250 D:n käynnistys.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ke 07.04.2004 20:09
Paikkakunta: itä-suomi

250 D:n käynnistys.

Viesti Kirjoittaja jami »

Eli, tälläinen ongelma:
Autoani (250 D vm -92) joutuu sahaamaan käyntiin , vaikka olisin sammuttanut sen juuri ja kerran sattui auton seisottua ylämäessä kolme vuorokautta ei meinannut lähteä ollenkaan omin voimin.
Olen tullut siihen tulokseen että jostain vuotaa, mutta kun ei näy päältä katsoen, veikkauksia mistä? ja lähteekö kunnossa oleva napsauttamalla käyntiin hehkutuksen jäkeen?
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

No kyllä se lähtee. Oikeestaan kun vain pyörähtää niin käy.
Onko varma ettei ohuet putket suuttimien välissä vuoda?

(Kangaspäällysteiset 6mm ulkoa mitta)
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

Vikaa vois olla myös hehkuissa/hehkussa. Hehkutuksen merkkivalon pitäs näyttää palanu hehku jotenki, en nyt muista miten. Syttykös se merkkivalo palamaan käynnistyksen jälkeen vai kui? :roll:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kyllä nämä OM60x sarjan koneet pitäis lähteä käyntiin vi..matta puolilämpimänäkin ilman hehkua...
jami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ke 07.04.2004 20:09
Paikkakunta: itä-suomi

Viesti Kirjoittaja jami »

Hehkut on kunnossa ja pyörii käynnistyttyään ihan nätisti.
Tämä tarvitsee muuten kaasun painamista käynnistettäessä,kuinkas muilla?
Käsitykseni mukaan kunnossa olevasta ei kaasuun tarvitse koskea.
Onko mahdollisia ilmavuotoja ollut pumpuissa?
Ylivuotoputket menee tänään vaihtoon.
Tämäkin viikonloppun jälkeinen vika viittaisi nimittäin ilmavuotoon(valutti polttoaineet tankkiin).
Onko polttoainejärjestelmässä takaisin virtauksen estoa?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

[quote="jami"]Tämä tarvitsee muuten kaasun painamista käynnistettäessä,kuinkas muilla?
Käsitykseni mukaan kunnossa olevasta ei kaasuun tarvitse koskea.
quote]

Ei todellakaan tarvitse kaasuun koskea. Ei OM602:ssa saati OM603:ssa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

suhari kirjoitti:Vikaa vois olla myös hehkuissa/hehkussa. Hehkutuksen merkkivalon pitäs näyttää palanu hehku jotenki, en nyt muista miten. Syttykös se merkkivalo palamaan käynnistyksen jälkeen vai kui? :roll:
123ssa ainakin hehkun merkkivalo ei syttynä jos yksikin hehkutulppa oli huonona. Simppeliä. Toiv että 124ssa on sama systeemi.
Avatar
pasik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00

Viesti Kirjoittaja pasik »

Itsellä oli kanssa 2,5D:ssä ilma ongelmia. Aamukäynnistyksessä satunnaisesti starttuutti melkein akun tyhjäksi. Tarkistin hehkut ja tankin huohotukset (alipaine tankissa ajon jälkeen voi aiheuttaa lisä ongelmia, tankinkorkkia avatessa ei alipainetta saa olla).

Ruiskutuspumppu vuoti päälleen hivenen polttoainetta paineensäätöventtiilien O-renkaista. Vaihdoin itse O-renkaat ja kuparirikat ( hinta 3e) kaikkiin paineensäätöventtiileihin. Ilma ongelmat on hävinnyt kokonaan (remontista 2 viikkoa, aijemmin ilmiö oli 2-3 kertaa viikossa).

Käynnistysongelma oli aina samanlainen. Kun starttasi aamulla, kone hörähti käyntiin n 1s ajaksi, jonka jälkeen kone sammui. Startata sai akun melkein tyhjäksi, ennen kuin auto lähti rytkien käyntiin.
Avatar
pasik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00

Viesti Kirjoittaja pasik »

Suuttimien paluuletkujen (kangaspäällysteinen letku) kautta ei järjestelmään voi ilmaa tulla. Putkissa on ylipaine, ja ilma palaa takaisin tankkiin, mikäli polttoaineputkisto on alkuperäinen.

Syöttöpumpussa on esipaineventtiili. Siirtopumppu pumppaa syöttöpumppuun polttoainetta "liikaa" ja ylimääräinen polttoaine palautuu takaisin esipaineventtiilin kautta tankkiin. Esipaineventtiili on fyysisesti syöttöpumpun ja moottorin välissä olevassa letkunipassa. Jos esipaineventtiilissä on esim roska (epätodennäköistä, koska on suodatin), syntyy kaiken näköisiä ilma-ongelmilta vaikuttavia ongelmia. Jos esipaineventtiili vikaa epäilee, voi paluuletkua kuristaa varovasti, ja tehdä näin "esipaineventtiilin" letkuun.
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Viesti Kirjoittaja ejla »

Jostakin se ottaa ilmaa. Laita tankki täyteen ja pysäköi nokka alaspäin. Jonkin tunnin kuluttua pitäisi näkyä lätäkkö alla tai ainakin jostakin pitäis kastua... Ellei vuotoja näy, niin vetelee ilmoja pumpusta.

Eki
varastomies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 13.04.2004 21:50
Paikkakunta: Tuusula

Miten onnistuu??

Viesti Kirjoittaja varastomies »

pasik kirjoitti:Itsellä oli kanssa 2,5D:ssä ilma ongelmia. Aamukäynnistyksessä satunnaisesti starttuutti melkein akun tyhjäksi. Tarkistin hehkut ja tankin huohotukset (alipaine tankissa ajon jälkeen voi aiheuttaa lisä ongelmia, tankinkorkkia avatessa ei alipainetta saa olla).

Ruiskutuspumppu vuoti päälleen hivenen polttoainetta paineensäätöventtiilien O-renkaista. Vaihdoin itse O-renkaat ja kuparirikat ( hinta 3e) kaikkiin paineensäätöventtiileihin. Ilma ongelmat on hävinnyt kokonaan (remontista 2 viikkoa, aijemmin ilmiö oli 2-3 kertaa viikossa).

Käynnistysongelma oli aina samanlainen. Kun starttasi aamulla, kone hörähti käyntiin n 1s ajaksi, jonka jälkeen kone sammui. Startata sai akun melkein tyhjäksi, ennen kuin auto lähti rytkien käyntiin.
Samaa ongelmaa itselläkin, mutta mitenkäs nuo paineventtiilit saa auki??
(onhan ne juurkin ne joihin pitää olla jonkinasteinen "tähtiavain" ;-) ??)
Vastaa Viestiin