Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

vaiha tehostimeen öljyt ja suodatin, yleensä kyllä auttaa, mutta väärät ohjaus kulmat kyllä tekee myös raskaan ohjauksen, ratti pitäs hiljaa ajjaassa kääntyä ihan yhellä sormella sekä myös ratti pitäs itellään palauttaa takasi käännöksen jäläkeen, edellyttäen että nivelet ovat kunnolla voidellut :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja karra »

H.E. von Kuusi kirjoitti: Kilvetkin tuli, no eiköhän se kauppias ottanu eurokilvet :evil: Vai voiko niitä edes rekisteröidessä muunlaisia tilatakaan? Pitää jokatapauksessa valkoiset laittaa jossain kohtaa tilaukseen.

Alustan kolinoita tutkittu, muttei tahdo mitään ilmiselvää löytyä ainakaan mistä järkyttävä kolina voisi tulla...
KIlvet tulee aina eurokilpinäkin. Just männä viikolla olin kilpiasioissa liikeellä, tuli tuokin vielä rautalangasta väännettyä. Ei kun tilaat ne sitten finnittäminä vaan, ainut tapa. Jos olet myyjän kanssa kaupat sopinut ei-EU tunnuksilla niin sitten pyydät myyjältä kilpimaksun :D .

Jos ne kynkät kolisee, niinkuin itsellä teki - oikestaan lotinaa; niin sitä löysää on vaikea itse huomata:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... f=2&t=1722" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Elikkä ratti palautuu kyllä niin hyvin kun mersuissa ikinä palautuu, eli ihan keskialueen joutuu itse ohjaamaan. Auton ollessa paikallaan/hiljaisessa vauhdissakin voimaa joutuu käyttämään mielestäni liikaa. Toki ratti pyörii vaikka "yhdellä sormella" mutta reilusti voimaa käyttäen. Ihan tehostamattomalta tämä ei tunnu, mutta on kyllä kaukana citikkamaisesta ohjauksesta, millainen ässän ohjaus käsittääkseni enemmänkin tulisi olla. No, sanotaan näin että huomattavasti raskaampi kuin ex. lankussa ja väykyssä.

Tästä päästäänkin aiheeseen käykö tähän suoraan M103 koneisesta W124:sta tehostajan pumppu? Samalta ainakin kovasti kuvien perusteella näyttää kiinnityskohdat...

Kolmas tähän samaan nippuun niin millä tuon virranjakajan kannen helpoiten saa pois? Tuossa vanhassa lankussa sitä joskus irrottelin ilman toivottua lopputulosta, alimpaan ruuviin ei vaan päässyt millään käsiksi. Tämä näyttää ihan yhtä ahtaalta.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Eiköhän tuo liene sama tehostajan pumppu kuin 124 malleissakin, eli heittämällä menisi paikoilleen! Kyllä se virranjakajan alaruuvikin auki lähtee, ajele vaikka tänne Espoon puolelle, niin nyppäistään irti hankalahan se toki on muttei mahoton!? :)
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Noniin tämäkin hiljalleen edistyy. Ilmastointiin tungettu uudet aineet, oli näemmä päivitetty 134a:lle, alunperinhän tässä ollut R12 systeemi siis. Ei ainakaan isompia vuotoja löytynyt, kompura lähti nätisti pyörimään ja flektikin pyörii, mutta laakeri kuuluu olevan vähän kuivunut. Kylmää kuitenkin puhaltaa nyt, katsotaan miten pitkään.

Huomenna vihdoin ja viimein auto pääsee jakkaralle ja alusta syyniin. Katsellaan klopinat ja väljät veks. Eiköhän ne oo juuri ne vakaajan kumit. Sitten nelipyöräsuuntaus ja uudet renkaat. Jos jollain tarjota uudenveroisia 205/60/16" niin saa tarjota! Nyt tuossa on 225 leveät, mielestäni liikaa. Siinä kun käy sitten juuri näin, syö alustan väljäksi melko nopeasti.

Ohjaustehostajankin sain hommattua uuden, samoin siihen suotimen ja litran tehostajaöljyä.

Virranjakajaan uutta kantta en ole vielä hommannut, tuntuu käyvän ihan hyvin kunhan sillä vaan ajaa. Jos seisoo vaikka viikon ajamatta niin sitten alkaa taas kyllä muistuttamaan itsestään (alkaa pätkiminen).

Tästä tuntuu saavan vielä autonkin kasaan :thumbup:

Tekniikan puolella vielä näiden jälkeen sen verran tekemistä, että selvittää sen miksi kiihdyttäessä ravistaa, ajossa pientä vaimeaa ulinaa, veikkaan kardaanin kannatinlaakeria mutta voihan tuo ulina tulla vaikka pyöränlaakeristakin. Toistaiseksi kuitenkin vähemmän kriittinen. Lisäksi ne kylmäkäynnistelyt, miksi antaa sahauttaa? Ei pidä polttoainetta letkuissa? Lämpimänähän lähtee kyllä mainiosti pyörimään.

Kosmeettisin seikkoihin panostan nyt sen verran, että se konepellin lämpöeriste vai mikä onkaan paikoilleen, keskikonsoli (kunhan löytäisi jostain ehjän), kuskin jakkaran kunnostus ja uudet matot.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja karra »

Kyllähän noissa vanhemmissa on aina kaikkea :D , tuollakin ikää jo 28 vuotta! Mites radiopolitiikka, minulla olisi tarjolla parikin sitä parempaa hopearaita-GP:tä, myyntipalstalla ovat? 1986 ässään kuuluu toki mexico mustana mutta hopearaita-becker sopii facelift-ikäkauteen ihan hyvin myös tyylillisesti. Hoperaraita-mexicot on taas kaksiosaisia laitteita ja 1,5 - 2 x hinnaltaan.

Jos se etupää lotisee eikä mistään löydy (helposti) väljää niin ne kynkkien pallonivelet on menneet väljiksi. Haulla löytyy, viimeisin tais olla nimimerkki Dallasin tekemä remppa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:
Jos se etupää lotisee eikä mistään löydy (helposti) väljää niin ne kynkkien pallonivelet on menneet väljiksi. Haulla löytyy, viimeisin tais olla nimimerkki Dallasin tekemä remppa.
joo näinhän se on :wink: mutta eipä tuon kynkän nivelen vaihto ole kummonenkaan homma jos on pelit ja vehkeet, ihan hylsysatsin ja ruuvareitten kanssa ei kannata etes yrittää alakaa vaihtaa itte sitä niveltä, sen verta lujassa se on paikallaan :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Oli tämä tosiaan siellä tähän astisen luottomiehen syynissä, ihan asiantunteva kaveri mutta ässän monimutkainen alustarakenne taisi olla liikaa. Väljää löytyi huonosti, klopinan kuuli itsekin ajellessa mutta vähän veikkaiksi tuntui menevän. "No nuo tuolla voisi ehkä vaihtaa, ja mahdollisesti myös nämä". Mietiskeltiin myös, jos samalla heittäisi uuden/kunnostetun simpukan, kun vanha vähän vuotaa, ja laatikon lauhduttimen letkut vaihtelisi, samasta syystä. Sanoi, että saa saksasta suhteilla osia hommailtua, mutta ei ole sitten kuulunut mitään sen jälkeen siitä. Ilmastointi on vieläkin toiminut muuten hienosti :thumbup:

Nyt auto seisoi varmaankin pari viikkoa, ja eilen sillä lähdin illasta ajelemaan, niin taas alkoi pätkiminen! Taas sama kaava, aluksi toimii kylmänä hetken hyvin, mutta kun ajelee muutaman km, sammuttaa ja käynnistää uusiksi niin rupeaa käymään vajailla. Jopa sammui kerran. Ei siinä, pienillä vaihteilla veti semmosen lenkin, että ajeli kierrokset korkealla, niin rupesi toimimaan taas ihan kohtalaisesti. Päätin kuitenkin että josko se olisi aika uusia hieman sytkäosia. Jotain tähän on kyllä joskus uusittukin, kun on mm. se virranjakajan suojamuovi nippusiteillä kiinni... Johdotkin näytti olevan Berun aika tuoreet. Laitoin kuitenkin nyt Merteilistä uudet Boschin kannen ja pyöriän. Halpakamoilla olis varmaan viiskymppiä tullut halvemmaks, mutta olisko ne sitten kestäneetkään vuotta pidempää. Kom si kom sa. Lisäksi toki tulpat ostin, ne kun ei oikeastaan mitään maksa.

Myös matkaan tarttui viimein uusi tähti maskiin.

Kuva

Toki hirveällä motiaavtiolla kotiin päästyäni auto talliin perä edellä ja pelti ylös, ei muuta kun tähteä laittelemaan. Ikinä en ole tarkemmin tutkinut, millä se on tuolla kiinni, mutta heti huomasin, ettei kyllä ihan näillä vehkeillä tule onnistumaan.

Kuva
Tämmöinen siis tässä on tällä hetkellä.

Kuva
Ja näin se on kiinni.

Kysymys kuuluu millä valtakunnalla tuo normi tähti on kiinni? Olisko jollain kuvaa? Pitääkö vaihtaa maski vai voisko jostain purkuromusta saada revittyä sen kiinnitysmekanismin?

Kaipa se pitää ryhtyä kohta tuon kannen ja pyöriän vaihtoon. Josko onnistuisi tällä kertaa.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja petri »

H.E. von Kuusi kirjoitti:
Kysymys kuuluu millä valtakunnalla tuo normi tähti on kiinni? Olisko jollain kuvaa? Pitääkö vaihtaa maski vai voisko jostain purkuromusta saada revittyä sen kiinnitysmekanismin?
Onhan sulla tuossa uudessa tähdessä kaikki tarvittava. Irrotat peitelätkän, tökkäät tähden reikään ja käännät alapuolelta tuota jousikuormitteista kiinnitysrautaa 90astetta.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Kiitokset petrille neuvoista. Hetken tutkittuani tuon aikaisemman kirjoitukseni jälkeen tajusinkin, että sillähän se kiilautuu, ja jousi pamauttaa tähden paikoilleen. Seuraavaksi huomasinkin, että käänsin vähän liikaa sitä kädessä, ja jousi pamautti sen pidikkeen niin, että mojova pala kämmenen ihoa jäi sinne väliin. Siinä olikin miettimistä - kuinka saada iho sieltä repimättä pois! Lopulta kuitenkin yhdellä kädellä ruuvimeisseliä apuna käyttäen sain kammettua käteni pois välistä, ja pienen säädön jälkeen sain viritettyä sen uudestaan ja nyt on tähti paikoillaan.

Kuva

Virranjakajan kannen ja pyörijän vaihto sujuikin yllättävän kivuttomasti, kun vaan keksin, miten helpoiten pääsen siihen alaruuviin käsiksi. Oikeat työkalut on kyllä kova sana näissä hommissa. Tulppia en vaihtanutkaan, kun oli ihan uuden näköset boschit laitettu varmaan samaan aikaan johtojen kanssa. Vanhan kannen kontaktipinnat oli, kuten arvata saattaa, pahasti hapettuneet ja vihreässä mömmössä. Pyörijä oli samaa sarjaa. Olivat muuten joskus vaihdettu varmaankin, oli nimittäin Berun kamppeita. Nyt käy ja kukkuu niinkuin pitää. Plaseboa tai ei, niin se kuuluisa alavääntö tuntuu kestävän nyt lämpimälläkin koneella.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_tOKs6x0WXI[/youtube]

Ja bonukseksi vielä pari kuvaa autosta noin muutoin 8)

Kuva

Kuva
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja JPM »

Hyvännäköinen auto ja hienosti käy moottori. Kierroslukumittarin punaviiva alkaa 3.0 koneessa näköjään hiukan alempaa kuin vanhemmassa 2.8 joka minun autossa on.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

JPM kirjoitti:Hyvännäköinen auto ja hienosti käy moottori. Kierroslukumittarin punaviiva alkaa 3.0 koneessa näköjään hiukan alempaa kuin vanhemmassa 2.8 joka minun autossa on.
Kiitoksia! Nätiltä näyttää sinunkin pre-facelift.

Nyt on puoli alustaa uusittu tähän. Pari päivää ässä vietti rollen pajalla, ja siellä vaihdeltiin raidetangot, ohjauksen välivarsi, apusimpukka (varmaankin siis korjaussarja), ohjausiskari, takavakaajat. Lisäksi kulmat säädettiin (130e aika suolainen hinta mielestäni kulmien säädöstä...), ja nyt on ohjaus mielestäni aikas jämäkkä, pystyy jo ajamaan. Ihmettelen kyllä hieman sitä, että miten kaiken tämän uusimisen ja ohjauskulmien säätöjen jälkeen ohjaus palauttaa huonommin, kuin ennen? :D Myös kardaanin kannatinlaakeri ja eturättinivel uusittiin. Vanhasta rättinivelestä oli ihan revennyt palojakin pois, niin eihän tuo ihme kun vähän ravisteli. Nyt täyskaasukiihdytyskin meni ihan tärinöittä.

Ainut vaan kun se pääasiallinen tarkoitus, miksi auton tuonne vein, oli sen kolinan syyn selvittäminen. Ja nyt, huomattavasti köyhempänä, alusta kolisee vielä liki samalla mitalla, mitä se teki jo auton pajalle mennessä :evil: No, rolle laitteli vielä kyllä tilaukseen vielä jonkun pallonivelparin, tai oikeastaan asetelman, johon tämä pallonivel kuuluu. Ei jostain syystä kuitenkaan puhunut oikein missään vaiheessa oikeilla sanoilla, että mikä nivel on kyseessä. Tuosta osaan liittyvästä räjäytyskuvasta päätellen kyseessä voisi olla joku kallistuksen vakaajaan liittyvä nivel? Kuulemma veholla liki 300 euroa, mutta saksasta tilatessa hinta jää alle 100e/puoli. No, josko ne kolinatkin häviäisi vielä tuolla toimenpiteella, niin voisi sanoa, että hyvin käytetty toimintatonni.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

taitaa olla tästä kyse :wink: mikä kolisee :idea:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... len_vaihto
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1607
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Vaihdettiinko eteen kallistuksenvakaajan kumeja? Mulla kolisee toisesta etunurkasta kun vakaajatanko on päästä ruostunut monta milliä alkuperäistä ohuemmaksi ja uudet kumitkaan ei tuota välystä saa poistettua. Vakaaja pitää vaihtaa kokonaan jossakin vaiheessa.
Avatar
Lakritsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 26.06.2007 20:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja Lakritsa »

Kuvia autosta katselisi enemmänkin. Onko nuo vanteet jotenkin kiillotettu?

Tällainen auto oli itselläkin aikanaan, TraFin tietojen mukaan makaa monetta vuotta jo katsastamattomana nykyisellä omistajalla. Varusteita tosin itselläni oli huomattavasti enemmän. Mustat nahat näyttävät kyllä hyvältä, itselläni oli harmaat ja olen väriin totaalisen kyllästynyt.

Mulla oli aikanaan ihan Vehon paperi tuosta tyyppiviasta eli värinästä/tärinästä tyhjäkäynnillä. Taitaa olla vieläkin itselläni tallessa tuo dokumentti.
Omistuksessa tällä hetkellä:
- BMW 850Csi
- BMW 850i
- BMW 635Csi
- BMW 535d
- BMW 118i
- Porsche 928S

Ex owner of:
- MB 300SE
- MB 190E
- MB 280SE
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Kiitoksia vain.

Kulutusta ensimmäistä kertaa laskeskeltu nyt. Hiukka alle 500km näytti trippimittari, kun tankkiin meni 66 litraa. Tarkka kulutus oli 13.4l/100km, mikä koostuu käytännössä täysin kaupunkiajosta (Helsinki). Ei mielestäni lainkaan hullumpi, kun tehdas lupaa katillisen menevän 13.9 kaupungissa. Tuosta n. puoli tankkia ajoin vanhalla, hapettuneella virranjakajalla, ja siihen liittyviä kengitysajoja käynnin tasaamiseksi.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Samuli H kirjoitti:Vaihdettiinko eteen kallistuksenvakaajan kumeja? Mulla kolisee toisesta etunurkasta kun vakaajatanko on päästä ruostunut monta milliä alkuperäistä ohuemmaksi ja uudet kumitkaan ei tuota välystä saa poistettua. Vakaaja pitää vaihtaa kokonaan jossakin vaiheessa.
mikset vyllilevyllä fyllää sitä tangon päätä ettei kolise siksi aikaa kun vaihat uuden tangon :wink: eihän siinä ole kun kolome milliä puolelleen että on sitten irtipoikki, tapin päähän on halakasijaltaan 16mm ja tapin sisässä on M10 kierrereikä :|
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja JPM »

H.E. von Kuusi kirjoitti:
Kulutusta ensimmäistä kertaa laskeskeltu nyt. Hiukka alle 500km näytti trippimittari, kun tankkiin meni 66 litraa. Tarkka kulutus oli 13.4l/100km, mikä koostuu käytännössä täysin kaupunkiajosta (Helsinki). Ei mielestäni lainkaan hullumpi, kun tehdas lupaa katillisen menevän 13.9 kaupungissa. Tuosta n. puoli tankkia ajoin vanhalla, hapettuneella virranjakajalla, ja siihen liittyviä kengitysajoja käynnin tasaamiseksi.
Pitää uteliasuuttaan tehdä kulutusmittaus täälläkin. Arvaan tosin, että tämä vanhempi versio vie kyllä reilusti enemmän..
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Nyt sitten uusittu kesärenkaat, ja tulivat vielä kuitenkin näille kromivanteille, vaikka olis kaivonkansille kyllä tehny mieli laitattaa. Ajattelin kuitenkin säästää ne talvirenkaita varten - nuo kromiset vanteet kun tuskin tykkäävät talvikeleistä kovin. Otin nyt 205/65/15, niinkun tähän autoon kuuluu. Vanhathan oli vähän leveämmät, 225. Nyt auton ajo-ominaisuudet alkavat varmaankin olla melko lähellä sitä, mitä ne ovat uutena olleet. Ohjauskin keveni kummasti. Hiukan se keveni alustaremontin jälkeen, ja erityisesti nyt, renkaiden vaihdon jälkeen. Voi olla, että tyydynkin vaan vaihtamaan tuohon vanhaan pumppuun kaikki öljyt puhtaiksi, ja suodattimen. Josko se siitä elpyisi. Joissain tilanteissa se nimittäin on mielestäni vieläkin turhan raskas, erityisesti, kun kone on kuuma ja auto on kuormattu täyteen ihmisiä.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Hevonkuusen ässä (w126 300SE '86)

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kannattaa tosiaan vaihtaa tehostimen öljyt ja suodatin. Siellä on kuitenkin suht pieni määrä öljyä, joka vanhenee aika nopeasti, eron ohjauksessa huomaa välittömästi. Jos vaihdat pelkästään säiliössä olevan öljyn kannattaa proseduuri uusia hetken päästä, näin kiertoon jää vähemmän vanhaa öljyä.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Vastaa Viestiin