Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja kari v »

Tulipahan koettua kylmiä väreitä aamulla.
Luulin olevani fiksu, kun laitoin syksyllä kuparitahnaa pyörän pultteihin, ettei olis aina niin älyttömän jumissa.
Mutta eilen matkan päällä rupesi "kolkkasemmaan" ja arvelin olevan jäätä alustassa. Tänä aamuna auton yön yli olleena lämpimässä tallissa, jäät oli sulanut, mutta kolina jatkui.
Käännyin takaisin ja kokeilimpa piruuttani pyörän pultteja... ja p..kele, takavanteesta NELJÄ pulttia oli pudonnut, eli yhdellä mentiin ! Eli ei "liukasteita" pultteihin...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja S202 »

Varsinainen syy oli ruoste kiinnityspinnoissa, jälkikiristyksen puuttuminen ja neitimomentilla kiristys. Kuparitahnaa noihin ei kyllä yleensä laiteta, vaan tervaa.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja aziz »

Mäkin laitan joka ikinen kerta jotain saatavilla olevaa liukastetta pultteihin ja pultit ollu aina tiukassa niitä avatessa. Joten oisko nyt ollu kiristäjässä vika?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja mazza »

S202 kirjoitti:Varsinainen syy oli ruoste kiinnityspinnoissa, jälkikiristyksen puuttuminen ja neitimomentilla kiristys. Kuparitahnaa noihin ei kyllä yleensä laiteta, vaan tervaa.
+1.

Ja tärkeimpänä juuri nuo epäpuhtaudet kiinnityspinnoissa ja jälkikiristyksen puuttuminen. Yllättävän pieni momentti riittää.

Olihan pultit oikeanlaisella kartiolla? Lyhyt peltivannekartio ei toimi alumiinivanteessa, vaikka olisikin samalla kulmalla.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja RH »

Olisko nyt kuitenkin käynyt niin, että inhimillinen erehdys on tämänkin takana. Jospa vaikka on jäänyt pultit syystä tai toisesta kiristämättä momenttiin?
Vito123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 09.01.2012 22:28

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja Vito123 »

Vaseliini,kuparitahna ,terva kaikkee olen käyttänyt ja aina on pultit pysyneet kiinni.
Yleensä kiristetään liian tiukkaan ilman momenttiavainta,kokeilkaapa joskus saman pituisella varrella momenttiavaimella
yllättävän helposti kiristyy momenttiin,tuo "liukaste"auttaa että momentti on samaa luokkaa kaikissa pulteissa varsinkin peltivanteissa.
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja kari v »

En nyt osaa sanoa sitten lopullista syytä, tulipahan opittua, että pulttien tarkistus ennen pitkää matkaa...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

itte olen käyttänyt tervaa ja molyppi vaseliinia ja hyvin on pysynyt kiinni, mutta jos tällä topikin alottajalla on tullut kämmi ja jäänyt pultit kiristämättä ja jäänyt vain näppi tiukkuuteen :roll:
itte en laita koskaan kupari tahnaa pyörän pultteihin, vain tervaa jos ei satu ole tervaa sitten vaan tavallista vaseliinia :wave:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja atlas »

Olikos tropiikin aloittajalla peltivanteet vai alut kysymyksessä.
Nekin eritavalla käyttäytyy.
Alupultteja pitäisi vetää tiukempaan kun se ei vanne puristu niinkuin peltivanne pultin kohdilta puristuu eli siihen jää jännitys päälle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
CDI320CLS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Ke 11.09.2013 08:24
Paikkakunta: Nummela

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja CDI320CLS »

Olen käyttänyt tervaa, kuparitahnaa, vaseliiniä, öljyä ym. ja koskaan ei ole yhtään pulttia pudonnut tai mutteria irronnut vanteista. Nykyisin viime vuosina olen jälkikiristänytkin mutta en ole huomannut, että löysää olisi tullut.
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kuparitahnat laitetaan täälläkin aina pyöränpultteihin ja vielä on pysyneet fillarit paikoillaan. Päinvastoin, tuntuu että näissä Mersuissa käy joku aina kiristämässä noita pultteja :shock:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mitä momenttia te ootte käyttäny aluvanteissa? Mä oon laittanu jonnekkin 130Nm. Peltivanteet ja huonommat aluvanteet ihan pulttipyssyllä nii että pysyy.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1768
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja sompio »

Minä oon vetässy alut 110 Nm ja jälkikiristys muutaman sadan kilometrin jälkeen. Hyvin on pysyneet ainakin tähänasti, koputan puuta.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
K70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 410
Liittynyt: Ma 23.10.2006 09:42
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja K70 »

Mä laitan pulttipyssyllä 120Nm vääntösauvalla kiinni, ilman rasvoja tai muuta.
Lopuksi kierrän vielä kaikki pultit läpi momenttiavaimella (120Nm), ihan tarkistaakseni, että kaikki pultit tuli kirrattua, koska ekan pultin kiertelen käsin hollille, että vanne pysyy mestoilla.

Ja jälkitarkastus mielenrauhan takia viikon sisällä...ja yleensä ennen pidempiä reissuja.
S212 E350CDI
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kovien pakkasten aikaan ulkona kiristys taitaa olla kaikkein tuhoisin...ainakin pakkasilla ka-pultit yleensä aukeavan. Vai miten se oli.
Kerran nimittäin remppasin yhtä juttua ulkona -30asteessa ja kun lauhtui mutteri oli kuin löysällä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
miksalo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: Ti 15.09.2009 23:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja miksalo »

Viime syksynä jätin kuparitahnat laittamatta vaikka katselin että olisi syytä laittaa.

Keväällä sitten kun eturenkaiden pultteja vääntelin irti, niin ensin halkesi aluvanteille tarkoitettu hylsy sen jälkeen katsesi teleskooppi varsi.

Kahden metrin rautaputkella ja kunnon hylsyllä sain renkaat irti.
Toista kertaa en jätä pultteja rasvaamatta/putsaamatta.
Oma momenttini on kyllä aina ollut hieman liikaa mutta mielummin liian kireällä kuin löysällä.
MB S211
Kawasaki Z1000
Vito123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 09.01.2012 22:28

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja Vito123 »

Peltivanteet vetäsin pakusta 100Nm vääntösauvalla,Alut heppiin pulttipyssyllä lopuksi 120Nm momenttiavaimella,
häätyy tarkistaa momentilla kui oikein kiristää halpisvääntösauva
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13241
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja DBFI »

K70 kirjoitti:Mä laitan pulttipyssyllä 120Nm vääntösauvalla kiinni, ilman rasvoja tai muuta.
Lopuksi kierrän vielä kaikki pultit läpi momenttiavaimella (120Nm), ihan tarkistaakseni, että kaikki pultit tuli kirrattua, koska ekan pultin kiertelen käsin hollille, että vanne pysyy mestoilla.

Ja jälkitarkastus mielenrauhan takia viikon sisällä...ja yleensä ennen pidempiä reissuja.
Aika harvassa nuo jotka ei rasvaa pultteihin laita mutta onhan muutama joukossa kuitenkin.

Tuo 120 Nm on vaan vähemmän kuin 212:n ohjekirjassa, 130 Nm taisi olla ohjekirjan lukema. Omassa ohjekirja taisi sanoa 145 Nm, yhden US-ohjekirjan katsoin niin siellä sanottiin 150 Nm (eri autoja siis).
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Ranne momenttiin reippaasti ilman rasvoja, ellei oo entinen omistaja jo sotkenu niitä pultteja. Pyssyy kyllä ilman jälki kiristämisiäki jossei oo töhö. Näin menty 18v ja 4-10 autoa per vuosi johon noita renkaita saa vaihella. Riippuu paljoko on tontilla renkaan vaihto aikaan. Ei oo löysällä tai liia tiukalla ollu koskaan.
S124 & W124
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja epk »

samat täällä kuin dixonilla.
Avatar
vimakuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ma 30.07.2007 09:41
Paikkakunta: Satakunta

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja vimakuus »

Jos on kierteet kuivat, laitan niihin kuparitahnaa. Pultin kosketuspinnan jätän yleensä kuivaksi.
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
jonip86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ti 05.11.2013 17:34

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja jonip86 »

ite kiristäny pers tuntumalla vantteen ku vantteen ja ilman mittään rasvoja nii on pysyny ja ei oo kyllä irrottamisessakaan ollu propleemoksia ikinä
jos oikein pännii nii vedä kännii
kupi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 28.06.2012 17:15

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja kupi »

Grafiittirasva ja/tai terva ovat toimineet. Tietenkin Al -vanteissa on tärkeää oikea kiristysmomentti. Pultin löysyys tuskin johtuu kuparitahnasta, ehkä muu syy. Suolatuilla teillä kierreterva (ohennettu terva) toimii luotettavasti myös kuorma-autoissa. Niissäkin pitää olla kiristysmomentit kohdallaan.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mersun peltivanteen pultit tuntuu välillä tarttuvan oikein kunnolla kiinni, vaikka ei ole edes laitettu kovin kovaan.
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja kari v »

atlas kirjoitti:Olikos tropiikin aloittajalla peltivanteet vai alut kysymyksessä.
Nekin eritavalla käyttäytyy.
Alupultteja pitäisi vetää tiukempaan kun se ei vanne puristu niinkuin peltivanne pultin kohdilta puristuu eli siihen jää jännitys päälle.
Enpä ole pelleillä ajanut muulloin, kun autoilun alkuaikoina , eli alut on kyseessä ja pultitkin oikeilla kartioilla. Asiaa tässä mietiskellen, olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että kyllä ne pultit on vaan löystyneet, koska aina kiristän ensin ristikkoavaimella ja lisäksi momentilla 120... mutta onhan tämä mysteeri...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no unohdit vain kiristää, ei siinä sen kummempaa ole. Irti ne ei lähde enää siinä vaiheessa kun työkalulla vetää ne vaikka edes ns. "huulelle" vaikka 20Nm ja unohtaisit kunnon kiristyksen sinne 120Nm:iin. Sormikireydestä olen saanut irtoamaan, ja olen siis ihan testannut että millä tavalla pitää tehdä että pultit saa irti ja se on yllättävän vaikeaa. Itseasiassa jos Sormikireydessä on kaikki pultit mutta kokonaan pohjassa, niin ei lähde enää silloinkaan aivan heti. mutta heti kun tulee 0,1mm väljää, alkaa pultit löystymään.

Niin ja rasvallahan ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Pultti aukeaa jos se on löysällä, oli rasvaa tai ei. EDIT: Niin ja kaiken lisäksi lähes kaikki pultit pitää olla löysällä jotta niin pääsee tapahtumaan. Jos unohtaa kolme, ja kiristää 2, ei enää tapahdu mitään.
Viimeksi muokannut Sergey, Ti 03.12.2013 09:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja aziz »

Yksi mahdollisuushan on että jos pyörän navan ja vanteen väliin on jäänyt joku pieni roska. Mulla löysty aikanaa bemmistä takavanne, koska korjaamolla olivat jättäneet takarummun kohdistuspultin löysälle ja kanta oli hieman ulkona kiinnityspinnasta, eikä vanne näin istunut kunnolla.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Roska on mahdollinen ja jos pultti menee toisella vanteella vähänkin syvemmälle,
niin navassa jengan pohja voi olla valmiiksi likainen ja ruostunut pahasti, että pultti "pohjaa"
liian aikaisin. Ihan tuttu ilmiö näin vanhan rengasasentajan kokemana.
Puhtaus on puoli ruokaa rengashommissakin.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Ristikkoavaimella on vedelty niin tiukkaan kun menee, jos ei tunnu olevan tarpeeksi habaa niin jatkovarsi avuksi. Isä haluaa aina varmistaa jatkovarren kanssa että ovat tiukassa, ite vetelen ristikkoavaimella niin ettei niitä juuri tiukempaan saa jatkovarrellakaan... Rasvoja tai muita tököttejä ei ole käytetty millonkaan.
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ei mitään rasvoja pyörän pultteihin !

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Sergey kirjoitti:EDIT: Niin ja kaiken lisäksi lähes kaikki pultit pitää olla löysällä jotta niin pääsee tapahtumaan. Jos unohtaa kolme, ja kiristää 2, ei enää tapahdu mitään.
Sulla on ollut liian lyhyt testi, koska 1 löysä pultti tippuu aikanaan tienvarteen vaikka 4 muuta olis miten tiukasti kiinni. Tiedän tämän koska omassa autossa on yks huono jenga, johon kiristyy pultti vain vähän sormikireyttä tiukemmalle, muuten pyörähtää ympäri. Siihen jengaan pitää laittaa ainaki kerran kesässä uusi pultti.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
Ex:
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
1994 E 320 Coupe OEI-850
Vastaa Viestiin