300tdt om603 koneen vauriot
300tdt om603 koneen vauriot
ostin -91 300tdt mersun, joka kävi kovalla kalinalla. Auto käy hetken kun laittaa tulille pehmeästi, ja normaalilla äänellä, mutta noin 15s. kuluttua alkaa käydä kovalla kalinalla. Samalla myös yksi pytty alkaa pätkimään. Lämmettyään hiukan pätkiminen loppuu, mutta kalina jää. Kierroksia kun antaa n.1500, niin kalina loppuu, ja käy normaalisti. Lähdin liikkeelle suuttimista, ja testasin ne. Avautumispaineet oli ok, ja sumut suht hyvät. ei silti ihan uudenveroiset, mutta niistä ei syytä pätkimiseen, tai kalinaan löytynyt. Puristuspaineita ei ollut mahdollisuutta mitata. Jonkun verran huohottaa, kun ottaa huhotusletkun irti, mutta öljykorkin reijästä ei puhallusta tunnu.
Seuraavaksi nyppäsin venakopan irti, ja löytyi monenlaista vauriota. Haluaisinkin siis hyviä arvauksia, mitä koneessa on tapahtunut. Ensinnäkin nokkapyörästä oli 3 perättäistä hammasta katkennut, ja luultavasti asuvat tällä hetkellä öljypohjassa. myös nokka-akseli oli halki siitä nokkapyörää paikoillaan pitävän tapin reijästä. Vai onko tuokin irroitettava osa? Eli halkeama oli tapin reijästä ulospäin reunaan saakka. Onneksi tuli huomattua tässä vaiheessa. jakopään kotelossa oli myös selkeästi vaurioita, jotka kielivät ketjun olleen joskus poikki, ja hakanneen jäljet koteloon.Ketjussa oli merkintä 06, ja bd. Viittaako tuo ketjun valmistusvuoteen? Lisäksi nokka-akseli oli pikkaisen kulunut, ei paljon, mutta nokissa oli selkeästi kulumaa havaittavissa, ja yhteen nostajaan oli myös tullut selkeä nokan aiheuttama kuluma.
Eli näiltä pohjilta pitäis alkaa selvittämään mikä on syy, ja mikä seurausta. Syyn löytyminen helpottaisi paljon korjausten edistymistä, ja kannattavuutta miettiessä. Eli onko ketju pärähtänyt poikki, ja nuo vauriot tulleet siitä, vai jostain syystä nokka pysännyt, ja halkaissut tuon tapin reijän, ja katkaissut ketjun.
Onko jotain konstia tietää, onko nostajat rikki, vai ehjiä. Pitäiskö niiden painua ihan sormivoimin, vai olla kovia. Öljynpainetta ne eivät ole saaneet muutamaan päivään, ja kun otin nokka-akselin irti, niin pari kappaletta liikkuu ihan sormivoimin helposti.Ja ovat ne jotka olivat jääneet alas nokan painamana, kun remonttia aloin tekemään. Nostajat nyt luonnollisesti menee vaihtoon samalla, ja toisesta koneesta saan nokka-akselin, ja hammaspyörän. Kannenkin otan kyllä irti, jos vaikka venttiileitä on kierossa. Ei kyllä paljon voi olla, kun käy kuitenkin kaikilla. Silti olisi parempi tietää mikä on rikki, ja mikä ei, saati ruveta testailemaan, esim nostajat vaihtamalla, ja sitten taas uudestaan motti auki, jos ei auta. öljynpaineet pysyy siinä 1,5bar tyhjäkäynnillä lämpöisenä, ja pumpun ajoituskin oli kohdillaan, eikä kääntäminen juurikaan käyntiä muuttanut.
Tuli aika monta kysymystä, ja toivottavasti ymmärsitte noi kirjoitukset. Rupeen tässä jatkamaan tota söörtsiä, josko jostain vanhoista posteista olis apua.
Seuraavaksi nyppäsin venakopan irti, ja löytyi monenlaista vauriota. Haluaisinkin siis hyviä arvauksia, mitä koneessa on tapahtunut. Ensinnäkin nokkapyörästä oli 3 perättäistä hammasta katkennut, ja luultavasti asuvat tällä hetkellä öljypohjassa. myös nokka-akseli oli halki siitä nokkapyörää paikoillaan pitävän tapin reijästä. Vai onko tuokin irroitettava osa? Eli halkeama oli tapin reijästä ulospäin reunaan saakka. Onneksi tuli huomattua tässä vaiheessa. jakopään kotelossa oli myös selkeästi vaurioita, jotka kielivät ketjun olleen joskus poikki, ja hakanneen jäljet koteloon.Ketjussa oli merkintä 06, ja bd. Viittaako tuo ketjun valmistusvuoteen? Lisäksi nokka-akseli oli pikkaisen kulunut, ei paljon, mutta nokissa oli selkeästi kulumaa havaittavissa, ja yhteen nostajaan oli myös tullut selkeä nokan aiheuttama kuluma.
Eli näiltä pohjilta pitäis alkaa selvittämään mikä on syy, ja mikä seurausta. Syyn löytyminen helpottaisi paljon korjausten edistymistä, ja kannattavuutta miettiessä. Eli onko ketju pärähtänyt poikki, ja nuo vauriot tulleet siitä, vai jostain syystä nokka pysännyt, ja halkaissut tuon tapin reijän, ja katkaissut ketjun.
Onko jotain konstia tietää, onko nostajat rikki, vai ehjiä. Pitäiskö niiden painua ihan sormivoimin, vai olla kovia. Öljynpainetta ne eivät ole saaneet muutamaan päivään, ja kun otin nokka-akselin irti, niin pari kappaletta liikkuu ihan sormivoimin helposti.Ja ovat ne jotka olivat jääneet alas nokan painamana, kun remonttia aloin tekemään. Nostajat nyt luonnollisesti menee vaihtoon samalla, ja toisesta koneesta saan nokka-akselin, ja hammaspyörän. Kannenkin otan kyllä irti, jos vaikka venttiileitä on kierossa. Ei kyllä paljon voi olla, kun käy kuitenkin kaikilla. Silti olisi parempi tietää mikä on rikki, ja mikä ei, saati ruveta testailemaan, esim nostajat vaihtamalla, ja sitten taas uudestaan motti auki, jos ei auta. öljynpaineet pysyy siinä 1,5bar tyhjäkäynnillä lämpöisenä, ja pumpun ajoituskin oli kohdillaan, eikä kääntäminen juurikaan käyntiä muuttanut.
Tuli aika monta kysymystä, ja toivottavasti ymmärsitte noi kirjoitukset. Rupeen tässä jatkamaan tota söörtsiä, josko jostain vanhoista posteista olis apua.
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
onko alipainepumpusta karannu romut ketjun väliin.
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
Kun sen kannen avaa, niin se kannattaa koneistaa suoraksi.
Supermagneetti voisi olla hyvä öljytulpassa.
Vaurioiden syytä en pysty arvailemaan sen paremmin kuin sinäkään.
Supermagneetti voisi olla hyvä öljytulpassa.
Vaurioiden syytä en pysty arvailemaan sen paremmin kuin sinäkään.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
Ehdottomasti kannattaa oikasta ja tarkastaa ettei oo venttiilit painunu kanteen liiaksi. Joo itelläkin juuri samanlainen motti levällään ja kansi odottaa juuri hiontaan menoa.
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
Onko noissa vielä kuulalaakerilla se alipainepumppu? Alipainetta kyllä tekee.jamppa78 kirjoitti:onko alipainepumpusta karannu romut ketjun väliin.
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
niitä on ollu kuula ja liukulaakeri mallia. liukulaakerillisessa se pumpun kansi on muistaakseni niitattu.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
Koneistetaan totta kai. tuo supermagneetti on hyvä idea, jos ei joudu alakertaa avaamaan. Tällä kertaa ei taida toimintatonni riittääkään.JarkkoN kirjoitti:Kun sen kannen avaa, niin se kannattaa koneistaa suoraksi.
Supermagneetti voisi olla hyvä öljytulpassa.
Vaurioiden syytä en pysty arvailemaan sen paremmin kuin sinäkään.

Re: 300tdt om603 koneen vauriot
7mm elementit pumpussa ?
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
OliskinJari Ke kirjoitti:7mm elementit pumpussa ?

Re: 300tdt om603 koneen vauriot
lst kirjoitti:OliskinJari Ke kirjoitti:7mm elementit pumpussa ?, niin sais kolkottaa, ja säästys taas yks tonni. En tosin oo kurkannu pumpun sisään. Olishan se jos löytys isot elämäntit....mut ei tosielämässä. Joskus varmaan laitan isotappisen pumpun, mut ei vielä, kun ei oo sitä ämpärin kokosta holsettiakaan. Ja tarttee sillä nyt päästä vähän ajeleenkin ensin, ennekuin räjäyttää laatikon,koneen, perän, ja vetarit, ja siirtyy sitä myöten ajeleen mopolla, kun ei muuhun ole enää varaa.



Re: 300tdt om603 koneen vauriot
No nyt on taas tutkittu lisää.Alipainepumppu on pierburg, jossa mersun logo.Valmistusaikamerkintää en siitä löytänyt, joten en tiedä onko vaihdettu. Kansi oli kiinni semmosilla klipsuilla. Onko tuo nyt kuulalaakeri, vai liukulaakerityyppiä? ehjä se ainakin on toistaiseksi, koska tekee alipainetta. Ketju ei ehkä olekaan ollut poikki, ne hiertymät saattaa olla ihan purseidenpoistojälkiä, valun jälkeen. muualtakin kannesta löytyi samanlaisia vingun jälkiä. Mietityttää vaan nuo muut vauriot nokka-akselissa, ketjupyörässä, ja nostimissa. Huomenissa varmaan saan kannen pöydälle, ja selviää ehkä enemmän.
Niin ja elementit oli ihan vakiot. pitihän se heti tarkistaa
Niin ja elementit oli ihan vakiot. pitihän se heti tarkistaa

Re: 300tdt om603 koneen vauriot
Eikös noita nokkapyöriä ole hajonnut ketjun niittauksen seurauksena. On siis niitattu vasaralla nokkapyörää vasten ja samalla koputettu särö pyörään. Hajoaa siitä aikanaan.
Ainakin vierekkäisten hampaiden puuttuminen sopisi.
Ainakin vierekkäisten hampaiden puuttuminen sopisi.
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
Tarkistuta siitä kannesta myös kaikkien venttiilien varret ja ohjurit. Mulla on "varaosa venttiilejä" muutama kipale joista on varrelta lähteny pinnoite tai sit se on syöpymä mutta muutama kymppä puuttuu. Onnex ei ollu kerenny ohjureita pilaamaan.
Sit kun putipuhdas kansi on paikoillaan niin sit se kalisee jos ennen ei oo kalissu. Käyntiääni pehmenee kun kanteen tarttuu karstaa. Näin mulle on kerrottu ja kyllä siinä ainakin omalla kohdalla niin kävi.
Tuohon oireisiin jota kuvasit niin oon miettiny että yksi syy talviseen äänekkäämpään käyntiääneen voisi olla polttoaineen ladun muuttuminen talviseen tai arktiseen? Tuossa terävämpi käynti talvella kuin kesällä. Se 15s sievää käyntiä johtunee siitä että jälkihehku on päällä. Se kun katkeaa ni äänekkäämpi käynti alkaa. Näin ainakin omassa. Oma käyttäytyy just noin kuten kuvasit pl se yhden pytyn vajaus kylmänä. Kun moti käyntilämmin käy suht siististi. Omassa on tosin 7mm tapit uusinta generaatiota Mynältä.
Suuttimethan testataan huonelämmössä. Mitenkähän ominaisuudet voi vanhassa muuttua kun suutin on kylmä tai sit käyntikuuma? Ittellä on pienoinen epäilys sitä että muuttuu. No kunhan kerkeen niin ostan kylmäspraytä ja teen testin. Omassa on aavistuksenomainen yhden pytyn "lyyhäys" kuumana jonka huomaa vain tyhjäkäynnillä. Kovilla pakkasilla tätä ilmiötä ei ole. Olen kax kertaa käyttäny kannen pöydällä ja se on takuuvarmasti kunnossa. Sylinterit oli kans moitteettomassa kunnossa. Suuttimet testattiin mutta huoneen lämmössä. Teen myös kuuman ohivuotomittauksen suuttimista vähän CDi suuttimien tapaan. Autohan on vm92 300DT
Sit kun putipuhdas kansi on paikoillaan niin sit se kalisee jos ennen ei oo kalissu. Käyntiääni pehmenee kun kanteen tarttuu karstaa. Näin mulle on kerrottu ja kyllä siinä ainakin omalla kohdalla niin kävi.
Tuohon oireisiin jota kuvasit niin oon miettiny että yksi syy talviseen äänekkäämpään käyntiääneen voisi olla polttoaineen ladun muuttuminen talviseen tai arktiseen? Tuossa terävämpi käynti talvella kuin kesällä. Se 15s sievää käyntiä johtunee siitä että jälkihehku on päällä. Se kun katkeaa ni äänekkäämpi käynti alkaa. Näin ainakin omassa. Oma käyttäytyy just noin kuten kuvasit pl se yhden pytyn vajaus kylmänä. Kun moti käyntilämmin käy suht siististi. Omassa on tosin 7mm tapit uusinta generaatiota Mynältä.
Suuttimethan testataan huonelämmössä. Mitenkähän ominaisuudet voi vanhassa muuttua kun suutin on kylmä tai sit käyntikuuma? Ittellä on pienoinen epäilys sitä että muuttuu. No kunhan kerkeen niin ostan kylmäspraytä ja teen testin. Omassa on aavistuksenomainen yhden pytyn "lyyhäys" kuumana jonka huomaa vain tyhjäkäynnillä. Kovilla pakkasilla tätä ilmiötä ei ole. Olen kax kertaa käyttäny kannen pöydällä ja se on takuuvarmasti kunnossa. Sylinterit oli kans moitteettomassa kunnossa. Suuttimet testattiin mutta huoneen lämmössä. Teen myös kuuman ohivuotomittauksen suuttimista vähän CDi suuttimien tapaan. Autohan on vm92 300DT
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
Totta, 15 sekunnin viive viittaa jälkihehkutukseen.
Olisiko ruiskutuksen ajoitus ollut pielessä, jos kovasti kalisee.
Se yksi pytty on huonommilla puristuksilla, jos suuttimet olivat kunnossa.
Yleensä vika on kannentiivisteessä samassa paikassa, olikohan se heikko kohta
ykköspytyn tiivisteen kapea kannas öljykanavaan. Pytyn saa selville, kun
löysää hiukan suutinputkea. Ääni ei muutu, jos pytty käy jo valmiiksi huonosti.
Mitä öljynpainemittari näytti? Oliko neula kovasti levoton ja vispasi ylös ja alas?
Olisiko ruiskutuksen ajoitus ollut pielessä, jos kovasti kalisee.
Se yksi pytty on huonommilla puristuksilla, jos suuttimet olivat kunnossa.
Yleensä vika on kannentiivisteessä samassa paikassa, olikohan se heikko kohta
ykköspytyn tiivisteen kapea kannas öljykanavaan. Pytyn saa selville, kun
löysää hiukan suutinputkea. Ääni ei muutu, jos pytty käy jo valmiiksi huonosti.
Mitä öljynpainemittari näytti? Oliko neula kovasti levoton ja vispasi ylös ja alas?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
oliko tässä toimiessaan mitään savutusongelmaa tms? se ainakin viittais, että jotakin vikaakin on ollu. kansipahvi rikki, tai kansi halki tms.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
Jälkihehkutuksestahan se johtuu joo. Savutusongelmaa ei ollut, ja tuo diiselilaatujen erilaisuus täyttä huuhaata. Voihan se nyt hiukan vaikuttaa, mutta eipä se nyt hirveetä kalinaa saa aikaan.Mulla toinen 300d käy talvidieselillä ihan yhtä hiljaa, kuin kesälaadullakin. Ja kalinahan ei häivy mihinkään koneen lämmetessä.Tuo toinenhan on vaparidiisseli, ja ymmärrän, että ne käy ehkä pikkasen nätemmin, mutta ero on kyllä liian suuri. Ei sen pitäisi tommosta ääntä pitää, jos on kunnossa.
Niin tarttiskohan mun lyödä suuttimet uuniin, ja testata uudestaan
. Taidan kuitenkin samalla uusia kärjet, kun samaan konkurssiin menee. Voihan se olla tosiaan niittauksesta johtuvaa, toi nokkapyörän hampaiden puute. Mutta siinä oli se halkeama nokkapyörän tapin vieressä myös, joten jotain muuta vauriota epäilen.
Vois tosiaan olla paha kannentiivistevika, jolloin yläpää ei ole saanut voitelua, ja siitä johtuisi nokan, ja nostimien kuluminen. Selviää tänään, kun saan kannen pöydälle. Öljynpaineet eivät kylläkään heittäneet yhtään, vaan pysyivät tasassa, joka taas sotii tätä teoriaa vastaan Tukos olisi kyllä mahdollinen. Käynnissä ollessaan, en jaksanut nyppiä suutinputkia auki, ehkä olis pitänyt jaksaa. Pätkiminen oli kuitenkin harvakseltaan tapahtuvaa, ja hävisi aika nopeasti, kun kone vaan hiukan lämpeni. No yllähän sen syyn on pakko löytyä kone purkamalla. Tai sit ei. kokemusta on siitäkin yhden volkkarin diisselin kohdalla, joka ei lakannut naputustaan, vaikka kaikki vaihdettiin(lohko/männät eri koneesta kampiakseli kansi suuttimet pumppu ym.)Annoin naputtaa, eikä mulla ollessaan vikaa saatu ajettua ulos koneesta.
Oliskohan helpompaa laittaa ostoilmoitus koneesta?
Niin tarttiskohan mun lyödä suuttimet uuniin, ja testata uudestaan

Vois tosiaan olla paha kannentiivistevika, jolloin yläpää ei ole saanut voitelua, ja siitä johtuisi nokan, ja nostimien kuluminen. Selviää tänään, kun saan kannen pöydälle. Öljynpaineet eivät kylläkään heittäneet yhtään, vaan pysyivät tasassa, joka taas sotii tätä teoriaa vastaan Tukos olisi kyllä mahdollinen. Käynnissä ollessaan, en jaksanut nyppiä suutinputkia auki, ehkä olis pitänyt jaksaa. Pätkiminen oli kuitenkin harvakseltaan tapahtuvaa, ja hävisi aika nopeasti, kun kone vaan hiukan lämpeni. No yllähän sen syyn on pakko löytyä kone purkamalla. Tai sit ei. kokemusta on siitäkin yhden volkkarin diisselin kohdalla, joka ei lakannut naputustaan, vaikka kaikki vaihdettiin(lohko/männät eri koneesta kampiakseli kansi suuttimet pumppu ym.)Annoin naputtaa, eikä mulla ollessaan vikaa saatu ajettua ulos koneesta.
Oliskohan helpompaa laittaa ostoilmoitus koneesta?
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
Mittaa samalla kun kansi on pöydällä että kaikki männät nousevat samalle tasolle.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
Oma kyllä käy terävämmin tyhjäkäynnillä kun laatu vaihtuu talviseen.lst kirjoitti: tuo diiselilaatujen erilaisuus täyttä huuhaata.
Voi olla et kuvittelen mutta jos tankkaan ABC:n mittarista niin pakokaasun haju tyhjäkäynnillä on kuin ennenvanhaan postin linja-autoissa. TB:ltä kun tankkaa niin ei juurikaan haise. En sit tiä vaikka olisivat täsmälleen samaa ainetta ja siis kuvittelen

Varmaan turhaa mutta itte laitan harvakseltaan 2T öljyä talvella. Arktinen varsinkin voiteluominaisuuksiltaan taitaa olla huonompaa kuin muut? Kouluaikainen taksikuski ja jotkut konekuskit kertoili et näin kannattaa tehdä. No siitä on aikaa ja laadussa on varmaan tapahtunut kehitystä.
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
Kaipa se hiukan voi vaikuttaa, ja venäläisten diisselistä voin uskoa mitä tahansa. Lorauttelin ittekkin vanin tankkiin 2t öljyä silloin tällöin, koska isot pojat käski.Jari Ke kirjoitti:Oma kyllä käy terävämmin tyhjäkäynnillä kun laatu vaihtuu talviseen.lst kirjoitti: tuo diiselilaatujen erilaisuus täyttä huuhaata.
Voi olla et kuvittelen mutta jos tankkaan ABC:n mittarista niin pakokaasun haju tyhjäkäynnillä on kuin ennenvanhaan postin linja-autoissa. TB:ltä kun tankkaa niin ei juurikaan haise. En sit tiä vaikka olisivat täsmälleen samaa ainetta ja siis kuvittelenJalostamoita kun ei montaa taida olla? Jos sit tulee satamaan valmiina tavarana ja siis olisivat eritavaraa...En tiä? Jostain tankattu venäläisen Diesel palaa kyllä eritavalla. Jotkut tosi puhtaanoloisesti suomalaiseen verrattuna ja jotkut ei. Ukkelilla on tästä kokemusta lankussa yli 5v ajalta
Varmaan turhaa mutta itte laitan harvakseltaan 2T öljyä talvella. Arktinen varsinkin voiteluominaisuuksiltaan taitaa olla huonompaa kuin muut? Kouluaikainen taksikuski ja jotkut konekuskit kertoili et näin kannattaa tehdä. No siitä on aikaa ja laadussa on varmaan tapahtunut kehitystä.
No mutta nyt on kansi pöydällä, ja äkkiä tarkasteltuna vieläpä ehjä. männätkin nousi saman verran yli lohkon tason, eikä männissä päälleppäin mitään vaurioita.Esikämmiotkin näytti ehyiltä, mitä niitä nyt paikoillaan ollessa pystyi tarkastelemaan. Siihen ne hyvät uutiset sitten päättyikin. Kaikissa pytyissä lukuunottamatta vitospyttyä oli enemmän tai vähemmän naarmuja. Jotkut tosi leveitä ,noin puolisenttisiä. Eivät tosin mitenkään syviä, mitä niitä nyt pystyi sormin arvioimaan. Vois mennä vähän rajummalla hoonauksellakin peittoon+uudet renkaat. Toisaalta arveluttaa väljistää konetta, kum tarkoitus olisi ajella moottorilla semmoset 5 vuotta ainakin, eli 200-300tkm. Tällä hetkellä 327tkm mittarissa. Hoonausjäljet näkyivät vielä pytyissä, mutta pieni pykälä oli ylhäällä havaittavissa. Mitäs mieltä ootte, kannattaako? Riippuu tietysti kuinka syviä naarmut on.
Kone nyt kummiskin on pakko nostaa pois, ja purkaa, ehkä ne naarmujen syytkin selviää. Tulee heti mieleen tietysti ne puuttuvat nokkapyörän hampaat. Ehkä hajonneet männänrenkaatkin voi tuommoiset jäljet tehdä. Jos jollain on ehjää, hyväkuntoista turbokoneen lohkoa+runkolaakeripukkeja, niin saa tarjota. Ja muistetaan, ettei näitäkään ole valettu kullasta.

Re: 300tdt om603 koneen vauriot
ei kait ne pienet naarmut haittaa itelläki oli naarmuja ja olkapäätä mut ei mittauksen mukaan pitäs olla vielä kaput. joten hoonauksella ja renkailla kokeillaan vielä. ittekki oon kymmenkunta vuotta laitellu tota 2-T:tä kun kans konemiehiltä itekkin kuulin sen myös ja oon jopa tohon CDI-malliinkin laittanu kans. eipä tosta haittaakaan oo ikinä ollu 

Re: 300tdt om603 koneen vauriot
kohtalaisetkaan naarumut ei vielä haittaa. sitten, jos alkaa oleen oikeesti syviä, niin voi alkaa huolestuun. kunnon hoonaus ja uudet renkaat vaan, niin männät+lohko yhdistelmä on kunnossa. eikä niitä edes kannata yrittää hoonilla ottaa kokonaan pois, jos tuntuu, ettei lähde. paitsi jos tästä jotakin viriviriä tehdään, niin sitten voi ottaa itteensä naarmuista..
noi pelkät männänrenkaat on jo itsekseen aika kalliita, kun kutos kone = 6 pakettia renkaita. plus kaikki muut hilut. kannattaa tehdä pieniä laskelmoita, enneku alkaa korjaan. uuden koneen voi saada kohtuuhintaan verrattuna korjauksiin.
noi pelkät männänrenkaat on jo itsekseen aika kalliita, kun kutos kone = 6 pakettia renkaita. plus kaikki muut hilut. kannattaa tehdä pieniä laskelmoita, enneku alkaa korjaan. uuden koneen voi saada kohtuuhintaan verrattuna korjauksiin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
Totta, laskelmia tehdään. Mutta jos koneen remppaa, se on luultavasti parempi, kuin hyväkään käytetty. Ja ainakin tietää, ettei piileviä vikoja ole. Toisaalta, jos ostaa uuden, niin jää toinen varaosiksi. No jos kohtuuhintaan joku koneen myy, niin sitäkin voin harkita. En vaan tunne foorumilaisia, ja yleensä se kone myydään jostain tallinnurkasta, ja saattaa olla millanen ylläri tahansa. Koeajomahdollisuus kun harvoin on tarjolla.pera8x kirjoitti:kohtalaisetkaan naarumut ei vielä haittaa. sitten, jos alkaa oleen oikeesti syviä, niin voi alkaa huolestuun. kunnon hoonaus ja uudet renkaat vaan, niin männät+lohko yhdistelmä on kunnossa. eikä niitä edes kannata yrittää hoonilla ottaa kokonaan pois, jos tuntuu, ettei lähde. paitsi jos tästä jotakin viriviriä tehdään, niin sitten voi ottaa itteensä naarmuista..
noi pelkät männänrenkaat on jo itsekseen aika kalliita, kun kutos kone = 6 pakettia renkaita. plus kaikki muut hilut. kannattaa tehdä pieniä laskelmoita, enneku alkaa korjaan. uuden koneen voi saada kohtuuhintaan verrattuna korjauksiin.
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
myynti osastolla oli 300D turbo 12 venttiilinen myynnissä jotain 700€. siinäkin oli ollu jotain pikkasta vikaa, mutta ilmeisesti nyt pelittää?.. ja mukaan oli jotain turboo ja pakosarjaa tms. käy kattoon. toi nyt ainakin olis jo kohtuu halpa. siitä kunnotsa vaan ei ole tarkempaa tietoa, mutta varmaan soittamalla sekin selviää. ja onhan tuola noita koneita kaikenlaisia. saa ainakin sitä hinta osviittaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
Semmosen asian oon jo oppinut, että soittamalla selviää vain se mitä myyjä haluaa kertoa.pera8x kirjoitti:myynti osastolla oli 300D turbo 12 venttiilinen myynnissä jotain 700€. siinäkin oli ollu jotain pikkasta vikaa, mutta ilmeisesti nyt pelittää?.. ja mukaan oli jotain turboo ja pakosarjaa tms. käy kattoon. toi nyt ainakin olis jo kohtuu halpa. siitä kunnotsa vaan ei ole tarkempaa tietoa, mutta varmaan soittamalla sekin selviää. ja onhan tuola noita koneita kaikenlaisia. saa ainakin sitä hinta osviittaa.

Re: 300tdt om603 koneen vauriot
niin, se on kyllä totta, että kun itse tekee, niin teitää sitten, että mitä siellä koneessa on. mulla oli tenavasta yks mäntä sökönä, renkaat poikki ja palaset öljypohjassa. käynti oli hiljasta ja muuten erittäin hyvää poislukien se, että 2 pytty ei ollu pelissä ollenkaan. ei kolissu, tai kilissy. pikkasen sauhutti ja tietenkin ontu, kun kävi vaan 4 pytyllä. ja kun kannen nosti pois, niin muuten näytti ihan ehjältä, paitsi pytyssä tietty naarmut. eli kannattaa tsekata ne männät kunnolla, jos on pytyissä raitoja. kattella silmämääräisesti renkaiden välykset joka suuntaan ja vaikka mitatakkin. mulla kyllä piisas ihan silmämääränen tarkistus, kun männänrengas ura oli levinny monta milliä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
veikkaan että kiertokanki/liuskat punaisina 

Re: 300tdt om603 koneen vauriot
Ihan tarkkaan en ymmärrä mitä ajat takaa?Laakerivikaako? Voi olla et on kuluneet,muttei koneen ääni niistä johdu.Kone käy hiljaa sen aikaa, kun jälkihehkut on päällä, ja myöskin hiljenee kierroksilla. Menee liuskatkin joka tapauksessa vaihtoon, jos moottorin korjaan. Kaikki riippuu nyt lähinnä paljonko joutuu hoonaamaan, että naarmut saa piiloon, ainakin suurimmat. Vielä ei ole selvinnyt miksi yksi pytty kävi pätkien kylmänä. Vika löytynee kun saa männät käteen.pete.a kirjoitti:veikkaan että kiertokanki/liuskat punaisina
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
Luultavasti vika yhden sylinterin pätkintään löytyi jo kun sain venttiilit irti kannesta. 2 pytyssä oli selkeesti enemmän karstaa, ja kun sain imuventtiilin käteen, niin sekä istukassa, että venttiilin istukkapinnassa oli pahoja vaurioita. Istukka näytti lähinnä siltä, kuin olisi vinkulla, tai lamellilaikalla ajettu ympäri. Samalta näytti venttiilin kosketuspinta. Olisko jotain ollut joskus välissä
. En oikeen keksi mikä tuommoisen voisi aiheuttaa. No koneistamo saa hieroa istukan kuntoon, ja uudella venttiilillä selviää. Toki alakerrankin rempaan samalla, ja hion muutkin venttiilit. Kunhan nyt vaan kerkeis tätäkin rojektia tekemään.Tarvii välillä toista mersua korjata, kun pomppas katsastuksessa raidetangonpäästä, ja käsijarrusta. Tuuri kävi, olis voinu kyllä tulla paljon pitempikin lista. Ei näitä kyllä kannata etukäteen korjailla, taas jäi monta vikaa huomaamatta 


Re: 300tdt om603 koneen vauriot
Laitetaas vähän päivitystä. Moottori on purettu, ja vikaa löytyi enemmänkin. 6 pytystä oli alempi männänrengas poikki. Kaikissa pytyissä oli ylemmästä männänrenkaasta lähtenyt päistä kromausta 0,5-2 cm matkalta, jotka luultavasti oli raappinut pyttyihin naarmut. Lisäksi alemmat rengasurat olivat männistä väljät. No hooni käteen, ja hoonaamaan. Tulos oli: väljät pytyt, ja naarmut jäi. jesss.juhuu. No ostoilmoitus on jo laitettu lohkosta. Nuo rengasurat männissä varmaan menee, kun laittaa uudet renkaat.Ainakin puolet väljyydestä on renkaiden kulumaa, mikäli mersun männänrenkaiden ei kuulu ohentua sisäänpäin mentäessä.Enkä nyt tarkoita sitä viistettä, joka niissä kuuluu olla. Renkaat olivat selvästi kuluneet matkalta, jonka ovat rengasurassa. Siis paksuus sylinterinpuoleiselta sivulta oli n.2mm, ja männän urassa olevalta osaltaan 0,15-0,20mm ohuempi. Oudosti kuluneet, luulis, että mäntä kuluu enemmän, kun on kuitenkin pehmeämpää ainetta.
Alakerran laakerit taas olivat priimakunnossa. Mersun logoilla varustetut, joten varmaan alkuperäiset. Nyt on tosiaan lohko hakusessa, ja rojekti etenee sen jälkeen osien tilaamisella, ja kasailulla.
Alakerran laakerit taas olivat priimakunnossa. Mersun logoilla varustetut, joten varmaan alkuperäiset. Nyt on tosiaan lohko hakusessa, ja rojekti etenee sen jälkeen osien tilaamisella, ja kasailulla.
Re: 300tdt om603 koneen vauriot
Oletko kattonut männäntapin ja kiertokangen välyksen ettei vaan olis kiertokangen yläpään laakeri tai männän tappi kulunut
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan