kierrosten oma elämä & tehottomuus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kaba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 10.06.2003 13:53
Paikkakunta: Helsinki

kierrosten oma elämä & tehottomuus

Viesti Kirjoittaja kaba »

moro. onhan se muutenkin tehoton mut..;)...eli kellään kokemuksia: Käynnistät auton ja kierrokset nousevat jonnekin lähelle 3000 ´ja ne pysyy siellä niin kauan ennen kuin sammutat autoa (huomattavaa jälkikäyntiä havaittavissa), käytät moottorijarrutusta (saman tien ku pistät vapaalle, ni nousee taas) tai ajat yli 3000 kierroksilla...ilmeisesti tyhjäkäynninsäätimessä vikaa? Tämä ongelma on parin vuoden aikana esiintynyt jonkun kerran, joskus se kestää 5min..joskus viikon...ennenkuin se korjaantuu""....ärsyttävä vika ruuhkassa...maantieajossa ei huomaa jos pitää kierrokset yli 3k:n....suuren osan ajasta ei mitään oireita..(niin 230 124c, -90)

O2: ilmanputsarin vaihdoin just ja siitä huolimatta kesäkeleillä puuttuu puhti....sen tuntee kuinka se ei vedä niinku pitäis...kone ei saa tarpeeks kylmää ilmaa tj?...mittarin mukaan koneen lämpötila ei oo mikään älytön ja tää ongelma esiintyy kaikilla testaamillani nopeusalueilla...?

no ku nyt alkuun päästiin...kone pitää välillä tyhjäkäynnillä kilkatus/nakutus ääntä...venttiilinnosturit?...

entiedä saako näistä selityksistä mitään irti mutta oli avautumisfiilis :D

tackar
-kaba ,
BMW 328i cabrio -97.
ex. 230ce -90. 330tkm, "Catherine is gone"
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Heti alkuun: kuinka C124 M102.980 voi olla tehottoman tuntuinen, kun W123 vastaavalla motilla ei tunnu siltä? :wink:

Vika kuulostaa samalta kuin M110:ssani (kaasari) oleva kylmäkäynnistysventtiilivika. Pääasiassa vika ilmeni niin, että ryyppy ei mennyt päälle käynnistettäessä, mutta joskus se taas JÄI päälle, eli kierrokset eivät laskeneet eivät sitten millään.

Ikävä kyllä tiedä sitten, kuinka tuo systeemi on ruiskuissa toteutettu.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: kierrosten oma elämä & tehottomuus

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kaba kirjoitti: O2: ilmanputsarin vaihdoin just ja siitä huolimatta kesäkeleillä puuttuu puhti....sen tuntee kuinka se ei vedä niinku pitäis...kone ei saa tarpeeks kylmää ilmaa tj?...mittarin mukaan koneen lämpötila ei oo mikään älytön ja tää ongelma esiintyy kaikilla testaamillani nopeusalueilla...?


tackar
Millainen suodatin? Musta tuntuu, että omassa W123-kaasarikoneessa kävi ihan samalla tavoin, kun vaihdoin vanhan (ja luvalla sanoen läpipaskaisen) suodattimen tilalle uuden Filtron-merkkisen. Pitänee ostaa Mann tai Bosch, kun käy kylillä ja katsoa, josko suodattimien ominaisuuksilla olisi noin hurja vaikutus koneen käytökseen... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
kaba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 10.06.2003 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kaba »

ongelma esiintyi vanhalla suodattimella ja uudella...mutta yks pieni juttu tuli mieleen...noin 2v sitten ku kesähelteillä ihmettelin tehottomuutta, niin tein testin: (en soratiellä, puhtaalla asfaltilla:) )..otin putsarin pois ja ajoin sillä noin 500 metriä....ongelma alkoi tän jälkeen...eli siellä vois olettaa olevan jotain 'hiukkasia' kiusaamassa...loogista ois jos ongelma esiintyis kokoajan, mut se on on /off -tyyliä...

teho on aina suhteellista :)
-kaba ,
BMW 328i cabrio -97.
ex. 230ce -90. 330tkm, "Catherine is gone"
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Laihalla

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kone käy varmaan liian laihalla, siitä puhdittomuuden tuntu.
Onko kaikki alipaineletkut ja anturit kunnolla kiinni. Minulla autosta (M103) lähti tehot koeajolenkin ajaksi, kun otin koko ilmanputsarin kotelon irti ja samalla lähti kotelon kyljestä yksi alipaineltku ja joku tuloilman haistelia anturi. Sinun autossa on sama ruiskusysteemi eli tarkista aluksi nuo seikat.

"Ryypyn" päälle jäänti ei aiheuta kierrosten nousua KE-jetronicissä.

Voit myös kokeilla säätää käyntiä ilmaputsarin päällä olevasta 6-koloruuvista. Tarvitset pitkän 3mm kuusiokolon. Ruuvia myötäpäivään kääntämällä käynti muuttuu rikkaamalle ja päinvastoin. Paina samalla ruuvia alaspäin, jotta lukitus vapautuu. Koita ensiksi rikkaamalle esim. 0,5 kierrosta, jos tämä auttaa käy säädättämässä sen jälkeen oikeisiin arvoihin jossain huoltamolla. Voit toki käydä mittauttamassa arvot jokatapauksessa, reilu 10Euroa maksaa ja samaan hintaan kuuluu säätö.

Kolinat voi kuulua kuluneesta nokka-akselista/keinuvivuista tai noista hydr. nostimista. Nokan kulumisen voi todeta itse ottamalla venttiilikopan irti.
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: kierrosten oma elämä & tehottomuus

Viesti Kirjoittaja juuso »

kaba kirjoitti:moro. onhan se muutenkin tehoton mut..;)...eli kellään kokemuksia: Käynnistät auton ja kierrokset nousevat jonnekin lähelle 3000 ´ja ne pysyy siellä niin kauan ennen kuin sammutat autoa (huomattavaa jälkikäyntiä havaittavissa), käytät moottorijarrutusta (saman tien ku pistät vapaalle, ni nousee taas) tai ajat yli 3000 kierroksilla...ilmeisesti tyhjäkäynninsäätimessä vikaa? Tämä ongelma on parin vuoden aikana esiintynyt jonkun kerran, joskus se kestää 5min..joskus viikon...ennenkuin se korjaantuu""....ärsyttävä vika ruuhkassa...maantieajossa ei huomaa jos pitää kierrokset yli 3k:n....suuren osan ajasta ei mitään oireita..(niin 230 124c, -90)

entiedä saako näistä selityksistä mitään irti mutta oli avautumisfiilis :D

tackar
Loma alkoi tänään- k...n oluen jälkeen avautumisfiilis meikäläiselläkin- yritän silti pistää asiaa joukkoon kirjoitusvirheiden kera :wink:

Itselläni ei ole vielä ollut varaa 90-luvun malleihin :-), joten kokemukseni perustuvat alkeellisempaan 80 luvun tekniikkaan- toimintaperiaate voisi olla kuitenkin sama.

Minusta tuntuu, että koneessasi tyhjäkäyntiä ei varmaankaan säädellä manuaalisesti, vaan homman hoitaa kompuutteri, joka säätää tyhjäkäynnin sähköistä lisäilmaluistia. Lisäilmaluisti ohjaa käsittääkseni ilmaa joutokäynnillä kaasuläppäsysteemin ohi- luistin toiminta perustuu jännitteellä säätyvään kiertomoottoriin. Jos ilmanputsarin alla jossain on sylinterin muotoinen mötikkä, johon tulee johdot päähän, niin kyseessä on juuri ko mötikkä. Mötikkää ohjaa tyypillisesti VDO:n tekemä boksi, jossa lukee lyhyen ytimekkäästi tyyliin "Leerlaufdrehzahlregelung"- eli joutokäynnin kierrosten säätö vapaasti tulkiten. Ko. kompuutteri saa erinäisiltä antureilta tietoa (mm koneen lämpötila, kierrokset, ilmastoinnin asetus,automaatin kepin asento...) ja säätää sitä varsinaista lisäilmaluistia sen mukaan. Nyt jos VDO:n kompuutteri komentaa täydet ulos siitä luistista, pyörii kasi noin 1800...2000 r/min. Pienemmille pannuille riittänee ilmaa paremmin, jolloin voisi kuvitella, että esim. 230:seen voi saada luokkaa 3000 kiekkaa joutokäyntiä.

Nyt arvelisin/ toivoisin, ettei vika ole sen kummemmin VDO:n kompuutterissa (on niin kallis) kuin myöskään siinä lisäilmaluistissa (sekin kallis), vaan jossakin anturitiedossa joka ei tule oikein. Itselläni on/oli samaa ongelmaa- kerro jos pääset asiassa pidemmälle. Itse mittasin aikoinani lisälilmaluistille tulevan ohjauksen, ja totesin, että vikatilanteessa kompuutteri komentaa koko ajan lisää kunnes säätö on tapisaan. Vika ei ole vaivannut viimeaikoina (=pariin vuoteen), mutta ei se mihinkään ole korjaantunut. Tarttee etsiä eteenpäin, kun tulee päälle seuraavan kerran.

Tämä siis yhtenä mahdollisuutena.... ei tosin selitä tehottomuutta, kolinoita....tehotonhan se sitäpaitsi aina on koneesta riippumattta- vai.
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
kaba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 10.06.2003 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kaba »

W126 & juuso:

kiitos opettavista tiedoista...ton tehottomuuden suhteen se juju on se, että se skulaa ihan hyvin talvella/viileemmällä ilmalla...seoksen laihuus ei pitäis siinä tapauksessa vaikuttaa vai?...mutta näillä keleillä ni tuntuu siltä, että joku kuristais sitä... :shock: ....

Tosta elektronisesta tyhjäkäynninsäätimestä...veholla tais kompura maksaa joku reilu 2mummoo pari vuotta sitten ku kyselin mielenkiinnosta...mut tosiaan se, että siellä ois joku anturi paskana ni ois aika helpotus, mut joutuu odottaan, että se ongelma alkaa taas..se teki sitä 30sekunnin ajan sunnuntaina, mutta onneks ei sen pidempään...

ennenkuin unohdan, ni kokemusia Fareclan -nimisestä hioma-aineesta?
-kaba ,
BMW 328i cabrio -97.
ex. 230ce -90. 330tkm, "Catherine is gone"
Vastaa Viestiin