Pitääkö tämä paikkansa Saksan punaisista kilvistä?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Ootko kuullut aparaatista nimeltä Finlex?

Sinne vaan kivoja sanoja masiinaan ja vastauksia tulee!
masasal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Su 03.08.2008 22:56
Paikkakunta: Fahrersitz

Viesti Kirjoittaja masasal »

jysi kirjoitti:Ootko kuullut aparaatista nimeltä Finlex?

Sinne vaan kivoja sanoja masiinaan ja vastauksia tulee!
Onhan se tuttu. Jopa ilman herneitä.

Edelleen "mietin", mikä on säädöstasolla ohjeen ja määräyksen juridinen merkitys. Mielestäni laki ja asetus ovat ne, joita kansalaisen tulee viime kädessä noudattaa, lain ja asetuksen perusteella eri toimijoitten antamat ohjeet ja määräykset ovat pääsääntöisesti tietyn toimijan antamia NÄKEMYKSIÄ asian oikeasta laidasta.

Suomalainen hallinto- ja sen tulkinnan kulttuuri ovat hieman päässeet vääristymään ja näitä ohjeita ja määräyksiä luetaan kuin ne olisivat lakeja ja asetuksia...

Edelleen haluan keskustelussa tuoda esille ja korostaa näitten suomalaisten hallintotoimijoitten antamia kaikin puolin pöhköjä määräyksiä ja niitten typeräntuntuisia tulkintoja sekä noudattamisia. (Kas kun eivät keksi, että esimerkiksi saksalaisesta nettikaupasta ostetun videokameran käyttö on kielletty vaikkapa venäjällä koska sen takuu ei ole? vennään maalla voimassa?)

PS. Olikohan nimimerkki karralla ajoneuvolleen green card?
Muutoinkin tuntuu hoopolta ajatus, että ajoneuvoa, jota ei ole "virallisesti" rekisteröity Suomeen, ei voisi käyttää esimerkiksi matkailtaessa Virossa. Mikä merkitys autoveron kannalta asiassa oli? Suomalainen autovero olisi tuomittu maksuun, vaikka ajoneuvo olisi myyty kiinaan. (Ellei verotusta olisi verovelvollisen toimesta keskeytetty. Tiedän, silloinkin pitää maksaa tietty osuus maksettavaksi määrätystä verosta.)

Tuosta tulikin mieleen, että parin viikon päästä teen matkan Viroon. Taidankin ajella tarrakilpisellä laivaan... Katsotaan, miten viranomaiset suhtautuvat asiaan. Siinä voi viranomaisilla olla hieman enemmänkin ihmeteltävää...
Viimeksi muokannut masasal, Ma 29.09.2008 00:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mein W124 250 D ist kein neuer in Plastiktütchen eingeschweißter Legobaukasten
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

masasal kirjoitti: PS. Olikohan nimimerkki karralla ajoneuvolleen ns green card?
Muutoinkin tuntuu hoopolta ajatus, että ajoneuvolla, jota ei ole "virallisesti" rekisteröity Suomeen, ei voisi käyttää esimerkiksi matkailtaessa Virossa. Mikä merkitys autoveron kannalta asiassa oli? Suomalainen autovero olisi tuomittu maksuun, vaikka ajoneuvo olisi myyty kiinaan. (Ellei verotusta olisi keskeytetty.)

Tuosta tulikin mieleen, että parin viikon päästä teen matkan Viroon. Taidankin ajella tarrakilpisellä laivaan... Katsotaan, miten viranomaiset suhtautuvat asiaan.


Ei ollut Green Cardia koska ei ollut tarkoitus ajaa maihin; 30 eur maksoi mukaan ottaminen.

Vissiinhän tuo tarrojen takavaroikoiminen oli varotoimi, siis varmuuden maksimoïnti rajavartiostolta eli koska ne tarrakilvet eivät ole voimassa Virossa sellaisia ei saa päästää Suomesta Viroon suuntautuvan lautan kyydissä olevassa autossa kiinnitettynä...tässä kivaa ajatusleikkiä ... jos olisin itse ottanut tarrat irti ennen raja"puomia" ei tarrat olisi olleet ongelma vaan niiden puuttuminen ja kilvettömällä autolla ajamisesta olisi saanut sakon - vai onko satama jo sellaista aluetta että kilpiä ei tarvi - ainakin takaisipäin ajoin Tallinnan lautasta Tulliin jossa TODELLAKIN minut otettiin heti syyniin ja alettiin kysellä että mitäs miehiä sitä ollaan kun ajetaan laivasta pihalle ilman rekisterikilpiä :lol: . Siis tässähän ei ole kyse veroista, eikä vakuutuksista - kaikkihan oli kunnossa vaan siis tästä väännön alla olevasta aiheesta eli auton TUNNUSkilvistä :wink: .

Ota mukaan monta "kaljakärriä" kun se autosi jääkin satamaan, tai otat sille Viron kilvet :) . Tämä siis tsoukki, ei oteta liian vakavasti :wink: . Kerro miten kävi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
masasal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Su 03.08.2008 22:56
Paikkakunta: Fahrersitz

Viesti Kirjoittaja masasal »

Juurikaan en -karra- huomannut, ettei tarkoituksesi todellakaan ollut ajella Virossa. My mistake.

Taisi tulli tietää Sinun olevan tulossa Suomeen ilman kilpiä ja siksi syynäsi enemmän. Muistan, miten erään kerran Saksasta tullessani yrittivät ruuvata irti keltaisia kilpiäni. Kielsin jyrkästi koskemasta niihin ja kalabaliikin tulosta selviteltiin juurta jaksain tullitoimipaikassa. Sain pitää kilvet, koska ne olivat minun, eikä tullin. Otin toki suomalaiset tarrat ja vakuutuksen (koska keltaisista Saksan kilvistä loppui samana päivänä virta.)

Pari autoa olen Saksan päässä ajanut ilman kilpiä laivaan. Siis niin, että myyjän kilvissä olleella autolla ajettiin satamaan. Rajapoliisi tarkisti ajoneuvon sekä kuljettajan/omistajan asiakirjat ja... ...toivotti hyvää matkaa.

Yleensäkin kansalais"tottelemattomuutta" tarvitaan, kun haetaan oikeaa oikeutta.
Mein W124 250 D ist kein neuer in Plastiktütchen eingeschweißter Legobaukasten
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

masasal kirjoitti:Taisi tulli tietää Sinun olevan tulossa Suomeen ilman kilpiä ja siksi syynäsi enemmän.
Näinhän sitä luulisi mutta silloin kun yhteistyötä tarvitaan sitä ei sitten siinä tapauksessa löydy. Kysyin nimittäin että voisiko ne irroitetut kilvet odotella sen vajaan vuorokauden rajavartiostolla, mutta vastaus oli se että eri koppi on takaisin tullessa ja ei niitä tarroja voi kukaan sinne toimittaa. Puhumattakaan siitä että ne olisi annettu Tullille, joka siis sitä saapuvaa linjaa syynää. Tulli oli todella ymmärtäväinen ja he etsivät postilkokeroistaan ensin olisiko ne kilvet ehkä heille toimitettu edellisiltana mutta eipä niitä löytynyt. Sain tullilta paperia ja punaisen tussin sitten...olen kirjoittanut tämän stoorin jo tänne , olikohan se maahantuontitopicci mihin rustasin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin