Otsikon kaltainen yhdistelmäkin on nyt sitten nähty, tarkalleen ottaen meidän pihassa ja siellä se taitaa olla edelleen. Mikäli ei velimiehen parempi (ja tässä tapauksessa ihan satavarmasti kauniimpi) puolisko ole meiltä lähtenyt.
Joka tapauksessa, onkos "korkeiden" 14-tuumaisten fillarien käyttö W126:ssa palstalaisten tietojen mukaan miten yleistä? Itse en ole mokomaa vähään aikaan nähnyt. Olikos W126:ssa alkujaan 15-tuumaiset pyörät, siis ihan tuotannon alusta lähtien.
Eipä silti, tuleehan siitä noilla 205/70R14-gummeilla ja AMG-tähtialuilla aika gangstan näköinen...
Alunperin 126:n on ollut 14 tuuman peltivanteilla, ainakin pyykkilautakylkinen.
Niihin aluvanteet ovat olleet ilmeisesti tyyppiä Barokki, 16 reikää ulkokehällä?
Mutta ovatko ne olleet 14 vai 15 tuuman, niin siitä en tiedä.
Ainakaan 14 tuuman barokkivanteet 123:n ei sovi pyörimään takapäässä 126:ssa, ottavat kiinni jarrukilpiin.
Olisko näistä vanteista jollakin parempaa tietoa?
Minulla/vaimollani on 126:n 14" vanteet 123:ssa. Vanne-sarjassa on kaksi leveämpää (muistaakseni 7") ja kaksi kapeampaa (6'5") rinkulaa. Nuo leveämmät täytyy laittaa taakse, kun edessä niistä lentää tasapainolyijyt männikköön. Ottavat kiinni raidetangon päähän.
On tietysti luonnollista, että nuo leveämmät ovat takana, sillä eihän muutoin se suunnaton 240D:n voima välittyisi tiehen
OT: Ajelen tällä hetkellä Mitsu Galantilla. Citikka meni kaupaksi ja 123D siirtyi omistajalleen eli vaimolleni. Onneksi Mitsu on vain lainassa.
Se on kyllä paha juttu, jos perästä kuuluu. Joko on hernesoppapäivä loppumaisillaan jo, tai mersun kyseessä ollen laakeri tiensä päässä. Kuten oli tuttavalleni koeajamassa W124 200D:ssä hiljan.
Mutta alkuperäinen kysymyshän tuli selväksi, kiitos siitä. Jotenkin vaan tökkäsi nuo 14" gummit ison auton alla silmään.
Tai, no...W111:n rengaskoko on hulppeat 13 tuumaa.
Rise kirjoitti:...
Ainakaan 14 tuuman barokkivanteet 123:n ei sovi pyörimään takapäässä 126:ssa, ottavat kiinni jarrukilpiin.
Olisko näistä vanteista jollakin parempaa tietoa?
Ostin aikoinaan w123:een 14" barokkialut ja yllätys yllätys, ottivat kiinni takajarrukilpiin. Vähän kun näytti vasaraa jarrukilven reunan pokkaukseen, niin ei ottanut enää kiinni. Ei tarvinnut hakata kuin pari milliä reunaa linttaan. Saattaisi toimia tuo konsti myös w126:ssa, jos nyt välttämättä haluaa 14" pyörät änkeä alle.
Kappas. Sama juttu kävi ostaessani W116:een barokkeja. Vaikka ne olivat aiemmalla omistajallaan olelet W116:n alla, minä jouduin myös muokkaamaan takajarrukilpiä hieman uuteen uskoon.
Tänä keväänä sitten siirtäessäni ne W123: n alle, mitään modifikaatioita ei ollut tarpeen suorittaa.
P.S. Barokeissakin on 15 reikää, kuten uudemmissa 15-reikäisissäkin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Helmutissa 205/70 15" vanteilla, kasvattaa kehää 14" verrattuna 4 %, joten polliisin kanssa saa olla tarkkana.. ajotuntumaan ei ihmeempää vaikutusta. Seuraavat gummit hommaan kyllä otteen mukaiset, eli 205/65 15". Saadaan nopusmittari kohdilleen.
Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
SEV8 kirjoitti:Johtuisikohan lievät sopivuusongelmat aavistuksen verran poikkeavista ET-lukemista? Tarvikebarokeista puhumattakaan.
Käsittääkseni W126 ET on ollut 25 ja W123 ET 30. Eroa siis juuri sen verran että voi hyvinkin ottaa kiinni.
Sitten vielä niin noissa 14 tuumaisissa niin 280 sarjassa noi oli 6 tuumaa leveät ja niissä renkaana 195/70. Isommissa oli sitten 6.5 tuumaiset vanteen ja renkaina noi 205/70.
15 tuumaisista en sitten tiedä, mutta olettaen että pyöräntuennan osat ja jarrut olivat samat faceliftin jälkeen niin oletan että tuo ET 25 ei muuttunut, vain koot ja profiilit.