Elämää mersun kanssa.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 09.11.2003 18:41
Paikkakunta: Tampere

Elämää mersun kanssa.

Viesti Kirjoittaja Tipi »

Kerronpa autoelämästi kahdelta viimeiseltä vuodelta jotain, toivottavasti ei mene ihan väärään paikkaa kirjoitukseni

Tänään tuli 2v mersun omistajana ja mä olen TYYTYVÄINEN !!!
Autoni on malli W124,300D, automaatti-ilmastoinnilla, manuaalilaatikolla (automaattikin kelpaisi ).
Ostin sen tänään tasan kaksi vuotta sitten tympäännyttyäni V70:n volvon toistuviin korjauksiin.
No auto on -92 mallinen ja joku kapiainen on sen YK-joukoista aikanaan tänne roudannut.
Hienointa siinä oli se että se sisälsi täydellisen huoltokirjan leimoilla ja oli ajettu vain 230 tkm osto hetkellä. Kohta pamahtaa 320 tkm mittariin et sellainen 50 tkm vuodessa mittariin raksuttaa.
No miten on mennyt (itseltäni kyselen) ? Jotain on tietenkin hajonnut mutta vielä en ole tien päälle sillä jäänyt (paitsi kaksi kertaa kun loppui dieseli tankista  ), niin tämähän ei ole tietenkään minun eikä mersun vika vaan huoltoaseman vika kun ovat rakentaneet sen niin kauas .

Jotain on tietenkin korjattu aiheesta. ensimmäinen vika oli heti eka talvena, jäähdytin nesteet alkoivat häviämään, voi ”paha sana” ajattelin ei kai vaan kansi jo nyt. Ei onneksi, tyyppivika
sieltä löytyi eli jäähdyttimen alaputken juuresta oli letku murtunut ja neste sieltä kaikkosi.
Sitten taas ajeltiin eteenpäin…

Seuraavaksi moottoriöljynvaihdon yhteydessä huoltomies ilmoitti että etuiskarin yläpään
kumityyny on lopussa ja vaihtoi sen ettei tule iskari konepellistä läpi. Sitten nuo polttoaine
”paluuletkut” on vaihdettu kun alkuperäiset alkoivat tihkua ja sen käryn ja hajun jokainen varmaan arvaa 
Kesällä tulin helsingistä ja perskele pikkuhiljaa alkoi sähkövimpaimet hyytyä, ensin sammui ratio, sitten tuulilasin pyyhkijä meni reunasta reunaan just ja just. Huvittavinta oli että kun oireet alkoivat pamahti mittariin tasan 300 tkm, heh heh ! No siinä sitten Tampereelle köröttelin ja arvelin akun sanoneen itsensä irti (aika vanhalta nääs näytti) mutta akkukauppias halusi mitata ja totesi että laturi rikki, eli vaihtoon. Todeta voi että Mersun laturi kestää ainakin 300 tkm. Kuitenkin jälkioireena jouduin tuon akunkin uusimaan.
Kesällä myös ikävä kolahtelu kuului takaa ja vika analyysi paljasti iskarin korkanneen eli nämäkin sitten vaihdettiin, muuttui muuten ajokin sata kertaa paremmaksi.
Noh kesärenkaat ostin tietty viime kesänä ja nyt olisi talvirenkaiden oston aika, niin muuten suosituksia (195/65/15) talvikiekoiksi ?

Polttimoita ulos ja sisään on tietenkin jotunut vaihtamaan mutta jos autolla ajaa näinkin paljon
kuin minä niin kuluuhan niitä, eivätkä nuo H4:kään mitään sika kalliita onneksi ole.

Jaa että onko mitään vikaa autossani. No ei mitään vikaa mikä ajamista estäisi ja hyvä näin.
Pieniä korroosion aiheuttamia ongelmia on, lähinnä takaluukun alareunassa ja sitten huomasin että takalasin yläreunassa kuprua siinä missä keskellä on se parin sentin metalliklipsi. No nämä varmaan hoidatan ensi kesänä ja aionpa repiä nuo ovimuovit pois ja katsoa nekin paikat kuntoon. Päällepäin pelleissä ei mitään ongelmia näy mutta varmuudeksi aukaisen paikat ja teen hommat jos tarve niin vaatii.

Onko ollut hauska ajella? KYLLÄ ja voin sanoa rehellisesti. vaikka autoni on jo iältään 13 vuotias niin hakkaa se mennen tullen nää uudet riisikipot mitä kaupasta kovalla hinnalla saa, eikä välttämättä perushinnalla edes samoja varusteita vakiona. Ajettavuuskin on mitä maan mainioin,
ainoa että vaimo joskus lumella sudittelee peräslaidia, mutta sehän on vaan hauskan näköistä.

Normaali huolto-ohjelmani koostuu säännöllisistä moottorinöljyn ja suodattimen vaihdosta, n 10 tkm välein.
Syksyllä olen tehnyt ”talvi-huollon” eli polttoaineen suodatin, raitis-ilmasuodatin yms. nopeaa ja kätevää, tietty pakkasneste pitää tarkastaa.

Jotain on tulossakin: Veikkaanpa että jarrulevyt ainakin edessä alkavat olla vaihtokunnossa,
mitään oireita ei sinällään ole mutta niitä viimeksi katsellessa totesin ne jo aika kuluneiksi.
Niin ja viimeksi kun rasvasin pyyhkijänmekanismin jäi suojamuovi jotenkin huonosti paikalleen
ja lensi sitten ajossa pois, paikkakin oli niin ikävä etten sitä pystynyt jäämään etsimään. No KL-varaosilla näkyi hinta olevan 7€, ellei joku tampereen läheltä omista ylimääräistä ja luovu siitä asevelihintaa ?

Pari kertaa on tullut autoliikkeiden sivuja katseltua mutta on tullut todettua että rahat ei riitä mihinkään vastaavaan uudehkoon muun merkkiseen autoon ja enkä minä enää vapaaehtoisesti osta muuta kuin mersua ja kun omani on mielestäni loistovekotin on vaihtohalut loppuneet siihen kuin seinään…tänään tosin huomasin jrintajoupin sivuilla c-mallisen alle 200tkm ajetun 250D:n, pitäiskö piruuttaan käydä myyjää kiusaamassa  !!

Loistavia mese-kilometrejä muillekin onnellisille mersun omistajille, ja turvallista matkaa !!


t:tipi
W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
Avatar
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

Kiitoksia Tipi :!:

..nyt vain odotellaan Dealerin vastausta asiaan :D :D
PLAY LOUD

V12
Avatar
EzKo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: Su 17.10.2004 09:29
Paikkakunta: Karvia

Re: Elämää mersun kanssa.

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Tipi kirjoitti:
Loistavia mese-kilometrejä muillekin onnellisille mersun omistajille, ja turvallista matkaa !!


t:tipi
Voih...kun pääsisikin ajaa mersulla piiitkästä aikaa johan siitä on ½ vuotta kun on ajanu AUTOLLA :wink: nykyinen DX corolla vm-83 ei kummoisia loistavia kilometreja eikä kovin turvallisia tarjoa :lol: mutta olipa hieno stoori sulla :D
S124 300TDT-91
ex.W124 300D-86
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Elämää mersun kanssa.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tipi kirjoitti: Moottoriöljynvaihdon yhteydessä huoltomies ilmoitti että etuiskarin yläpään
kumityyny on lopussa ja vaihtoi sen ettei tule iskari konepellistä läpi.
:shock: Monella tuntuu olevan käsitys noista etuiskarin yläpään kumeista että ne hajotessaan tulisivat "läpi" kumistaan. Ei ne tule. :D Kolisevat kyllä ylös alas. Muttei ne läpi pääse tulemaan.
Avatar
mikajamersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 17.10.2005 18:18
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja mikajamersu »

Joo, ite ajelen vm.87 200d 124:lla ja ihan hyvin tuo toimii
onhan siihen remppaa joutunu tekeen(vuoden sis.) : laturi,syylari.pakoputki,
taka iskarit ja kaikki taka tukitangot+ puslat, ja jarruputkia + paloja.. :lol:
Seuraavaks uudet etu iskarit, alapallot ja raidetangon päät ja bonuksena
tarttis vähä madaltaa ja ruuvailla turbo , mutta ne on sellai tois sijasia
juttui :)

Muuten olen kyllä ihan tyytytväinen autooni, mukavat kyydit eikä jätä
tielle (kop kop).

Ja mikä auto nyt ei tarttis remonttia ku on ajettu +500 tkm. :lol:
onko pakko jos ei halua...

Exiä:
w124 200/250d
190 2.0 vm.88
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

dealer kirjoitti: Michelin Ivalo ei sovi.
Jos oikein muistan niin olet ajanut Ivaloilla vain pienen pätkän w124 mersulla? kuulostaa vähän samalta kuin 4-vuotias haluaa hubba bubbaa vaikka edessä olisi purkka-automaatti varustettuna erivärisillä purkkapalloilla :lol:

2 talvea on takana mersulla noilla renkailla tosin koko on 205/65 ei niistä kyllä ole pahaa sanottavaa...ei ole taittunut alle, suht hiljaiset ja ojassakaan en ole käynyt...nastat taitaa olla aika lailla kaikki tallella ihme kyllä minun ajotapani huomioiden ja huom. ostin ne käytettynä...

Vaikka olisi kuinka hyvät renkaat niin ne ei korvaa sitä jos alustan puslat ja nivelet, iskarit, jouset on loppuunajettu eli ei vika aina ole rengaspuolella.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Petri M. kirjoitti:
dealer kirjoitti: Michelin Ivalo ei sovi.
Jos oikein muistan niin olet ajanut Ivaloilla vain pienen pätkän w124 mersulla? kuulostaa vähän samalta kuin 4-vuotias haluaa hubba bubbaa vaikka edessä olisi purkka-automaatti varustettuna erivärisillä purkkapalloilla :lol:

2 talvea on takana mersulla noilla renkailla tosin koko on 205/65 ei niistä kyllä ole pahaa sanottavaa...ei ole taittunut alle, suht hiljaiset ja ojassakaan en ole käynyt...nastat taitaa olla aika lailla kaikki tallella ihme kyllä minun ajotapani huomioiden ja huom. ostin ne käytettynä...

Vaikka olisi kuinka hyvät renkaat niin ne ei korvaa sitä jos alustan puslat ja nivelet, iskarit, jouset on loppuunajettu eli ei vika aina ole rengaspuolella.
Itseasiassa viime talven Ivalot vaikuttivat vakaammille kuin nämä uudet X-Icet :shock: Olin kuvitellut että toisinpäin - saattaa olla tosin sekin että auton alusta on saanut kesän aikana siipeensä :roll: Pannaan alustaa uusiksi ja kommentoidaan sitten uudestaan.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Siitä nää 123- ja 124 diesel-Mersut ovat kivoja että vikojen aiheuttajat ovat yleisimmin loogisesti pääteltävissä. Minulla ei ainakaan ole tullut vastaan mitää totaalisia mysteerioita. Sama pätee korjaamiseen. Vähän aikaa kun funtsii niin pärjää monissa tilanteissa ilman ammattiapua.

Kuinka monella nykyaikaisella dieselillä muuten voi ajaa ilman laturia tai mäkistartata?? Kaksi viikkoa sitten kaveri jäi ruisku-turbodieseli E30 Bemarilla Hämeenlinnan taakse kun laturi petti. Ja se oli sentään 89-mallinen.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Dunkelblau123 kirjoitti:Kuinka monella nykyaikaisella dieselillä muuten voi ajaa ilman laturia tai mäkistartata?? Kaksi viikkoa sitten kaveri jäi ruisku-turbodieseli E30 Bemarilla Hämeenlinnan taakse kun laturi petti. Ja se oli sentään 89-mallinen.
Ja tuon mäkistartin voi ottaa myös automaatilla jos on hätätila :shock:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

XUX63 kirjoitti:
Dunkelblau123 kirjoitti:Kuinka monella nykyaikaisella dieselillä muuten voi ajaa ilman laturia tai mäkistartata?? Kaksi viikkoa sitten kaveri jäi ruisku-turbodieseli E30 Bemarilla Hämeenlinnan taakse kun laturi petti. Ja se oli sentään 89-mallinen.
Ja tuon mäkistartin voi ottaa myös automaatilla jos on hätätila :shock:
Kerran oli hätätila, en nyt muista detaljeja mutta akku jutustahan oli kyse; yritin saada omaa automaatti-W126:ta mäkistartilla käyntiin ohjekirjan mukaan mutta en onnistunut. Kun tarjosin sitä pientä pykälää päälle niin ei se lähtenyt moottoria pyörittämään - vauhtia taisi olla liian vähän koska mäki oli lyhyt (ei tainnut edes nopeusmittarin neula nousta) :? . Onko kukaan onnistunut ko. hommassa :?:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Dunkelblau123 kirjoitti:Kaksi viikkoa sitten kaveri jäi ruisku-turbodieseli E30 Bemarilla Hämeenlinnan taakse kun laturi petti. Ja se oli sentään 89-mallinen.
Ja tuossa on muuten noiden vanhempien mersu dieselien hauska puoli: laitteila voi ajaa vaikka sähkölaitteet olisivat miten zipissä: kunhan löpöä riittää niin kone käy.
Tuskin nykyaikaisilla dieseleillä voi ajaa vähillä sähköillä metriäkään; ruiskupumpun säädöt kun ovat varsin elektronisia ja ettei vielä siirtopumputkin joissain autoissa.
Toisaalta eihän nykyaikaiseen autoon pääse edes sisälle jos siinä on liian vähän sähköä -- tai ainakin hälyttimet tulevat hulluksi ja muuta jännää.

Tuo alkuperäinen kertomus oli varsin mukavaa luettavaa: ei tuo nyt mahdottoman vikaiselta vaikuta ainakaan esimerkkitapauksen MB -- ja ollaanhan sitä kuitnekin vanhoja. Tämä tällainen topic on varmaan vasta mersuostoa harkitseville tosi antoisa.

Nyt vaan alkoi itsellä jyskyttää, että pitäisikö tsekata omastakin laturista ajan kanssa ne hiilet ja muut. Ajettu on kohta 220 tkm joten laturin voisi olettaa alkaa olevan huoltokunnossa. Hiili-jännitteensäädin-paketti on kyllä takakontissa samoin kuin pa-pumpun vararelekin-- mutta tokihan ne mieluusti vaihtaa pihalla mieluummin kuin pakon lykkimänä tien päällä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Mersulla ajava

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Olen ajanut noin 40 vuotta ja 4 mersua .Ei ole tullut mieleenkään vaihtaa merkkiä Kerra kyllä mainitsin kaverille jolta olen kolme mersua ostanut että ostan volvon . mutta vastaus oli . hän antaa lainaksi volvon jos kahden viikon päästä olet samaa mieltä niin osta volvo. En kokeilut Ei ole mersu kertaakaan jättänyt tielle vaikka on ilman laturiakin ajettu SE on niinkuin kaveri sanoi kaikkia korjataan mutta mersussa ei se mene koskaan hukkaan.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Jepulis jee!

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Joo tosiaankin. Vanhempien autojen omistajille: jos jätätte valot tai radion päälle niin huolehtikaatte siitä että virtaa on tarpeeksi :wink: hälytyslaitteen deaktivoimiseen ja sen keskuslukitukselle (jos on pakkasta). Lisäksi akku tyhjänä suositellaan parkkeeraamaan mäen suuntaisesti.
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

Ettei menisin pelkäksi ylistämiseksi, kyllä itsellä on muunkin merkkiset hyvin kestäneet. Ollut toyota ja saabi. Mersuissa ollut kyllä sellaisia vikoja ettei välttämättä olisi toyotassa tai saabissa ollut. Esim. 124 meni ajovalokatkaisija. Eikä osatkaan kyllä mersuihin mitään halpoja ole verrattuna toyotaan tai volkkariin. Mielelläni kyllä 124 ajelen edeleen ja voittaa se edelleen osan uusista autoista ominaisuuksiltaan. Tuo oma koirankoppi polo jopa hienostuneempi kuin perus facelift 124. Tämä on vain oma mielipide ja varmasti täällä on moni täysin erimieltä. Takaveto on kyllä kiva ja sitä kaipaan, jos tästä kelit pahenee niin täytynee ottaa 124 taas ykkösautoksi :).
c203 180K -05
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Joel S. kirjoitti:Ettei menisin pelkäksi ylistämiseksi, kyllä itsellä on muunkin merkkiset hyvin kestäneet. Ollut toyota ja saabi. Mersuissa ollut kyllä sellaisia vikoja ettei välttämättä olisi toyotassa tai saabissa ollut. .
Tässä tuleekin katsos filosofioiden ero. Tuota jostain kuulemaani talovertausta käyttääkseni. Voit joko valita, ostaako a) pakettitalon joka kestää tietyn aikaa moitteitta ja joka sitten puretaan pois, vaiko b) 1800-luvun hirsitalon jota korjataan joskus mutta jota ei silti pureta ja jonka hyvät ominaisuudet haihduttavat mielestä ne korjaukset....

Ei silti. Sanottava on, että Toyota on ihan varma valinta jos tarkoitus on tosiaan vaan liikkua paikasta a paikkaan b. Mitä noita Tojo-kuskeja on seurannut, niin autoissa ei tosiaan ole mitään suoranaista vikaa: se, että jarrupaloja tai akku vaihdetaan, ei ole vika. Noin muuten jopa elektroniikkaosien puolesta Toyopet-tuotteet tuntuvat olevan erittäin varmoja. TOinen puoli on sitten, että ajomukavuudesta, perusrakenteen kestävyydestä tai etenkään tuntumasta ei voi puhua samana päivänä MB:n kanssa.
Tuttavani W124 200D:lla on ajettu kohta 900 tkm.
OK: on siihen remonttiakin tehty, mutta jos matkamittarin teippaisi umpeen, olisi kyytiläisten tosi vaikea päättää, onko auto 20- vai 2-vuotias. Kyyti on hiljaista, tasaista ja edelleenkään osissa ei tunnu selviä kulumisen merkkejä. Samanikäisiä Carina II:sia myydään nettiautossa alle 1000 eurolla, mutta niissä alkoi olla nuhjaantuneisuuden tuntua jo aikaa sitten; kokeilemani sukulaismiehen Carina E oli 300 tkm jälkeen sellainen, että vaikka alusta ja voimalinja kunnossa olivatkin (ja auto liikkuu tänä päivänäkin), niin olemus ja tuntuma olivat niin elähtäneet että mitään pidemmän matkan halua laite ei herättänyt.
Ainakaan allekirjoittaneen ei ole vaikea tehdä kahden em. tuotteen välillä valintaa, ei ainakaan niin kauan kun elämänfilosofia on siihen suuntaan että "tyylillä tehdään se mitä voidaan".
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
EzKo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: Su 17.10.2004 09:29
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Aku P kirjoitti: Tuttavani W124 200D:lla on ajettu kohta 900 tkm.
OK: on siihen remonttiakin tehty, mutta jos matkamittarin teippaisi umpeen, olisi kyytiläisten tosi vaikea päättää, onko auto 20- vai 2-vuotias. Kyyti on hiljaista, tasaista ja edelleenkään osissa ei tunnu selviä kulumisen merkkejä.
Juuri näin :wink: kuten omakin W124 300D-86 aj.vain 498 000km ovat kaverit kummastelleet,että miten voi kyyti olla näin tasaista ja hiljaista ikälopulla autolla :lol: .Siihen kysyin no missä se ikä näkyy? kaverit mietti hetken ja yks sano,että kai se vaan on tuo 86 valmistusvuosi muuta ei tuu mieleen 8)
S124 300TDT-91
ex.W124 300D-86
Vastaa Viestiin