Auto on siis vm 2001 C-sarjan 270 ja automaattivaihteisto.
Monissa nykyaikaisissa autoissa automaattivaihteisto menee vapaalle kun päästää kaasun.
Miten on tässä vanhassa C-mallissa?
Vaihtaako C270 automaatti vm. 2001 vapaalle?
Re: Vaihtaako C270 automaatti vm. 2001 vapaalle?
En ehkä ihan ymmärrä kysymystä, tarkoitatko, että kun auto rullaa eteenpäin ja silloin nostaa kaasun, niin mainitut nykyaikaiset laatikot eivät tee lainkaan moottorijarrutusta, vaan antavat auton rullata vapaasti? Mitä ne sitten tekevät, kun vauhti hiipuu, kai ne silloin kuitenkin rullaavat eteenpäin, kuten automaatit tapaavat tehdä? En siis ole juuri paljoa ajellut ihan uusilla autoilla, että en tunne tätä ilmiötä.
No eniweis, tuossa on sen verran perinteinen turbiinilla varustettu laatikko, että ei se vaihda alueelta toiselle (kuten D --> N) itsekseen. Mutta jarruttaa kyllä moottorilla ihan selkeästi ja kun vauhti tarpeeksi hiipuu kaasun nostamisen jälkeen, se ryömii tyhjäkäynnilläkin eteenpäin, jos ei sitä jarrulla estä (tai jos ei ole riittävän jyrkkä ylämäki).
No eniweis, tuossa on sen verran perinteinen turbiinilla varustettu laatikko, että ei se vaihda alueelta toiselle (kuten D --> N) itsekseen. Mutta jarruttaa kyllä moottorilla ihan selkeästi ja kun vauhti tarpeeksi hiipuu kaasun nostamisen jälkeen, se ryömii tyhjäkäynnilläkin eteenpäin, jos ei sitä jarrulla estä (tai jos ei ole riittävän jyrkkä ylämäki).
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Vaihtaako C270 automaatti vm. 2001 vapaalle?
Tarkalleen esimerkiksi missäs autoissa menee vapaalle kun kaasun löysää?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: Vaihtaako C270 automaatti vm. 2001 vapaalle?
Ei taida nää mehulinko-tyyppiset moista osata. Olisiko ehkä joidenkin dsg kaksoiskytkin "automaattien" ominaisuus
Re: Vaihtaako C270 automaatti vm. 2001 vapaalle?
BMW:n ZF valmistama 8-vaihteinen mehulinko rullaa vapaalla eco pro ajotilassa ajettaessa.
- SLK 200K Final Edition 2004
ex. SLK 200K 2001
ex. SLK 200K 2001
Re: Vaihtaako C270 automaatti vm. 2001 vapaalle?
Kai tuo on ihan sama kuin nykyisillä mersumalleilla. Tässä ote jostain online ohjekirjasta:
Vapaan rullaamisen toiminta
Kun ajotapa on ennakoiva, vapaa rullaaminen auttaa vähentämään polttonesteen kulutusta.
Vapaalla rullaamisella on seuraavat ominaisuudet:
Polttomoottori kytketään irti voimansiirtolinjasta, ja se käy tyhjäkäynnillä.
Vaihteiston asentonäyttö esitetään vihreänä.
Autot, joissa on 48 V:n sähköjärjestelmä: Polttomoottorin voi kytkeä pois päältä. Kaikki auton toiminnot ovat tällöin edelleen aktiivisia.
Vapaa rullaaminen aktivoituu seuraavien edellytysten täyttyessä:
Ajo-ohjelma on valittuna.
Nopeus on sopivalla alueella.
Edessä on sopiva reitti, esim. ei jyrkkiä nousuja, laskuja tai kaarteita.
Perävaunun vetolaitteeseen ei ole kytketty perävaunua tai polkupyörätelinettä.
Kaasu- tai jarrupoljinta ei paineta (paitsi kevyet jarrutukset).
Vapaan rullaamisen voi aktivoida myös, kun ajo-ohjelmassa vetotavalle on valittu asetus Eco.
Kun jokin edellytyksistä ei enää täyty, vapaa rullaaminen deaktivoituu.
Vapaan rullaamisen voi estää myös seuraavilla parametreilla:
ylämäki
alamäki
lämpötila
korkeus
nopeus
moottorin käyttötila
liikennetilanne
Tulkitsen niin että jos on vaikka normi diesel ilman kevythybridiä niin liikkeessä moottoria ei sammuteta vaikka auto osaa sen eco start/stopin.