Luka kirjoitti:
Pitäisi olla niin paljon rahaa että ostaisi uuden Mersun. Siinä on takuu. Vian tullessa soitto vaan että hakekaa korjattavaksi. Vaihtaa aina sitten uuteen kun takuu loppuu.
Noin tekemällä ei ikinä vaurastu niin paljon, että voisi tehdä noin. On aika kallista hupia. Olikos se takuuaika
2 vuotta. Nelivetoinen E-sarjan dieselfarkku maksaa varusteineen jotain 80 tonnia. Kahden vuoden päästä siitä
tarjotaan vaihdossa ehkä 45-50 tonnia. 35-40 tonnia sulaa kahdessa vuodessa korkokulujen kanssa (3% korko 80
tonnille on noin 5 tonnia kahdessa vuodessa). Ja rahastoista saisi paljon isomman tuoton sijoitetulle pääomalle.
Jotta säästäisi vaikkapa 20 tonnia vuodessa palkasta, pitäisi ansaita lisää 45 tonnia vuodessa, kun verotuksen progression
takia hyvätuloisen marginaalivero on 56%. Jos siis ansaitsee 125 tuhatta vuodessa, 45 tonnia bruttotuloista
eli 36% menee Mersun maksuun ja 80 tonnia jää muuhun. Ja tämä ei sisällä mitään muita auton kuluja kuin
pääomakulut. Auton muut kulut voivat olla esim. 7 tonnia vuodessa, jota varten bruttotuloja pitäisi olla 16 tonnia.
Sitten autokuluja olisikin 60 tonnia bruttotuloista. Jos sen summan haluaa tienata ylitöillä, niin pitäisi tehdä
50 viikkotunnin sijasta 87,5 tuntia viikossa, jos ilman ylitöitä ansaitsisi 80 tonnia vuodessa.
Jotta hyvätuloisen Mersussa olisi takuu voimassa, pitäisi siis tehdä 37, 5 tuntia palkallisia ylitöitä koko ajan.
Se vastaa tavallisen duunarin koko työviikkoa. Itse käyn mieluummin kalassa W124:lla, kun aikaa jää kalastukseenkin.
Kun minulla oli uusi Mersu, niin monet tuttavat arvelivat, että minulla on paljon rahaa, kun on uusi Mersu.
Vastasin, että asia on juuri päinvastoin. Minulla ei ole enää paljon rahaa, kun on uusi Mersu. Markkaakaan
se ei tienaa, vaan siihen kuluu rahaa.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot....