300CE 24v kulutus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

RH kirjoitti:Kuinkas monella meistä ihan tosissaan perse kestää jatkuvasti pelkästään esimerkiksi 500€ bensalaskuja kuukausitasolla:?:
No ei ehkä 500€/kk kestäis :x
...mut kyllä menee välillä helposti yli 200€ kuussa bensoihin vaikkei mitään pidempiä reissuja olisikaan... :roll: Keskimäärin menee tankillinen viikossa.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

rolle kirjoitti:Minkälaisia kulutuslukemia esiintyy 12-venttiilisissä 3 litraisissa? Viekö kenties vielä enemmän kuin tuo 24-venttiilinen?
Mulla tuo 12V vie kesäkelissä matka-ajossa n.8.5 litraa. Saa pääsetllä ihan reilusti liikenteen mukana. Olen joskus päässy jopa siihen 8 litraankin.
Kuorma ei vaikuta kulutukseen juuri ollenkaan. Kaupungissa sitten enemmän mutta moottorin kokoon nähden ihan kohtullisen vähällä kulkee :D
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

rolle kirjoitti:Minkälaisia kulutuslukemia esiintyy 12-venttiilisissä 3 litraisissa? Viekö kenties vielä enemmän kuin tuo 24-venttiilinen?
Voisi kuvitella, että 24V on 12-tappista taloudellisempi, kun on uudempaa tekniikkaa. Tosiasiassa taitaa olla niin, että 24V vie enemmän. Loogistahan tuo, jos kerran paukkuakin on tarjolla enemmän moottorin koko käyttökierrosalueella.

Yksi juttu mikä on pitkään jo kiinnostanut: olisiko kellään noita bensakuutosten vääntö/tehokäyriä? Onko tehdas edes antanut sellaisia ulos? Erityisesti kiinnostaisi nähdä vanhemman ja uudemman M104:n erot, samoin vertailu M103:een.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

FosgateT kirjoitti:[Kuinkas monella meistä ihan tosissaan perse kestää jatkuvasti pelkästään esimerkiksi 500€ bensalaskuja kuukausitasolla:?:
Tuo taitaa mennä bensoihin kuussa.. Jos joku maksaisi kilometrikorvauksia, niin kyllähän sitten kestäisi persaus paremmin, mutta nyt on aika revityn näköinen..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
rolle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:07
Paikkakunta: Jkl
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rolle »

juhape kirjoitti: Mulla tuo 12V vie kesäkelissä matka-ajossa n.8.5 litraa. Saa pääsetllä ihan reilusti liikenteen mukana. Olen joskus päässy jopa siihen 8 litraankin.
Kuorma ei vaikuta kulutukseen juuri ollenkaan. Kaupungissa sitten enemmän mutta moottorin kokoon nähden ihan kohtullisen vähällä kulkee :D
Onko laatikko manuaali vai tomaatti?
300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Mitä tuollasesta 300 12/24 venttiilisestä tehdas lupaa hv/Nm? Jossain 200hv tietämillä ilmeisesti mutta missä lukemissa vääntö liikkuu ja millä kierroksilla?
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Lindroos kirjoitti:Mitä tuollasesta 300 12/24 venttiilisestä tehdas lupaa hv/Nm? Jossain 200hv tietämillä ilmeisesti mutta missä lukemissa vääntö liikkuu ja millä kierroksilla?
http://www.mercefreaken.com/

Modellene ja 124/E
Avatar
wildou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ma 07.06.2004 14:29
Paikkakunta: CSF

Viesti Kirjoittaja wildou »

24 venanen: 220hv at 6400rph/min ja väännöt 265nm at 4600
Avatar
wildou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ma 07.06.2004 14:29
Paikkakunta: CSF

Viesti Kirjoittaja wildou »

Heräsi tuossa muuten kysymys. Kuinka iso tankki on 300ce-24:ssä. :lol: Luulin nimittäin, että autossani on 75 litran tankki, mutta löysin netistä vain tietoja 70 litran tankista :roll: Tuo saattaa nimittäin vaikutta jonkin verran noihin suuriin kulutuksiin, joita olen saanut aikaan :lol:
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Tehdashan on speksannut nämä kuutoset seuraavasti (124:n keulalla ja katilla varustettuna):

M103 2,6 160 hv (5800 1/min) ja 220 Nm (4600 1/min)
M103 3,0 180 hv (5700 1/min) ja 255 Nm (4400 1/min)
M104 3,0 220 hv (6400 1/min) ja 265 Nm (4600 1/min)
M104 2,8 197 hv (5500 1/min) ja 270 Nm (3750 1/min)
M104 3,2 220 hv (5500 1/min) ja 310 Nm (3750 1/min)

Tahtoo nähdä käppyröitä! Onko niitä tehtaan julkaisemana missään?

Siksi eritelty että 124:n keulalla, kun esim. tuo 3,2 M104 näyttää tuottavan R129:n nokalla 11 hv enemmän speksien mukaan. Syytä tiedä siihen en.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17271
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Luulin nimittäin, että autossani on 75 litran tankki, mutta löysin netistä vain tietoja 70 litran tankista Tuo saattaa nimittäin vaikutta jonkin verran noihin suuriin kulutuksiin, joita olen saanut aikaan"

Mitenkäs se tankin koko kulutuslukemiin vaikuttaa ? :shock:
wiimax.fi
Avatar
wildou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ma 07.06.2004 14:29
Paikkakunta: CSF

Viesti Kirjoittaja wildou »

No olen siihen malliin laskenu, että paljon tankilla pääsee. Eli tankin litra määrä/ ajetut kilsat x 100. :lol: En ole mikään matikka nero, mutta eikö sen keskikulutuksen noin saa :?: :roll:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17271
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ahaa, saa toki mutta tapasi mitata kulutusta on epätarkka, kuten olet huomannutkin... Kokeileppa näin:

- Tankkaa tankki täyteen. Älä piittaa siitä, minkäverran sinne menee polttoainetta, mutta ota matkamittarilukema ylös tai nollaa trippi.

- Ajele :D

- Tankkaa tankki täyteen. Oletetaan että sinne menee nyt 50 litraa.
Katso trippimittarista kilometrit (tai laske matkamittarista).
Oletetaan että olet ajanut 250 km = 2,5 sadan kilometrin matkaa..

- Jaa 50 litraa 2,5, saat keskikulutukseksi 20 litraa / 100 kilometriä.

Varmaan tiesitkin että näin saat tarkemmat lukemat, mutta kirjoitin nyt tähän joutessani...
wiimax.fi
Avatar
wildou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ma 07.06.2004 14:29
Paikkakunta: CSF

Viesti Kirjoittaja wildou »

Juu.. Kyllä. :D Itse olen hölmöyksissäni laskenu täydellä tankilla :oops: Onhan se epätarkka kyllä ollutkin. :lol:

Onko mahdollista, että autossani on 75l tankki? Onko sellasia noihin saanut?
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

rolle kirjoitti:
juhape kirjoitti: Mulla tuo 12V vie kesäkelissä matka-ajossa n.8.5 litraa. Saa pääsetllä ihan reilusti liikenteen mukana. Olen joskus päässy jopa siihen 8 litraankin.
Kuorma ei vaikuta kulutukseen juuri ollenkaan. Kaupungissa sitten enemmän mutta moottorin kokoon nähden ihan kohtullisen vähällä kulkee :D
Onko laatikko manuaali vai tomaatti?
Manuaalilaatikko tässä on. Automaatilla varmaan hörppis litran enemmän.
Ihmeen taloudellisena olen tuota Mersua pitänyt. Tämän talvea se on ollut seisonnassa ja olen ajellut 525i Bemarilla ja se kuluttaa selvästi enemmän vaikka on paljon laiskempi ja pienemmällä koneella.
Mersu odottelee että saisin aikaiseksi korjata pienen ruostevaurion etulokarista. Kunhan kevät koittaa niin sillä sitten taas huristellaan.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

m4rcuz kirjoitti:
Siksi eritelty että 124:n keulalla, kun esim. tuo 3,2 M104 näyttää tuottavan R129:n nokalla 11 hv enemmän speksien mukaan. Syytä tiedä siihen en.
Yleensä tuo 11 hv teho-ero johtuu katalysaattorista,eli ilman kattia tehoa 11 hv enemmän,aika paljon,mutta näin väittävät.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Make kirjoitti:Yleensä tuo 11 hv teho-ero johtuu katalysaattorista,eli ilman kattia tehoa 11 hv enemmän,aika paljon,mutta näin väittävät.
Näytähän mulle yksikin auto, mikä on uudemmalla M104:llä lähtenyt tehtaalta ilman kattia... :wink: R129:n tapauksessa näyttäisi olevan, että huipputeho saadaan korkeammalla kierrosluvulla kuin 124:ssä, joten voisi kuvitella erojen tulevan eri lailla optimoidusta moottorinohjauksesta.
Avatar
Komu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Ti 05.10.2004 11:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Komu »

Hmm, 11hv lisää ei tekis yhtään pahaa. Pitää ruveta selvittämään asiaa, mikä siinä R129 aiheuttaa tuon tehoeron.

Tuomas
Bmw 540i 1996
[url=http://www.elisanet.fi/raul.puurtinen/Mersut/imagepages/image39.html]Ex. MB E 320Coupe 1994[/url] <--Kuva
Avatar
rolle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:07
Paikkakunta: Jkl
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rolle »

Komu kirjoitti:Hmm, 11hv lisää ei tekis yhtään pahaa. Pitää ruveta selvittämään asiaa, mikä siinä R129 aiheuttaa tuon tehoeron.

Tuomas
300SE (W140) on myös 11 hepoa enemmän, eli 231. Mielenkiintoista... :?
300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
Avatar
Komu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Ti 05.10.2004 11:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Komu »

Haha Tein muuten ennätyksen kulutuksessani. 21 litraa/100km. Kyllä, kaupunkiajoa nilkkasuorana. Olin aika yllättynyt, enhän mä nyt noin paljon polkenu?

Tuomas
Bmw 540i 1996
[url=http://www.elisanet.fi/raul.puurtinen/Mersut/imagepages/image39.html]Ex. MB E 320Coupe 1994[/url] <--Kuva
Avatar
Juhana
Valvoja
Valvoja
Viestit: 200
Liittynyt: Ma 07.07.2003 10:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juhana »

:shock: hirvitys... :?

t. Juhana
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Vastaa Viestiin