Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katottu)
Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katottu)
Moro!
Jaksan ihmetellä tätä mersun (w124 300D aut '91) haaleahkoa lämpeämistä.
Puhaltimeen liittyen ongelma seuraava:
1 asennossa puhaltaa lämmintä (ei kuumaa, mutta lämmintä).
2 asennossa haalenee
3 asennossa on jo viileähköä
4 asennossa kylmää.
Jos puhaltimen säätää tuulilasille, toimii edellämainitulla tavalla.
Jos puhaltimen säätää puhaltamaan sivuräppänöistä, ilma on kaikissa asennoissa hieman lämpöisempää.
Jos puhaltimen säätää niin, että se puhaltaa tuulilasille, sivuräppänoille ja jaloille (eli nuolet ylös ja alas asentoon) Niin sivuräppänöistä tulee kylmää, tuulilasille haaleaa ja jaloille melko lämmintä. Puhaltimen voimakkuus vaikuttaa hommaan (mitä kovemmin, sitä viileämpää).
Lämmönsäätö toimii niin, että puhaltaa joko maksimilämmintä (riippumatta paljonko tuuttaa asteita) ja naksauksen yli kun menee viileälle puolelle, niin puhaltaa kylmintä mahdollista.
Vaikka lämmönsäätö on täysillä, ei autoa silti voi sanoa mitenkään kuumaksi... eli sisääntuleva ilma on haalean lämmintä (tarkenee -12*C pakkasella ajella ihan "ok")
Seuraavat asiat tutkittu:
1. närhenmunat on katsottu + putsattu... jopa hetkeksi aikaa poistettu käytöstä (ei vaikutusta). Ilman liitintä puhaltaa kuumaa
2. Kvpumppu toimii, kokeiltu myös toista kvpumppua, ei vaikutusta.
3. Kaikki letkut (kvpumpulle --> närhenmunille --> kennolle --> kennolta paluu) lämpösiä, niinkun kuuluukin
4. Järjestelmässä on painetta, ei liikaa... sopiva määrä.
5. Koneen lämmöt viisarin verran yli 80, kovassa kiihdytyksessä ehkä 85 (eli talla pohjassa kilometri)
Ei hukkaa nestettä, kansipahvi rempattu.
Any ideas? autossa ei ilmastointia.
Jaksan ihmetellä tätä mersun (w124 300D aut '91) haaleahkoa lämpeämistä.
Puhaltimeen liittyen ongelma seuraava:
1 asennossa puhaltaa lämmintä (ei kuumaa, mutta lämmintä).
2 asennossa haalenee
3 asennossa on jo viileähköä
4 asennossa kylmää.
Jos puhaltimen säätää tuulilasille, toimii edellämainitulla tavalla.
Jos puhaltimen säätää puhaltamaan sivuräppänöistä, ilma on kaikissa asennoissa hieman lämpöisempää.
Jos puhaltimen säätää niin, että se puhaltaa tuulilasille, sivuräppänoille ja jaloille (eli nuolet ylös ja alas asentoon) Niin sivuräppänöistä tulee kylmää, tuulilasille haaleaa ja jaloille melko lämmintä. Puhaltimen voimakkuus vaikuttaa hommaan (mitä kovemmin, sitä viileämpää).
Lämmönsäätö toimii niin, että puhaltaa joko maksimilämmintä (riippumatta paljonko tuuttaa asteita) ja naksauksen yli kun menee viileälle puolelle, niin puhaltaa kylmintä mahdollista.
Vaikka lämmönsäätö on täysillä, ei autoa silti voi sanoa mitenkään kuumaksi... eli sisääntuleva ilma on haalean lämmintä (tarkenee -12*C pakkasella ajella ihan "ok")
Seuraavat asiat tutkittu:
1. närhenmunat on katsottu + putsattu... jopa hetkeksi aikaa poistettu käytöstä (ei vaikutusta). Ilman liitintä puhaltaa kuumaa
2. Kvpumppu toimii, kokeiltu myös toista kvpumppua, ei vaikutusta.
3. Kaikki letkut (kvpumpulle --> närhenmunille --> kennolle --> kennolta paluu) lämpösiä, niinkun kuuluukin
4. Järjestelmässä on painetta, ei liikaa... sopiva määrä.
5. Koneen lämmöt viisarin verran yli 80, kovassa kiihdytyksessä ehkä 85 (eli talla pohjassa kilometri)
Ei hukkaa nestettä, kansipahvi rempattu.
Any ideas? autossa ei ilmastointia.
Viimeksi muokannut andyx, Su 23.01.2011 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5730
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katot
uskoisin, että lämmönsäätörullissa vikkaa taikka molempien puolien lämpöantureissa häikkää ja mites se katon lämpötila haistelija 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katot
ettei olis lämppärin kenno tukossa?
onkohan tässä saman lailla ne ilmanohjaus läpät, ku w201 koppasissa? mulla oli kerran pikkumesessä sama homma, että pikkuteholla tuli lämmintä, mutta kovemmilla puhalluksilla viileni. syyks selvis yhden semmosen ilmanohjaus läpän säätötangon irtoominen. läppä säätyili omia aikojaan, eikä puhaltanu kunnolla kuumaa. tää oli kyllä vaan kuskin puolella. repsikalle tuli normaalisti kuumaa.
onkohan tässä saman lailla ne ilmanohjaus läpät, ku w201 koppasissa? mulla oli kerran pikkumesessä sama homma, että pikkuteholla tuli lämmintä, mutta kovemmilla puhalluksilla viileni. syyks selvis yhden semmosen ilmanohjaus läpän säätötangon irtoominen. läppä säätyili omia aikojaan, eikä puhaltanu kunnolla kuumaa. tää oli kyllä vaan kuskin puolella. repsikalle tuli normaalisti kuumaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katot
Tukossa olevalle kennolle ääni täältäkin.
W124ssa ei minun muistaakseni ole ilmanohjausläppiä kuten vaijerisäätöisessä w201:ssä
W124ssa ei minun muistaakseni ole ilmanohjausläppiä kuten vaijerisäätöisessä w201:ssä
Re: Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katot
Kennoja voisi puhdistaa soodahuuhtelulla. Se poistaa kalkkia ja muita saostumia.
Huuhteluun on ohje Valtran sivulla koskien traktoreita:
http://www.valtra.fi/extras/documents/valmet505.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
--
Puhdistus
- Liuota 16 litraan puhdasta lämmintä
vettä n. 0,6 kg soodaa (905:ssä 24 lit-
raan vettä n. 0,9 kg soodaa). Kaada soo-
daliuos jäähdytysjärjestelmään ja jätä
täyttöaukko avoimeksi.
- Käytä moottoria, kunnes liuos alkaa sel-
västi kiehua.
- Alenna koneen kierrokset niin, että liuos
juuri kiehuu. Jatka kiehuttamista n. 15-
20 min.
- Avaa tyhjennyshana moottorin edelleen
hiljaa käydessä ja kaada puhdasta huo-
neenlämpöistä vettä jäähdyttimeen
- Jatka huuhtelua, kunnes ulosvaluva vesi
on kirkasta eikä enää tunnu liukkaalle
sormissa.
- Pysäytä moottori ja anna veden valua
ulos järjestelmästä.
--
Huuhteluun on ohje Valtran sivulla koskien traktoreita:
http://www.valtra.fi/extras/documents/valmet505.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
--
Puhdistus
- Liuota 16 litraan puhdasta lämmintä
vettä n. 0,6 kg soodaa (905:ssä 24 lit-
raan vettä n. 0,9 kg soodaa). Kaada soo-
daliuos jäähdytysjärjestelmään ja jätä
täyttöaukko avoimeksi.
- Käytä moottoria, kunnes liuos alkaa sel-
västi kiehua.
- Alenna koneen kierrokset niin, että liuos
juuri kiehuu. Jatka kiehuttamista n. 15-
20 min.
- Avaa tyhjennyshana moottorin edelleen
hiljaa käydessä ja kaada puhdasta huo-
neenlämpöistä vettä jäähdyttimeen
- Jatka huuhtelua, kunnes ulosvaluva vesi
on kirkasta eikä enää tunnu liukkaalle
sormissa.
- Pysäytä moottori ja anna veden valua
ulos järjestelmästä.
--
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katot
Siis lämpö ei nouse lainkaan kovassa kiihdytyksessä? Tuleekohan tuuletin mukaan liian aikaisin?andyx kirjoitti: 5. Koneen lämmöt viisarin verran yli 85, kovassa kiihdytyksessä ehkä 85 (eli talla pohjassa kilometri)
Tuo 85 on silti kyllä oikea lukema ja sen pitäisi riittää niin, että sisälle asti tulee kuumaa ilmaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katot
Oho... käynyt kirjotusvirhe. Koneen lämmöt siis viisarin verran yli 80, kovassa kiihdytyksessä ehkä 85.
Kertokaa mulle miten lämppärin kenno voi vaikuttaa siihen, miten kuumaa se lämmitin puhaltaa eri asennoissa...?
Eli, jos pitää puhaltimen ykkösellä ja säätää sen puhaltamaan sivusuuttimista, tulee kuumaa... Jos pitää puhaltimen ykkösellä ja säätää sen puhaltamaan tuulilasille, jaloille ja sivusuuttimille, niin tulee kylmää sivusuuttimista ja muualta haaleaa...

Kertokaa mulle miten lämppärin kenno voi vaikuttaa siihen, miten kuumaa se lämmitin puhaltaa eri asennoissa...?
Eli, jos pitää puhaltimen ykkösellä ja säätää sen puhaltamaan sivusuuttimista, tulee kuumaa... Jos pitää puhaltimen ykkösellä ja säätää sen puhaltamaan tuulilasille, jaloille ja sivusuuttimille, niin tulee kylmää sivusuuttimista ja muualta haaleaa...


- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Re: Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katot
Ja lisätietona, että konetta kuormittaessa tuntuu, että puhaltaisi lämpöisempää... vedettiin eilen lukkokakkosella pikku koeajoa, niin auto lämpeni paremmin...
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Re: Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katot
Termostaatti on viallinen tai väärä, 85 on oikea lämpötila, jos ei ole turboa.
Hae KL-varaosista uusi. Samalla asennuksen aikana voit huuhtoa sen jäähdytysjärjestelmän.
Nesteet pitäisi vaihtaa 3 vuoden välein, muuten alkaa paikat syöpyä ja tukkeutua.
Hae KL-varaosista uusi. Samalla asennuksen aikana voit huuhtoa sen jäähdytysjärjestelmän.
Nesteet pitäisi vaihtaa 3 vuoden välein, muuten alkaa paikat syöpyä ja tukkeutua.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katot
Ilman lämpötila on pienempi, jos ilmaa menee kennosta läpi enemmän, koska kenno jäähtyy.andyx kirjoitti: Kertokaa mulle miten lämppärin kenno voi vaikuttaa siihen, miten kuumaa se lämmitin puhaltaa eri asennoissa...?
Eli, jos pitää puhaltimen ykkösellä ja säätää sen puhaltamaan sivusuuttimista, tulee kuumaa... Jos pitää puhaltimen ykkösellä ja säätää sen puhaltamaan tuulilasille, jaloille ja sivusuuttimille, niin tulee kylmää sivusuuttimista ja muualta haaleaa...![]()
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katot
Mulla oli aikoinaan "Pösö" joka ei puhaltanut lämmintä. Lämmityslaitteen kenno oli ulkopuolelta niin helvetin paskainen, siis täynnä kaiken maailman siemeniä ja muuta töhnää, ettei läpi näkynyt. Kenno putsattiin, alkoi lämpenemään.
Re: Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katot
Entäs lämppärin hana? Aukeeko varmasti kokonaan? Ne pässinkiven näköset murikat siellä akun edessä? Toimiiko varmasti? Jos neste ei kierrä täysin siellä kennossa niin sillonhan se jäähtyy jos puhallusnopeus kasvaa...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 63
- Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05
Re: Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katot
Eikös "Ilman liitintä puhaltaa kuumaa" rajaa pois muut vikakohteet paitsi lämmösäätöpaneelin?andyx kirjoitti: 1. närhenmunat on katsottu + putsattu... jopa hetkeksi aikaa poistettu käytöstä (ei vaikutusta). Ilman liitintä puhaltaa kuumaa
W202022 111961 722423
Re: Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katot
Tätä tuumin minäkin. Jos sieltä kuitenkin tulee jollain tavalla testattuna kuumaa, kannattaa keskittyä siihen mitä muutettiin.Nopeahuoli kirjoitti:Eikös "Ilman liitintä puhaltaa kuumaa" rajaa pois muut vikakohteet paitsi lämmösäätöpaneelin?andyx kirjoitti: 1. närhenmunat on katsottu + putsattu... jopa hetkeksi aikaa poistettu käytöstä (ei vaikutusta). Ilman liitintä puhaltaa kuumaa
Kennon tukkeutuminen ulkopuolisesta roskasta vähentää kyllä sen lämmitystehoa sekin. Tukkeutuminen on yleensä aina osittaista, joten ilma menee kyllä läpi laidoilta, mutta lämmittävä pinta-ala pienenee, josta sitten johtuu se, että ilmavirran lisääntyessä lämpötila laskee. Saman saa aikaan viallinen säädin, eli lämpötilan säädintä epäilen, tai lämpöanturia.
E: Meinasin jo eilen vastata, mutta kun edelleen tässä hämää eräs asia. Tässä: "1. närhenmunat on katsottu + putsattu... jopa hetkeksi aikaa poistettu käytöstä (ei vaikutusta). Ilman liitintä puhaltaa kuumaa". Jos tuolla täydellä kastraatiolla ei ollut vaikutusta, miten liittimen irrotuksella voisi olla? Eihän se virtaus voi liittimen irrotuksella sen suurempi olla, kuin kokonaan ilman niitä kuugeleita? Vai mikä liitin on irrotettu?
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katot
Joo... nyt puhutaan siis sellasista "pienistä" muutoksista... eli puhaltaa vähän lämpösempää.. Täydellisesti systeemi ei toimi oikein millään asetuksella... Mut ilman liitintä puhaltaa vähän lämpöisempää kun liittimen kanssa...
Mut verrattuna tohon transportteriin millä äsken ajelin, niin on toi mese vaan niin witun kylmä, että jossain tarvii olla ihan kunnon vikaa.
Pääseekö kennolle mitenkään kätevästi käsiksi, että vois edes vilkaista sen ulkoista kuntoa (onko esim miten pahasti paskassa)... vai pitääkö se koko kojelauta purkaa, että pääsee edes vilkasemaan sinneppäin.
JarkkoN
Joutuu heittelemään sellasia suurinpiirtein arvoja ton lämpötilan suhteen, koska lämpömittari ei välttämättä toimi ihan täydellisesti.
Termari se kait täytyy vaihtaa joka tapauksessa... tuleekin neljäs vaihto tässä parin kk:n sisään (vaihdettu 2 viallista termaria, jotka ei aunnut ollenkaan, ja yksi varaosatermari, mikä aukesi väärissä lämmöissä...)..
Vois nyt sit kait kerran vielä vaihtaa ja samalla huuhtoa systeemin.
Mut verrattuna tohon transportteriin millä äsken ajelin, niin on toi mese vaan niin witun kylmä, että jossain tarvii olla ihan kunnon vikaa.
Pääseekö kennolle mitenkään kätevästi käsiksi, että vois edes vilkaista sen ulkoista kuntoa (onko esim miten pahasti paskassa)... vai pitääkö se koko kojelauta purkaa, että pääsee edes vilkasemaan sinneppäin.
JarkkoN
Joutuu heittelemään sellasia suurinpiirtein arvoja ton lämpötilan suhteen, koska lämpömittari ei välttämättä toimi ihan täydellisesti.
Termari se kait täytyy vaihtaa joka tapauksessa... tuleekin neljäs vaihto tässä parin kk:n sisään (vaihdettu 2 viallista termaria, jotka ei aunnut ollenkaan, ja yksi varaosatermari, mikä aukesi väärissä lämmöissä...)..
Vois nyt sit kait kerran vielä vaihtaa ja samalla huuhtoa systeemin.
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Re: Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katot
Jos saat jäähdytysnesteen 5 astetta kuumemmaksi termostaatin vaihdolla, niin
sisään tuleva ilmakin on 5 astetta kuumempaa ja eron huomaa selvästi.
Jos lämpömittari ei ole luotettava, käytä kinkkumittaria tai infrapunamittaria.
Jos termostaatti on uusi 85 asteen Wahler, niin homma on hoidossa.
Kennon puhdistaminen sisältä ja päältä on varmasti hyvä idea.
sisään tuleva ilmakin on 5 astetta kuumempaa ja eron huomaa selvästi.
Jos lämpömittari ei ole luotettava, käytä kinkkumittaria tai infrapunamittaria.
Jos termostaatti on uusi 85 asteen Wahler, niin homma on hoidossa.
Kennon puhdistaminen sisältä ja päältä on varmasti hyvä idea.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katot
Miten kuuma ylävesiletkun tulee olla. Tällä hetkellä niin kuuma, että pystyy puristamaan, mutta ei voi pitää 10 sekkaa kauempaa kiinni, kun alkaa jo polttelemaan. Alavesiletku haalean lämmin ajon jälkeen. Jäähdytin kylmä. Ei lämpene edes tallissa tyhjäkäynnillä. Koneen lämmöt vähän alta 100. Mittariin tosin ei ole luottamista, kun pomppii ihan valtoimenaan.... hakkaamalla tippuu 90-100.
Missä wika!?
Jäähdytinjärjestelmä huuhdeltiin, samassa yhteydessä vaihdettiin BEHRin termari ja vesipumppu...termari keitettiin eka, ja katsottiin että toimii. Ja tiedoksi, että lämmintä tulee nyt. prkl.
Missä wika!?
Jäähdytinjärjestelmä huuhdeltiin, samassa yhteydessä vaihdettiin BEHRin termari ja vesipumppu...termari keitettiin eka, ja katsottiin että toimii. Ja tiedoksi, että lämmintä tulee nyt. prkl.
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Re: Haalea lämpö (termari, munat, kansipahvi, kvpumppu katot
Itse taistellut just saman ongelman kanssa ja nyt lisäsin ÖLJYÄ koneeseen ja puhaltaa huomattavasti lämpimämpää sisälle kuin ennen! Oon kuvitellut, että jäähdytinneste/vesipumppu yms vaikuttaisi, mutta nyt vain kävi näin!
Öljytikkua kun ei ole eikä osannu ennen ajotietokoneestakaan tarkastaa määrää, niin litran käski heti lisätä. Tikusta asiaa...
Öljytikkua kun ei ole eikä osannu ennen ajotietokoneestakaan tarkastaa määrää, niin litran käski heti lisätä. Tikusta asiaa...