w124, om606, th400, typ210 projekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja antti_k »

kierrokset tulee starttikehältä. siel öljypohjas on anturille paikka. vain reiät puuttuu
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja johani »

antti_k kirjoitti:kierrokset tulee starttikehältä. siel öljypohjas on anturille paikka. vain reiät puuttuu
juu näin http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 00&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja apg »

johani kirjoitti:
AimoHarppaus kirjoitti:

Öljyn paineen anturin kytkeminen onkin jo hankalampaa kun en ole löytänyt vielä koko anturia. :oops:
öljynpaine on suodatinjalan juuressa
öp anturia ei 606tbo moottorissa ole mutta paikka sille kylläkin löytyy sieltä suodatinjalasta
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

Onkos lämpömittarin anturi se mikä on syöttöpumpun takana heti imusarjan alla. Joo tietysti se liitetään lämpömittarille meneviin johtoihin, mutta mistä ne löytyvät ? Täytyy alkaa tarkemmin tutkimaan pois nostetun pensakoneen johtosarjaa että mistä löytyy. muistaisko kukaan?

Yritin laittaa kuvia näistä epäselvyyksistä, ei onnistunut, , palataan
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja johani »

diisselissä ainakin tulee siitä venttiiliikopan kohilta tulipellistä lämpöitla-anturin johto ja syöttöpumpun taakse menevät johdot tyhjäkäynnin säätimelle ja nykimisenestomokkulalle.
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

antti_k kirjoitti:kierrokset tulee starttikehältä. siel öljypohjas on anturille paikka. vain reiät puuttuu
Jos hommaan 603 kiekka anturin, niin saisiko pensan rundimittarin pelaamaan?
Asennuspaikka lienee tuo putsattu kohta jossa pari pyörylää?
Kuva

johani kirjoitti:diisselissä ainakin tulee siitä venttiiliikopan kohilta tulipellistä lämpöitla-anturin johto ja syöttöpumpun taakse menevät johdot tyhjäkäynnin säätimelle ja nykimisenestomokkulalle.
Tässä mun tapauksessa päädyin lopputulokseen josta en ole kyllä yhtään varma. Pensakoneen termarikotelossa on 3 anturia, päättelin että se minkä vastus on 3,2 k ohm on lämpömittarin anturi, siitä piuhat menee moottorinohjaus yksikölle, ei siis suoraan mittaristoon. Ei pelaa vielä.

Onko tämä nyt edes oikea anturi mitä koitan lämpömittarille kytkeä.
Kuva

Kts vinkistä öljynpaineen suhteen, se toimii nyt.

Autolla on nyt hieman ajettu. Laatikosta ilmeni öljyvuotoja. Vielä on askartelua että pääsee leimalle.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

anturin paikka on oikea mutta tietääkseni se ei niin helposti käy että anturin vaihtaisi.
mistäs se bensa otti kiekkatiedon?
veskola muistaakseni joskus muinoin suunnitteli sellaisen boksin tekemistä millä sen saisi pelaamaan.
w201 om605
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

Nyt lämpömittari pelaa. Pensakoneessa lämpöanturi olikin 1 napainen, tämä vanhan tilalle ja piuha abs yksikön lähellä olevaan nelinapaisen liittimeen nro1, tämä johto tulee nimen omaan suoraan tulipellistä eikä minkään boksin kautta niinkuin virheellisesti kirjoitin.

Vielä kierroslukumittari. On se hyvä että naplaan vanhan mallin dieseliä, saisin komian solmun aikaiseksi "edistyneempien" koneiden kans. :oops:
Oli siitä Veskolan kans puhetta.
ManuOtus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 24.07.2012 10:19

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja ManuOtus »

Mihin se on kertomus tyssännyt, tämähän on hiukan taas edistynyt... :)
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

Sais jtn ihan valmiiksi asti ni olis parempi päivittää.. :)

Auto on vuosi- ja muutoskatsastettu.
Kardaani meni uusiksi.
Keulalle tulevien jäähdyttimien asennus vaiheessa.
Savupiippujen teko kesken.
Pakosatsi ja pesä pinnotukseen.

Tympii toki, vauhti kuin etanalla. Niin venähti tämä rojekti.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

älä masennu :P pitänee taas vaihteeksi käydä viisastelemassa joku ilta niin eiköhän niihin suunnitelmiin jokunen muutos vielä saada :mrgreen:
w201 om605
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

Hyvät ehdotukset on aina tervetulleita :) Sitten siitä saattaa tulla hyvä
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

Kuva
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5517
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Hauskan näköinen käyrä, 3000->4000 kierroksella irtoaa n. 250hp lisää tehoa :D
S124 300TE
W124 300D
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

View My Video
Video penkityksestä. Kiitos Karppinen A ja Karjalainen S

Ahtamaton syöttö oli liian pienellä, maks.syöttö lähes tapissa.
Ahtopaine kerkesi nousta vain 2 bar. hyvin huomasi kuinka lyhyen aikaa veto kestää vaikka dynossa on jarru täysillä ja poikkeaa varmasti paljon tiellä kiihdyttämisestä.

Auton vaihteisto on purettu, siihen odotetaan uusia palikoita. Nyt on käynnissä tutkiskelut kuinka saadaan helpoiten 320e mittaristo pelamaan 606 sydämmen tahtiin
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

miten se noin ylhäältä vasta potkii :? luulis nuilla kilkkeillä lähtevän aikasemmin.
w201 om605
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

Eiköhän tuo aikasemmin ala vetämään ku kierretään syöttöä lisää
Kuva
Viimeksi muokannut AimoHarppaus, Ti 23.09.2014 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

Kuva
Kookkaampien tossujen vuoksi pulleempaa loksua
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Mikkä aihiot?
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

2 golfin taka kaaret
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

Jos joku haluaa, olis mahdollista tilata adapterilaippa ja sopiva tappi turbiinin ja kampiakselin väliin joilla saa ainakin gm th350, 400, 700 laatikon pultattua Mersun lohkoon. 220e on hintaa.

Kiekkamittari pelaa nyt. Vaihdoin bensan mittaristoon om603 kiekkakoneiston ja anturi siirto starttikehälle joka kannattaa muuten irrottaa kun kone on irti.
Viimeksi muokannut AimoHarppaus, La 11.10.2014 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

Tack. Sehän on hienoa että useemman laisella ohjaimella on sähkölaatikkoja asennettu. Sillon aikoinaan kun vaihteistoo autoon suunnittelin oli näiden 722.6 laatikoiden ohjaukset aika salatiedettä tai ainakin arvokkaita vahvistuksen kanssa, tästä syystä th400. Laitahan linkkiä jos kyseisestä autosta on tietoja/projektikertomusta jossain. Mulla muuten olis 722.6 laatikoita 300 turbo d:stä ja 320cdi:stä.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja tomant »

AimoHarppaus kirjoitti:Jos joku haluaa, olis mahdollista tilata adapterilaippa ja sopiva tappi turbiinin ja kampiakselin väliin joilla saa ainakin gm th350, 400, 700 laatikon pultattua Mersun lohkoon. 220e on hinta...
Vieköhän tuollainen GM:n automaatti enemmän tehoa kuin Mersun automaatit? Millaisella vääntömenteilla kannattaa harkita tuollaista pienempää 350- tai 700-laatikkoa ja kestävätkö ne vakiona tarpeeksi vääntöä verrattuna Mersun vakiokuntoiseen automaattiin? Sopivatko välityssuhteet paremmin ison koneen perään kuin pienemmän, jos ajattelee esim. kiihdytyskäyttöä?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

Tuo 400 ainakin hukkaa voimaa kun on niin paljo rautaa pyöritettävänä, mutta sitä ei tarvi näillä tehoilla vahvistella. 350 on keveempi pyöritettävä mutta vaatinee jo hiukan rukkausta. Tehohävikin suuruutta kuulema tuskin huomaa tiellä, vartilla kello sen varmaan kertoo, ehkä. Mersun laatikot ilmeisesti aika hyviä tätä seikkaa ajatellen. Kiihdytyskäyttöön sopivat varmasti kun oleellisia tekiöitä ovat myös turbiinin ominaisuudet, joita tällaisiin on paljon edullisesti tarjolla, sekä perän välitys.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja tomant »

Turbiineja varmaan löytyy joka lähtöön halutulla stall speedillä. Toisaalta Mersun laatikon etu on nelivaihteisuus.

Perävälitys on ongelma, kun ASD-perää ei löydy tiheämpänä kuin 3,92. Fordin yhdeksäntuumaiseen esimerkiksi saisi välityksen ja lukituksen valita vapaasti, mutta silloin menettää Mersun hienon taka-akseliston.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

Kuva
Tämä hieno akselisto tuli käytettyä irti jotta sain vaihdettua jäykemmän kallistuksenvakaajan. Erilainen tanko vaati myös uudet kiinnityspisteet. Pultit sai pudotettua reikiin kun irrotti takaselkänojan sekä nojan takana olevat pistehitsillä kiinni olevat luukut mitkä oli kuin tehty kyseistä hommaa varten.
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

Laatikko on muutosten jälkeen takas omassa kolossaan. Turbiinin kiinnityspintoja oli hiottava jotta mötikkä pyörii suoraan. Tässä taisi olla suurin syy öljyvuodolle. Toivottavasti vetolevyn/turbiinin pultit kestävän kun kierre alkaa 50 mm päästä vetolevystä. Normaalistihan nämä turbiinissa olevat kierteet tulevat kiinni vetolevyyn. Onkohan tällaisia ratkaisuja jonkun muun autossa.
Kuva tuollainen kepakko olis sovitettava keskikonsoliin.
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Tossa 606 koneessa ei oo vakiona öljynpaineanturia, mut nappaa esim. 601-603 koneesta se anturi siitä putsarijalan tyvestä, se sopii 606 suoraan kun ruuvaa öljynputsarin jalassa olevan kuusiokolokantaisen tulpan irti.

E: Oho, olihan tuo asia tullut ilmi jo useampaan kertaan :lol: Joka tapauksessa hieno projekti, tuollaisen Bemarin perän laitto omaan satalankkuun on kiinnostanut kun ei Mersulla tahdo olla oikein järkeviä periä jollei autossa ole noita asd:n hydrauliikkajuttuja.
Avatar
speed
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 01.04.2008 17:44
Paikkakunta: stadika

Re: w124, om606, th400, typ210 projekti

Viesti Kirjoittaja speed »

jos 4-vaihteista havittelet niin GM 4l60e sisään. Kestää kunnolla tehtynä +600hp ja 800Nm. Sitä paitsi on irtokaaveli et saat lootan lähemmäksi mottia. Ei tarvis pitkiä pinnapultteja turbiinin ja motin väliin. Sekaan vielä EZ TCU niin saat säädettyä vaihdot ym mukavaa :wink:

Mikä sun stall speed on ?
Audi A4 avant 3.0 TDi quattro
Ainoa oikea MB on 124
junk box no turbo/nos 4d sedan ET 11,1/210km/h and 0-100 2,9-3,2s
R171=summer fun
Vastaa Viestiin