Tandempumpun vikinä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Samuli H
Mersumies
Mersumies

Tandempumpun vikinä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

124:sen tandempumppu 1244601680 on vikissyt/kitissyt nyt jonkun aikaa. Tuottaa painetta ihan hyvin mutta tuo kitinä häiritsee.

Onko tuohon saatavissa korjaussarjaa tai laakereita/tiivisteitä joilla kitinän saa kuriin vai onko ainoa vaihtoehto vaihtaa pumppu?
iso-Timppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Re: Tandempumpun vikinä

Viesti Kirjoittaja iso-Timppa »

Ainakin pari vuotta sitten tuohon sai korjaussarjan.
Siinä oli pari stefaa, o-renkaita, putkisokkia, mutta ei laakeria, hinta n. 90 Eur.
Uusi pumppu käytettynäkin on aika kallis. (uusi oli silloin n. 1600 Eur marmoritiskillä ja käytettynäkin romiksella 800-1000 Eur).
Veikkaisin laakeri/hihnavikaa??? Ellei jompikumpi pumppu käy kuivana?
Jos purat, katso tarkkaa miten purat. Se ensimmäinen (ohjaustehostin) pumppu on lamellipumppu.
Toinen on mäntäpumppu (hydr.osa).
W124 300tdt -92 farkku
W210 270cdi -01 farkku
Samuli H
Mersumies
Mersumies

Molemmat pumput kyllä toimii. Perä nousee ja ohjaus tehostuu.
Ebaystä lähti käytetty pumppu tulemaan 67e kuluineen. Puran tuon vanhan sitten kun saan uuden paikoilleen.
Laakerivikaa epäilisin itsekin. Laakeripronssista saa kuulemma tehtyä uudet laakerit.
juhaoh
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Mistäs tiiät, että on tehostajan pumppu? Ettei vaan olisi hihnankiristäjä ei linjassa eli vinossa.
rumilus
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kitinä voi tulla kiristinrullan laakeristakin.

Kyllähän Ebaysta saa halvalla tavaraa 67 euroa kuluineen, Vehossa sama pumppu 1600 euroa..KL-varaosassa 900 €, onkohan kaikki kunnossa. :shock:
Muistaakseni ZF:n korjauskelpoisesta pumpusta Veho hyvitti 500 euroa. :roll:

Onkohan nyt kysymys tandempumpusta. :?:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
iso-Timppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja iso-Timppa »

Samuli H kirjoitti:Molemmat pumput kyllä toimii. Perä nousee ja ohjaus tehostuu.
Ebaystä lähti käytetty pumppu tulemaan 67e kuluineen. Puran tuon vanhan sitten kun saan uuden paikoilleen.
Laakerivikaa epäilisin itsekin. Laakeripronssista saa kuulemma tehtyä uudet laakerit.
Tarkoitin hihnavialla edellä olevissa viesteissä olevia arvioita.
Itselläni ylimääräinen ääni oli viskon laakerin rikkoutumisesta. Ääni kuului yli koneäänen. (Nykyinen vika, joka ei liity tandem-pumppuun).

Olen samaa mieltä, että tandem-pumppua ei saa 67Eur:lla. Hydr.pumpusta pelkästään voisi olla hinta kohdallaan?
W124 300tdt -92 farkku
W210 270cdi -01 farkku
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

on täällä foorumillakin ollut myynnissä tandem pumppua 90 eurolla... itse olen myynyt normaali pumppua kympillä tai kahdella... mitä kristusta noihin romuihin rakastuu...

ostakaa niitä 500 euron w124 joissa on ASD perä, niin saatte sen tandem pumppunne ja loppu auton sitten ilmaiseksi :wink: alkutalvesta oli ainakin 2 kuukautta yksi 300E sedan ASD perällä myynnissä 650 eurolla nettiautossa, ei meinannut taas kelvata kenellekään :? meinasin jo hakea sen itselle varaosiksi, mutta sain oltua :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Samuli H
Mersumies
Mersumies

Kiristinrullan vaihdoin jo aiemmin, ei vaikuttanut ääneen. Ja itse keinukin tuntuu olevan tiukka.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0496781383" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllä tuo minun silmään näyttää tandemilta ja olen itsekin myynyt 120e joskus vastaavan pumpun. Jos vika on jossain muualla niin laitetaan tuo pumppu sitten myyntiin.

Voisi huomenna testata tuota viskoa niin että ottaisi ropellin kokonaan pois.
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Samuli H kirjoitti: Kyllä tuo minun silmään näyttää tandemilta ja olen itsekin myynyt 120e joskus vastaavan pumpun.
rumilus katsos meinaa, että ne on varastettu tai jotain muuta epärehellistä liittyy näihin ebayn osiin/pumppuihin, kun ne on "liian" halpoja :wink: pitäis olla kai pyyntihinta jokaisella osalla 3x vehon hinta, niin sitten olis kai hyvä :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
rumilus
Mersumies
Mersumies

napa kirjoitti:
Samuli H kirjoitti: Kyllä tuo minun silmään näyttää tandemilta ja olen itsekin myynyt 120e joskus vastaavan pumpun.
rumilus katsos meinaa, että ne on varastettu tai jotain muuta epärehellistä liittyy näihin ebayn osiin/pumppuihin, kun ne on "liian" halpoja :wink: pitäis olla kai pyyntihinta jokaisella osalla 3x vehon hinta, niin sitten olis kai hyvä :roll:
En nyt suoraan epäile sensortin laittomuuksia, vaikka sekin on mahdollista.
Lähinnäkin kunto tai oikean tuotteen suhteen on epäilys. En tiedä miksi kyseiset pumput menee Suomestakin ( Veho ) kunnostettavaksi Saksaan, ja Veho hyvittää esim. ZF:n korjauskelpoisesta pumpusta 500 euroa.
Tai kyllähän sen tietää, miksi pumput menee tehdaskunnostettavaksi, koska itsenikin mukaanlukien täytyy nostaa kädet pystyyn pumpun remontin suhteen. Moni muukin alan ammattilainen on kokeillut, mutta huonolla menestyksellä. Siellä pumpun keskipesässä, joka erottaa lamelli ja mäntäpumpun lohkon, on tiivistykseltään hankala paikka. Vaatii aika uskomattoman ulosvetäjän, ennenkuin homma onnistuu.Ja siellä ei ole sitten pajavasaralla mitään käyttöä. :lol:
Aika on voinut muuttua, mutta ihmettelen vaan Ebayn tyyppistä myyntiä, josta ei muutama vuosi sitten tiedetty mitään.
Olen senverran Saksassa kulkenut ja tiedän nuo varaosamarkkinat jokseenkin hyvin. Mersujenkin osalta purkaamot ovat keskittyneet ja niitä on harvakseltaan. Totesin aikoinaan, ettei Saksasta kannata varaosia tuoda Suomeen...mieluimin koko auto varaosiksi.

Mitä tulee tuohon vikinään, niin kyllä se voi tulla kiristinrullan/keinuvivun laakerin aikaansaannostakin. Kiristinkeinuvipua täytyy tarkastella , kun moniurahihna on löysällä..eli on vapautettava kiristin. Samalla pääsee tunnustelemaan kyseistä pumppua, onko mahdollisesti välystä tai tuntuuko pyörittäessä mitään kummallisuutta. Visko pitää ääntä, jos siinä on vikaa...mutta aivan muunlaista kuin vikinää. Vesipumppu....laturi tai moniurahihna saanut siipeensä. Kaikki em. selviää, jos ottaa moniurahihnan pois/löyhdyttää...ja käynnistää moottorin...ja kuulostelee hävisikö äänet.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Samuli H
Mersumies
Mersumies

Tehostimenpumpun luota tuo sirkutus tuntuu kuuluvan joten vaihdan pumpun ja jos ei tokene niin tutkitaan sitten lisää.

Ei nuo 124:sen varaosat enää kullan hinnoissa ole. Muovihelmasarja vietiin 5 vuotta sitten käsistä 400eurolla ja nyt on hyvä jos 150e saa setistä. Saksassakin on autokanta senverran uusiutunut ettei 80-90 luvun osille ole enää niin käyttöä/kysyntää. Minä oon hinnoitellut omat osat yleensä niin että ne menee kaupaksi eikä tartte vuosia säilyttää varastossa. Tuon nykyisen pumpun voin myydä samantien 500e sille joka ekana ehtii hakemaan, tilaillaan sitten lisää ebaystä.
rumilus
Mersumies
Mersumies

Samuli H kirjoitti:Tehostimenpumpun luota tuo sirkutus tuntuu kuuluvan joten vaihdan pumpun ja jos ei tokene niin tutkitaan sitten lisää.

Ei nuo 124:sen varaosat enää kullan hinnoissa ole. Muovihelmasarja vietiin 5 vuotta sitten käsistä 400eurolla ja nyt on hyvä jos 150e saa setistä. Saksassakin on autokanta senverran uusiutunut ettei 80-90 luvun osille ole enää niin käyttöä/kysyntää. Minä oon hinnoitellut omat osat yleensä niin että ne menee kaupaksi eikä tartte vuosia säilyttää varastossa. Tuon nykyisen pumpun voin myydä samantien 500e sille joka ekana ehtii hakemaan, tilaillaan sitten lisää ebaystä.

Noin tekisin minäkin, eikun pumppu vaihtoon, niin sitten näkee- ja kuulee mikä vaikutus.

Se on selviö noiden varaosien suhteen Saksanmaalla, siellä kun auton keskimääräinen käyttöikä keikkuu 7-vuodessa.
Ei noita vähän harvinaisempia Mersun osia kannata väkisin dumpata romukilon hinnalla, jossakin vaiheessa voi käydä niin että tarvitsija löytyy...joka ajelee 15-vuotta vanhalla Mersulla.
Samuli H
Mersumies
Mersumies

Ebayn pumppu tuli tänään postissa ja oli juuri sellainen mitä luvattiin. Laitoin pumpun kiinni ja vikinä loppui siihen eli onnellinen loppu.
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se lamellipumppu osa on rikki,se pitää sellaista kirskuntaa ja vikinää kun loppu lähestyy.Isoimpiin lamellipumppuihin kyllä saa sisäosat uutta ja ei taida olla edes hinnan kirossa mutta mitenhän tuo pikkainen?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin