OM606+722.626+w124 300TDT -88

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
GL Jokke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 20.05.2013 02:35
Paikkakunta: Sodankylä

Re: OM606+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja GL Jokke »

jukkis. kirjoitti:
GL Jokke kirjoitti:Meinasikko pitää 606 alipaine pumpun tuossa?
Kannattaa pitää. Paljon parempi ja vähemmällä pääsee.
Siitä virtalukolle menevästä alipaineletkustako sitä sitte otetaan haara nuille mitkä lähtee normaalisti 603 suoraan pumpulta?
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: OM606+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

esimerkiksi siitä.

tai mihin vain haluaa sille liitoksen tehdä.
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: OM606+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Perjantai-illan kunniaks hiukan sähkötöitä
Kuva

Tuli haettua kaverin 200d taxista täydellinen johtosarja ja lämppäri. Onneks näihin löytyy vielä hyvin osia Suomenmaasta :mrgreen:
Kuva
Kuva

Purin tuosta pikkuhiljaa johtoja poies ja selvittelin, mikä menee minnekkin. Lopputuloksena mulla on tavalliselle lämppärille sopiva johtosarja:
Kuva
Olisi tarkoitus kytkeä tuo orkkis johtosarjan rinnalle. Tuo auto on alunperin ollut ilmastoinnilla, jonka johdotus on integroitu johtosarjaan. Ilmastoinnin johdot jääköön autoon, kun muuten täytyisi purkaa koko pahuksen johtosarja, ja tuo on ihan riittävän viheliäistä hommaa muutenkin :lol:
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: OM606+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Vaihtelin lämppärin puhaltimen etuvastuksen tavalliseen malliin:
Kuva
Kylmästöidyn mallin lämmönsäätöventtiilit jne sai lähtee, normi lämppärissä nuo on ihan erilaiset
Kuva

Uus tulokas. Huuhtelin kennosta paskoja pois vesiletkulla ja testailin samalla ettei vuotanut
Kuva
Kuva
Hiukan tiivistelyhommia :mrgreen:

Ja siellä lepää. Täytyy sanoa että tuo auto on kyllä rakennettu lämppärin ympärille :lol:
Kuva

Muuten päivä on kulunut auton sähköjä setviessä. Tuolla on mukavasti katkottu johtosarjaa sivuleikkureilla. Etsiskelin tuulilasin pesurin, jäähdytysnesteen tason anturin jne johtoja, jotka löytyivätkin sitten auton mukana tullesta pahvilaatikosta...johtonipun toinen pää oli katkaistu ja teipattu tuonne kojelaudan uumeniin. Tuossa tulee kuitenkin semmoisia pieniä onnistumisen tunteita kun löytää oikeat piuhat ja saa kolvailla niitä yhteen :lol: Seuraavaks sitten lämppärin johtosarjan ymppäys sähköihin ja testailua...
Kuva
Avatar
GL Jokke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 20.05.2013 02:35
Paikkakunta: Sodankylä

Re: OM606+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja GL Jokke »

Millä tavalla meinasit ratkassa kaasuvivuston?
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: OM606+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

GL Jokke kirjoitti:Millä tavalla meinasit ratkassa kaasuvivuston?
Tilailin BBT Motorsportilta samanlaisen bolt on mötikän mitä muutamat muutkin ovat näyttäneet täällä hommanneen.

Viikonloppuna pääsin pitkästä aikaa auton kimppuun. Hiukan sähköjen kans herkuttelua:
Kuva
Kuva

Sain lämppärin sähköt kytkettyä, toimii aina närhenmunia myöten. Kiertovesipumpusta on vissiin hiilet loppu, ei pyöri vaikka pumpulle tulee virtaskaa. Vaihdoin lopulta tuon moottoritilan koko johtosarjan ehjään, edellistä oli raadeltu melko juhlavasti. Tuo sulakerasialta hehkuille jne menevä johtonippu löytyi katkaistuna sulakerasiasta, muutamia liittimen pinnejäkin oli jäljellä. Pienellä pohtimisella sain tuohonkin kytkettyä johtonipun. Liitokset olen tehnyt juottamalla ja sukka päälle, oon yrittänyt tehdä orkkista vastaavaa jälkeä ettei olisi mitään sähkölinnunpesiä tuolla. On ollut kyllä kullanarvoinen tuo 200d:n täydellinen johtosarja, kun saa jostain katsoa mallia ja ottaa ehjiä johtoja.
Kuva

Kuva
Työkaverilta sattui löytymään käyttämätön penkinlämmitinsatsi W124:seen, eli uus johtosarja, uudet katkaisijat ja myös joku boksi ja rele tuossa tuli mukana. Johtosarja näyttää sopivan suoraan tuonne jalkatilan virranjakoboksiin, tuon releen paikka täytyis vielä selvitellä.

Myös hiukan hankintoja tehty, kiitokset vaan Hämeenlinnan suuntaan 8)
Kuva
Kuva
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: OM606+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Kuva

Purin loput sisustasta poies niin pääsee hitsaileen noita takaiskarin paikkoja...b-pilareiden alaosassakin on näköjään kuppaa, saas nähdä uskaltaako käyttää muovihelmoja irti :mrgreen: Sähköt alkaa olla hyvällä mallilla, ihmettelin pitkän aikaa miksei lämppärin suuttimien valoille ja niille muille kojelaudan pikkupolttimoille tuu sähköö sinne keskikonsolin alla olevaan virtaliittimeen, lopulta syylliseks paljastu irti ollu mittariston liitin :lol: Kytkärinkin mukaan virta kulkee sen kautta. Kardaanitunnelissa kepin reikääkin täytyy pikkasen muokkailla että saa tuon Bemarin kepakon paikalleen.
Kuva
Kuva
Tuossa on nyt se paljon puhuttu kaasuvivusto.

Kuva
Käyttismersu on ilmeisesti muuttunut mustasukkaseks kun oon keskittynyt vaan tähän linttaan, täytyy sillekkin tehdä jotain ennen kun putoo koko taka-akseli poies :lol:

Jos jollakulla on tarvetta niin multa löytyy tuollainen satalankun kojelauta ja keskikonsoli jossa lämppärin säätimet on siirretty tuonne tuuletuskanavien paikalle, ja katkaisijat keskikonsoliin. Orkkis lahopuut on korvattu tuollaisella nätillä pianolakatulla pinnalla. En tiedä kuka tuon on aikoinaan tehnyt, tuli auton mukana. Itse ajattelin käyttää ihan orkkismallin kojelautaa, saa nähdä mihin saisi ahtopainemittarin piilotettua sopivasti.
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: OM606+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja oltzi »

Kuva[/url][/quote]


mikäs pumppu tää on? siksi kysyn ku itellä purku autossa 2,5 turbossa samanlaisia keltaisella maalilla merkattuja pultteja.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: OM606+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Takakannesta fiksu tajuaakin, eli mynäsen tekemä, tää 7mm elementeillä :roll:
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1777
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: OM606+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Minkä Bemarin keppiä käytät? Pittää tuohon omaankin projektiin alkaa tuo keppi hommaamaan kun laatikko jo on.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: OM606+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

joop79 kirjoitti:Minkä Bemarin keppiä käytät? Pittää tuohon omaankin projektiin alkaa tuo keppi hommaamaan kun laatikko jo on.
Häpee myöntää mutta en suoraan sanottuna edes tiedä. Tuo tuli myöskin BBT motorsportilta, ovat haalineet noita Bemarin kepakkoja jostain. Äkkiseltään ainakin kaverin E38 730d:n keppi vaikutti hyvinkin samanlaiselta.

Jotain taas turattu tallilla viikonlopun verran, tahtoo rojekti vähän paisua :lol:
Tiputin tankin irti, tuo oli aika kärsineen näköinen, ajettu useammasta kohtaa johonkin. Vuoto oli kuitenkin oletettavasti tullut noista letkuista.
Kuva
Kuva

....samaten takakelkka alas. Totesin koko taka-akseliston olevan aikalailla ruosteessa. Ajattelin purkaa koko akseliston atomeiksi, kelkkaan puhallus, maalaus ja uudet tukivarret. Toinen pyöränlaakerikin tuntui olevan valmis.
Kuva
Vetareista pyöritellen tuossa ei ollut kyllä minkäännäköistä lukkoa havaittavissa. Olen ymmärtänyt että noissa pitäisi olla ilman hydraulipaineitakin 15% esijännitys. Joku touhuville oli asennellut tuohon rasvanipan hydrauliputken tilalle, ei muutakuin kokeilemaan:
Kuva
Tälläkään ei ollut juuri vaikutusta eli joku tuolla murikassa mättää.

Ei muutakun pöydälle:
Kuva
Öljyissä oli kevyttä metallihohtoo havaittavissa. Täytyy ens kerralla purkaa tuota hiukan enemmän ja alkaa perehtyä tuollaisen perän sielunelämään.

Kuva
Joku ammattilainen oli onneks vaihdellu tuohon vetarin suojakumeja, rasvat löytyy tuolta auton alustasta vetareiden yläpuolelta.
Kuva
Tuossa on vielä kuva tuosta autoon joskus tehdystä iskarimuutoksesta. Kuvassa näkyy hyvin miten farkussa normaalisti iskari kiinnittyy kahdella pultilla tukivarteen. Sen verran sain ongittua selville että nuo ovat T4 Transportterin etuiskarit, ja jatkavat nykyään uraansa romukopassa yhdessä noiden pilalle räpellettyjen alatukivarsien kanssa.

Alustassa vielä melkoinen hässäkkä putkia, pääosin ns. valmiissa kunnossa. Polttoaineputki on joskus katkennut ja ohitettu sen jälkeen vetämällä vauriokohdasta kumiletku suoraan tankille.
Kuva
Kuva
Vissiin sama asentaja käyny täälläkin kun rälläkkää on näköjään näytetty.

Kuva
Siivoilin tuolta nuo rikkinäiset vanhat polttoainelinjat ja tasonsäädön putket poies. Tarkoitus olis kuitenkin tehdä käyttöö kestävä vehje niin ei viitsi jättää tuollaista romua tuonne. Tasonsäädön putket on tasan 6mm jarruputkee ja kuitenkin tosi helpot teettää uusiks lähimmässä autotarvikeliikkeessä, käyttikseen tuli tehtyä sama operaatio puolisen vuotta sitten kun paluuputki korkkas. Polttoainelinjaks hyväks havaittua Bilteman perus kupariputkee.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1777
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: OM606+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Näyttää tuo koelaudan muutos saman näköiseltä minkä petehri teki siihen sedaniin jonka se rakensi a:sta ö:öhön.

Ei varmaankaan ole silti sama.

Hommasin e39 kepin tuohon omaan rojektiin.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM606+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

lauri a. kirjoitti:
joop79 kirjoitti:Minkä Bemarin keppiä käytät? Pittää tuohon omaankin projektiin alkaa tuo keppi hommaamaan kun laatikko jo on.

Ei muutakun pöydälle:
Kuva
Öljyissä oli kevyttä metallihohtoo havaittavissa. Täytyy ens kerralla purkaa tuota hiukan enemmän ja alkaa perehtyä tuollaisen perän sielunelämään.
Veikataan että kuskinpuolen kitkapinnat on kuluneet siinä määrin että isompi tasauspyörä ottaa kiinni kehdon seinään? --> Vaikka toisenpuolen kitkapinnat lukkiutuisikin niin luistaa toisenpuolen pinnoista. Kitkapinnat on sitte Suomessa aivan älyttömissä hinnoissa Ekalinkistä saa haettua osanumeroita ja toisesta halvimmillaan mistä niitä itte löysin olevan saatavilla.

http://www.mbpartsworld.com/showAssembl ... ct=7410105" onclick="window.open(this.href);return false; .....linkki karsittuna (http://www.mbpartsworld.com/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Hintojakin tämän linkin takaa löytyy mutta tuosta seuraavasta itte löysin selvästi halvemmalla. Esimerkkinä yksi kitka levy perään tässä sen hinta 35€ ja tuossa seuraavassa sama osa noin puoleen hintaan. (osa numero 38 Kun skrollaat osalistaa alaspäin näkyy vihreänä se osa joka on valittu ja aivan oikeassa reunassa osan hinta ja oem numero jonka kopioit leikepöydälle ja liität seuraavan linkin hakuun)

Edellisestä linkistä kun löydät osanumeron niin tuohon seuraavaan isket sen numeron linkin oikeassa yläkulmassa suurennuslasin vieressä ("Geben sie oem fur...") ruutuun ja haku niin löytyy osa ja hinta

Tässä esimerkkihaku samasta osasta kuin edellisessä linkissä ja sen hinta
http://partsale.eu/de/spare-parts/view/ ... 2-15651021" onclick="window.open(this.href);return false;

Toimitus/maksuehtoja en ole selvitelly näistä mitenkään. Jos tilaat osia tätä kautta ni pistä yv:tä.

Pistetääs kuvia vielä eli kuvan alalaidan osat poisluettuna osat jotka varmaan tarttee (puuttuu kax paksua jotka tulee tasauspyörää vasten kun niitä ei saanu silloin kun tilasin suomesta) ja sitten toinen kuva siitä kun toinen on ottanu kiinni kehtoon
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: OM606+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

Penkkien lämppärin poksi o helppo piilottaa lattiaverhoilun alle. Eikös tuollainen rakennettu konsoli ja kojelauta olis aika hyvä kyseiseen projektiin paitsi jos lisämittarit haluaa laittaa säleikön paikalle. Muualle mittareita ei kohtuu vaivalla oikein nätisti saa mistä ne ois helposti luettavissa. Kokoatko taka-akselin vakio puslilla ?
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: OM606+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Kiitokset Jari Ke:lle seikkaperäisistä vinkeistä. Tutkitaan vähän mikä tuolla mättää sitten kun saan perän palasiksi. Boksin piilotus ei oo ongelma mutta tuon releen sijaintia mietin joskus kun tuon lämppärisatsin kanssa könysin auton sisällä. Täytyy katella vielä mallia tuosta 200d taxin sulakerasiasta, siellä oli muistaakseni joku samankaltainen rele paikallaan. Takakelkkaan tämmöiseen autoon olisi varmaan ihan omiaan se Raptecin uretaanisatsi, varsinkin kun kelkka on nyt irti: Saa rauhassa vaihdella osia ja tukivarret menee uusiksi muutenkin.

En tiedä vaikka tuo kojelautakin olisi Raptecilta peräisin kun ainakin tuo Karosisusta on kuulemma ostettu sieltä ja auton mukana tuli tavallinenkin kojelauta. Taidan olla hiukan tyhmä mutta tykkään enemmän tuosta w124 orkkis keskikonsolin asettelusta ja ajattelin kasata auton ihan orkkis kojelaudalla. Tuo "tuunattu" versio olisi jouten jollekkin joka haluaa erilaista, varsinkin kun työjälki tuossa on kyllä mielestäni tosi hyvää. Mittaripolitiikka mulla on muutenkin hiukan auki kun sähköloota laittaa nopeusmittarihommat joka tapauksessa uusiks.

Tän kopan aikaisempia vaiheita löytyy mm. täältä, itsee meinas välillä jo huimata lukiessa :lol:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... t=lassi+s.
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: OM606+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

606 vakiopumppu lähti kaverin kaverille, yllätys yllätys aikovat laittaa siitä elementit 603 koneeseen. Löin Mynän tilalle. Kurkkasin vielä samalla venakopan alle koska halusin tarkastaa ajotuksen, tuolla kaikki näytti muutenkin olevan päällisin puolin ok. Uusilla tiivisteillä kasaan.
Kuva
Kuva
Laitoin tuohon vanhan mallin suodatinjalan ja ostin uudet polttoaineputket siirtopumpulta putsarille, putsarilta pumpulle ja pumpulta paluu takas putsarille. Multa vaan puuttuu pahus tuo pumpulta lähtevän paluuputken banjopultti, oonko ymmärtänyt oikein että tuossa olis samassa joku paineensäädin? Kaveri lupas kaivella 200D:n pumpusta vastaavan pultin.

Laatikoks tähän tulee 722.626 vahvistettuna ja pcs ohjauksella.
Kuva

Noissa kahdessa kuvassa näkyy vaihteensiirtosysteemien erot, ekassa toi 722.626 Bemarin kepillä, kepin vaijerin joutuu tuomaan etupuolelta koska on vetävää mallia, tuohon vipuun täytyy tehdä vaijerin kiinnitys 35mm kohdalle jotta toimii oikein. Tuo mun laatikko on ollu Bemarin kepakolla käytössä jo aikaisemmin ja siitä löyty valmiiks nuo vaijeritelineet sun muut, toki noita joutuu hiukan muokkaamaan. Jälkimmäisessä kuvassa sit Väyrysen vakiolaatikko ja keppisysteemi havainnollistamaan eroo. Kuvat on hiukan sumeita mutta niin on asentajakin.
Kuva
Kuva

Turbiinin sovitus laatikkoon oli perinteiseen tyyliin melko tarkka vaan kyllä se sinne sit kolahti perille asti. Kasailin vetolevyn kii koneeseen varmuuden vuoks uusilla pulteilla kuten myös turbiinin vetolevyyn sitte viimeisenä loota paikallaan. Paketti alkais olla aika valmis keulille kokeiltavaks.
Kuva

Tein keulille pikkasen lisää tilaa:
Kuva

Nykäsin muovihelmat kiinni, tämä ei taida olla alkuperäinen muovihelma kun vuosimalli on -88, helmat olikin kiinni aistikkaalla sikaflex kiinnityksellä:
Kuva
Kuva

Pientä mätähommaakin on tiedossa, mut ei paha, tietääpähän ainakin mitä talvella tekee:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1777
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: OM606+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Voi ko oliki mukavan näkösiä juttuja tuolla muovien alla piilossa :)

Kyllä tet jaksatta tehä melko pommeista nuita vehjeitä :thumbup:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: OM606+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

joop79 kirjoitti:Voi ko oliki mukavan näkösiä juttuja tuolla muovien alla piilossa :)

Kyllä tet jaksatta tehä melko pommeista nuita vehjeitä :thumbup:
Kyllä minä ihan suoraan sanottuna uskon että noita löytyy melko monesta muustakin satalankusta noiden muovien alta, jos uskaltaa katsoa. Kyllähän tuo koppa taitaa jonkinasteinen pommi olla, ei tuossa kovin montaa positiivista asiaa ole tähän mennessä tullut vastaan. Ajattelin nyt kuitenkin tehdä auton juuri tuosta, enpähän pilaa keneltäkään museoaihiota :lol:
neutriino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 09.05.2013 19:49

Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja neutriino »

Tuon bemarin kepin saa myös paikalleen siten että kääntää tuosta laatikon kyljestä valitsimen päälaelleen, eli sojottamaan alaspäin. Tällöin työntö muuttuu periaatteessa vedoksi. Hiukan täytyy muokata vaan valitsinta että mahtuu liikkumaan kunnolla.
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

Kasaus järjestys laatikolle ja turbiinille:
Turbiini tökätään laatikkoon.
Laatikko pultataan lohkoon.
Varmistetaan että turbiinin kiinnityspintojen ja vetolevyn väliin jää rako.
Turbiini pultataan vetolevyyn.
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Projektia on ny hiukan jarruttanu tuo käyttöauto jota jaksoin ruveta vihdosta viimein korjaamaan....ongelmana siis muutama viesti sitten kuvassakin esiintyvä takakelkan kiinnikkeiden happaneminen. Talli täynnä pitkäkattosta:
Kuva
Joku edellisistä omistajista oli vaihtanut autoon uuden tarvike etulokarin mutta jättänyt sen suojaamatta sisäpuolelta....eli ihan pelkkä tehtaan pohjamaali.
Oon pitemmän aikaa ihmetellyt että kylläpä tuo kuplii, kunnes erehdyin tökkäämään sormella :lol:
Kuva
Onneks löyty jo aikaisemmin sattumalta lokari oikeella värikoodilla, on nyt menossa kii. Tein samalla autoon hiukan syyshuoltoa, eli putsareiden vaihtoo,lootaan ja perään uudet öljyt ja vuotava laatikon takatiiviste tuli vaihdettua uuteen kun kardaanin joutu kumminkin käyttämään pois.

Eli kardaani ja pakoputki irti, kässärin vaijerit, takajarrusatulat ja takaiskarit irti, abs-anturin liitin auki ja ei muutakun kelkka kenttään. Yllättävän simppeli tuo irroitus, toki tuli toisella korilla harjoiteltua. Sitte kiinnikkeen ihmettelyä ruuvimeisselin kans:
Kuva
Ympärillä virheetön pelti, ainoostaan tuo kiinnike oli mätinyt, hytin puolellekkin joutui tekemään 2x4cm paikan. Vanhasta kiinnikkeestä sain pelastettua tuon puslan kiinnikkeen, ei muutakun lattaraudasta ja pellistä säveltämään uutta kiinnikettä. Käytin takakelkkaa jiginä että sattui varmasti oikeaan kohtaan:
Kuva
Kuva
...Ja pinotexiä pintaan (Maston Hammer). Ei siistein, mutta tuohon kun vielä vetää massan päälle niin väitän että kestää auton jäljellä olevan eliniän ja vielä enemmänkin.

Pitkän aikaa käyny mielessä pumpun säätö, siinä kun näytti muutama tiivistekin vuotavan niin nykäisin koko roskan irti ja kiikutin Ppd:lle säätöön. 350e kustantanut lysti sisälsi pumpun pesun, purun, tarkistuksen, tiivisteiden vaihdon, syöttöjen tasauksen ja säädön penkissä. Soittelin tuonne ja heitin pumpun pajalle seuraavana päivänä, ja reilun vuorokauden kuluttua sain hakea huolletun pumpun pois. Löin kii 13jykk ajotuksella.
Kuva

Vaikutuksista kulkuun ja kulutukseen osaan sanoa jotain sitten kun saan auton kasaan. Tuntunee raketilta joka tapauksessa kun käyttöautona Mersua on tuurannut tällainen 1,6td voimamoottori :mrgreen:
Kuva
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Tämänkin suhteen tapahtunu taas jotain. Tapaninpäivänä taikinoitiin kavereiden kans kone ja laatikko paikoilleen. Koesovituksessa, että saa mallailla apulaitteet sun muut kohdilleen.
Kuva
Kuva

Leikkelin tuon itsetehdyn törmäyspalkin irti tuolta, samoin kuin varmaan 10kpl erilaisia itsetehtyjä kiinnikkeitä. Irrottettavaa lukkopeltiä askartelin tuollaisesta tarvikepellistä.
Kuva
Alusyylärin sovittelua, kyseinen kenno oli jo aikasemmin kii autossa mut vähän miten sattuu:
Kuva
Kuva

Väyrysestä löyty tommonen passeli törmäyspalkki, kun lyhensi hiukan.
Kuva
Ohensin reilulla kädellä ja taivutin jonkunverran että saa maksimi määrän tilaa, sitte takapuolelle sopivanpaksusta levyä vahvikkeeks
Kuva
Kuva
Pulteilla runkoaisaan kiinni niin saa irrotettua tarvittaessa ja pitäs kumminkin kestää sen mitä tarvii. Coolerina palvelee toi auton mukana tullut 600x300mm, mahtuu ihan sopusasti paikoilleen.

Kuva
Hiukan jäi vielä tolla konstilla tilaa tuonne kennojen etupuolelle, haaveissa olisi sovittaa vielä ilmastoinnin kenno tuonne kun tuli ostettua purkuautosta ilmastointi. Vasemmalla W124 kenno ja oikealla hiukan fiksumman oloinen W210 kenno....hiukan pienemmän kennon kun löytäis vielä jostain niin homma helpottuis, noissa mersun kennoissa nuo letkulähdöt hiukan hankalat sovituksen kannalta, w210 kenno on parempi mut äkkivilkaisulla näytti että tuo täyttönippa jäis sojottamaan maskin välistä :mrgreen:
Kuva

Jarrujakin tuli soviteltua paikoilleen, E50 amg:n hidastimet, 330mm levyllä. Sopii suoraan kun laittaa vasemman puolen satulan oikeelle ja päinvastoin, toki ilmatessa joutuu käyttään satulan irti että saa ilmausruuvin ylöspäin ja jarruletkujen suhteen täytyy hiukan soveltaa.
Kuva
Viimeksi muokannut lauri a., Ti 30.12.2014 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

No miksi et siirtänyt niitä satuloita puolelta toiselle niin ois se immaaminen helpottunut.
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

jukkis. kirjoitti:No miksi et siirtänyt niitä satuloita puolelta toiselle niin ois se immaaminen helpottunut.
Oon näköjään kirjotellut mitäsattuu tuossa edellisessä viestissä. Mulla on siis vasen satula oikealla ja oikea satula vasemmalla puolella, vaikka oon edellisessä viestissä höpissyt levyistä (korjasin viestin, tuo kuvan jäähdytetty levykin on kyllä väärällä puolella). Nuo jarrut on siis väyrysestä peräisin, ja noiden olka-akseleissa on sen verran eroa että satulat ei sovi alkuperäisille puolille kun jarruletku pökkää olka-akseliin....letkua ei voi oikein laittaa ilmausnipan reiästäkään kulkemaan kun ovat eri kierteellä, mutta noin sopivat hyvin. Sama homma pätee muuten noihin W210 300tdt jarruihinkin, eli sopivat W124 suoraan "väärille" puolille, jos jaksaa ylimääräisen vaivan ilmausvaiheessa. Nuo on kumminkin suht järeitä jarruja ja luulis olevan hyvin tarjolla kun noita puretaan koneiden takia niin paljon.
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Tässä ny vielä kuvan kera

W210 jarrusatula W124:ssa vasen satula vasemmalle puolelle, jarruletku pökkää olka-akseliin
Kuva

Eikä auta vaikka laittais banjolla jarruletkun kun satula paikallaan ilman letkua tilaa on näin vähän
Kuva

Ja sama asetelma mut oikeen puoleinen satula vasemalla puolella, jarruletku sujahtaa nätisti ohitte
Kuva
Kuva
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Mulla ei ollut sopivaa vaihteiston takakiinnikettä tuohon niin naitin yhteen w124 ja w210 vaihteistojen takapään palkit. Tunkkailin laatikon silmämääräisesti hyvään asentoon ja koitin kattoa ettei kardaanin eturätti ole isommin väännöksissä ja heppailin tulevan palkin muotoonsa.
Kuva

Saumojen hitsaus ja hiukan vahvistelua:
Kuva

Siellä lepää. Ei tuonne tunneliin liikoja jää tilaa. Taidan kiskoa suosiolla tuon vanhan äänieristysmaton kardaanitunnelin seinämistä poies.
Kuva
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Tein kennoille lopulta tuommoiset hiukan orkkis tyyliset kiinnitykset, eli syyläri ja cooleri lepäävät kumien varassa...en viitsiny pultata suoraan runkoon kiinni.
Kuva

Kuva

Kuva

Umpion sisemmät kiinnikkeet täytyi tehdä uusiksi, kun edellinen coolerinasentaja oli rälläköinyt ne irti....
Kuva

Kuva
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Taas touhuttu jotain. Pakosarjaa piti pikkasen vielä muokata ahtimen laippaa kääntämällä, kun ahdin ei mahtunu konehuoneeseen. Tekasin tommosen jigin 606 sarjalle (sen jälkeen kun olin saanu sarjan ensin mutkalle). Tuo runkopalkissa oleva reikä ei liity asiaan, siivosin tuosta vaan edellisen tekijän jäljet pois ja siistin tuon palkin kun saan motin taas pois konehuoneesta. Hukkikseks tuli tommonen Tarvikemotin kiinan portti, tein sille samalla paikan. Ainakin Sierrassa tuollainen on mulla pelannut ihan kunnialla. Minkämoinen downpipe/putkisto-yhdistelmä on tämmöselle tekniikalle hyvä? Ajattelin alustavasti 3,5" dp ja siitä sit 3" tavaraa loppu putkisto.

Kuva

Kuva
Siellä ne osat olis pääpiirteittäin

Purin tuon takakelkan atomeiksi, isot puslat lähti nätisti kun lämmitti kosanilla ja sen jälkeen hakkasi puslan pois. Pääsee puhaltamaan ja maalaamaan kelkan.
Kuva

Väyrysen takajarrusatuloita aloin kunnostelemaan, josko sais siitä 290mm takajarrut noiden etujarrujen kaveriks. Pikaisella mallailulla sopinee hiukan jarrukilpee muokkaamalla paikoilleen. Molemmista satuloista katkes tietty purkaessa toi sama pultti, oli melko veemäinen porailla pois, ei tuo muuta vaikuta kuin sen että noista kohden täytyy satulan puoliskot kiinnittää toisiinsa läpipultilla.
Kuva

Purin tuon purkuautosta hommatun ilmastointilaitteen palasiksi kun haisi niin kylmäaineelle ja imuaukosta näkyi tuommoista väriainemöhnää.
Kuva

Samaa näyttäs olevan ilmastoinnin kennon pohjassa, lienee entinen. Täytyy nyt vielä koittaa ponnistaa paineella josko tuolta löytyisi vuotokohta.
Kuva

Kuva

Voisko tuo 93 31 tarkoittaa kennon valmistusvuotta ja viikkoa kun auto oli muistaakseni 93???

Kuva

Tuon projektiauton omasta ilmastoininraadosta purettu kenno näyttäis ihan identtiseltä, vaikka onkin Behrin kylmästöinnistä....tuo purkuautosta tullut kunnostettava ilmastointi on taas Siemenssin tekele. Tuo Behrin kenno on vaan ihan noessa, en tiedä onko tuolla vedetty pakoputkikin suoraan ilmanottoaukkoon :lol: Lämppärin kennokin oli samanlaisen noki ja rasva paskan peitossa. Täytyy katella vähän mitä uus maksais, tuon vaihto jälkikäteen on kyllä niin kettumainen homma jos sattuukin olemaan rikkinäinen.
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Samaan syssyyn tuo rikkinäinen asd perä auki:

Kuva

Kuva
Siinä ois asd sylinteri

Kuva
Ja löytyi ne vaseliinitkin mitä tuonne on kovalla innolla prässillä puristettu

Kuva

Sit tuosta keskihäkkyrästä pikkurattaita ja levypakkoja irti
Kuva

Jari Ke osui kuin osuikin oikeaan veikkauksensa kanssa, eli kuskin puolelta on levyt kuluneet niin että tuo pakan sisällä oleva pikkuratas on lopulta ottanut kii tuonne kehtoon:
Kuva

Kuva
Kuskinpuoleisessa näkyy selvät raapimisjäljet

Levypakat olis nyt sitten tämän näköiset, noissa on ilmeisesti ollut molemmissa joskus tuollaiset haitarilla olevat teräslevyt esijännitystä tuomassa, mutta ainakin kuskinpuolelta on tälläiset efektit kuoleentunut pois
Kuva

Kuva

Kuva

Asd:n ja tavalliset vetarin laipan ero:
Kuva

Kuva
Tuosta mun lukottomasta varaosaperästä on vissiin laakerikin joskus hirttänyt, kun on laipan akseli ottanut kipeää. Jos jollakulla on ylimääräisenä tuommoinen laippa tai lukoton halpa perä (esim rikkinäinen) tuolla isommalla laipalla niin vinkatkaa. Tarkoitus olisi heittää nuo asd sylinterit kuuseen tuolta ja apinoida muistaakseni jukkis. nimimerkin joskus tekemä asd perän ja semmoisen jousipalikan sekoitus.

Jos jollakulla on materiaalia tai linkkejä noihin Mersun orkkis periin ja niiden kunnostukseen liittyen niin olen kiinnostunut. Esim. tehtaan ohjeet ja sen semmoiset kiinnostaisi, nuo kun on itselle ihan uutta juttua niinkuin niin moni muukin asia näiden laitteiden kanssa puuhastellessa.
jouniu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 16.07.2013 09:12
Paikkakunta: Kangasala

Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88

Viesti Kirjoittaja jouniu »

Tuommonen WIS dokkari sattu löytyyn ainakin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500SL -90
500whp.net
Vastaa Viestiin