Pitkäaikaissäilytys ja bensa.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
joe smith
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:32
Paikkakunta: jyväskylä mlk.

Pitkäaikaissäilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja joe smith »

Meinaan laittaa 600 s epämääräiseksi ajaksi säilytykseen niin tuli mieleen mitä tapahtuu ruiskun systeemeille nykybensoilla kun vuosia kuluu? Säilytyspaikka on sellainen et ei onnistu käytelläkään välillä konetta. Onko stabilointiaineista kokemusta et kuinka pitkään ne tehoaa?
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Re: Pitkä aikais säilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

stabilointi aineella säilyy ainakin vuoden hyvin,en kyllä useammaksi vuodeksi uskaltaisi jättää!
98oktaaninen kuulemma säilyy huomattavasti paremmin kuin 95.
jättää tankkiin juuri sen verran että riittää käynnistykseen ja lisäilee uutta stabiloitua bensaa aika-ajoin ettei pääse vanhaksi,ja onhan se muutenkin autolle hyväksi kun käyttelee välillä lämpöseksi!
ML W164
joe smith
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:32
Paikkakunta: jyväskylä mlk.

Re: Pitkä aikais säilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja joe smith »

No ei tolla stabilointi aineellakaan sit kovin pitkälle säilytellä,täytyy nyt harkita sitten uudestaan koko hommaa et säilyttääkö vai myykö coupen pois.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Pitkä aikais säilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja sompio »

Hommaat venaläistä bensaa ja ajat entisen bensan loppuun, sitten venäkäistä tankkiin ja antaa koneen pyöriä hyvänaikaa niin eiköhän ala säilyä paremmin. Näin olettaisin.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Samuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ti 04.01.2011 21:06

Re: Pitkä aikais säilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Aja tankki tyhjksi ja hommaa nelitahti pienmoottoribensaa vaikka joku 8l ja aja se viimeseksi läpi sieltä koneesta... ei oo noita tavallisen bensan ongelmia, kun on alkyydipohjaista...
joe smith
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:32
Paikkakunta: jyväskylä mlk.

Re: Pitkä aikais säilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja joe smith »

Ok.venäläistä tai tuota perämoottoribensaa vaan eipä tullut itselle mieleen tuo venäjän aine.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Pitkä aikais säilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja napa »

itse laittaisin pienkone bensaa... lähinnä siksi, kun venäjä on niin kaukana :D

se on siis pienkone bensaa, ei perämoottori bensaa :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä, pienkone pensaa vaan tankkiin ja kunnon käyttelyt, ettei polttoainejärjestelmään jää seisoon etanoolipensaa.

noi fuel stabilizerit periaatteessa toimii suurinosa ihan hyvin. ne hidastaa bensan vanhenemista, mutta ei pysäytyä sitä. lisäks 95-99% noista aineista sisältää etanoolia, mikä taas on huono, koska etanoli sitoo kosteutta ja toimii putsausaineena/liuottimena irrottaen kaikkea paskaa polttoainejärjestelmästä, mikä sitten menee järjestelmässä eteenpäin ja tukkii suodattimet, tai suuttimet. eli, jos seisonta aika on "lyhyt", niin noi fuelstabilitserit toimii. eism. prätkän talviseisonnat jne. mutta jos on pitempi seisonta aika, niin ei kannata laittaa. mielummin sitä pienkonepensaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pitkä aikais säilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Samuli kirjoitti:Aja tankki tyhjksi ja hommaa nelitahti pienmoottoribensaa vaikka joku 8l ja aja se viimeseksi läpi sieltä koneesta... ei oo noita tavallisen bensan ongelmia, kun on alkyydipohjaista...
Juurikin näin tekee ne joille venäjä on kaukana.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Juhana N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ti 25.10.2005 21:12
Paikkakunta: Hollola

Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja Juhana N »

Onko peltinen tankki? Jos on niin pitäisin tankin täynnä. Jos haluaa hifistellä voi pohjalle kaataa ne pienkonebensat ja käytellä hetken ja sen jälkeen täyttää tankki vaikkapa V-Powerilla tai 98:lla. Ei missään tapauksessa E10:llä. Vaikkei se söisikään mitään tiivisteitä, tuskin lähtee tulille enää vuoden tai puolenkaan vuoden seisotuksen jälkeen...Enemmän se syö miestä tyhjentää sitä tankkia kun tankata hivenen kalliimpaa...

Oma harrastekärry (amerikkalainen) on seissyt pihalla marraskuun alusta lähtien. Jossain vaiheessa teen pieniä testejä miten se lähtee vai lähteekö...Tankissa on sitä vanhaa 5% 95E:tä + stabilisaattoria...voipi olla isopropanoli-jäänesto aika kova sana ennen tuoreen bensan kaatamista tankkiin.
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja woke »

Kyllä talven yli seisottaminen onnistuu normibensallakin ilman mitään lisäineita. Mulla ainakin on moottoripyörät/ autot toimineet keväällä moitteetta vaikka on joskus ollut talven yli säiden armoilla taivasalla. Tuo on tosiaan säilytyksen kannalta hankala tilanne, jos ei etukäteen tiedä seisonta-aikaa...
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ku auto seisoo tavalliset bensat tankissa ja jostain syystä se pitää esim saaha pakkasessa käyntii 4kk seisottamisen jälkeen ni kyllä lähtee pienkonebensalla kymmenen kertaa kivuttomammin käyntiin. tietty kun säilyttää lämpimässä niin ko. ominaisuutta ei tarvita.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

woke kirjoitti:Kyllä talven yli seisottaminen onnistuu normibensallakin ilman mitään lisäineita. Mulla ainakin on moottoripyörät/ autot toimineet keväällä moitteetta vaikka on joskus ollut talven yli säiden armoilla taivasalla. Tuo on tosiaan säilytyksen kannalta hankala tilanne, jos ei etukäteen tiedä seisonta-aikaa...
Niimpä,kuka nyt kertoo tietävänsä MITÄ siinä bensassa muka seisoessaan esim. talven aikana tapahtuu. No varmastikin erilaisia ainesosia saostuu omaksi ryhmäkseen jonkinverran. Mutta mikä on se voima joka pitää ne edelleen erillään kun autolla ajetaan ja bensat tankissa heiluu ja sekoittuu. Onhan ne eri aineet ennenkin olleet yhdessä. Vai MISTÄ tässä on kysymys vai onko mistään. Onhan se mahdollista että eka startti on vähän nihkeämpi talven jälkeen,so what,kyllä se siitä tasaantuu kun bensa sekoittuu autolla ajaessa. No ei oo paljoo kokemusta bensakoneista mutta ei koskaan ole esim. ruohonleikkurin kanssa ollut ongelmia keväällä vaikka leikkuri on seisonut koko talven ulkona pää pensaassa. Syksyllä laitan vaan tankin täyteen ettei tule kondensiota ja keväällä kun vetäsee niin KÄY! No,kattotaan sitte keväällä miten Möhkö käynnistyy...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja napa »

tänään taas omakohtaista kokemusta, että ei nämä uudet bensat enää oikein sovellu säilytykseen :evil: kuukauden välein olen aina käytellyt tuota 300E:tä ja tänään ei luvannutkaan, vaikka viimeksi ( n. 1 kk sitten) vielä lähti käyntiin siedettävästi...

viimeisen 7 vuotta olen laittanut merkille, että sellainen 3 kk taitaa olla se max. säilytys aika, jos meinaa, että ei mene takkuamiseksi...

tänään oli siis pakkasta -20 C kun kokeilin ja viimeksi, kun se vielä lähti käyntiin oli -22 C, pitää kokeilla roikan nokasta seuraavalla kertaa ja kaataa tankkiin 5 ltr kannu pienkonebensaa, niin ei ole keväällä sitten aivan kusessa tuon kanssa (suuttimet, pumput ym. paikat "hartsista" tukossa)...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei se hartsiudu lyhyes ajassa mutta hyytelöityy talvel. ja kun jatkuu, ni se hyytelö jatkojalostuu ohuemmaksi ja kovemmaksi hartsikerrokseksi.

tossa 4kk vanhaa pakkasbensaa hyytelönä (suuri osa jo raavittu pois):
Kuva
mielenkiintoisinta tossa on se että tuo kyllä liukenee aika nopeesti kun alkaa bensiini virtaamaan. mutta jos huono tuuri käy, ni tukossa on. oma käsitykseni on että se on pääosin etanolin absorboimaa vettä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jsmaa kirjoitti:
woke kirjoitti:Kyllä talven yli seisottaminen onnistuu normibensallakin ilman mitään lisäineita. Mulla ainakin on moottoripyörät/ autot toimineet keväällä moitteetta vaikka on joskus ollut talven yli säiden armoilla taivasalla. Tuo on tosiaan säilytyksen kannalta hankala tilanne, jos ei etukäteen tiedä seisonta-aikaa...
Niimpä,kuka nyt kertoo tietävänsä MITÄ siinä bensassa muka seisoessaan esim. talven aikana tapahtuu. No varmastikin erilaisia ainesosia saostuu omaksi ryhmäkseen jonkinverran. Mutta mikä on se voima joka pitää ne edelleen erillään kun autolla ajetaan ja bensat tankissa heiluu ja sekoittuu. Onhan ne eri aineet ennenkin olleet yhdessä. Vai MISTÄ tässä on kysymys vai onko mistään. Onhan se mahdollista että eka startti on vähän nihkeämpi talven jälkeen,so what,kyllä se siitä tasaantuu kun bensa sekoittuu autolla ajaessa. No ei oo paljoo kokemusta bensakoneista mutta ei koskaan ole esim. ruohonleikkurin kanssa ollut ongelmia keväällä vaikka leikkuri on seisonut koko talven ulkona pää pensaassa. Syksyllä laitan vaan tankin täyteen ettei tule kondensiota ja keväällä kun vetäsee niin KÄY! No,kattotaan sitte keväällä miten Möhkö käynnistyy...

jo ennen näitä etanolisotkuja on pensalla ollu "parasta ennen päivämäärä". se taas on ollu paljon pidempi, ku nykyään. vaikka vuodenkin vanhat pensat on toiminu ihan hyvin. kun nykyään etanolipensan kanssa puhutaan muutamista kuukausista.

homman idea on siinä, että pensasta haihtuu jotakin ainesosia ajan kanssa, mikä sitten huonontaa sitä pensaa. ja nykypensassa vielä lisänä, että pensan oktaaniluku on 95 ja siinä on max10% etanolia. etanoli sitoo itseensä kosteutta, eli vettä. sitten, kun vettä on imeytyny etanolipensaan tarpeeks alkaa vesietanoli erottua pensasta ja jää systeemin pohjalle. etanoli muodostaa hyvin heikon sidoksen pensan kanssa, mutta erittäin vahvan sidoksen veden kanssa. ja kun etanolin oktaani on paljon korkeampi, kun pensan, luokkaa 100, tai yli, niin sillon jäljelle jäävän pensan oktaaniluku on jo alle 95. käytännössä jotakin 92, tai alle.

lisäks etanoli liuottaa paskaa järjestelmästä ja saa sen liikkelle. pienet ruiskusuuttimet, suodattimet ja muuta semmosta menee tukkoon.

pensa vielä kalkkeutuu, tai jotenkin aiheuttaa kivettymiä tms. seisoessaan pitkään. (tästä asiasta en niin kovin tiedä, mutta paljon niitä on saanu putsata.)

kaikki tämä yhdistettynä: esim. vuoden seisonnan jälkeen pensasta on haihtunu tärkeitä ainesosia, mikä tekee pensasta huonommin syttyvää, oktaaniluku on laskenu ja etanoli on vielä liuottanu kaikkea paskaa järjestelmään, niin on varmasti hieno laitella laitteita tulille.

tiivisteltynä koko homman idea on siinä.
W201 250DT 20V
w201 190E
joe smith
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:32
Paikkakunta: jyväskylä mlk.

Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja joe smith »

Niin on mulla nuo muut autot kaasarikoneiset siis olleet ajamatta välillä vuodenkin ilman mitään stabiilisaattoreita ym eikä ongelmia ole ollut,mutta kun tää 600 on ruiskulla ja luulen etten ota liikenteeseen(maksa autoveroa)ainakaan muutamaan vuoteen tai ehkä koskaan.Joten säilytyksestä tulee>piiitkä tosin lämpöisessä mutta silti sellaisessa paikassa että moottorin käytteleminen välillä olisi hankalaa.Laitan venäläistä tai pienkonebensaa ja toivotaan parasta.Niin ja tapahtuuko mitään odottamatonta sähkövehkeille kun akku pois vuosia?
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja sompio »

Kyllä minä ainakin käyttäisin akkua silloin tällöin paikoillaan ja antaisin syttyvirtojen olla päällä jonkinaikaa niin ei boksien konkat pääsisi kuivumaan niin herkästi. Ja tosiaan jos säilytys on vuosia niin silloin minä pistäisin sen venäläisen bensan pienkonebensan sijasta. Tietysti paras vaihtoehto olisi kuivata koko polttoainejärjestelmä mutta se on jo isompi operaatio. Toisaalta jos järjestelmässä on kalvoja tai muita kumiosia niin ne taas kärsivät kuivana säilyttämisestä.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Helpottaa kun käyttää laitosta aina toisinaan. vaikka 4x vuodessa lämpimäksi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
joe smith
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:32
Paikkakunta: jyväskylä mlk.

Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja joe smith »

Joo voi olla kyllä et jos nuo sähköboxitkin ottaa tuosta säilytyksestä itteensä niin pitää alkaa harkita myyntiä tai jotain, eipä ollutkaan hyvä idea ostaa tätä "tulevaksi museoautoksi".
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

joe smith kirjoitti:Joo voi olla kyllä et jos nuo sähköboxitkin ottaa tuosta säilytyksestä itteensä niin pitää alkaa harkita myyntiä tai jotain, eipä ollutkaan hyvä idea ostaa tätä "tulevaksi museoautoksi".
Ainahan voit laittaa ensin joksikin aikaa akun + navan ja auton + kaapelin väliin vaikka polttimon. Sillä saa soft nousun jännitteelle ja kondensaattorienkin "ylösajo" on hallittua. Hetken päästä sitten kytket akun suoraan. Kipinöimistä aina pitäis välttää. Joten kertaheitolla kaapeli kiinni.
Olen käyttänyt Möhkössäni sen ajan kun se mulla on ollut vain ysikasia,enkä missään nimessä aio E10 käyttääkään. Eihän siitä näy olevan kuin haittaa...

http://www.sivustot.net/wordpress/?page_id=350" onclick="window.open(this.href);return false;
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Pitkäaikaissäilytys ja bensa.

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

joe smith kirjoitti:Joo voi olla kyllä et jos nuo sähköboxitkin ottaa tuosta säilytyksestä itteensä niin pitää alkaa harkita myyntiä tai jotain, eipä ollutkaan hyvä idea ostaa tätä "tulevaksi museoautoksi".
No ei se oo maailman ensimmäinen kuussatanen mikä seisoo tallissa. Kunhan laitat polttoainesysteemiin oikeat aineet, ja alle semmoiset renkaat joissa ei flatspotit haittaa, niin ei se museoikään mennessä tomuksi muutu. :mrgreen:
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Vastaa Viestiin