Sergey kirjoitti:EDIT: Niin ja kaiken lisäksi lähes kaikki pultit pitää olla löysällä jotta niin pääsee tapahtumaan. Jos unohtaa kolme, ja kiristää 2, ei enää tapahdu mitään.
Sulla on ollut liian lyhyt testi, koska 1 löysä pultti tippuu aikanaan tienvarteen vaikka 4 muuta olis miten tiukasti kiinni. Tiedän tämän koska omassa autossa on yks huono jenga, johon kiristyy pultti vain vähän sormikireyttä tiukemmalle, muuten pyörähtää ympäri. Siihen jengaan pitää laittaa ainaki kerran kesässä uusi pultti.
Et aatellu korjata kierrettä?
Yks pyöränpultti aiheutti mulle ongelmia joka oli menny kärryn viimesen aksilan renkaasta läpi ja oli uuden karhea kumi, eikä niin isoa reikää enään paikatakkaan. Mut onneks olen kuski einkä omistaja
Tosiaan yleensä se, joka päästää pultit löystymään, on a) unohdettu kiristys b) roska (esim. ruoste, hiekka, maalihile) kiinnityspinnan välissä, jolloin vanne pääsee nitkumaan löysälle (ja tämän takia se jälkikiristys on tärkeä), c) vääränlainen kartio (minulla oli yli 1000km alla pyörineet aluvanteet peltivanteiden pulteilla, ja tarkistuskiristyksestä pääsin 30km ja rengas katosi alta).
Joskus on tullut vastaan myös piloille kiristettyjä peltivanteita. Peltivanteen pultinreikä ei turhaan ole koholla, sillä saadaan haluttu jousto kiinnitykseen, niin pultit ei irtoa tärinästä ja lämpötlavaihteluista.
Ja mitä anamankeli sanoo, se on juurikin totta. Rasvattu pultti menee tiukempaan.
aziz kirjoitti:Yksi mahdollisuushan on että jos pyörän navan ja vanteen väliin on jäänyt joku pieni roska. Mulla löysty aikanaa bemmistä takavanne, koska korjaamolla olivat jättäneet takarummun kohdistuspultin löysälle ja kanta oli hieman ulkona kiinnityspinnasta, eikä vanne näin istunut kunnolla.
Legendaarisinta taitaa olla jättää sovitinrenkaat pyörännapaan. Varsinkin jotkut alumiiniset sovittimet istuu napaan kuin nenä päähän . Toki pitäisi kyllä sokeankin huomata jos vanne ei sovi, mutta silloin tällöin näitä hilloajia löytyy.
Itse käytän peltivanteiden pultteihin kuparitahnaa ja aluvanteisiin metallivapaata keraamista tahnaa .
Kiristys momenttiavaimella aluille 120 ja peltivanteille 110 ja se jälkikiristys on todellakin tärkeää .
itsellä on ollut tapana laittaa pultteihin rasvaa. ovatpahan sitten helpommin irrotettavissa. napakka kiristys ja hyvin ovat pysyneet. tietenkin jälkikäteen on vielä tarkistettu, että pultit ovat kiinni. kiristykselle ei kuitenkaan ole ollut tarvetta, vaan ovat pysyneet kerrasta.
Ruuvilukitetta ja 100nm. Ei kiristy eikä löysty...helppo avata, lukite on ns."korppua" lämmöistä johtuen. Korpun lukitteen saa pois helposti pyörittämällä pultin kerran pohjaan ja pois.
LopenUupunut kirjoitti:Ruuvilukitetta ja 100nm. Ei kiristy eikä löysty...helppo avata, lukite on ns."korppua" lämmöistä johtuen. Korpun lukitteen saa pois helposti pyörittämällä pultin kerran pohjaan ja pois.
.
Eikö mihinkään voi enää luottaa...omaan kiristämiseenkään ilman lukitetta?
Kuitenkin aika harvinaista että vanne irtoaa ajossa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
LopenUupunut kirjoitti:Ruuvilukitetta ja 100nm. Ei kiristy eikä löysty...helppo avata, lukite on ns."korppua" lämmöistä johtuen. Korpun lukitteen saa pois helposti pyörittämällä pultin kerran pohjaan ja pois.
Hyvin on pysyny kiinni ja irronnu tarvittaessa tervaspräyllä oli sitten kyseessä pyöränpultti tai joku muu alustaan tuleva pultti tai mutteri.
Esim. moneen vuoteen ei ole enää tarvinnut narinahelan pulttia irrottaa kaasupilleillä.
"" Keväällä sitten kun eturenkaiden pultteja vääntelin irti, niin ensin halkesi aluvanteille tarkoitettu hylsy sen jälkeen katsesi teleskooppi varsi.
Kahden metrin rautaputkella ja kunnon hylsyllä sain renkaat irti.""
Kuulostaa ihan normikireydeltä. Suunnilleen näin kävi itsellänikin + vielä se täyden kierroksen kierteelle väännetty ristikkoavain, kun vaihdatin vanteet alle rengasliikkeen pajalla ja paukuttivat koneella kiinni. Itse sitten käsipelillä seraavana keväänä kesärenkaita vaihtamaan ja tuhoamaan oma työkaluarsenaali. Sitten hommasinkin kovateräksisen momenttivarren, enkä ole sen koommin antanut enää pajalla takoa vanteitani kiinni.
Yleensä ei ole kommenttia tullut mutta kerran oli rengasmyyjä aidosti hölmistynyt kun kävin maksamassa uudet vanteet ja renkaat konttorin puolella ja takaisin tullessani olivat menneet pirulaiset laittamaan ne alle "samaan hintaan". Pistin pojat ottamaan pyörät irti ja nostelemaan takaluukkuun ja laittamaan vanhat pyörät takaisin alle.
Omaa aikaa joutuu tuohon rengassouviin 1/2 tuntia käyttämään, mutta eipä ole koskaan ollut itselaittamani pultti liian tiukka tai löysä. Momenttiavaimenkin hommasin mutta se on tuossa alumiinivannekireydessä tarkkuudeltaan +- 2 nm. Ei riitä tuo tarkkuus mulle, kun laitan sen ranteella se on just. Tasan.
Tuossa pari viikkoa sitten pistin etu renkaat kiinni momenttiavaimella 120 Nm ja nyt ei meinannut millään irrota, 2 metrin varrella irtosi pamahtaen. Jostain syystä noi audin pultit tuntuu tarraavan ihmeellisesti kiinni kun toisessa oli ihan sama juttu. Rasvasin nyt ne sitten kunnolla joten saapas nähdä miten tiukassa taas ovat kun pitäisi irroittaa. Toisesta audista oli yksi kierrekin mennyt huonoksi eli tuhoaa tai oikeastaan tuhosi aina pultin kierteen, eli kyllä niitä kierteitä kannattaa rasvata ja putsailla.
Haha itellä just päin vastaisesti, ku vaihdettii talvirenkaita niii ei ollut mitään rasvaa millä uudet alumiinipultit hinkkais.
Joten tuloksena yks pultti katkes sisään, ja ei ollut hauska homma...
Ja ei tosiaan ollu kiristetty kun just sopivasti. Huomas vaa ku auto rupee puoltamaa oikeelle..
veskola kirjoitti:Tuossa pari viikkoa sitten pistin etu renkaat kiinni momenttiavaimella 120 Nm ja nyt ei meinannut millään irrota, 2 metrin varrella irtosi pamahtaen. Jostain syystä noi audin pultit tuntuu tarraavan ihmeellisesti kiinni kun toisessa oli ihan sama juttu. Rasvasin nyt ne sitten kunnolla joten saapas nähdä miten tiukassa taas ovat kun pitäisi irroittaa. Toisesta audista oli yksi kierrekin mennyt huonoksi eli tuhoaa tai oikeastaan tuhosi aina pultin kierteen, eli kyllä niitä kierteitä kannattaa rasvata ja putsailla.
Tuosta syystä kannattaa AINA voidella pultit/mutterir koska kuiva kierre leikkaa kiinni ja tuhoaa kierteet EIKÄ asetu oikeaan tiukkuuteen koska momentti menee kierteen/vastinpinnan leikkautumiseen.
Aikanaan käytin Moplattyn-tahnaa joka oli tarkoitettu nimenomaan leikkautumisen estoon, sittemmin molybdeenirasvaa, kuparitahnaa ja nyt viimeksi alumiinispraytä.
Kierteen kiristysmomemtit ilmoitetaan kierre rasvattuna. Kun lasketaan tarvittavaa kiristysmomenttia on kaikki kierteet voideltava samalla tapaa ja kiristysmomentti on liikemomentti, siis kiristettäessä liikkeen aikana määritetty momentti. Näin se vain on, asiasta voi olla montaa mieltä, esikirityksellä (momentilla) on tarkoitus saada ruuveihin riittävä esijännitys, että ne pysyvät riittävän kireänä kuormituksen aikana. Kun ruuvit lämpenevät silloin ne samalla löystyvät venymisen takia. Kitkamomentin vakioimiseksi on kierteet voideltava, saadaan hajonta rajoitettua eli ruuvit saadaan kiristettyä oikeaan momemttiin. Olen mitoittanut useita kierreliitoksia, pitkä kokemus alalta.
Jokainen voi kokeilla haponkestävän ruuviliitoksen kiritystä kuivana ja vertailun vuoksi oikein voideltuna. Mittaamalla ruuvin todellisen jännityksen nähdään kumpi tapa on oikea. Sama periaate pätee myös nuorrutusruuveissa, tosin hieman pienempi vaikutus lopputulokseen (kitkan osuus on pienempi).
Mersun pultit ei ole samalla tapaa jumittuneet koskaan, vaikka en niitä ole aina jaksanut voidella. En yleensä jaksa paljoa nysvätä renkaan pulttien kanssa. Ainostaan audissa on ollut niin huonoa rautaa, että pultit leikkaa kiinni...liekkö myös ajokilometreilla osuutensa asiaan 300-450 tkm. Volkkareissakaan en muista samaa ilmiötä esiintyneen noin pahana.