w123 röpöttää edelleen.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Bäro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 31.07.2010 22:43
Paikkakunta: Salo

w123 röpöttää edelleen.

Viesti Kirjoittaja Bäro »

3kk vanhat Boschin tulpat ja yhdessä halkeama. kävi kunnolla 25 kilsaa. nyt taas röpöttää. mikä avuksi? auto on ´81 230ce
sytkän osat vaihdettu kaikki 3kk sitten.
Viimeksi muokannut Bäro, To 16.09.2010 20:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Bäro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 31.07.2010 22:43
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Bäro »

mikä ylipäänsä voi tulpan rikkoa?
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

ootko laittanut liian kireelle?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tulpan mukana tulee kiristysohje jos on parempi tulppa, boschissa semmonen ruttuun painuva rengas. Halkeamiseen en tiedä syytä,
jos vain yks tulppa sökö niin voihan se kappale olla susi, on joskus ollu itelläki, ehkä voit kokeilla ristiin vaihtaa niitä tulppia.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Bäro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 31.07.2010 22:43
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Bäro »

vika ilmaantui siis uudelleen 25 kilsaa uusien tulppien asennuksen jälkeen... siksi ihmettelen. olen kuullut jostain tyhjäkäyntimoottorin kumiletkusta mikä pitäisi tarkistaa onko halkeillut. missä mokoma tyhjäkäyntimoottori on?

edit: tulpat ei ole liian kireällä.
Avatar
Bäro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 31.07.2010 22:43
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Bäro »

tarkastelin taas. tulpat vielä toistaiseksi ehjät mutta tyhjäkäynti röpöttää. käy kyllä kaikilla pytyillä mutta katkonaisesti. katselin ja pyörittelin niitä kumiletkuja mutta mikään ei ollut rikki. säädin tulppien kärkivälin tasan 0,8:iin mutta röpötys vaan jatkuu. nyt olisi hyvät neuvot tarpeen!
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Venttiili vika?
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Onkos siis aiemmin rikkoutunu tulppia? Jos on, onko aina samasta pytystä vai satunnaisesti useasta eri pytystä? Jos vaan yhdestä pytystä, liekö sitten siinä pytyssä jotain mekaanista vikaa (venttiili, halkeama kannessa, nokka-akselin nokka, männänrenkaat...??).

Jotenkin kuulostais kyllä, että seokset on jollain tavalla pielessä. Aikansa toimii hyvin, mutta tulpat ehkä ottaa itteensä liian rikkaasta (tai laihasta) seoksesta (karstaantuu, kuumenee liikaa tai halkeaa tai jotain) ja alkaa sitte oireilemaan huonona käyntinä. Eli karrikoidusti, uudet tulpat on hetken apu oireisiin, mutta eivät paranna itse tautia.

Arvailuja kaikki tyynni, kun en mitään tiedä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Bäro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 31.07.2010 22:43
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Bäro »

no nyt on mulla pää sekaisin. ostin motonetista brake cleaneria ja suihkisin sitä löytääkseni imuilmavuodon konetilasta. ajattelin että ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä jos vaikka liian rikas seos. mitään ei löytynyt. Motonetin luottovaraosamyyjä ehdotti, että anna autolle monoa.
tein työtä käskettyä pakkokolmosella maantiellä ja kotiin päästyä auto ei enää röpöttänyt. kieltämättä ajan kuin vanha ämmä kun koitan pitää tuon kaasujalan kurissa bensansäästösyistä. tulpat vieläkin ehjät ja auto käy nyt hyvin. henkimaailman hommia...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

suuttimet voinut olla vähän tukossa ja nyt kun sai kunnolla kenkää, niin ne putsaantui sopivasti... kyllä karstan poltto pitää suorittaa säännöllisesti, ettei tule näitä ihme vikoja :wink: minäkin vetelin eilen 5 kilsaa pakkokakkosella 80 km/h :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Bäro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 31.07.2010 22:43
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Bäro »

selittääkö se bensan hajun ja poskettoman kulutuksen myös? kulutusta ei voi vielä arvioida mutta seuraavaks ku tankkaan niin otan sit kilsat ylös. Jos tällä konstilla auto parani niin pitää tosiaan poltella niitä karstoja useamminkin.

edit: tottakai se selittää bensan hajun. ei pala kunnolla-> bensa menee raakana läpi->bensa haisee.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kannattaa ehkä kertoa mikä moottori kyseessä. Jospa siinä yskivässä pytyssä venttiili kantoi karstan takia
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
gipsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 06.01.2006 11:48
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja gipsy »

Onko tuossa katkojan kärjet? Voisi kuullostaa kipinöiviltä kärjiltä. Jonka voisi aiheuttaa kondensaattorin simahtaminen?
Avatar
Bäro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 31.07.2010 22:43
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Bäro »

auto on 230ce eli moottori on m102. KE-Jetronicilla ja kärjettömällä sytytyksellä.

Aapo T:n selitys kuulostaa hyvinkin järkeenkäypältä.
Vastaa Viestiin