Olen nähnyt elävässä elämässä Viton jossa on vakiokaarien sisällä 255 leveät renkaat. Mahtuminen on lähinnä kiinni renkaan profiilistä miten paljon se kapenee kulutuspintaa kohden ja miten tarkasti ET sorvataan kohdilleen. Tuo rengas oli 19 tuumaa. Mulla on oikeasti leveät noi kumit myös kulutuspinnaltaan, joten tarvitaan noin 1 cm levike.
Netti on täynnä laskureita, jolla voit laskea noita renkaan halkaisijoita eri profiileilla. Mä valkkasin riittävän suuren halkaisijan alkuperäiseen verrattuna. Mielestäni ei ole mitään järkeä lähteä pienentämään halkaisijaa kuten monet tuunaajat tekevät jostakin käsittämättömästä syystä. Vitossa jää muutenkin liikaa väliä kaaren ja renkaan välille...siis pystysuunnassa, vaikka olisi madallettu. Mulle suurempi halkaisija tarkoittaa pienempää kierroslukua moottorissa, eli suurempaa huippunopeutta (tämä ei tietysti päde millään vakiokoneella)
Toi loppu selvitystyö on pelkkää matematiikkaa. Jos ET48,5 tuo 255 renkaan lähelle auton kylkeä tai vähän yli niin ET38,5 tuo 235 renkaan samaan kohtaan, pullistuu hitusen yli ja 225 on ihan siinä hilkulla, ET35 tuo sen taas ulos jne. Valitsemalla juuri oikean rengasmerkin voi mahtua tai voi olla mahtumatta. Harvoin pääsee sovittamaan rengasta autoon tuolta kantilta.
öööh miksi laittaa 9" vanne kun 255 rengas ei sitä tarvitse ? Tottakai sinne voi sopia leveämpikin vanne, renkaan kumi siellä ekana ottaa kiinni tankoon tai tulee ulos lokarista. Mun mielestä taas päin vastoin kuin tuunaajien mielestä, kapea vanne ja leveä rengas on parempi, jaaaa miksi: Kun akka ajaa auton kanttaria vasten, ainostaan renkaankylki saa siipeensä, ei itse vanne.
http://www.ocf.fi/tekniikka/vanneleveydet.htm
Vannemyyjillä on muuten aika hyvät tiedot mikä sinne sopii, katsovat jostain taulukosta kait.