumpulta paluu takas putsarille. Multa vaan puuttuu pahus tuo pumpulta lähtevän paluuputken banjopultti, oonko ymmärtänyt oikein että tuossa olis samassa joku paineensäädin? Kaveri lupas kaivella 200D:n pumpusta vastaavan pultin.
Laatikoks tähän tulee 722.626 vahvistettuna ja pcs ohjauksella.

Noissa kahdessa kuvassa näkyy vaihteensiirtosysteemien erot, ekassa toi 722.626 Bemarin kepillä, kepin vaijerin joutuu tuomaan etupuolelta koska on vetävää mallia, tuohon vipuun täytyy tehdä vaijerin kiinnitys 35mm kohdalle jotta toimii oikein. Tuo mun laatikko on ollu Bemarin kepakolla käytössä jo aikaisemmin ja siitä löyty valmiiks nuo vaijeritelineet sun muut, toki noita joutuu hiukan muokkaamaan. Jälkimmäisessä kuvassa sit Väyrysen vakiolaatikko ja keppisysteemi havainnollistamaan eroo. Kuvat on hiukan sumeita mutta niin on asentajakin.


Turbiinin sovitus laatikkoon oli perinteiseen tyyliin melko tarkka vaan kyllä se sinne sit kolahti perille asti. Kasailin vetolevyn kii koneeseen varmuuden vuoks uusilla pulteilla kuten myös turbiinin vetolevyyn sitte viimeisenä loota paikallaan. Paketti alkais olla aika valmis keulille kokeiltavaks.

Tein keulille pikkasen lisää tilaa:

Nykäsin muovihelmat kiinni, tämä ei taida olla alkuperäinen muovihelma kun vuosimalli on -88, helmat olikin kiinni aistikkaalla sikaflex kiinnityksellä:


Pientä mätähommaakin on tiedossa, mut ei paha, tietääpähän ainakin mitä talvella tekee:





Re: OM606+w124 300TDT -88
Voi ko oliki mukavan näkösiä juttuja tuolla muovien alla piilossa 
Kyllä tet jaksatta tehä melko pommeista nuita vehjeitä

Kyllä tet jaksatta tehä melko pommeista nuita vehjeitä

MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: OM606+w124 300TDT -88
Kyllä minä ihan suoraan sanottuna uskon että noita löytyy melko monesta muustakin satalankusta noiden muovien alta, jos uskaltaa katsoa. Kyllähän tuo koppa taitaa jonkinasteinen pommi olla, ei tuossa kovin montaa positiivista asiaa ole tähän mennessä tullut vastaan. Ajattelin nyt kuitenkin tehdä auton juuri tuosta, enpähän pilaa keneltäkään museoaihiotajoop79 kirjoitti:Voi ko oliki mukavan näkösiä juttuja tuolla muovien alla piilossa
Kyllä tet jaksatta tehä melko pommeista nuita vehjeitä

Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Tuon bemarin kepin saa myös paikalleen siten että kääntää tuosta laatikon kyljestä valitsimen päälaelleen, eli sojottamaan alaspäin. Tällöin työntö muuttuu periaatteessa vedoksi. Hiukan täytyy muokata vaan valitsinta että mahtuu liikkumaan kunnolla.
- AimoHarppaus
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
- Viesti:
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Kasaus järjestys laatikolle ja turbiinille:
Turbiini tökätään laatikkoon.
Laatikko pultataan lohkoon.
Varmistetaan että turbiinin kiinnityspintojen ja vetolevyn väliin jää rako.
Turbiini pultataan vetolevyyn.
Turbiini tökätään laatikkoon.
Laatikko pultataan lohkoon.
Varmistetaan että turbiinin kiinnityspintojen ja vetolevyn väliin jää rako.
Turbiini pultataan vetolevyyn.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Projektia on ny hiukan jarruttanu tuo käyttöauto jota jaksoin ruveta vihdosta viimein korjaamaan....ongelmana siis muutama viesti sitten kuvassakin esiintyvä takakelkan kiinnikkeiden happaneminen. Talli täynnä pitkäkattosta:

Joku edellisistä omistajista oli vaihtanut autoon uuden tarvike etulokarin mutta jättänyt sen suojaamatta sisäpuolelta....eli ihan pelkkä tehtaan pohjamaali.
Oon pitemmän aikaa ihmetellyt että kylläpä tuo kuplii, kunnes erehdyin tökkäämään sormella

Onneks löyty jo aikaisemmin sattumalta lokari oikeella värikoodilla, on nyt menossa kii. Tein samalla autoon hiukan syyshuoltoa, eli putsareiden vaihtoo,lootaan ja perään uudet öljyt ja vuotava laatikon takatiiviste tuli vaihdettua uuteen kun kardaanin joutu kumminkin käyttämään pois.
Eli kardaani ja pakoputki irti, kässärin vaijerit, takajarrusatulat ja takaiskarit irti, abs-anturin liitin auki ja ei muutakun kelkka kenttään. Yllättävän simppeli tuo irroitus, toki tuli toisella korilla harjoiteltua. Sitte kiinnikkeen ihmettelyä ruuvimeisselin kans:

Ympärillä virheetön pelti, ainoostaan tuo kiinnike oli mätinyt, hytin puolellekkin joutui tekemään 2x4cm paikan. Vanhasta kiinnikkeestä sain pelastettua tuon puslan kiinnikkeen, ei muutakun lattaraudasta ja pellistä säveltämään uutta kiinnikettä. Käytin takakelkkaa jiginä että sattui varmasti oikeaan kohtaan:


...Ja pinotexiä pintaan (Maston Hammer). Ei siistein, mutta tuohon kun vielä vetää massan päälle niin väitän että kestää auton jäljellä olevan eliniän ja vielä enemmänkin.
Pitkän aikaa käyny mielessä pumpun säätö, siinä kun näytti muutama tiivistekin vuotavan niin nykäisin koko roskan irti ja kiikutin Ppd:lle säätöön. 350e kustantanut lysti sisälsi pumpun pesun, purun, tarkistuksen, tiivisteiden vaihdon, syöttöjen tasauksen ja säädön penkissä. Soittelin tuonne ja heitin pumpun pajalle seuraavana päivänä, ja reilun vuorokauden kuluttua sain hakea huolletun pumpun pois. Löin kii 13jykk ajotuksella.

Vaikutuksista kulkuun ja kulutukseen osaan sanoa jotain sitten kun saan auton kasaan. Tuntunee raketilta joka tapauksessa kun käyttöautona Mersua on tuurannut tällainen 1,6td voimamoottori


Joku edellisistä omistajista oli vaihtanut autoon uuden tarvike etulokarin mutta jättänyt sen suojaamatta sisäpuolelta....eli ihan pelkkä tehtaan pohjamaali.
Oon pitemmän aikaa ihmetellyt että kylläpä tuo kuplii, kunnes erehdyin tökkäämään sormella


Onneks löyty jo aikaisemmin sattumalta lokari oikeella värikoodilla, on nyt menossa kii. Tein samalla autoon hiukan syyshuoltoa, eli putsareiden vaihtoo,lootaan ja perään uudet öljyt ja vuotava laatikon takatiiviste tuli vaihdettua uuteen kun kardaanin joutu kumminkin käyttämään pois.
Eli kardaani ja pakoputki irti, kässärin vaijerit, takajarrusatulat ja takaiskarit irti, abs-anturin liitin auki ja ei muutakun kelkka kenttään. Yllättävän simppeli tuo irroitus, toki tuli toisella korilla harjoiteltua. Sitte kiinnikkeen ihmettelyä ruuvimeisselin kans:

Ympärillä virheetön pelti, ainoostaan tuo kiinnike oli mätinyt, hytin puolellekkin joutui tekemään 2x4cm paikan. Vanhasta kiinnikkeestä sain pelastettua tuon puslan kiinnikkeen, ei muutakun lattaraudasta ja pellistä säveltämään uutta kiinnikettä. Käytin takakelkkaa jiginä että sattui varmasti oikeaan kohtaan:


...Ja pinotexiä pintaan (Maston Hammer). Ei siistein, mutta tuohon kun vielä vetää massan päälle niin väitän että kestää auton jäljellä olevan eliniän ja vielä enemmänkin.
Pitkän aikaa käyny mielessä pumpun säätö, siinä kun näytti muutama tiivistekin vuotavan niin nykäisin koko roskan irti ja kiikutin Ppd:lle säätöön. 350e kustantanut lysti sisälsi pumpun pesun, purun, tarkistuksen, tiivisteiden vaihdon, syöttöjen tasauksen ja säädön penkissä. Soittelin tuonne ja heitin pumpun pajalle seuraavana päivänä, ja reilun vuorokauden kuluttua sain hakea huolletun pumpun pois. Löin kii 13jykk ajotuksella.

Vaikutuksista kulkuun ja kulutukseen osaan sanoa jotain sitten kun saan auton kasaan. Tuntunee raketilta joka tapauksessa kun käyttöautona Mersua on tuurannut tällainen 1,6td voimamoottori


Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Tämänkin suhteen tapahtunu taas jotain. Tapaninpäivänä taikinoitiin kavereiden kans kone ja laatikko paikoilleen. Koesovituksessa, että saa mallailla apulaitteet sun muut kohdilleen.


Leikkelin tuon itsetehdyn törmäyspalkin irti tuolta, samoin kuin varmaan 10kpl erilaisia itsetehtyjä kiinnikkeitä. Irrottettavaa lukkopeltiä askartelin tuollaisesta tarvikepellistä.

Alusyylärin sovittelua, kyseinen kenno oli jo aikasemmin kii autossa mut vähän miten sattuu:


Väyrysestä löyty tommonen passeli törmäyspalkki, kun lyhensi hiukan.

Ohensin reilulla kädellä ja taivutin jonkunverran että saa maksimi määrän tilaa, sitte takapuolelle sopivanpaksusta levyä vahvikkeeks


Pulteilla runkoaisaan kiinni niin saa irrotettua tarvittaessa ja pitäs kumminkin kestää sen mitä tarvii. Coolerina palvelee toi auton mukana tullut 600x300mm, mahtuu ihan sopusasti paikoilleen.

Hiukan jäi vielä tolla konstilla tilaa tuonne kennojen etupuolelle, haaveissa olisi sovittaa vielä ilmastoinnin kenno tuonne kun tuli ostettua purkuautosta ilmastointi. Vasemmalla W124 kenno ja oikealla hiukan fiksumman oloinen W210 kenno....hiukan pienemmän kennon kun löytäis vielä jostain niin homma helpottuis, noissa mersun kennoissa nuo letkulähdöt hiukan hankalat sovituksen kannalta, w210 kenno on parempi mut äkkivilkaisulla näytti että tuo täyttönippa jäis sojottamaan maskin välistä

Jarrujakin tuli soviteltua paikoilleen, E50 amg:n hidastimet, 330mm levyllä. Sopii suoraan kun laittaa vasemman puolen satulan oikeelle ja päinvastoin, toki ilmatessa joutuu käyttään satulan irti että saa ilmausruuvin ylöspäin ja jarruletkujen suhteen täytyy hiukan soveltaa.



Leikkelin tuon itsetehdyn törmäyspalkin irti tuolta, samoin kuin varmaan 10kpl erilaisia itsetehtyjä kiinnikkeitä. Irrottettavaa lukkopeltiä askartelin tuollaisesta tarvikepellistä.

Alusyylärin sovittelua, kyseinen kenno oli jo aikasemmin kii autossa mut vähän miten sattuu:


Väyrysestä löyty tommonen passeli törmäyspalkki, kun lyhensi hiukan.

Ohensin reilulla kädellä ja taivutin jonkunverran että saa maksimi määrän tilaa, sitte takapuolelle sopivanpaksusta levyä vahvikkeeks


Pulteilla runkoaisaan kiinni niin saa irrotettua tarvittaessa ja pitäs kumminkin kestää sen mitä tarvii. Coolerina palvelee toi auton mukana tullut 600x300mm, mahtuu ihan sopusasti paikoilleen.

Hiukan jäi vielä tolla konstilla tilaa tuonne kennojen etupuolelle, haaveissa olisi sovittaa vielä ilmastoinnin kenno tuonne kun tuli ostettua purkuautosta ilmastointi. Vasemmalla W124 kenno ja oikealla hiukan fiksumman oloinen W210 kenno....hiukan pienemmän kennon kun löytäis vielä jostain niin homma helpottuis, noissa mersun kennoissa nuo letkulähdöt hiukan hankalat sovituksen kannalta, w210 kenno on parempi mut äkkivilkaisulla näytti että tuo täyttönippa jäis sojottamaan maskin välistä


Jarrujakin tuli soviteltua paikoilleen, E50 amg:n hidastimet, 330mm levyllä. Sopii suoraan kun laittaa vasemman puolen satulan oikeelle ja päinvastoin, toki ilmatessa joutuu käyttään satulan irti että saa ilmausruuvin ylöspäin ja jarruletkujen suhteen täytyy hiukan soveltaa.

Viimeksi muokannut lauri a., Ti 30.12.2014 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
No miksi et siirtänyt niitä satuloita puolelta toiselle niin ois se immaaminen helpottunut.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Oon näköjään kirjotellut mitäsattuu tuossa edellisessä viestissä. Mulla on siis vasen satula oikealla ja oikea satula vasemmalla puolella, vaikka oon edellisessä viestissä höpissyt levyistä (korjasin viestin, tuo kuvan jäähdytetty levykin on kyllä väärällä puolella). Nuo jarrut on siis väyrysestä peräisin, ja noiden olka-akseleissa on sen verran eroa että satulat ei sovi alkuperäisille puolille kun jarruletku pökkää olka-akseliin....letkua ei voi oikein laittaa ilmausnipan reiästäkään kulkemaan kun ovat eri kierteellä, mutta noin sopivat hyvin. Sama homma pätee muuten noihin W210 300tdt jarruihinkin, eli sopivat W124 suoraan "väärille" puolille, jos jaksaa ylimääräisen vaivan ilmausvaiheessa. Nuo on kumminkin suht järeitä jarruja ja luulis olevan hyvin tarjolla kun noita puretaan koneiden takia niin paljon.jukkis. kirjoitti:No miksi et siirtänyt niitä satuloita puolelta toiselle niin ois se immaaminen helpottunut.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Tässä ny vielä kuvan kera
W210 jarrusatula W124:ssa vasen satula vasemmalle puolelle, jarruletku pökkää olka-akseliin

Eikä auta vaikka laittais banjolla jarruletkun kun satula paikallaan ilman letkua tilaa on näin vähän

Ja sama asetelma mut oikeen puoleinen satula vasemalla puolella, jarruletku sujahtaa nätisti ohitte


W210 jarrusatula W124:ssa vasen satula vasemmalle puolelle, jarruletku pökkää olka-akseliin

Eikä auta vaikka laittais banjolla jarruletkun kun satula paikallaan ilman letkua tilaa on näin vähän

Ja sama asetelma mut oikeen puoleinen satula vasemalla puolella, jarruletku sujahtaa nätisti ohitte


Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Mulla ei ollut sopivaa vaihteiston takakiinnikettä tuohon niin naitin yhteen w124 ja w210 vaihteistojen takapään palkit. Tunkkailin laatikon silmämääräisesti hyvään asentoon ja koitin kattoa ettei kardaanin eturätti ole isommin väännöksissä ja heppailin tulevan palkin muotoonsa.

Saumojen hitsaus ja hiukan vahvistelua:

Siellä lepää. Ei tuonne tunneliin liikoja jää tilaa. Taidan kiskoa suosiolla tuon vanhan äänieristysmaton kardaanitunnelin seinämistä poies.


Saumojen hitsaus ja hiukan vahvistelua:

Siellä lepää. Ei tuonne tunneliin liikoja jää tilaa. Taidan kiskoa suosiolla tuon vanhan äänieristysmaton kardaanitunnelin seinämistä poies.

Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Taas touhuttu jotain. Pakosarjaa piti pikkasen vielä muokata ahtimen laippaa kääntämällä, kun ahdin ei mahtunu konehuoneeseen. Tekasin tommosen jigin 606 sarjalle (sen jälkeen kun olin saanu sarjan ensin mutkalle). Tuo runkopalkissa oleva reikä ei liity asiaan, siivosin tuosta vaan edellisen tekijän jäljet pois ja siistin tuon palkin kun saan motin taas pois konehuoneesta. Hukkikseks tuli tommonen Tarvikemotin kiinan portti, tein sille samalla paikan. Ainakin Sierrassa tuollainen on mulla pelannut ihan kunnialla. Minkämoinen downpipe/putkisto-yhdistelmä on tämmöselle tekniikalle hyvä? Ajattelin alustavasti 3,5" dp ja siitä sit 3" tavaraa loppu putkisto.


Siellä ne osat olis pääpiirteittäin
Purin tuon takakelkan atomeiksi, isot puslat lähti nätisti kun lämmitti kosanilla ja sen jälkeen hakkasi puslan pois. Pääsee puhaltamaan ja maalaamaan kelkan.

Väyrysen takajarrusatuloita aloin kunnostelemaan, josko sais siitä 290mm takajarrut noiden etujarrujen kaveriks. Pikaisella mallailulla sopinee hiukan jarrukilpee muokkaamalla paikoilleen. Molemmista satuloista katkes tietty purkaessa toi sama pultti, oli melko veemäinen porailla pois, ei tuo muuta vaikuta kuin sen että noista kohden täytyy satulan puoliskot kiinnittää toisiinsa läpipultilla.

Purin tuon purkuautosta hommatun ilmastointilaitteen palasiksi kun haisi niin kylmäaineelle ja imuaukosta näkyi tuommoista väriainemöhnää.

Samaa näyttäs olevan ilmastoinnin kennon pohjassa, lienee entinen. Täytyy nyt vielä koittaa ponnistaa paineella josko tuolta löytyisi vuotokohta.


Voisko tuo 93 31 tarkoittaa kennon valmistusvuotta ja viikkoa kun auto oli muistaakseni 93???

Tuon projektiauton omasta ilmastoininraadosta purettu kenno näyttäis ihan identtiseltä, vaikka onkin Behrin kylmästöinnistä....tuo purkuautosta tullut kunnostettava ilmastointi on taas Siemenssin tekele. Tuo Behrin kenno on vaan ihan noessa, en tiedä onko tuolla vedetty pakoputkikin suoraan ilmanottoaukkoon
Lämppärin kennokin oli samanlaisen noki ja rasva paskan peitossa. Täytyy katella vähän mitä uus maksais, tuon vaihto jälkikäteen on kyllä niin kettumainen homma jos sattuukin olemaan rikkinäinen.


Siellä ne osat olis pääpiirteittäin
Purin tuon takakelkan atomeiksi, isot puslat lähti nätisti kun lämmitti kosanilla ja sen jälkeen hakkasi puslan pois. Pääsee puhaltamaan ja maalaamaan kelkan.

Väyrysen takajarrusatuloita aloin kunnostelemaan, josko sais siitä 290mm takajarrut noiden etujarrujen kaveriks. Pikaisella mallailulla sopinee hiukan jarrukilpee muokkaamalla paikoilleen. Molemmista satuloista katkes tietty purkaessa toi sama pultti, oli melko veemäinen porailla pois, ei tuo muuta vaikuta kuin sen että noista kohden täytyy satulan puoliskot kiinnittää toisiinsa läpipultilla.

Purin tuon purkuautosta hommatun ilmastointilaitteen palasiksi kun haisi niin kylmäaineelle ja imuaukosta näkyi tuommoista väriainemöhnää.

Samaa näyttäs olevan ilmastoinnin kennon pohjassa, lienee entinen. Täytyy nyt vielä koittaa ponnistaa paineella josko tuolta löytyisi vuotokohta.


Voisko tuo 93 31 tarkoittaa kennon valmistusvuotta ja viikkoa kun auto oli muistaakseni 93???

Tuon projektiauton omasta ilmastoininraadosta purettu kenno näyttäis ihan identtiseltä, vaikka onkin Behrin kylmästöinnistä....tuo purkuautosta tullut kunnostettava ilmastointi on taas Siemenssin tekele. Tuo Behrin kenno on vaan ihan noessa, en tiedä onko tuolla vedetty pakoputkikin suoraan ilmanottoaukkoon

Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Samaan syssyyn tuo rikkinäinen asd perä auki:


Siinä ois asd sylinteri

Ja löytyi ne vaseliinitkin mitä tuonne on kovalla innolla prässillä puristettu

Sit tuosta keskihäkkyrästä pikkurattaita ja levypakkoja irti

Jari Ke osui kuin osuikin oikeaan veikkauksensa kanssa, eli kuskin puolelta on levyt kuluneet niin että tuo pakan sisällä oleva pikkuratas on lopulta ottanut kii tuonne kehtoon:


Kuskinpuoleisessa näkyy selvät raapimisjäljet
Levypakat olis nyt sitten tämän näköiset, noissa on ilmeisesti ollut molemmissa joskus tuollaiset haitarilla olevat teräslevyt esijännitystä tuomassa, mutta ainakin kuskinpuolelta on tälläiset efektit kuoleentunut pois



Asd:n ja tavalliset vetarin laipan ero:


Tuosta mun lukottomasta varaosaperästä on vissiin laakerikin joskus hirttänyt, kun on laipan akseli ottanut kipeää. Jos jollakulla on ylimääräisenä tuommoinen laippa tai lukoton halpa perä (esim rikkinäinen) tuolla isommalla laipalla niin vinkatkaa. Tarkoitus olisi heittää nuo asd sylinterit kuuseen tuolta ja apinoida muistaakseni jukkis. nimimerkin joskus tekemä asd perän ja semmoisen jousipalikan sekoitus.
Jos jollakulla on materiaalia tai linkkejä noihin Mersun orkkis periin ja niiden kunnostukseen liittyen niin olen kiinnostunut. Esim. tehtaan ohjeet ja sen semmoiset kiinnostaisi, nuo kun on itselle ihan uutta juttua niinkuin niin moni muukin asia näiden laitteiden kanssa puuhastellessa.


Siinä ois asd sylinteri

Ja löytyi ne vaseliinitkin mitä tuonne on kovalla innolla prässillä puristettu

Sit tuosta keskihäkkyrästä pikkurattaita ja levypakkoja irti

Jari Ke osui kuin osuikin oikeaan veikkauksensa kanssa, eli kuskin puolelta on levyt kuluneet niin että tuo pakan sisällä oleva pikkuratas on lopulta ottanut kii tuonne kehtoon:


Kuskinpuoleisessa näkyy selvät raapimisjäljet
Levypakat olis nyt sitten tämän näköiset, noissa on ilmeisesti ollut molemmissa joskus tuollaiset haitarilla olevat teräslevyt esijännitystä tuomassa, mutta ainakin kuskinpuolelta on tälläiset efektit kuoleentunut pois



Asd:n ja tavalliset vetarin laipan ero:


Tuosta mun lukottomasta varaosaperästä on vissiin laakerikin joskus hirttänyt, kun on laipan akseli ottanut kipeää. Jos jollakulla on ylimääräisenä tuommoinen laippa tai lukoton halpa perä (esim rikkinäinen) tuolla isommalla laipalla niin vinkatkaa. Tarkoitus olisi heittää nuo asd sylinterit kuuseen tuolta ja apinoida muistaakseni jukkis. nimimerkin joskus tekemä asd perän ja semmoisen jousipalikan sekoitus.
Jos jollakulla on materiaalia tai linkkejä noihin Mersun orkkis periin ja niiden kunnostukseen liittyen niin olen kiinnostunut. Esim. tehtaan ohjeet ja sen semmoiset kiinnostaisi, nuo kun on itselle ihan uutta juttua niinkuin niin moni muukin asia näiden laitteiden kanssa puuhastellessa.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Tuommonen WIS dokkari sattu löytyyn ainakin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500SL -90
500whp.net
500whp.net