Suuttimet OM601 vs OM602-603

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Suuttimet OM601 vs OM602-603

Viesti Kirjoittaja keef »

mitäs eroa suuttimilla ja suuttimien kärjillä on OM601 ja OM602 -603, entäpä turbon suutin kärjillä. Tulisko perkeleesti voimaa jos vaihtaa OM601 suuttimiin turbon suutinkärjet, jos edes sopivat?
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Niin onkos kukaan vaihdellu 602-603 koneen suuttimia 601 koneeseen? Suutinkärjissä lienee eroja?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

keef kirjoitti:Niin onkos kukaan vaihdellu 602-603 koneen suuttimia 601 koneeseen? Suutinkärjissä lienee eroja?
Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin ei niillä suuttimen kärjillä niinkään ole väliä. Syöttömäärä säädetään pumpusta, mikäli kyseessä on siis 'tavallinen' rivipumppu, kuten mun OM601:ssä. Ei näytä ahdistavan nuo suuttimet.

Toivotaan, että joku dieselguru oikaisee mikäli olen aivan väärässä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
janne I
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Su 16.05.2004 17:02
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja janne I »

Lieneekö eroa avautumispaineessa(mutua).
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

niin miksi eri suuttimet vaikka koneiden kansi, palotilat samanlaisia, 601 vertaa 602(3). Pumputkin samoja, siis poislukien sylintereiden yms. lukumäärän. Selittyiskö moottoreiden tehoerot muulla kuin syl. määrällä.
Avatar
janne I
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Su 16.05.2004 17:02
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja janne I »

Edelleen arvausta,mutta 602,ja 603 on saanut turbolla.
turbomoottoreissa korkeammat ruiskutuspaineet....
Muuta syytä en keksisi.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Samat kärjet käy 200D - 300 D Turbo, ero on vain hinnassa :shock:
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suuttimet OM601 vs OM602-603

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

keef kirjoitti:mitäs eroa suuttimilla ja suuttimien kärjillä on OM601 ja OM602 -603, entäpä turbon suutin kärjillä. Tulisko perkeleesti voimaa jos vaihtaa OM601 suuttimiin turbon suutinkärjet, jos edes sopivat?
OM601 ja OM602/603 on erisuuttimet vuoteen -89. Vuodesta -89 ylöspäin on sama suutin OM601-OM603:ssa
Avatar
janne I
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Su 16.05.2004 17:02
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja janne I »

Mauri H. kirjoitti:Samat kärjet käy 200D - 300 D Turbo, ero on vain hinnassa :shock:
Hyvä tietää.
onko suutinten avautumispaineetkin samat?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mauri H. kirjoitti:Samat kärjet käy 200D - 300 D Turbo, ero on vain hinnassa :shock:
Niin, lieneekö sitten KL:ssä ja Motonetissa eri osanumerot pelkästään hinnan perusteeksi?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Timo L. kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Samat kärjet käy 200D - 300 D Turbo, ero on vain hinnassa :shock:
Niin, lieneekö sitten KL:ssä ja Motonetissa eri osanumerot pelkästään hinnan perusteeksi?
Näin, ja niin se on Boschillakin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

oho, väitätte siis että revitään lisää hintaa 300D:lle , vaikka käy aivan samat mitä 200D ? :x
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

epk kirjoitti:oho, väitätte siis että revitään lisää hintaa 300D:lle , vaikka käy aivan samat mitä 200D ? :x
Oliskos muka eka kerta?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Hieman OT: samat suutin käret käy myös volvon ja vw:n dieseleihin ja hinta halvempi mersulla.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17270
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aivan OT:

Kymmenisen vuotta sitten ei juuri kannattanut ostaa Volvo 940 etujarrupaloja kun samat palat ostettuna Volvo 240:seen sai kolmasosahinnalla.

Volkkarin puolella sama juttu mm. etuiskarin yläpään laakerissa: Jettaan ja Golffiin sai kohtuuhinnalla - vaan ostappa Passattiin...

Ja minkäs auton takajarrukengät ne kävikään tuohon MB 100 D ?
Huomattavasti halvemmat kuitenkin kuin Mersuun ostettuna.
wiimax.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

niin siis, suutin rungot samat kaikissa, vai -89 muuttuu runko?

Mitäs eroa noissa alunperin on, erimäärä reikiä? eri kokosia?(OM601-OM602/603)?

Ja hinta politiikka on mielenkiintoinen Pösön ja Citikan hinnat on ihan eri planeetalta, vaikka samat osat moottoreissa...tekniikassa pääosin.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se runko on sama kaikissa. Samat rungot käy muihinkin merkkeihin. Väittäisin että juuri tuo mersussa käytetty runko on kaikkein yleisin.

200D:n halvempi kärki antaa minusta juuri sille ominaisen käyntiäänen. 250/300 kalliimmat suuttimet antavat sivistyneemmän käyntiäänen. Varmaan on kysymys on ollut kustannussäästöstä. Isommista koneistahan ei uusilla suuttimilla kuulu ollenkaan dieselille ominaista ääntä.

Turbot käyttävät joissakin vuosimalleissa samoja kärkiä, ainoastaan eri paineella.

-89 moottorissa muuttuu kaikki oleellinen, joten myös kärki on eri.

Suuttimet ovat kaikissa samankokoisia. Suuttimien koko ei vaikuta virtauksiin. Kaikki menee varmasti läpi, minkä pumppu syöttää. Neste kun ei kutistu, eikä katoa. Volkkarimieillä teho kasvaa kuulema suuttimillakin, mikä on melko mahdotonta. Tämä on sitten vain perinteisistä dieseleistä, suoraruisku on eri juttu.

Kuulin sellaisen jutun, ettei volkkari voinut käyttää mersussa olevia kalliimpia esiruiskuttavia suuttimia aikanaan. Koska mersu olisi ne patentoinut. Tuollaisen huhun ole kuullut mynämäeltä. Kuulema niiden soramyllyjen käynti paranee mersun suuttimilla, joskin niihin saa nykyisin myös omia esiruiskuttavia suuttimia.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17270
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Se runko on sama kaikissa"

Eikä ole. Jossain vaiheessa muuttuu tiheämpikierteiseksi.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin