lohkolämmitin
lohkolämmitin
Minkälainen projekti olisi lohkolämppärin asentaminen 2001 vm:n C-220 cdi:n
Re: lohkolämmitin
Kiitti ! Ilmeisesti ekaan reikään edestä katsottuna? Tiedätkö onko sisäpistokkeelle valmista reikää repsikan rintapellissä, ja jos on niin paikka?
Re: lohkolämmitin
Jos on korimalli 203 kuten oletin konetilassa ei ole valmista reikää, kuulemma kardaanitunnelissa on.
Itse olen vetänyt akun takaa, sinne on hellpo porata reikä eikä tarvitse laittaa pitkiä johtoja.
Itse olen vetänyt akun takaa, sinne on hellpo porata reikä eikä tarvitse laittaa pitkiä johtoja.
wiimax.fi
Re: lohkolämmitin
Ton homman varsinainen ongelma on että siellä koneen kyljessä oleva tulppa on sikatiukassa kiinni, ja ahtaassa paikassa.
Pitäisi lämmittää (vieressä tavaraa) tai sitten hakata altapäin pitkällä terävällä "meisselillä" tulpan reunaa ensin irti ja sitten tulppaa auki. On siis kierteillä. Aiheesta on kyllä kirjoiteltu foorumeilla.
Pitäisi lämmittää (vieressä tavaraa) tai sitten hakata altapäin pitkällä terävällä "meisselillä" tulpan reunaa ensin irti ja sitten tulppaa auki. On siis kierteillä. Aiheesta on kyllä kirjoiteltu foorumeilla.
W203CDI
Re: lohkolämmitin
Edelleenkin kysyn, siis ekaan reikäänkö vastus ja pitääkö imusarja tilpehööreineen irroittaa ennen startin irroitusta, (varmaankin, näytti siltä) vai mahtuuko räikällä tms. välineellä yläkautta tai mahdollisesti alakautta irroittamaan oikean tulpan
Re: lohkolämmitin
Startin saa irti alakautta, vaihteiston takakannattimen olen irrottanut niin tulee tilaa irrottaa startin ylempi kiinnityspultti kun paketti pääsee vähän alaspäin.
Kun startti on irti klommi näkyy alhaalta katsoen ja sinne saa hylsyn ja pitkän räikkävääntimen.
Kaipa se takimmainen reikä on, en ole kiinnittänyt huomiota sen tarkemmin.
Defan sivuilla on ohjeet asennuspaikasta.
Kun startti on irti klommi näkyy alhaalta katsoen ja sinne saa hylsyn ja pitkän räikkävääntimen.
Kaipa se takimmainen reikä on, en ole kiinnittänyt huomiota sen tarkemmin.
Defan sivuilla on ohjeet asennuspaikasta.
wiimax.fi
Re: lohkolämmitin
Homma hoituu alakautta irroittamalla startti, imusarjan irroitus on iso työ. Startinkin irroitus vaatii pitkiä (70 cm ?) ja kapeita jatkoja koska se ylempi startin pultti on ahtaassa välissä lootan yläpuolella. Startin yläpuolella näkyy sähköinen lisälämmitin (n 7 x 7 cm alumiiniloota), jonka viereiseen tulppaan se yleensä asennetaan. Kait sen voi muuallekin asentaa jos tilaa on.
W203CDI
Re: lohkolämmitin
Kiitoksia tarkennuksista !
Re: lohkolämmitin
Asensin omaan W202 C220 bensaan lohkolämppärin ja täytyy sanoa että työ oli melko viddumainen.
Eli aluksi tein autolle rampin että pääsin auton alle, auto rampille, auton alle maaten ja startti irti normaalilla 17mm kiintolenkillä (ahdasta). Hieman pällistelyä pienen teleskooppipeilin avulla ja avainten sovittelua lämppärin "proppuun". Niin, olin onneksi varautunut ostamalla laadukkaan 22mm hylsyn. Hylsy, n. 100mm jatkovarsi ja räikkä sopi paikoilleen suht mukavasti, mutta paikka on todella ahdas eikä oma käteni ainakaan mahtunut niin "syvälle" että olisin yltänyt koskemaan suoraan proppuun missään vaiheessa. Ei muuta kuin vedet pois syyläristä ja moottorin oikean puolen vesipropusta, jotta lohkokin tyhjeni. Sitten takaisin lämppärin proppua avaamaan: Räikän varsi ei yltänyt auton alapuolelle kunnolla, joten pistin noin 70cm vääntöjatkon räikän varrelle, reilusti voimaa ja NAPS. Eka ajatus oli "Mitä hajos??" mutta proppu se oli mikä aukesi.
Seuraavaksi täytyi irroittaa lämmityselementti "kierreholkista". Elementti on kiinni lukkosokalla, mikä aukeaa helposti suorakärkisillä puristavilla lukkorengaspihdeillä. 36mm hylsyllä ja lyhyellä n. 50mm jatkolla + räikällä "kierreholkki" paikoilleen ja seuraavaksi sovittelemaan elementtiä reikään. Tämäkin sujui helposti. Lukkosokan sovittaminen paikoilleen olikin hieman haastavampi vaihe jälleen, mutta onnistui kuitenkin suht helposti.
Tämän jälkeen ei muuta kuin vedet koneeseen ja johdot vastuselementille, vedenkierron ilmaus ja homma valmis!
Kirjoittelin tän lähinnä ohjeeksi muille, jotka vastaavaan työhön ovat ryhtymässä.
Eli aluksi tein autolle rampin että pääsin auton alle, auto rampille, auton alle maaten ja startti irti normaalilla 17mm kiintolenkillä (ahdasta). Hieman pällistelyä pienen teleskooppipeilin avulla ja avainten sovittelua lämppärin "proppuun". Niin, olin onneksi varautunut ostamalla laadukkaan 22mm hylsyn. Hylsy, n. 100mm jatkovarsi ja räikkä sopi paikoilleen suht mukavasti, mutta paikka on todella ahdas eikä oma käteni ainakaan mahtunut niin "syvälle" että olisin yltänyt koskemaan suoraan proppuun missään vaiheessa. Ei muuta kuin vedet pois syyläristä ja moottorin oikean puolen vesipropusta, jotta lohkokin tyhjeni. Sitten takaisin lämppärin proppua avaamaan: Räikän varsi ei yltänyt auton alapuolelle kunnolla, joten pistin noin 70cm vääntöjatkon räikän varrelle, reilusti voimaa ja NAPS. Eka ajatus oli "Mitä hajos??" mutta proppu se oli mikä aukesi.
Seuraavaksi täytyi irroittaa lämmityselementti "kierreholkista". Elementti on kiinni lukkosokalla, mikä aukeaa helposti suorakärkisillä puristavilla lukkorengaspihdeillä. 36mm hylsyllä ja lyhyellä n. 50mm jatkolla + räikällä "kierreholkki" paikoilleen ja seuraavaksi sovittelemaan elementtiä reikään. Tämäkin sujui helposti. Lukkosokan sovittaminen paikoilleen olikin hieman haastavampi vaihe jälleen, mutta onnistui kuitenkin suht helposti.
Tämän jälkeen ei muuta kuin vedet koneeseen ja johdot vastuselementille, vedenkierron ilmaus ja homma valmis!
Kirjoittelin tän lähinnä ohjeeksi muille, jotka vastaavaan työhön ovat ryhtymässä.
C220A Elegance
Re: lohkolämmitin
Elementtiä ei tule purkaa asentaessa, keskiosa pyörii.
Ainakin Defassa, maarkuus lie asentanut Calixin.
Ainakin Defassa, maarkuus lie asentanut Calixin.
wiimax.fi
Re: lohkolämmitin
Joo todennäköisesti ei, asensin Defan, mutta ei ollut sopivaa kiintoavainta, joten avasin elementin ja kiristin sen hylsyllä. Tiivis on, ainakin vielä
C220A Elegance
Re: lohkolämmitin
Mahtaako tästä olla mitään iloa? http://merteil.fi/verkkokauppa/client/index/18/23
E350CDI&A180CDI
Re: lohkolämmitin
Itse olen siirtynyt näihin lämmittimiin. Pesee mennen tullen lokilämppärin.
Ja pari kpl löytyy hyllystä a 130e /joensuu jos joku tarttee tuli ostettua useampi, mielellään en lähettele
vaan tutustuu laitteeseen paikanpäällä ja ottaa tai jättää.
alla linkki, Jari
http://www.ebay.de/itm/Standheizung-Vor ... 3cbebf188b" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja pari kpl löytyy hyllystä a 130e /joensuu jos joku tarttee tuli ostettua useampi, mielellään en lähettele
vaan tutustuu laitteeseen paikanpäällä ja ottaa tai jättää.
alla linkki, Jari
http://www.ebay.de/itm/Standheizung-Vor ... 3cbebf188b" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: lohkolämmitin
empäole tuollaista aparaattia ennen nähnytkään, miten toi toimii??jariay kirjoitti:Itse olen siirtynyt näihin lämmittimiin. Pesee mennen tullen lokilämppärin.
Ja pari kpl löytyy hyllystä a 130e /joensuu jos joku tarttee tuli ostettua useampi, mielellään en lähettele
vaan tutustuu laitteeseen paikanpäällä ja ottaa tai jättää.
alla linkki, Jari
http://www.ebay.de/itm/Standheizung-Vor ... 3cbebf188b" onclick="window.open(this.href);return false;
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Re: lohkolämmitin
Laitteessa on keraaminen 1240w vastus, (siis 3kertaa lohkolämm. teho!), termostaatti joka on esim. minun
valitsemissa 50 astetta, ja magneettivetoinen pumppu.
Laite kytketään lämmityslaitteelta tulevaan letkuun, esim. siihen missä mersuissa on se kiertovesipumppu, siihen perään. Asennus vie 15min. Laitehan on fyysisesti nyrkin kokoinen ja painaa n.350grammaa.
Pumppu kierrättää lämmintä vettä moottoriin ja siitä lämmityslaitteen kennolle... ja termostaatti katkaisee kun
50 ast. saavutettu, käynnistyy taas kun putoaa 45asteeseen.
Itse olen laittanut näitä useita ja aivan eri laite kuin lokilämppäri, ainoa heikko puoli on että tuo sähköistys on kyllä
CE hyväksytty saksassa, mutta Suomen VAT ja defa/calix tasoa se ei ole, olen asentanut konetilaan defan sisätilahaaran jolla tuon ongelman korjaa, laitteessa kun on normitöpseli.
valitsemissa 50 astetta, ja magneettivetoinen pumppu.
Laite kytketään lämmityslaitteelta tulevaan letkuun, esim. siihen missä mersuissa on se kiertovesipumppu, siihen perään. Asennus vie 15min. Laitehan on fyysisesti nyrkin kokoinen ja painaa n.350grammaa.
Pumppu kierrättää lämmintä vettä moottoriin ja siitä lämmityslaitteen kennolle... ja termostaatti katkaisee kun
50 ast. saavutettu, käynnistyy taas kun putoaa 45asteeseen.
Itse olen laittanut näitä useita ja aivan eri laite kuin lokilämppäri, ainoa heikko puoli on että tuo sähköistys on kyllä
CE hyväksytty saksassa, mutta Suomen VAT ja defa/calix tasoa se ei ole, olen asentanut konetilaan defan sisätilahaaran jolla tuon ongelman korjaa, laitteessa kun on normitöpseli.
Re: lohkolämmitin
Varmaankin tehokas, mutta melko suuri tuo tehon tarvekin on 1240W. Eiko tuosta tule sulake ongelmia ?
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Re: lohkolämmitin
Täytyy tähän ketjuun jatkaa omakin kokemus tästä aiheesta. Autona oli vastaava C230 '97. Täytyy sanoa, että todella hyvä tuuri, taimaarkuus kirjoitti:Asensin omaan W202 C220 bensaan lohkolämppärin ja :
Eli aluksi tein autolle rampin että pääsin auton alle, auto rampille, auton alle maaten ja startti irti normaalilla 17mm kiintolenkillä (ahdasta). Hieman pällistelyä pienen teleskooppipeilin avulla ja avainten sovittelua lämppärin "proppuun". Niin, olin onneksi varautunut ostamalla laadukkaan 22mm hylsyn. Hylsy, n. 100mm jatkovarsi ja räikkä sopi paikoilleen suht mukavasti, mutta paikka on todella ahdas eikä oma käteni ainakaan mahtunut niin "syvälle" että olisin yltänyt koskemaan suoraan proppuun missään vaiheessa. Ei muuta kuin vedet pois syyläristä ja moottorin oikean puolen vesipropusta, jotta lohkokin tyhjeni. Sitten takaisin lämppärin proppua avaamaan: Räikän varsi ei yltänyt auton alapuolelle kunnolla, joten pistin noin 70cm vääntöjatkon räikän varrelle, reilusti voimaa ja NAPS. Eka ajatus oli "Mitä hajos??" mutta proppu se oli mikä aukesi.
Kirjoittelin tän lähinnä ohjeeksi muille, jotka vastaavaan työhön ovat ryhtymässä.
uskomaton taito, jos tuon tulpan saa pelkästään vääntämällä auki. Käytössä minullakin oli erilaisia 22mm hylsyjä, niveliä, jatko- ja vääntövarsia, mutta ei vaan onnistunut. Tässä oli parikin ongelmaa, nimittäin kun hylsyä on vaikea saada pysymään paikoillaan niin, että ehtisi saada vääntövarret kiinni. Lisäksi liikevara auton alla vääntämiseen jää hyvin kapeaksi, eli ei pääse edes kunnolla vääntämään. Turhaan yrittämiseen meni liikaakin aikaa
Toisessa ketjussa on nimimerkkien Dealer ja Felmit vinkit, josta löytyi toimivat ohjeet;
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 383#325383" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli minäkin sitten teroittelin 600mm pitkän rengasraudan, ja pikku moskan kanssa aloin suostutella tulppaa irti.
Löin tuolla raudalla imusarjan alta, ja rauta mahtuu juuri öljysuodattimen ja tehostinsäiliön välistä. Imusarjan keskeltä pääsee
tähtäilemään lyöntejä. (Laitoin pehmusteet lukkopellin ym. päälle, ja irroitin ylävesiletkun - niin pääsi vapaammin paukuttamaan ) .
Rauta on syytä teroittaa aivan teräväksi (litteään kärkimuotoon), ja työn edistyessä teroittaa vielä välillä uudestaan. Sitten kun olin saanut tulpan reunasta noin puolet "korkattua" auki, niin uskalsin lyödä alakulmaan, ja tulppa lähti pyörimään auki. Liimamassaa oli taas runsaasti käytetty, eli vääntämiseen olisi tarvittu tosiaan poweria
Näin tulpan irroittamiseen meni 1,5 tuntia aikaa. Lisäksi aikaa meni nesteiden ja startin kanssa värkkäämiseen (irti/kiinni).
PS: kaikki vedet tuli alavesiletkusta pois, eli lohkossa olevaa vesiproppua ei tarvitse avata.
PS:PS: Ja tosiaan kaikki kuumentelut kannattaa unohtaa, kun tässäkin tapauksessa on erilaisia sähköjohtoja, antureita, ja bensaletkuja aivan lähellä
Pari kuvaa:
työtila, rauta ja leka
https://picasaweb.google.com/1090001925 ... uuta201102" onclick="window.open(this.href);return false;
rauta ja tulppa
https://picasaweb.google.com/1090001925 ... ukuuta2011" onclick="window.open(this.href);return false;
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)