W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO *Korjattu*
W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO *Korjattu*
Kohde: -93 250D mittarissa 350tkm, luoja tietää mitä oikeasti on ajettu.
Ongelma: Kone kalkattaa lämpöisenä todella oudosti. Tällaista ääntä en ole ennen missään aikaisemmassa W124:ssa kuullut. Kone käy nätisti kylmänä öljynpaineen ollessa tyhjäkäynnillä 3. Käy tasaisesti aina lämpimäksi asti, mutta jossain vaiheessa varsinkin ajamisen jälkeen tyhjäkäynnin paineet tippuu 1-nurkille ja kone alkaa kilkuttaa oudosti. Tekee tätä siis esim. liikennevaloissa ja muutenkin tyhjäkäynnillä. Kone vetää hyvin ja kierroksillä ääntä ei kuulu. Öljynpaineet ajossa aina 3. Ajossa ei siis ongelmaa. Myöskään moottorijarrutuksessa ei kuulu mitään ihmeellistä, eikä tämä "kalkatus"kuulu varsinaisesti hyttiin. Auto kuitenkin alkaa myös hytistä tämän äänen aikana ja aivan selvästi puutuu jonkin pytyn kohdalla sillä nitkahdus tulee aina tietyn syklin välein. Pakoputken päästä kuunneltuna kone käy siis vian ollessa päällä epätasaisesti mikä kuuluu myös pakokaasujen höpinästä.
Video aiheesta, jos tästä mitään saa irti:
https://www.youtube.com/watch?v=baDn23R ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Autoon on vaihdettu:
- Alipainepumppu, käytetty eikä takuuta toimivuudesta
- Uudet hydrauliset venttiilinnostajan kupit
- Öljyt ja suodattimet vaihdettu viimeisen 7tkm aikana 2krt
Autossa ei ole huoltokirjaa eikä siis mitään hajua miten hyvin tai huonosti sitä on huollettu. Kaikki toimii vielä, mutta ääni enteilee että jotakin on mennyt tai menossa, joten jotain pitäisi tehdä. Arvailuja on kiertokangen laakereista kannentiivisteeseen, mutta onko jollakin kokemusta miltä vialta tämä vaikuttaa? Itse en ole tekniikka expertti, mutta saan kyllä vaihdettua itse kaverin kanssa nuo laakerit ja tehtyä kansirempan. Kysymys kuuluukin mitä kannattaa tehdä ja missä järjestyksessä. Auto tulee työmatka-ajoon ainakin seuraavan vuoden ajaksi ja matkaahan kertyy viikossa n. 1000km ja parhaimpina viikkoina 2tkm. Kone ja auto pitää siis olla kunnossa. Autolle on varattu ylimaalaus ens kuun loppuun, mutta jos tekniikka antautuu ennen sitä niin eipä tuossa korin fiksaamisessakaan järkeä ole. Nyt siis vaan apuja niin saadaan yksi kohtuullisen siistinä säilynyt kakkosnelonen pysymään tien päällä
Ongelma: Kone kalkattaa lämpöisenä todella oudosti. Tällaista ääntä en ole ennen missään aikaisemmassa W124:ssa kuullut. Kone käy nätisti kylmänä öljynpaineen ollessa tyhjäkäynnillä 3. Käy tasaisesti aina lämpimäksi asti, mutta jossain vaiheessa varsinkin ajamisen jälkeen tyhjäkäynnin paineet tippuu 1-nurkille ja kone alkaa kilkuttaa oudosti. Tekee tätä siis esim. liikennevaloissa ja muutenkin tyhjäkäynnillä. Kone vetää hyvin ja kierroksillä ääntä ei kuulu. Öljynpaineet ajossa aina 3. Ajossa ei siis ongelmaa. Myöskään moottorijarrutuksessa ei kuulu mitään ihmeellistä, eikä tämä "kalkatus"kuulu varsinaisesti hyttiin. Auto kuitenkin alkaa myös hytistä tämän äänen aikana ja aivan selvästi puutuu jonkin pytyn kohdalla sillä nitkahdus tulee aina tietyn syklin välein. Pakoputken päästä kuunneltuna kone käy siis vian ollessa päällä epätasaisesti mikä kuuluu myös pakokaasujen höpinästä.
Video aiheesta, jos tästä mitään saa irti:
https://www.youtube.com/watch?v=baDn23R ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Autoon on vaihdettu:
- Alipainepumppu, käytetty eikä takuuta toimivuudesta
- Uudet hydrauliset venttiilinnostajan kupit
- Öljyt ja suodattimet vaihdettu viimeisen 7tkm aikana 2krt
Autossa ei ole huoltokirjaa eikä siis mitään hajua miten hyvin tai huonosti sitä on huollettu. Kaikki toimii vielä, mutta ääni enteilee että jotakin on mennyt tai menossa, joten jotain pitäisi tehdä. Arvailuja on kiertokangen laakereista kannentiivisteeseen, mutta onko jollakin kokemusta miltä vialta tämä vaikuttaa? Itse en ole tekniikka expertti, mutta saan kyllä vaihdettua itse kaverin kanssa nuo laakerit ja tehtyä kansirempan. Kysymys kuuluukin mitä kannattaa tehdä ja missä järjestyksessä. Auto tulee työmatka-ajoon ainakin seuraavan vuoden ajaksi ja matkaahan kertyy viikossa n. 1000km ja parhaimpina viikkoina 2tkm. Kone ja auto pitää siis olla kunnossa. Autolle on varattu ylimaalaus ens kuun loppuun, mutta jos tekniikka antautuu ennen sitä niin eipä tuossa korin fiksaamisessakaan järkeä ole. Nyt siis vaan apuja niin saadaan yksi kohtuullisen siistinä säilynyt kakkosnelonen pysymään tien päällä
Viimeksi muokannut EVO X, Pe 01.08.2014 21:33. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO
Ruiskutusennakko pielessä.
Ruiskutuspumpun paineet epätasasia. ( Elemettivaurio, jälkiruiskutusventtiili viallinen )
Mäntä halki männäntapin kohdalta.
Ruiskutuspumpun paineet epätasasia. ( Elemettivaurio, jälkiruiskutusventtiili viallinen )
Mäntä halki männäntapin kohdalta.
+358 18B8FE99
Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO
Pumpun saan vaihdettua kohtuu ripeästi, jos se on syypää. Tuo männän hajoaminen johtaa kyllä jo vaihtokoneeseen. Kone käy siis hyvin jo vaikkapa 1000 kierroksilla, mutta tuo 750 se rouskuttaa. Eikö tuo rikkinäinen mäntä takkuaisi jo käytännössä jatkuvasti?J.Kulmala kirjoitti:Ruiskutusennakko pielessä.
Ruiskutuspumpun paineet epätasasia. ( Elemettivaurio, jälkiruiskutusventtiili viallinen )
Mäntä halki männäntapin kohdalta.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO
Äkkiä kuunneltuna kuulostaisi hakkaavalle jakoketjulle? Pianhan sitä kokeilisi toisella kiristäjällä auttaako. En kyllä osaa sanoa voisiko vaikuttaa niin paljon että kävisi epätasaisesti.
Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO
Kun vaihdettiin nuo hydraulikupit niin tuo ketjunkiristin oli löysällä. Ei nyt irti asti mutta ei siinä sitä ohjekirjan 80Nm kyllä ollut... Nyt se tietenkin kiristettiin, mutta tiedä sitten?
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO
EVO X kirjoitti:Pumpun saan vaihdettua kohtuu ripeästi, jos se on syypää. Tuo männän hajoaminen johtaa kyllä jo vaihtokoneeseen. Kone käy siis hyvin jo vaikkapa 1000 kierroksilla, mutta tuo 750 se rouskuttaa. Eikö tuo rikkinäinen mäntä takkuaisi jo käytännössä jatkuvasti?J.Kulmala kirjoitti:Ruiskutusennakko pielessä.
Ruiskutuspumpun paineet epätasasia. ( Elemettivaurio, jälkiruiskutusventtiili viallinen )
Mäntä halki männäntapin kohdalta.
Kun nyt tulee lisää tietoa moottorin käyttäytymisestä niin lisätään vikamahdollisuuksiin ruiskutuksen ennakkosäädin. Ota ennakkosäädin pöydälle ja tutki onko jouset ehjät ja muutenkin tarkastat kunnon.
Männän halkeaminen männäntapin kohdalta voi vaikuttaa alussa kun vaurio on vähäinen kuvatunlaiseen naputukseen tyhjäkäynnillä ja alakierroksilla. Naputusta ei enää välttämättä kuule suuremmilla kierroksilla.
+358 18B8FE99
Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO
Kiristinhän toimii öljynpaineella?EVO X kirjoitti:Kun vaihdettiin nuo hydraulikupit niin tuo ketjunkiristin oli löysällä. Ei nyt irti asti mutta ei siinä sitä ohjekirjan 80Nm kyllä ollut... Nyt se tietenkin kiristettiin, mutta tiedä sitten?
Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO
Kyllä, mutta sen morkulan kiristysmomentti lohkoon on 80Nm, ja se itsessään oli vähän löysällä. Sitä en tiedä ono se ehjä eli kiristyykö ketju.AM kirjoitti:Kiristinhän toimii öljynpaineella?EVO X kirjoitti:Kun vaihdettiin nuo hydraulikupit niin tuo ketjunkiristin oli löysällä. Ei nyt irti asti mutta ei siinä sitä ohjekirjan 80Nm kyllä ollut... Nyt se tietenkin kiristettiin, mutta tiedä sitten?
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO
Itte olen yrittänyt kuunnella noita nakutuksia/kalkatuksia ihan Bilteman stetoskoopilla jonka mukana ostopaketissa tuli sellainen alumiini tanko, jota eri kohtiin kiinnipainaen voi vertailla ääniä/voimakkuuksia esim suuttimet kylmänä...
Auto:
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO
kannentiiviste,selvä vika!!
Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO
Jari kirjoitti:kannentiiviste,selvä vika!!
Yksi mahdollisuus sekin.
Ykkössylinterin ja jakopääkopan välistä pääsee öljynpaineet karkaamaan, jota ei ulospäin huomaa. Näinolen hydrauliset venttiilinnostimet alkaa kalkattamaan.
Jos ajoituksesta ei ole apua, niin kansi pois niin huomaa onko kannentiiviste vuotanut.
+358 18B8FE99
Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO
Juu, samaan päätelmään tuli myös Koskisen mersuhuolto Seinäjoelta. Täytyy räjäyttää kansi irti ja käyttää se plaanauksessa tällä viikolla samalla kun vaihtaa tiivisteen. Katsotaan miten tilanne kehittyy.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO
No niin, auto käy ja kukkuu taas nätisti. Kansi perattiin, plaanattiin ja kootessa laitettiin uudet venttiilikumit. Uusi tiivistesatsi tuli yläpäähän, uus hihna + kiristin iskari, nesteet, öljyt ja muuta pientä. Vika siis siinä että ykköspyttyyn vuoti öljyä tiivisteet välistä joka aiheutti öljynpaineen karkaamisen tyhjäkäynnillä ja tätä kautta ketjunkiristimen ja muiden öljynpainetta vaativien apulaitteiden toimintahäiriön.
Nyt toivotaan vanhalle rouvalle vielä paljon luotettavia kilometrejä!
Nyt toivotaan vanhalle rouvalle vielä paljon luotettavia kilometrejä!
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: W124 - 250D ja outo kalkatus - missä vika? VIDEO
EVO X kirjoitti:No niin, auto käy ja kukkuu taas nätisti. Kansi perattiin, plaanattiin ja kootessa laitettiin uudet venttiilikumit. Uusi tiivistesatsi tuli yläpäähän, uus hihna + kiristin iskari, nesteet, öljyt ja muuta pientä. Vika siis siinä että ykköspyttyyn vuoti öljyä tiivisteet välistä joka aiheutti öljynpaineen karkaamisen tyhjäkäynnillä ja tätä kautta ketjunkiristimen ja muiden öljynpainetta vaativien apulaitteiden toimintahäiriön.
Nyt toivotaan vanhalle rouvalle vielä paljon luotettavia kilometrejä!
Hyvä että tuli kuntoon. Itelläni motariajon jälkeen paineet on kesähelteillä tyhjäkäynnillä vain vähän yli 1bar(auton oman mittarin mukaan). En ole ottanut siitä paineita kun kaikki toimii. Hydrauliset v.kupit on vaihdettu, ne kun naputti aikoinaan tyhjäkäynnillä muttei kuitenkaan ihan tolla tavalla mitä videossasi oli.