W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO *Korjattu*

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3559
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO *Korjattu*

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kohde: -93 250D mittarissa 350tkm, luoja tietää mitä oikeasti on ajettu.

Ongelma: Kone kalkattaa lämpöisenä todella oudosti. Tällaista ääntä en ole ennen missään aikaisemmassa W124:ssa kuullut. Kone käy nätisti kylmänä öljynpaineen ollessa tyhjäkäynnillä 3. Käy tasaisesti aina lämpimäksi asti, mutta jossain vaiheessa varsinkin ajamisen jälkeen tyhjäkäynnin paineet tippuu 1-nurkille ja kone alkaa kilkuttaa oudosti. Tekee tätä siis esim. liikennevaloissa ja muutenkin tyhjäkäynnillä. Kone vetää hyvin ja kierroksillä ääntä ei kuulu. Öljynpaineet ajossa aina 3. Ajossa ei siis ongelmaa. Myöskään moottorijarrutuksessa ei kuulu mitään ihmeellistä, eikä tämä "kalkatus"kuulu varsinaisesti hyttiin. Auto kuitenkin alkaa myös hytistä tämän äänen aikana ja aivan selvästi puutuu jonkin pytyn kohdalla sillä nitkahdus tulee aina tietyn syklin välein. Pakoputken päästä kuunneltuna kone käy siis vian ollessa päällä epätasaisesti mikä kuuluu myös pakokaasujen höpinästä.

Video aiheesta, jos tästä mitään saa irti:
https://www.youtube.com/watch?v=baDn23R ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Autoon on vaihdettu:
- Alipainepumppu, käytetty eikä takuuta toimivuudesta
- Uudet hydrauliset venttiilinnostajan kupit
- Öljyt ja suodattimet vaihdettu viimeisen 7tkm aikana 2krt

Autossa ei ole huoltokirjaa eikä siis mitään hajua miten hyvin tai huonosti sitä on huollettu. Kaikki toimii vielä, mutta ääni enteilee että jotakin on mennyt tai menossa, joten jotain pitäisi tehdä. Arvailuja on kiertokangen laakereista kannentiivisteeseen, mutta onko jollakin kokemusta miltä vialta tämä vaikuttaa? Itse en ole tekniikka expertti, mutta saan kyllä vaihdettua itse kaverin kanssa nuo laakerit ja tehtyä kansirempan. Kysymys kuuluukin mitä kannattaa tehdä ja missä järjestyksessä. Auto tulee työmatka-ajoon ainakin seuraavan vuoden ajaksi ja matkaahan kertyy viikossa n. 1000km ja parhaimpina viikkoina 2tkm. Kone ja auto pitää siis olla kunnossa. Autolle on varattu ylimaalaus ens kuun loppuun, mutta jos tekniikka antautuu ennen sitä niin eipä tuossa korin fiksaamisessakaan järkeä ole. Nyt siis vaan apuja niin saadaan yksi kohtuullisen siistinä säilynyt kakkosnelonen pysymään tien päällä :thumbup:
Viimeksi muokannut EVO X, Pe 01.08.2014 21:33. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Ruiskutusennakko pielessä.
Ruiskutuspumpun paineet epätasasia. ( Elemettivaurio, jälkiruiskutusventtiili viallinen )
Mäntä halki männäntapin kohdalta.
+358 18B8FE99
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3559
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO

Viesti Kirjoittaja EVO X »

J.Kulmala kirjoitti:Ruiskutusennakko pielessä.
Ruiskutuspumpun paineet epätasasia. ( Elemettivaurio, jälkiruiskutusventtiili viallinen )
Mäntä halki männäntapin kohdalta.
Pumpun saan vaihdettua kohtuu ripeästi, jos se on syypää. Tuo männän hajoaminen johtaa kyllä jo vaihtokoneeseen. Kone käy siis hyvin jo vaikkapa 1000 kierroksilla, mutta tuo 750 se rouskuttaa. Eikö tuo rikkinäinen mäntä takkuaisi jo käytännössä jatkuvasti?
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO

Viesti Kirjoittaja AM »

Äkkiä kuunneltuna kuulostaisi hakkaavalle jakoketjulle? Pianhan sitä kokeilisi toisella kiristäjällä auttaako. En kyllä osaa sanoa voisiko vaikuttaa niin paljon että kävisi epätasaisesti.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3559
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kun vaihdettiin nuo hydraulikupit niin tuo ketjunkiristin oli löysällä. Ei nyt irti asti mutta ei siinä sitä ohjekirjan 80Nm kyllä ollut... Nyt se tietenkin kiristettiin, mutta tiedä sitten?
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

EVO X kirjoitti:
J.Kulmala kirjoitti:Ruiskutusennakko pielessä.
Ruiskutuspumpun paineet epätasasia. ( Elemettivaurio, jälkiruiskutusventtiili viallinen )
Mäntä halki männäntapin kohdalta.
Pumpun saan vaihdettua kohtuu ripeästi, jos se on syypää. Tuo männän hajoaminen johtaa kyllä jo vaihtokoneeseen. Kone käy siis hyvin jo vaikkapa 1000 kierroksilla, mutta tuo 750 se rouskuttaa. Eikö tuo rikkinäinen mäntä takkuaisi jo käytännössä jatkuvasti?

Kun nyt tulee lisää tietoa moottorin käyttäytymisestä niin lisätään vikamahdollisuuksiin ruiskutuksen ennakkosäädin. Ota ennakkosäädin pöydälle ja tutki onko jouset ehjät ja muutenkin tarkastat kunnon.
Männän halkeaminen männäntapin kohdalta voi vaikuttaa alussa kun vaurio on vähäinen kuvatunlaiseen naputukseen tyhjäkäynnillä ja alakierroksilla. Naputusta ei enää välttämättä kuule suuremmilla kierroksilla.
+358 18B8FE99
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO

Viesti Kirjoittaja AM »

EVO X kirjoitti:Kun vaihdettiin nuo hydraulikupit niin tuo ketjunkiristin oli löysällä. Ei nyt irti asti mutta ei siinä sitä ohjekirjan 80Nm kyllä ollut... Nyt se tietenkin kiristettiin, mutta tiedä sitten?
Kiristinhän toimii öljynpaineella?
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3559
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO

Viesti Kirjoittaja EVO X »

AM kirjoitti:
EVO X kirjoitti:Kun vaihdettiin nuo hydraulikupit niin tuo ketjunkiristin oli löysällä. Ei nyt irti asti mutta ei siinä sitä ohjekirjan 80Nm kyllä ollut... Nyt se tietenkin kiristettiin, mutta tiedä sitten?
Kiristinhän toimii öljynpaineella?
Kyllä, mutta sen morkulan kiristysmomentti lohkoon on 80Nm, ja se itsessään oli vähän löysällä. Sitä en tiedä ono se ehjä eli kiristyykö ketju.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
eskelju
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: Ti 27.03.2012 21:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO

Viesti Kirjoittaja eskelju »

Itte olen yrittänyt kuunnella noita nakutuksia/kalkatuksia ihan Bilteman stetoskoopilla jonka mukana ostopaketissa tuli sellainen alumiini tanko, jota eri kohtiin kiinnipainaen voi vertailla ääniä/voimakkuuksia esim suuttimet kylmänä...
Auto:
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
Jari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 02.11.2004 21:21
Paikkakunta: Joensuu

Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO

Viesti Kirjoittaja Jari »

kannentiiviste,selvä vika!!
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Jari kirjoitti:kannentiiviste,selvä vika!!

Yksi mahdollisuus sekin.
Ykkössylinterin ja jakopääkopan välistä pääsee öljynpaineet karkaamaan, jota ei ulospäin huomaa. Näinolen hydrauliset venttiilinnostimet alkaa kalkattamaan.
Jos ajoituksesta ei ole apua, niin kansi pois niin huomaa onko kannentiiviste vuotanut.
+358 18B8FE99
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3559
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Juu, samaan päätelmään tuli myös Koskisen mersuhuolto Seinäjoelta. Täytyy räjäyttää kansi irti ja käyttää se plaanauksessa tällä viikolla samalla kun vaihtaa tiivisteen. Katsotaan miten tilanne kehittyy. :geek:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3559
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO

Viesti Kirjoittaja EVO X »

No niin, auto käy ja kukkuu taas nätisti. Kansi perattiin, plaanattiin ja kootessa laitettiin uudet venttiilikumit. Uusi tiivistesatsi tuli yläpäähän, uus hihna + kiristin iskari, nesteet, öljyt ja muuta pientä. Vika siis siinä että ykköspyttyyn vuoti öljyä tiivisteet välistä joka aiheutti öljynpaineen karkaamisen tyhjäkäynnillä ja tätä kautta ketjunkiristimen ja muiden öljynpainetta vaativien apulaitteiden toimintahäiriön.
Nyt toivotaan vanhalle rouvalle vielä paljon luotettavia kilometrejä!
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO

Viesti Kirjoittaja The Thing »

EVO X kirjoitti:No niin, auto käy ja kukkuu taas nätisti. Kansi perattiin, plaanattiin ja kootessa laitettiin uudet venttiilikumit. Uusi tiivistesatsi tuli yläpäähän, uus hihna + kiristin iskari, nesteet, öljyt ja muuta pientä. Vika siis siinä että ykköspyttyyn vuoti öljyä tiivisteet välistä joka aiheutti öljynpaineen karkaamisen tyhjäkäynnillä ja tätä kautta ketjunkiristimen ja muiden öljynpainetta vaativien apulaitteiden toimintahäiriön.
Nyt toivotaan vanhalle rouvalle vielä paljon luotettavia kilometrejä!

Hyvä että tuli kuntoon. Itelläni motariajon jälkeen paineet on kesähelteillä tyhjäkäynnillä vain vähän yli 1bar(auton oman mittarin mukaan). En ole ottanut siitä paineita kun kaikki toimii. Hydrauliset v.kupit on vaihdettu, ne kun naputti aikoinaan tyhjäkäynnillä muttei kuitenkaan ihan tolla tavalla mitä videossasi oli.
Vastaa Viestiin