CDI lähtee vajailla käymään
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Nyt on 1. pytyn nostajat vaihdettu, ja ekalla koeajolla vika tuli lyhyesti kun auto oli seisonut hetken parkissa.
Mitään ihmeellistä nostajissa en huomannut ja oli vähän odotettavissa ettei niillä korjaannu. Voisiko kyseessä olla ns. liimaventtiili?
Eli venttiili tietyssä tilanteessa jäisi ohjuriin jumiin, riippuen lämpötilasta ja nokan asennosta. En oo kyllä kuullut että mersuissa tällaista vaivaa olisi... jossain ooppelin bensakoneissa oli muistaakseni ominaisuus, mutta teki kuitenkin aika harvakseltaan lähinnä juuri kun autoa oli edellisenä päivänä käyty siirtämässä ja kone ollut vain hetken käynnissä tms.
Venttiilejä käsin painelin ja ei niissä mitään ihmeellistä tuntunut, pakoventtiilejä ei juuri saanut liikkeelle, mutta imuventtiileissä oli sen verran löysät jouset että niitä kyllä jaksoi painaa. Löysin huoltotiedotteen, jossa kerrottiin että näihin olisi jossain vaiheessa imupuolella tiputettu jousivoimaa(aiemmin samat jouset kuin pakopuolella ilmeisesti?) ja myös nokkaprofiilia olisi samalla muutettu. Jos oikein tulkitsin, niin tässä olisi nuo uudemmat imuventtiilit, mutta nokka olisi kuitenkin vanhempaa mallia. En tiedä onko mitään käytännön merkitystä, tiedotteessa lähinnä varoiteltiin että jos olisi vanhan mallin jouset ja uusi nokka niin se olisi huonompi yhdistelmä. Onko jollain tästä parempaa tietoa?
Mitään ihmeellistä nostajissa en huomannut ja oli vähän odotettavissa ettei niillä korjaannu. Voisiko kyseessä olla ns. liimaventtiili?
Eli venttiili tietyssä tilanteessa jäisi ohjuriin jumiin, riippuen lämpötilasta ja nokan asennosta. En oo kyllä kuullut että mersuissa tällaista vaivaa olisi... jossain ooppelin bensakoneissa oli muistaakseni ominaisuus, mutta teki kuitenkin aika harvakseltaan lähinnä juuri kun autoa oli edellisenä päivänä käyty siirtämässä ja kone ollut vain hetken käynnissä tms.
Venttiilejä käsin painelin ja ei niissä mitään ihmeellistä tuntunut, pakoventtiilejä ei juuri saanut liikkeelle, mutta imuventtiileissä oli sen verran löysät jouset että niitä kyllä jaksoi painaa. Löysin huoltotiedotteen, jossa kerrottiin että näihin olisi jossain vaiheessa imupuolella tiputettu jousivoimaa(aiemmin samat jouset kuin pakopuolella ilmeisesti?) ja myös nokkaprofiilia olisi samalla muutettu. Jos oikein tulkitsin, niin tässä olisi nuo uudemmat imuventtiilit, mutta nokka olisi kuitenkin vanhempaa mallia. En tiedä onko mitään käytännön merkitystä, tiedotteessa lähinnä varoiteltiin että jos olisi vanhan mallin jouset ja uusi nokka niin se olisi huonompi yhdistelmä. Onko jollain tästä parempaa tietoa?
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Katsoit varmaan samalla ettei ollut venttiilinjousi poikki ? Ei niitä kyllä ole katkeillut, mutta eipä ole mennyt cdi:stä nostimiakaan.
wiimax.fi
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Onhan surkea tapaus !vetukka kirjoitti:Nyt on 1. pytyn nostajat vaihdettu, ja ekalla koeajolla vika tuli lyhyesti kun auto oli seisonut hetken parkissa.
Voisiko kyseessä olla ns. liimaventtiili?
Eli venttiili tietyssä tilanteessa jäisi ohjuriin jumiin, riippuen lämpötilasta ja nokan asennosta.
Venttiilejä käsin painelin ja ei niissä mitään ihmeellistä tuntunut, pakoventtiilejä ei juuri saanut liikkeelle, mutta imuventtiileissä oli sen verran löysät jouset että niitä kyllä jaksoi painaa. Löysin huoltotiedotteen, jossa kerrottiin että näihin olisi jossain vaiheessa imupuolella tiputettu jousivoimaa(aiemmin samat jouset kuin pakopuolella ilmeisesti?) ja myös nokkaprofiilia olisi samalla muutettu. Jos oikein tulkitsin, niin tässä olisi nuo uudemmat imuventtiilit, mutta nokka olisi kuitenkin vanhempaa mallia. En tiedä onko mitään käytännön merkitystä, tiedotteessa lähinnä varoiteltiin että jos olisi vanhan mallin jouset ja uusi nokka niin se olisi huonompi yhdistelmä. Onko jollain tästä parempaa tietoa?
Olisiko imuventtiilin jouset liian "löysät ". Olisiko jousi kuoleentunut lämmöstä.
Puristupainemittauksella kuitenkin todettu, joten venttiili ei sulkeudu kunnolla. Jotakin on pielessä, venttiilissä tai ohjurissa tai tiivistyspinta seetissä tai venttiilinlautasessa. Imusarjaan kyllä sutkuttaa kun vika on päällä.
+358 18B8FE99
Re: CDI lähtee vajailla käymään
En ainakaan huomannut, ja kyllä sen olisi varmaan niitä painellessakin huomannut.dealer kirjoitti:Katsoit varmaan samalla ettei ollut venttiilinjousi poikki ? Ei niitä kyllä ole katkeillut, mutta eipä ole mennyt cdi:stä nostimiakaan.
Tänään tuli kyllä yksi ihan hyvä vinkki tutun kautta. Käski vaihtaa ykkösen suuttimen, muutaman kerran ollut kuulemma suutinvikaa, jossa sumu tulee väärään aikaan, niin pytty pyörii kuin tyhjää.
Varmaan tuota voisi koittaa vaihdetuilla suuttimilla, mutta menee ens viikolle.
Re: CDI lähtee vajailla käymään
vetukka kirjoitti:
Tänään tuli kyllä yksi ihan hyvä vinkki tutun kautta. Käski vaihtaa ykkösen suuttimen, muutaman kerran ollut kuulemma suutinvikaa, jossa sumu tulee väärään aikaan, niin pytty pyörii kuin tyhjää.
Ei suuttimen kunto vaikuta puristuspaineeseen, joka ymmärtääkseni tässä tapauksessa on kysymys.
+358 18B8FE99
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Starilla tuo puristustesti on tehty ja mekaaninen testi on vähän hankala toteuttaa varsinkin kun vika pitäisi saada päälle.
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Tekisi mieli väittää että joku härö nyt hommassa ja alunperinkin ykkösen suutin se jossa korjausarvot tapissa. Kokeile tilalle kakkosen vanhaa suutinta...vika ei kyllä heijastu seuraavaan sylinteriin jos se suuttimessa on.
wiimax.fi
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Vaihdoin ykkösen suuttimen tilalle jo kertaalleen poisvaihdetun suuttimen, ei auttanut. Sammutin kesken kun aattelin jos vika jäisi päälle.dealer kirjoitti:Tekisi mieli väittää että joku härö nyt hommassa ja alunperinkin ykkösen suutin se jossa korjausarvot tapissa. Kokeile tilalle kakkosen vanhaa suutinta...vika ei kyllä heijastu seuraavaan sylinteriin jos se suuttimessa on.
Seuraavaksi varmaan hehkun tilalle adapteria tekeen että sais puristukset vielä todettua mittarilla.
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Taas on vähän viisastuttu, mittasin puristuspaineet vika päällä. Tuli näköjään tulkittua ilmeisesti väärin tuota starin puristusmittausta, sillä se olikin kakkospytty jossa ei ollut ruttua ollenkaan. Muissa 14-18bar, kylmällä koneella(mittaria ei tosin ole kalibroitu hetkeen). Ilmeisesti ykkönen pyöri sen takia lujempaa kun kakkonen ei ollut laittamassa vastaan tuossa aiemmassa mittauksessa.
Yritin vielä laittaa painetta pyttyyn että kuulisi kummalta puolelta suhisee, mutta siinä pyöritellessä vika lähti päältä ja kakkosessakin oli taas sen jälkeen puristukset kuten muissakin.
Tuli siis turhaan vaihdettua nuo ykkösen nostajat, mutta vähän oudolta tuntuu sekin että nostajat tuon aiheuttaisi? Voiko nostaja muka jäädä liian pitkäksi(kantamaan)? Ehkä se venttiilin jumittaminen alkaa tuntua realistisemmalta, ja mielestäni se kyllä vajailla käydessä naputtaa varsinkin alussa.
Seuraavaksi ainakin täytyy yrittää saada vika päälle ja siinä tilanteessa koppaa auki, taas...
Yritin vielä laittaa painetta pyttyyn että kuulisi kummalta puolelta suhisee, mutta siinä pyöritellessä vika lähti päältä ja kakkosessakin oli taas sen jälkeen puristukset kuten muissakin.
Tuli siis turhaan vaihdettua nuo ykkösen nostajat, mutta vähän oudolta tuntuu sekin että nostajat tuon aiheuttaisi? Voiko nostaja muka jäädä liian pitkäksi(kantamaan)? Ehkä se venttiilin jumittaminen alkaa tuntua realistisemmalta, ja mielestäni se kyllä vajailla käydessä naputtaa varsinkin alussa.
Seuraavaksi ainakin täytyy yrittää saada vika päälle ja siinä tilanteessa koppaa auki, taas...
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Tuli tänään napattua kansi pois, vika tosin ei ollut enää päällä kun romut sain irti. Painetestin tein vielä ennen irroitusta ja imuventtiili siellä oli auki.
Aikamoisessa öljyn ja noen tatinassa oli imusarja ja imukanavat, luultavasti se on aiheuttanut venttiilin jumittamisen ohjuriin. Täytyy huomenna soitella koneistamolle, riittääkö putsaus vai mitä noille ohjureille pitäisi tehdä...
Aikamoisessa öljyn ja noen tatinassa oli imusarja ja imukanavat, luultavasti se on aiheuttanut venttiilin jumittamisen ohjuriin. Täytyy huomenna soitella koneistamolle, riittääkö putsaus vai mitä noille ohjureille pitäisi tehdä...
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Onko tämä mysteeri jo selvinnyt?
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Kannen sain pari päivää sitten ja tänään pitäis saada loput osat niin pääsee lyömään nippuun. Koneistaja ei muuta syytä löytänyt kun tuon venttiilinvarsiin kertyneen karstan joka olisi jumittanut imuventtiilin tietyssä tilanteessa. Varmaan pitää remontin jälkeen kysellä EGR:n poistolle hintaa.
Oli muuten aikas tyyriit kannenpultit tohon vehkeeseen, 25 e/kpl...
Oli muuten aikas tyyriit kannenpultit tohon vehkeeseen, 25 e/kpl...
Re: CDI lähtee vajailla käymään
vetukka kirjoitti:Kannen sain pari päivää sitten ja tänään pitäis saada loput osat niin pääsee lyömään nippuun. Koneistaja ei muuta syytä löytänyt kun tuon venttiilinvarsiin kertyneen karstan joka olisi jumittanut imuventtiilin tietyssä tilanteessa. Varmaan pitää remontin jälkeen kysellä EGR:n poistolle hintaa.
Oli muuten aikas tyyriit kannenpultit tohon vehkeeseen, 25 e/kpl...
Kannataako sitä EGR:ää ottaa pois ohjelmasta ( huonompi alavääntö ), sensijaan pyrit selvittämään syy-yhteyden venttiilinvarren karstottumiseen.
Minkälaiset öljyt moottorissa, öljynvaihtoväli, moottorin lämpötila jne. jne.
+358 18B8FE99
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Kunnolla ohjelmasta tehtyJ.Kulmala kirjoitti:vetukka kirjoitti:Kannen sain pari päivää sitten ja tänään pitäis saada loput osat niin pääsee lyömään nippuun. Koneistaja ei muuta syytä löytänyt kun tuon venttiilinvarsiin kertyneen karstan joka olisi jumittanut imuventtiilin tietyssä tilanteessa. Varmaan pitää remontin jälkeen kysellä EGR:n poistolle hintaa.
Oli muuten aikas tyyriit kannenpultit tohon vehkeeseen, 25 e/kpl...
Kannataako sitä EGR:ää ottaa pois ohjelmasta ( huonompi alavääntö ), sensijaan pyrit selvittämään syy-yhteyden venttiilinvarren karstottumiseen.
Minkälaiset öljyt moottorissa, öljynvaihtoväli, moottorin lämpötila jne. jne.
EGR:än pois päältälaitto ei vaikuta alavääntöä heikentävästi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Ilman sitä EGR:ää koko imusysteemi saa vain kevyen öljyvoitelun eikä kartottumista tapahdu ollenkaan.
Tämä on testattu monessa autossa, paikat pysyy ihan kirkkaina.
EGR on yksi suurimmista syyllisistä erinäisiin kilometrien myötä tuleviin ongelmiin, oikea moottorin musta surma.![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Tämä on testattu monessa autossa, paikat pysyy ihan kirkkaina.
EGR on yksi suurimmista syyllisistä erinäisiin kilometrien myötä tuleviin ongelmiin, oikea moottorin musta surma.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Auto ollut viikon ajossa kansirempan jäljiltä ja nyt tuntuisi pelaavan. Tulihan se lopulta kuntoon...
Re: CDI lähtee vajailla käymään
vetukka kirjoitti:Auto ollut viikon ajossa kansirempan jäljiltä ja nyt tuntuisi pelaavan. Tulihan se lopulta kuntoon...
Mitä kansiremontti sisälsi ?
Mitä havaintoja vian aiheuttajasta todettiin ?
+358 18B8FE99
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Putsailut, plaanauksen , venttiililautasten hionnan ja läppäyksen. Tarkisti myös ohjureiden välykset. Ketju oli sen verran venynyt että vaihdoin sen myös samalla.J.Kulmala kirjoitti:vetukka kirjoitti:Auto ollut viikon ajossa kansirempan jäljiltä ja nyt tuntuisi pelaavan. Tulihan se lopulta kuntoon...
Mitä kansiremontti sisälsi ?
Mitä havaintoja vian aiheuttajasta todettiin ?
Kommentti koneistajalta oli että venttiilinvarteen oli sen verran kertynyt karstaa että se tuon todennäköisesti aiheutti, ei siinä muita havaintoja ollut. Aiemmin vaihtamani uudet nostajat siirsin varmuuden vuoksi kakkospyttyyn ja laitoin poisvaihdetut takaisin ykköseen.
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Kiitos vastauksesta. On kyllä mielenkiintoinen episori nykypäivän dieselmoottorissa, jossa venttilivarret karstottuu. Tämä tarkoittaisi öljyn laadusta johtuvista syistä johtuvan. Moottorin alilämpöisyys on myös yksi tekijä.vetukka kirjoitti:Putsailut, plaanauksen , venttiililautasten hionnan ja läppäyksen. Tarkisti myös ohjureiden välykset. Ketju oli sen verran venynyt että vaihdoin sen myös samalla.J.Kulmala kirjoitti:vetukka kirjoitti:Auto ollut viikon ajossa kansirempan jäljiltä ja nyt tuntuisi pelaavan. Tulihan se lopulta kuntoon...
Mitä kansiremontti sisälsi ?
Mitä havaintoja vian aiheuttajasta todettiin ?
Kommentti koneistajalta oli että venttiilinvarteen oli sen verran kertynyt karstaa että se tuon todennäköisesti aiheutti, ei siinä muita havaintoja ollut. Aiemmin vaihtamani uudet nostajat siirsin varmuuden vuoksi kakkospyttyyn ja laitoin poisvaihdetut takaisin ykköseen.
Hyvä kuitenkin että moottori tuli kuntoon, oppia ikä kaikki, joten mikään ei näytä olevan mahdotonta nykytekniikassakaan.
+358 18B8FE99
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Tosi harvinaista tuollainen. Mahdollisesti olisi esim. diesel intake cleanerilla korjaantunut, mutta oikea remontti on aina paras ratkaisu.
wiimax.fi
Re: CDI lähtee vajailla käymään
Järkyttävän hyvin CDI-moottori kuitenkin selviää siitä valtavasta paskamäärästä, jonka EGR sille syöttää.
Ei voi kuin ihmetellä.![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Ei voi kuin ihmetellä.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)