Termos,
Taas on vietetty virkistävä pidennetty viikonloppu jo aikuisen ikään ehtineen kaunokaisen kanssa.
Parissa topicissa jo viikonlopun aikana tehtyjä hommia ihmettelinkin mutta tehdäänpä tällä puolella yhteenveto kaikesta tapahtuneesta.
Iskunvaimentimen yläkiinnikekumit:
Torstai-ilta ja perjantaiaamupäivä meni etuiskarin yläkiinnikkeiden kanssa taistellessa. Monta konstia kokeilin mutta parhaaksi osoittautui kahden henkilön yhteispeli. Ongelmaa aiheutti iskareiden melko suuri ponnistusvoima / -nopeus, joten yksin tuo homma sujui, kuin jäiden polttaminen.
Vaihto suoritettiin lopulta näin:
-Iskarin pään mutteri irti (7 mm:n kuusiokoloavain + 22 mm:n "piippulenkkiavain")
-Tunkilla nurkka ilmaan
-Iskarin pölysuojahaitari irti ja alas pois tieltä
-Kaveri painaa ylhäältäpäin iskarin varren alas jollakin tapilla
-Salamannopeasti tappi ja kiinnikekumi pois
-Taas painetaan iskarin varsi alas ja yhtä nopsasti uusi kumi tilalle.
-Auto alas, haitari paikoilleen ja mutterit kiinni.
Simpukan säätöä:
Monet ovat olleet ne kerrat, kun olen valitettut simpukassa olevaa holkkumaa. M102:ssa säätöruuvi on imusarjan alla ja tilaa on tuuman verran, joten hankala homma on jäänyt roikkumaan. Tällä kertaa kuitenkin päätin, että otan härkää sarvista ja kömmin pirssin alle tosiottein. Sunnuntaina ajelinkin setämiehen talolle, jossa on kunnon talli eli konepellin pystyy avaamaan "remonttiasentoon", vaikka ajaa keulan pukeille.
Kun auto oli saatu talliin, tunkkasimme serkkupojan kanssa keulan ilmaan ja asettelimme pölkyt alle. Pohjamuovin irrotuksen jälkeen pääsimme katsastelemaan simpukkaa. Työskentelytilaa saimme lisää irrottamalla kallistuksenvakaajan. Olin jossain vaiheessa hankkinut siihen uudet kumit ja nyt ne oli varsin näppärä vaihtaa, kun molemmat eturenkaat olivat ilmassa.
Kun tilaa oli sen verran, että saimme työkalut ja kädet simpukalle, pääsimme itse asiaan. Lukitusmutteri aukesi lopulta 19 mm:n lenkillä ja metrin jatkolla, jolla vähän avitimme puuhaa.

Katkoimme jo parhaat päivänsä nähneestä
6 mm:n kuusiokoloavaimesta pätkät pois, niin että sopi pyörimään ahtaassa välissä säätöpultin päässä. Simpukkaa kiristettiin vajaa neljänneskierros – rattiin jäi vielä 1,5 senttiä löysää mutta on se paljon vähemmän kuin aiemmin. Renkaatkin kääntyivät reunasta toiseen ilman kangertelua
Mieltä oli askarrauttanut myös vilkun väärä palautuskohta sekä rattilukon omituinen lukituskohta (30° myötäpäivään).
Jarskilta tulleen vihjeen ansiosta päättelimme, että rattia on jossain vaiheessa pyöräytetty booreillaan. Asian varmistamiseksi irrotimme simpukan keskitysreiän pultin ja tälläsimme simpukan keskiasentoon. Ja kas kummaa – simpukka on keskiasennossaan, kun rattilukko menee päälle. Irrotimme siis ratin ja pistimme sen takaisin "suoraan" rattilukon mukaan.
Sunnuntai-iltana ajelin takaisin Ouluun ja kyllä autolla oli paljon kivempi ajella. Tien kallistuksissa ei sompaa tarvitse pyörittää niin kauheasti ja kaistanvaihdotkin sujuvat ilman isompia pakkoliikkeitä. Varmaan vakaajan kumitkin auttavat asiassa, eivätkä uudet iskarinkumitkaan luultavasti pahaa tee. Autoa on nyt vaan hassu ajella, koska suoraan ajaessa ruori osoittaa tukevasti tiellepäin. No, torstaiksi on aika nelipyöräsuuntaukseen. Pitää samalla katsoa, saavatko ne eturenkaiden pystykallistumat suositusarvojen sisään.
t.
Risto