kaba kirjoitti:moro. onhan se muutenkin tehoton mut..

...eli kellään kokemuksia: Käynnistät auton ja kierrokset nousevat jonnekin lähelle 3000 ´ja ne pysyy siellä niin kauan ennen kuin sammutat autoa (huomattavaa jälkikäyntiä havaittavissa), käytät moottorijarrutusta (saman tien ku pistät vapaalle, ni nousee taas) tai ajat yli 3000 kierroksilla...ilmeisesti tyhjäkäynninsäätimessä vikaa? Tämä ongelma on parin vuoden aikana esiintynyt jonkun kerran, joskus se kestää 5min..joskus viikon...ennenkuin se korjaantuu""....ärsyttävä vika ruuhkassa...maantieajossa ei huomaa jos pitää kierrokset yli 3k:n....suuren osan ajasta ei mitään oireita..(niin 230 124c, -90)
entiedä saako näistä selityksistä mitään irti mutta oli avautumisfiilis
tackar
Loma alkoi tänään- k...n oluen jälkeen avautumisfiilis meikäläiselläkin- yritän silti pistää asiaa joukkoon kirjoitusvirheiden kera
Itselläni ei ole vielä ollut varaa 90-luvun malleihin

, joten kokemukseni perustuvat alkeellisempaan 80 luvun tekniikkaan- toimintaperiaate voisi olla kuitenkin sama.
Minusta tuntuu, että koneessasi tyhjäkäyntiä ei varmaankaan säädellä manuaalisesti, vaan homman hoitaa kompuutteri, joka säätää tyhjäkäynnin sähköistä lisäilmaluistia. Lisäilmaluisti ohjaa käsittääkseni ilmaa joutokäynnillä kaasuläppäsysteemin ohi- luistin toiminta perustuu jännitteellä säätyvään kiertomoottoriin. Jos ilmanputsarin alla jossain on sylinterin muotoinen mötikkä, johon tulee johdot päähän, niin kyseessä on juuri ko mötikkä. Mötikkää ohjaa tyypillisesti VDO:n tekemä boksi, jossa lukee lyhyen ytimekkäästi tyyliin "Leerlaufdrehzahlregelung"- eli joutokäynnin kierrosten säätö vapaasti tulkiten. Ko. kompuutteri saa erinäisiltä antureilta tietoa (mm koneen lämpötila, kierrokset, ilmastoinnin asetus,automaatin kepin asento...) ja säätää sitä varsinaista lisäilmaluistia sen mukaan. Nyt jos VDO:n kompuutteri komentaa täydet ulos siitä luistista, pyörii kasi noin 1800...2000 r/min. Pienemmille pannuille riittänee ilmaa paremmin, jolloin voisi kuvitella, että esim. 230:seen voi saada luokkaa 3000 kiekkaa joutokäyntiä.
Nyt arvelisin/ toivoisin, ettei vika ole sen kummemmin VDO:n kompuutterissa (on niin kallis) kuin myöskään siinä lisäilmaluistissa (sekin kallis), vaan jossakin anturitiedossa joka ei tule oikein. Itselläni on/oli samaa ongelmaa- kerro jos pääset asiassa pidemmälle. Itse mittasin aikoinani lisälilmaluistille tulevan ohjauksen, ja totesin, että vikatilanteessa kompuutteri komentaa koko ajan lisää kunnes säätö on tapisaan. Vika ei ole vaivannut viimeaikoina (=pariin vuoteen), mutta ei se mihinkään ole korjaantunut. Tarttee etsiä eteenpäin, kun tulee päälle seuraavan kerran.
Tämä siis yhtenä mahdollisuutena.... ei tosin selitä tehottomuutta, kolinoita....tehotonhan se sitäpaitsi aina on koneesta riippumattta- vai.
Unelmilla on tapana toteutua...