Vaihtaako C270 automaatti vm. 2001 vapaalle?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Medre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 06.12.2021 19:09

Vaihtaako C270 automaatti vm. 2001 vapaalle?

Viesti Kirjoittaja Medre »

Auto on siis vm 2001 C-sarjan 270 ja automaattivaihteisto.
Monissa nykyaikaisissa autoissa automaattivaihteisto menee vapaalle kun päästää kaasun.
Miten on tässä vanhassa C-mallissa?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3817
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Vaihtaako C270 automaatti vm. 2001 vapaalle?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

En ehkä ihan ymmärrä kysymystä, tarkoitatko, että kun auto rullaa eteenpäin ja silloin nostaa kaasun, niin mainitut nykyaikaiset laatikot eivät tee lainkaan moottorijarrutusta, vaan antavat auton rullata vapaasti? Mitä ne sitten tekevät, kun vauhti hiipuu, kai ne silloin kuitenkin rullaavat eteenpäin, kuten automaatit tapaavat tehdä? En siis ole juuri paljoa ajellut ihan uusilla autoilla, että en tunne tätä ilmiötä.

No eniweis, tuossa on sen verran perinteinen turbiinilla varustettu laatikko, että ei se vaihda alueelta toiselle (kuten D --> N) itsekseen. Mutta jarruttaa kyllä moottorilla ihan selkeästi ja kun vauhti tarpeeksi hiipuu kaasun nostamisen jälkeen, se ryömii tyhjäkäynnilläkin eteenpäin, jos ei sitä jarrulla estä (tai jos ei ole riittävän jyrkkä ylämäki).
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Vaihtaako C270 automaatti vm. 2001 vapaalle?

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Tarkalleen esimerkiksi missäs autoissa menee vapaalle kun kaasun löysää?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: Vaihtaako C270 automaatti vm. 2001 vapaalle?

Viesti Kirjoittaja hentar »

Ei taida nää mehulinko-tyyppiset moista osata. Olisiko ehkä joidenkin dsg kaksoiskytkin "automaattien" ominaisuus
drago
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: La 12.03.2016 15:34

Re: Vaihtaako C270 automaatti vm. 2001 vapaalle?

Viesti Kirjoittaja drago »

BMW:n ZF valmistama 8-vaihteinen mehulinko rullaa vapaalla eco pro ajotilassa ajettaessa.
- SLK 200K Final Edition 2004
ex. SLK 200K 2001
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13232
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Vaihtaako C270 automaatti vm. 2001 vapaalle?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

drago kirjoitti: To 16.06.2022 08:46 BMW:n ZF valmistama 8-vaihteinen mehulinko rullaa vapaalla eco pro ajotilassa ajettaessa.
Kai tuo on ihan sama kuin nykyisillä mersumalleilla. Tässä ote jostain online ohjekirjasta:

Vapaan rullaamisen toiminta

Kun ajotapa on ennakoiva, vapaa rullaaminen auttaa vähentämään polttonesteen kulutusta.
Vapaalla rullaamisella on seuraavat ominaisuudet:

Polttomoottori kytketään irti voimansiirtolinjasta, ja se käy tyhjäkäynnillä.
Vaihteiston asentonäyttö esitetään vihreänä.
Autot, joissa on 48 V:n sähköjärjestelmä: Polttomoottorin voi kytkeä pois päältä. Kaikki auton toiminnot ovat tällöin edelleen aktiivisia.

Vapaa rullaaminen aktivoituu seuraavien edellytysten täyttyessä:

Ajo-ohjelma on valittuna.
Nopeus on sopivalla alueella.
Edessä on sopiva reitti, esim. ei jyrkkiä nousuja, laskuja tai kaarteita.
Perävaunun vetolaitteeseen ei ole kytketty perävaunua tai polkupyörätelinettä.
Kaasu- tai jarrupoljinta ei paineta (paitsi kevyet jarrutukset).

Vapaan rullaamisen voi aktivoida myös, kun ajo-ohjelmassa vetotavalle on valittu asetus Eco.

Kun jokin edellytyksistä ei enää täyty, vapaa rullaaminen deaktivoituu.
Vapaan rullaamisen voi estää myös seuraavilla parametreilla:

ylämäki
alamäki
lämpötila
korkeus
nopeus
moottorin käyttötila
liikennetilanne


Tulkitsen niin että jos on vaikka normi diesel ilman kevythybridiä niin liikkeessä moottoria ei sammuteta vaikka auto osaa sen eco start/stopin.
Vastaa Viestiin