Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Tabuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 391
Liittynyt: To 16.10.2003 12:56
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

Juha_M117 kirjoitti:
Sergey kirjoitti:EDIT: Niin ja kaiken lisäksi lähes kaikki pultit pitää olla löysällä jotta niin pääsee tapahtumaan. Jos unohtaa kolme, ja kiristää 2, ei enää tapahdu mitään.
Sulla on ollut liian lyhyt testi, koska 1 löysä pultti tippuu aikanaan tienvarteen vaikka 4 muuta olis miten tiukasti kiinni. Tiedän tämän koska omassa autossa on yks huono jenga, johon kiristyy pultti vain vähän sormikireyttä tiukemmalle, muuten pyörähtää ympäri. Siihen jengaan pitää laittaa ainaki kerran kesässä uusi pultti.
Et aatellu korjata kierrettä?
Yks pyöränpultti aiheutti mulle ongelmia joka oli menny kärryn viimesen aksilan renkaasta läpi ja oli uuden karhea kumi, eikä niin isoa reikää enään paikatakkaan. Mut onneks olen kuski einkä omistaja :D
anamankeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 07.08.2012 20:22

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja anamankeli »

rasvattu pultti menee 20% tiukempaa kun kuiva pultti..
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja mazza »

Tosiaan yleensä se, joka päästää pultit löystymään, on a) unohdettu kiristys b) roska (esim. ruoste, hiekka, maalihile) kiinnityspinnan välissä, jolloin vanne pääsee nitkumaan löysälle (ja tämän takia se jälkikiristys on tärkeä), c) vääränlainen kartio (minulla oli yli 1000km alla pyörineet aluvanteet peltivanteiden pulteilla, ja tarkistuskiristyksestä pääsin 30km ja rengas katosi alta).

Joskus on tullut vastaan myös piloille kiristettyjä peltivanteita. Peltivanteen pultinreikä ei turhaan ole koholla, sillä saadaan haluttu jousto kiinnitykseen, niin pultit ei irtoa tärinästä ja lämpötlavaihteluista.

Ja mitä anamankeli sanoo, se on juurikin totta. Rasvattu pultti menee tiukempaan.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
H19K2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: To 29.11.2012 15:44

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja H19K2 »

Niinhän se on. Ja kahellakin pysyy vielä, pitää vaan muistaa käyä kattelemassa et on molemmat kireellä,toinen jos löystyy ni äkkii lähtee viimonenkin. :oops: :oops:
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

aziz kirjoitti:Yksi mahdollisuushan on että jos pyörän navan ja vanteen väliin on jäänyt joku pieni roska. Mulla löysty aikanaa bemmistä takavanne, koska korjaamolla olivat jättäneet takarummun kohdistuspultin löysälle ja kanta oli hieman ulkona kiinnityspinnasta, eikä vanne näin istunut kunnolla.
Legendaarisinta taitaa olla jättää sovitinrenkaat pyörännapaan. Varsinkin jotkut alumiiniset sovittimet istuu napaan kuin nenä päähän . Toki pitäisi kyllä sokeankin huomata jos vanne ei sovi, mutta silloin tällöin näitä hilloajia löytyy.

Itse käytän peltivanteiden pultteihin kuparitahnaa ja aluvanteisiin metallivapaata keraamista tahnaa .

Kiristys momenttiavaimella aluille 120 ja peltivanteille 110 ja se jälkikiristys on todellakin tärkeää .
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Avatar
meppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 06.10.2011 15:41
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja meppe »

itsellä on ollut tapana laittaa pultteihin rasvaa. ovatpahan sitten helpommin irrotettavissa. napakka kiristys ja hyvin ovat pysyneet. tietenkin jälkikäteen on vielä tarkistettu, että pultit ovat kiinni. kiristykselle ei kuitenkaan ole ollut tarvetta, vaan ovat pysyneet kerrasta.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Ruuvilukitetta ja 100nm. Ei kiristy eikä löysty...helppo avata, lukite on ns."korppua" lämmöistä johtuen. Korpun lukitteen saa pois helposti pyörittämällä pultin kerran pohjaan ja pois.


.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja atlas »

LopenUupunut kirjoitti:Ruuvilukitetta ja 100nm. Ei kiristy eikä löysty...helppo avata, lukite on ns."korppua" lämmöistä johtuen. Korpun lukitteen saa pois helposti pyörittämällä pultin kerran pohjaan ja pois.


.
Eikö mihinkään voi enää luottaa...omaan kiristämiseenkään ilman lukitetta?
Kuitenkin aika harvinaista että vanne irtoaa ajossa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja kari v »

Ei varmaankaan ruuviliima lukitetta tarvitse, mutta itse en enää laita mitään liukasteita...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
jonip86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ti 05.11.2013 17:34

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja jonip86 »

jokkainen tyylillään
jos oikein pännii nii vedä kännii
tenzo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Su 02.03.2008 18:43
Paikkakunta: Kemi

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja tenzo »

Ite on suihkauttanu aina pultteihin WD40:stä. Kiristys momemttiavaimella 130nm aluille ja jälki kiristys 100km ajon jälkeen
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna+ -19 Black (J11B)

Nissan Micra 1,0 16V -00 Intense Blue (K11)

MB CLK230K A Elegance -98 Brilliant Silver (w208)

MB C200 Sport -95 Aspen Green (w202)

EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black (J11)

EX. MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)

EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)

EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja RAM »

Kantoihin reikä ja rautalankavarmistus :lol:
Niija eihän niitä pultteja saa oikeaan kireyteen ilman rasvaa ja punnollista kierteiden puhdistusta :think:
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja kari v »

[quote="RAM"]Kantoihin reikä ja rautalankavarmistus :lol:
Tai kitkarenkaat alle ja hitsillä pultit kiinni... :lol:
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja RAM »

:mrgreen:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja Sergey »

LopenUupunut kirjoitti:Ruuvilukitetta ja 100nm. Ei kiristy eikä löysty...helppo avata, lukite on ns."korppua" lämmöistä johtuen. Korpun lukitteen saa pois helposti pyörittämällä pultin kerran pohjaan ja pois.


.
Vihreetä Loctitee?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Hyvin on pysyny kiinni ja irronnu tarvittaessa tervaspräyllä oli sitten kyseessä pyöränpultti tai joku muu alustaan tuleva pultti tai mutteri.
Esim. moneen vuoteen ei ole enää tarvinnut narinahelan pulttia irrottaa kaasupilleillä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
cortinajet
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 29.01.2011 22:06

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja cortinajet »

"" Keväällä sitten kun eturenkaiden pultteja vääntelin irti, niin ensin halkesi aluvanteille tarkoitettu hylsy sen jälkeen katsesi teleskooppi varsi.
Kahden metrin rautaputkella ja kunnon hylsyllä sain renkaat irti.""

Kuulostaa ihan normikireydeltä. Suunnilleen näin kävi itsellänikin + vielä se täyden kierroksen kierteelle väännetty ristikkoavain, kun vaihdatin vanteet alle rengasliikkeen pajalla ja paukuttivat koneella kiinni. Itse sitten käsipelillä seraavana keväänä kesärenkaita vaihtamaan ja tuhoamaan oma työkaluarsenaali. Sitten hommasinkin kovateräksisen momenttivarren, enkä ole sen koommin antanut enää pajalla takoa vanteitani kiinni.
Yleensä ei ole kommenttia tullut mutta kerran oli rengasmyyjä aidosti hölmistynyt kun kävin maksamassa uudet vanteet ja renkaat konttorin puolella ja takaisin tullessani olivat menneet pirulaiset laittamaan ne alle "samaan hintaan". Pistin pojat ottamaan pyörät irti ja nostelemaan takaluukkuun ja laittamaan vanhat pyörät takaisin alle.
Omaa aikaa joutuu tuohon rengassouviin 1/2 tuntia käyttämään, mutta eipä ole koskaan ollut itselaittamani pultti liian tiukka tai löysä. Momenttiavaimenkin hommasin mutta se on tuossa alumiinivannekireydessä tarkkuudeltaan +- 2 nm. Ei riitä tuo tarkkuus mulle, kun laitan sen ranteella se on just. Tasan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuossa pari viikkoa sitten pistin etu renkaat kiinni momenttiavaimella 120 Nm ja nyt ei meinannut millään irrota, 2 metrin varrella irtosi pamahtaen. Jostain syystä noi audin pultit tuntuu tarraavan ihmeellisesti kiinni kun toisessa oli ihan sama juttu. Rasvasin nyt ne sitten kunnolla joten saapas nähdä miten tiukassa taas ovat kun pitäisi irroittaa. Toisesta audista oli yksi kierrekin mennyt huonoksi eli tuhoaa tai oikeastaan tuhosi aina pultin kierteen, eli kyllä niitä kierteitä kannattaa rasvata ja putsailla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja valotus »

jonip86 kirjoitti:jokkainen tyylillään
Kuva
lateximon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 24.08.2013 13:50

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja lateximon »

Haha itellä just päin vastaisesti, ku vaihdettii talvirenkaita niii ei ollut mitään rasvaa millä uudet alumiinipultit hinkkais.
Joten tuloksena yks pultti katkes sisään, ja ei ollut hauska homma...

Ja ei tosiaan ollu kiristetty kun just sopivasti. Huomas vaa ku auto rupee puoltamaa oikeelle..
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja RAM »

Taitaa olla lentokonemekaanikko varmistanut pultit....
Siis tuossa kuvassa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja Sergey »

se o motskarin etuvanne :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2359
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

veskola kirjoitti:Tuossa pari viikkoa sitten pistin etu renkaat kiinni momenttiavaimella 120 Nm ja nyt ei meinannut millään irrota, 2 metrin varrella irtosi pamahtaen. Jostain syystä noi audin pultit tuntuu tarraavan ihmeellisesti kiinni kun toisessa oli ihan sama juttu. Rasvasin nyt ne sitten kunnolla joten saapas nähdä miten tiukassa taas ovat kun pitäisi irroittaa. Toisesta audista oli yksi kierrekin mennyt huonoksi eli tuhoaa tai oikeastaan tuhosi aina pultin kierteen, eli kyllä niitä kierteitä kannattaa rasvata ja putsailla.

Tuosta syystä kannattaa AINA voidella pultit/mutterir koska kuiva kierre leikkaa kiinni ja tuhoaa kierteet EIKÄ asetu oikeaan tiukkuuteen koska momentti menee kierteen/vastinpinnan leikkautumiseen.

Aikanaan käytin Moplattyn-tahnaa joka oli tarkoitettu nimenomaan leikkautumisen estoon, sittemmin molybdeenirasvaa, kuparitahnaa ja nyt viimeksi alumiinispraytä.

Tuo Moplattyn oli parasta koska se sotki vähiten.
kupi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 28.06.2012 17:15

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja kupi »

Kierteen kiristysmomemtit ilmoitetaan kierre rasvattuna. Kun lasketaan tarvittavaa kiristysmomenttia on kaikki kierteet voideltava samalla tapaa ja kiristysmomentti on liikemomentti, siis kiristettäessä liikkeen aikana määritetty momentti. Näin se vain on, asiasta voi olla montaa mieltä, esikirityksellä (momentilla) on tarkoitus saada ruuveihin riittävä esijännitys, että ne pysyvät riittävän kireänä kuormituksen aikana. Kun ruuvit lämpenevät silloin ne samalla löystyvät venymisen takia. Kitkamomentin vakioimiseksi on kierteet voideltava, saadaan hajonta rajoitettua eli ruuvit saadaan kiristettyä oikeaan momemttiin. Olen mitoittanut useita kierreliitoksia, pitkä kokemus alalta.
Jokainen voi kokeilla haponkestävän ruuviliitoksen kiritystä kuivana ja vertailun vuoksi oikein voideltuna. Mittaamalla ruuvin todellisen jännityksen nähdään kumpi tapa on oikea. Sama periaate pätee myös nuorrutusruuveissa, tosin hieman pienempi vaikutus lopputulokseen (kitkan osuus on pienempi).
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mersun pultit ei ole samalla tapaa jumittuneet koskaan, vaikka en niitä ole aina jaksanut voidella. En yleensä jaksa paljoa nysvätä renkaan pulttien kanssa. Ainostaan audissa on ollut niin huonoa rautaa, että pultit leikkaa kiinni...liekkö myös ajokilometreilla osuutensa asiaan 300-450 tkm. Volkkareissakaan en muista samaa ilmiötä esiintyneen noin pahana.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin