Pitkäaikaissäilytys ja bensa.
Pitkäaikaissäilytys ja bensa.
Meinaan laittaa 600 s epämääräiseksi ajaksi säilytykseen niin tuli mieleen mitä tapahtuu ruiskun systeemeille nykybensoilla kun vuosia kuluu? Säilytyspaikka on sellainen et ei onnistu käytelläkään välillä konetta. Onko stabilointiaineista kokemusta et kuinka pitkään ne tehoaa?
Re: Pitkä aikais säilytys ja bensa.
stabilointi aineella säilyy ainakin vuoden hyvin,en kyllä useammaksi vuodeksi uskaltaisi jättää!
98oktaaninen kuulemma säilyy huomattavasti paremmin kuin 95.
jättää tankkiin juuri sen verran että riittää käynnistykseen ja lisäilee uutta stabiloitua bensaa aika-ajoin ettei pääse vanhaksi,ja onhan se muutenkin autolle hyväksi kun käyttelee välillä lämpöseksi!
98oktaaninen kuulemma säilyy huomattavasti paremmin kuin 95.
jättää tankkiin juuri sen verran että riittää käynnistykseen ja lisäilee uutta stabiloitua bensaa aika-ajoin ettei pääse vanhaksi,ja onhan se muutenkin autolle hyväksi kun käyttelee välillä lämpöseksi!
ML W164
Re: Pitkä aikais säilytys ja bensa.
No ei tolla stabilointi aineellakaan sit kovin pitkälle säilytellä,täytyy nyt harkita sitten uudestaan koko hommaa et säilyttääkö vai myykö coupen pois.
Re: Pitkä aikais säilytys ja bensa.
Hommaat venaläistä bensaa ja ajat entisen bensan loppuun, sitten venäkäistä tankkiin ja antaa koneen pyöriä hyvänaikaa niin eiköhän ala säilyä paremmin. Näin olettaisin.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Pitkä aikais säilytys ja bensa.
Aja tankki tyhjksi ja hommaa nelitahti pienmoottoribensaa vaikka joku 8l ja aja se viimeseksi läpi sieltä koneesta... ei oo noita tavallisen bensan ongelmia, kun on alkyydipohjaista...
Re: Pitkä aikais säilytys ja bensa.
Ok.venäläistä tai tuota perämoottoribensaa vaan eipä tullut itselle mieleen tuo venäjän aine.
Re: Pitkä aikais säilytys ja bensa.
itse laittaisin pienkone bensaa... lähinnä siksi, kun venäjä on niin kaukana 
se on siis pienkone bensaa, ei perämoottori bensaa

se on siis pienkone bensaa, ei perämoottori bensaa

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.
kyllä, pienkone pensaa vaan tankkiin ja kunnon käyttelyt, ettei polttoainejärjestelmään jää seisoon etanoolipensaa.
noi fuel stabilizerit periaatteessa toimii suurinosa ihan hyvin. ne hidastaa bensan vanhenemista, mutta ei pysäytyä sitä. lisäks 95-99% noista aineista sisältää etanoolia, mikä taas on huono, koska etanoli sitoo kosteutta ja toimii putsausaineena/liuottimena irrottaen kaikkea paskaa polttoainejärjestelmästä, mikä sitten menee järjestelmässä eteenpäin ja tukkii suodattimet, tai suuttimet. eli, jos seisonta aika on "lyhyt", niin noi fuelstabilitserit toimii. eism. prätkän talviseisonnat jne. mutta jos on pitempi seisonta aika, niin ei kannata laittaa. mielummin sitä pienkonepensaa.
noi fuel stabilizerit periaatteessa toimii suurinosa ihan hyvin. ne hidastaa bensan vanhenemista, mutta ei pysäytyä sitä. lisäks 95-99% noista aineista sisältää etanoolia, mikä taas on huono, koska etanoli sitoo kosteutta ja toimii putsausaineena/liuottimena irrottaen kaikkea paskaa polttoainejärjestelmästä, mikä sitten menee järjestelmässä eteenpäin ja tukkii suodattimet, tai suuttimet. eli, jos seisonta aika on "lyhyt", niin noi fuelstabilitserit toimii. eism. prätkän talviseisonnat jne. mutta jos on pitempi seisonta aika, niin ei kannata laittaa. mielummin sitä pienkonepensaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Pitkä aikais säilytys ja bensa.
Juurikin näin tekee ne joille venäjä on kaukana.Samuli kirjoitti:Aja tankki tyhjksi ja hommaa nelitahti pienmoottoribensaa vaikka joku 8l ja aja se viimeseksi läpi sieltä koneesta... ei oo noita tavallisen bensan ongelmia, kun on alkyydipohjaista...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.
Onko peltinen tankki? Jos on niin pitäisin tankin täynnä. Jos haluaa hifistellä voi pohjalle kaataa ne pienkonebensat ja käytellä hetken ja sen jälkeen täyttää tankki vaikkapa V-Powerilla tai 98:lla. Ei missään tapauksessa E10:llä. Vaikkei se söisikään mitään tiivisteitä, tuskin lähtee tulille enää vuoden tai puolenkaan vuoden seisotuksen jälkeen...Enemmän se syö miestä tyhjentää sitä tankkia kun tankata hivenen kalliimpaa...
Oma harrastekärry (amerikkalainen) on seissyt pihalla marraskuun alusta lähtien. Jossain vaiheessa teen pieniä testejä miten se lähtee vai lähteekö...Tankissa on sitä vanhaa 5% 95E:tä + stabilisaattoria...voipi olla isopropanoli-jäänesto aika kova sana ennen tuoreen bensan kaatamista tankkiin.
Oma harrastekärry (amerikkalainen) on seissyt pihalla marraskuun alusta lähtien. Jossain vaiheessa teen pieniä testejä miten se lähtee vai lähteekö...Tankissa on sitä vanhaa 5% 95E:tä + stabilisaattoria...voipi olla isopropanoli-jäänesto aika kova sana ennen tuoreen bensan kaatamista tankkiin.
Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.
Kyllä talven yli seisottaminen onnistuu normibensallakin ilman mitään lisäineita. Mulla ainakin on moottoripyörät/ autot toimineet keväällä moitteetta vaikka on joskus ollut talven yli säiden armoilla taivasalla. Tuo on tosiaan säilytyksen kannalta hankala tilanne, jos ei etukäteen tiedä seisonta-aikaa...
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.
ku auto seisoo tavalliset bensat tankissa ja jostain syystä se pitää esim saaha pakkasessa käyntii 4kk seisottamisen jälkeen ni kyllä lähtee pienkonebensalla kymmenen kertaa kivuttomammin käyntiin. tietty kun säilyttää lämpimässä niin ko. ominaisuutta ei tarvita.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.
Niimpä,kuka nyt kertoo tietävänsä MITÄ siinä bensassa muka seisoessaan esim. talven aikana tapahtuu. No varmastikin erilaisia ainesosia saostuu omaksi ryhmäkseen jonkinverran. Mutta mikä on se voima joka pitää ne edelleen erillään kun autolla ajetaan ja bensat tankissa heiluu ja sekoittuu. Onhan ne eri aineet ennenkin olleet yhdessä. Vai MISTÄ tässä on kysymys vai onko mistään. Onhan se mahdollista että eka startti on vähän nihkeämpi talven jälkeen,so what,kyllä se siitä tasaantuu kun bensa sekoittuu autolla ajaessa. No ei oo paljoo kokemusta bensakoneista mutta ei koskaan ole esim. ruohonleikkurin kanssa ollut ongelmia keväällä vaikka leikkuri on seisonut koko talven ulkona pää pensaassa. Syksyllä laitan vaan tankin täyteen ettei tule kondensiota ja keväällä kun vetäsee niin KÄY! No,kattotaan sitte keväällä miten Möhkö käynnistyy...woke kirjoitti:Kyllä talven yli seisottaminen onnistuu normibensallakin ilman mitään lisäineita. Mulla ainakin on moottoripyörät/ autot toimineet keväällä moitteetta vaikka on joskus ollut talven yli säiden armoilla taivasalla. Tuo on tosiaan säilytyksen kannalta hankala tilanne, jos ei etukäteen tiedä seisonta-aikaa...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.
tänään taas omakohtaista kokemusta, että ei nämä uudet bensat enää oikein sovellu säilytykseen
kuukauden välein olen aina käytellyt tuota 300E:tä ja tänään ei luvannutkaan, vaikka viimeksi ( n. 1 kk sitten) vielä lähti käyntiin siedettävästi...
viimeisen 7 vuotta olen laittanut merkille, että sellainen 3 kk taitaa olla se max. säilytys aika, jos meinaa, että ei mene takkuamiseksi...
tänään oli siis pakkasta -20 C kun kokeilin ja viimeksi, kun se vielä lähti käyntiin oli -22 C, pitää kokeilla roikan nokasta seuraavalla kertaa ja kaataa tankkiin 5 ltr kannu pienkonebensaa, niin ei ole keväällä sitten aivan kusessa tuon kanssa (suuttimet, pumput ym. paikat "hartsista" tukossa)...

viimeisen 7 vuotta olen laittanut merkille, että sellainen 3 kk taitaa olla se max. säilytys aika, jos meinaa, että ei mene takkuamiseksi...
tänään oli siis pakkasta -20 C kun kokeilin ja viimeksi, kun se vielä lähti käyntiin oli -22 C, pitää kokeilla roikan nokasta seuraavalla kertaa ja kaataa tankkiin 5 ltr kannu pienkonebensaa, niin ei ole keväällä sitten aivan kusessa tuon kanssa (suuttimet, pumput ym. paikat "hartsista" tukossa)...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.
ei se hartsiudu lyhyes ajassa mutta hyytelöityy talvel. ja kun jatkuu, ni se hyytelö jatkojalostuu ohuemmaksi ja kovemmaksi hartsikerrokseksi.
tossa 4kk vanhaa pakkasbensaa hyytelönä (suuri osa jo raavittu pois):

mielenkiintoisinta tossa on se että tuo kyllä liukenee aika nopeesti kun alkaa bensiini virtaamaan. mutta jos huono tuuri käy, ni tukossa on. oma käsitykseni on että se on pääosin etanolin absorboimaa vettä.
tossa 4kk vanhaa pakkasbensaa hyytelönä (suuri osa jo raavittu pois):

mielenkiintoisinta tossa on se että tuo kyllä liukenee aika nopeesti kun alkaa bensiini virtaamaan. mutta jos huono tuuri käy, ni tukossa on. oma käsitykseni on että se on pääosin etanolin absorboimaa vettä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.
jsmaa kirjoitti:Niimpä,kuka nyt kertoo tietävänsä MITÄ siinä bensassa muka seisoessaan esim. talven aikana tapahtuu. No varmastikin erilaisia ainesosia saostuu omaksi ryhmäkseen jonkinverran. Mutta mikä on se voima joka pitää ne edelleen erillään kun autolla ajetaan ja bensat tankissa heiluu ja sekoittuu. Onhan ne eri aineet ennenkin olleet yhdessä. Vai MISTÄ tässä on kysymys vai onko mistään. Onhan se mahdollista että eka startti on vähän nihkeämpi talven jälkeen,so what,kyllä se siitä tasaantuu kun bensa sekoittuu autolla ajaessa. No ei oo paljoo kokemusta bensakoneista mutta ei koskaan ole esim. ruohonleikkurin kanssa ollut ongelmia keväällä vaikka leikkuri on seisonut koko talven ulkona pää pensaassa. Syksyllä laitan vaan tankin täyteen ettei tule kondensiota ja keväällä kun vetäsee niin KÄY! No,kattotaan sitte keväällä miten Möhkö käynnistyy...woke kirjoitti:Kyllä talven yli seisottaminen onnistuu normibensallakin ilman mitään lisäineita. Mulla ainakin on moottoripyörät/ autot toimineet keväällä moitteetta vaikka on joskus ollut talven yli säiden armoilla taivasalla. Tuo on tosiaan säilytyksen kannalta hankala tilanne, jos ei etukäteen tiedä seisonta-aikaa...
jo ennen näitä etanolisotkuja on pensalla ollu "parasta ennen päivämäärä". se taas on ollu paljon pidempi, ku nykyään. vaikka vuodenkin vanhat pensat on toiminu ihan hyvin. kun nykyään etanolipensan kanssa puhutaan muutamista kuukausista.
homman idea on siinä, että pensasta haihtuu jotakin ainesosia ajan kanssa, mikä sitten huonontaa sitä pensaa. ja nykypensassa vielä lisänä, että pensan oktaaniluku on 95 ja siinä on max10% etanolia. etanoli sitoo itseensä kosteutta, eli vettä. sitten, kun vettä on imeytyny etanolipensaan tarpeeks alkaa vesietanoli erottua pensasta ja jää systeemin pohjalle. etanoli muodostaa hyvin heikon sidoksen pensan kanssa, mutta erittäin vahvan sidoksen veden kanssa. ja kun etanolin oktaani on paljon korkeampi, kun pensan, luokkaa 100, tai yli, niin sillon jäljelle jäävän pensan oktaaniluku on jo alle 95. käytännössä jotakin 92, tai alle.
lisäks etanoli liuottaa paskaa järjestelmästä ja saa sen liikkelle. pienet ruiskusuuttimet, suodattimet ja muuta semmosta menee tukkoon.
pensa vielä kalkkeutuu, tai jotenkin aiheuttaa kivettymiä tms. seisoessaan pitkään. (tästä asiasta en niin kovin tiedä, mutta paljon niitä on saanu putsata.)
kaikki tämä yhdistettynä: esim. vuoden seisonnan jälkeen pensasta on haihtunu tärkeitä ainesosia, mikä tekee pensasta huonommin syttyvää, oktaaniluku on laskenu ja etanoli on vielä liuottanu kaikkea paskaa järjestelmään, niin on varmasti hieno laitella laitteita tulille.
tiivisteltynä koko homman idea on siinä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.
Niin on mulla nuo muut autot kaasarikoneiset siis olleet ajamatta välillä vuodenkin ilman mitään stabiilisaattoreita ym eikä ongelmia ole ollut,mutta kun tää 600 on ruiskulla ja luulen etten ota liikenteeseen(maksa autoveroa)ainakaan muutamaan vuoteen tai ehkä koskaan.Joten säilytyksestä tulee>piiitkä tosin lämpöisessä mutta silti sellaisessa paikassa että moottorin käytteleminen välillä olisi hankalaa.Laitan venäläistä tai pienkonebensaa ja toivotaan parasta.Niin ja tapahtuuko mitään odottamatonta sähkövehkeille kun akku pois vuosia?
Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.
Kyllä minä ainakin käyttäisin akkua silloin tällöin paikoillaan ja antaisin syttyvirtojen olla päällä jonkinaikaa niin ei boksien konkat pääsisi kuivumaan niin herkästi. Ja tosiaan jos säilytys on vuosia niin silloin minä pistäisin sen venäläisen bensan pienkonebensan sijasta. Tietysti paras vaihtoehto olisi kuivata koko polttoainejärjestelmä mutta se on jo isompi operaatio. Toisaalta jos järjestelmässä on kalvoja tai muita kumiosia niin ne taas kärsivät kuivana säilyttämisestä.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.
Helpottaa kun käyttää laitosta aina toisinaan. vaikka 4x vuodessa lämpimäksi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.
Joo voi olla kyllä et jos nuo sähköboxitkin ottaa tuosta säilytyksestä itteensä niin pitää alkaa harkita myyntiä tai jotain, eipä ollutkaan hyvä idea ostaa tätä "tulevaksi museoautoksi".
Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.
Ainahan voit laittaa ensin joksikin aikaa akun + navan ja auton + kaapelin väliin vaikka polttimon. Sillä saa soft nousun jännitteelle ja kondensaattorienkin "ylösajo" on hallittua. Hetken päästä sitten kytket akun suoraan. Kipinöimistä aina pitäis välttää. Joten kertaheitolla kaapeli kiinni.joe smith kirjoitti:Joo voi olla kyllä et jos nuo sähköboxitkin ottaa tuosta säilytyksestä itteensä niin pitää alkaa harkita myyntiä tai jotain, eipä ollutkaan hyvä idea ostaa tätä "tulevaksi museoautoksi".
Olen käyttänyt Möhkössäni sen ajan kun se mulla on ollut vain ysikasia,enkä missään nimessä aio E10 käyttääkään. Eihän siitä näy olevan kuin haittaa...
http://www.sivustot.net/wordpress/?page_id=350" onclick="window.open(this.href);return false;
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.
No ei se oo maailman ensimmäinen kuussatanen mikä seisoo tallissa. Kunhan laitat polttoainesysteemiin oikeat aineet, ja alle semmoiset renkaat joissa ei flatspotit haittaa, niin ei se museoikään mennessä tomuksi muutu.joe smith kirjoitti:Joo voi olla kyllä et jos nuo sähköboxitkin ottaa tuosta säilytyksestä itteensä niin pitää alkaa harkita myyntiä tai jotain, eipä ollutkaan hyvä idea ostaa tätä "tulevaksi museoautoksi".

2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850