MB ATEGO 818

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aphotakainen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 02.04.2014 15:52

MB ATEGO 818

Viesti Kirjoittaja aphotakainen »

Omistan vm 2003 MB ategon, todella huono-onnisen sellaisen. Ostin auton vuonna 2008 saksasta jolloin autolla oli ajettu 188 000km.
Nyt autolla ajettu 313 000km ja moottori vaatisi täyden remontin uusine turboineen. Aiemmin ajettujen 125 000km aikana on auto katkaistu jo 4kertaa.
Kaksi kertaa startin hammasrattaiden takia ja kerran kytkimen uusimisen takia ja viimeksi n10 000km sitten kampiakselin katkeamisen takia. Tällä kertaa syynä koneremonttiin öljypumpun paineventtiilin irtoaminen ja siitä johtuva öljynpaineen katoaminen. Tämän takia pitäisi ostaa kokonaan uusi moottori. Edullisempi vaihtoehto kuulemma kuin koko käydä läpi koko moottori. Olen tekniikan kanssa aika tumpelo ja en ymmärrä paljoakaan moottoreista, mutta olen hämmästynyt kuinka usein auto seisoo korjaamolla. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Avatar
Kovanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 451
Liittynyt: Ti 14.08.2007 21:42
Paikkakunta: Mikkeli

Re: MB ATEGO 818

Viesti Kirjoittaja Kovanen »

Sen verran voin kommentoida asiaa, entisenä kuljetusyrittäjänä, nykyisin raskaankaluston korjaamon tiskin takana istuvana, että joillakin noita käyntejä tulee useampia ja joillakin taas harvakseltaan.
Välineurheilua yhtä kaikki. Toki kuulostaa vähän jo kovanonnen masiinalta, valitettavasti. Tosiaan halvempaa on etsiä esim. kunnostettu vaihtokone(Veholta tai purkaamolta) tilalle kun alkaa hankkimaan sylinteriputkia, mäntiä, tarkastuttamaan kantta jne jne. Ja toki sekin että tarvikeosat on aina tarvikeosia, niin hinnaltaan kuin yleensä käyttöiältään. Mutta kannattanee punnita noita moottorivaihtoehtoja ennekuin ihan kylmiltään tilaa Veholta tuliterän koneen kopin alle :D ei tässäkään toki mitään väärää jos lompakko kestää.
- W211 320CDI -
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: MB ATEGO 818

Viesti Kirjoittaja etrade »

Öljynpaineiden katoaminen kuullostaa harmittavalta takaiskulta, mutta muuten Atego saanu törkeää käsittelyä kuskilta ja korjaamo ollu hyvin erikoinen. Mitä erikoista kyseises Ategos on ettei kannata vaihtaa kokonaan vastaavaan tai nuorempaan?
Nykyään muutama vuotta vanha kuorkki ei kelpaa edes käsirahaksi eli niitä saa todella halvalla jos viitsii etsiä.
Avatar
Kovanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 451
Liittynyt: Ti 14.08.2007 21:42
Paikkakunta: Mikkeli

Re: MB ATEGO 818

Viesti Kirjoittaja Kovanen »

Valitettavasti ainankin noissa ATEGOissa tuntuu että ne on kasattu jossain italiassa niistä osista mitä hyllystä on käteen sattunut, joissain yksilöissä se myös näyttää siltä. :?
Markkinat ja käyttökokemukset sanelee hinnoittelun.
- W211 320CDI -
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: MB ATEGO 818

Viesti Kirjoittaja etrade »

Turkissa kasataan paljon. Näkeekö kasauspaikan vin koodista?
Avatar
Kovanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 451
Liittynyt: Ti 14.08.2007 21:42
Paikkakunta: Mikkeli

Re: MB ATEGO 818

Viesti Kirjoittaja Kovanen »

Tuohon en osaa sanoa, en itse pääse mersun hyötyauto-ohjelman sisälle. Mutta olettaisin että sieltä näkee myös seuraavat tiedot valmistumisviikon ja paikan(tehtaan tunnuksena). Voihan tuotakin kysyä Veholta, osaavat varmaan aika nopeasti sanoa, ehkä, että kyllä vai ei.

EDIT: Piti aivan tarkistaa, toinen merkki jonka kanssa työskentelen. Sieltä näen valmistuspäivän, tehtaan(kaupunki) jne.
- W211 320CDI -
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: MB ATEGO 818

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Eikös nuo mersun kuormaautot tehdä saksassa? Tainnut ensimmäinen omistaja saksassa ajaa samoilla öljyillä koko 188 tkm..
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: MB ATEGO 818

Viesti Kirjoittaja etrade »

-06 tai -07 Axor 1840 oli Turkkilainen ja aika paljon siellä on saksalaista kokoonpanoa.
Vastaa Viestiin