Bosch Silver Avattu ja vuotovirtoja mitattu
Bosch Silver Avattu ja vuotovirtoja mitattu
Kokeilin kattoa nestepintaa tuosta akusta. Miten nuo "läppäkannet" saa auki rikkomatta akkua? Tuntuu olevan kiinni topakasti.
Viimeksi muokannut Jari Ke, Pe 07.01.2011 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Bosch Silver
kaikkia akkujahan ei ole edes takoitus saada auki.
Onkohan tämä juuri sellainen, eli huoltovapaa
Onkohan tämä juuri sellainen, eli huoltovapaa

Viimeksi muokannut mik_ko, To 06.01.2011 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Bosch Silver
veikkaan että on sellainen huoltovapaa akku. eli ei voi aukasta niitä? nykyään kaikki alkaa olemaan sellaisia.
Re: Bosch Silver
Silveri on huoltovapaa...
Akussa on elektrolyyttinesteenä liuos, joka sisältää puhdasta vettä (H20) ja puhdasta rikkihappoa (H2SO4). Tyhjässä akussa suhde on 15 % rikkihappoa ja 85 % vettä. Täydessä 39 % rikkihappoa ja 61 % vettä. Huoltovapaa akku käsite tulee siitä kun levyristikoiden seosaineen antimonin pitoisuutta tiputetaan 4 % -> 2% tai vaihdetaan kokonaan kalsiumiin. Näin saadaan pienempi itsepurkautuminen ja vedenkulutus.
Hyvä akku tuntuu olevan kun edelleen toimii mulla(kin).
Akussa on elektrolyyttinesteenä liuos, joka sisältää puhdasta vettä (H20) ja puhdasta rikkihappoa (H2SO4). Tyhjässä akussa suhde on 15 % rikkihappoa ja 85 % vettä. Täydessä 39 % rikkihappoa ja 61 % vettä. Huoltovapaa akku käsite tulee siitä kun levyristikoiden seosaineen antimonin pitoisuutta tiputetaan 4 % -> 2% tai vaihdetaan kokonaan kalsiumiin. Näin saadaan pienempi itsepurkautuminen ja vedenkulutus.
Hyvä akku tuntuu olevan kun edelleen toimii mulla(kin).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Bosch Silver
veskola kirjoitti:Silveri on huoltovapaa...
Akussa on elektrolyyttinesteenä liuos, joka sisältää puhdasta vettä (H20) ja puhdasta rikkihappoa (H2SO4). Tyhjässä akussa suhde on 15 % rikkihappoa ja 85 % vettä. Täydessä 39 % rikkihappoa ja 61 % vettä. Huoltovapaa akku käsite tulee siitä kun levyristikoiden seosaineen antimonin pitoisuutta tiputetaan 4 % -> 2% tai vaihdetaan kokonaan kalsiumiin. Näin saadaan pienempi itsepurkautuminen ja vedenkulutus.
Hyvä akku tuntuu olevan kun edelleen toimii mulla(kin).
Selevän peli. En isommin moiti mutten kehukkaan. Sylveri lähtee ja joku muu tulee tilalle.
Ollu aivan väärä mielikuva huoltovapaan rakeentaeesta. Olen luullu että joku geeli siellä olisi ja siksi ei voi eikä pysty lisäämään vettä. Kait nämä huoltovapaatkin "huohottaa" ulospäin kun niitä ladataan ja kun huohottaa niin vesi sieltä pikkuhiljaa haihtuu ja lopulta sitä on liian vähän?
No kun vaihdan akun niin avaan vaikka väkisten nuo läpät. Sittenpähän tuon tietää oliko liian vähän vettä. Näissä silvereissäkin kaikesta päätellen on niitä maanantaiyksilöitä. Tuo ollu kokoajan mielestäni sellainen ettei jostain syystä ota virtaa vastaan siten kun pitäisi. Pari vuotta ollu soitin jossa näkyy jatkuvasti latausjännite ja siinä puolessa ei oo sanomista. (Tarkistin jokuaika sitten soittimen näyttämän jännitteen. Selvisi että latausjännite on todellisuudessa 0.2V suurempi kuin mitä soitin näyttää) Sit kun lataa vuorokauden ulkopuolisella laturilla niin johan on potkua pariksi viikoksi. Huomaa lataustarpeen kun mittarivalot himmenee oikein reilusti hehkun aikana. Samoin sähköantenni ei jaksa liikkua hehkun aikana juuri ollenkaan. Tämmönen tosiaan ollu uudesta lähtien ja korostuu talvella. Kaverilla pempussa oli samanlaisia kokemuksia. Ostettiin molemmat kk sisällä just samanlaiset. No minun ajomatka ei oo pitkä (vajaa 15) mutta eipä tuota roikannokasta paljon hekutella tarvi Jotain 5s avaimen pyöräytys ja samontein on käynnissä. Kaiffarin työmatka on melki 50 kilsaa siivu.
Re: Bosch Silver
Kyllä sieltä neste häviää, mullakin siinä on sellainen "tuuletusletku". En tosin ole katsonut onko hävinnyt nestettä kun se on nyt 2 viimeistä talvea toiminut ihan hyvin, vaikka seisoikin sitä ennen kolme vuotta. Näkeekö siitä muuten nestepinnan kyljestä, ilmeisesti ei ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Bosch Silver
itselläni oli tuo akku, enkä tykännyt yhtään! tilalle tuli toinen ja nyt ei enää akkukaan stressaa mieltäveskola kirjoitti:Kyllä sieltä neste häviää, mullakin siinä on sellainen "tuuletusletku". En tosin ole katsonut onko hävinnyt nestettä kun se on nyt 2 viimeistä talvea toiminut ihan hyvin, vaikka seisoikin sitä ennen kolme vuotta. Näkeekö siitä muuten nestepinnan kyljestä, ilmeisesti ei ?

ei näe neste pintaa!!
jos jokin on painoonsa nähden kevyt, niin koska se on suhteessa raskas??
ei mersua voittanutta!!
w124 200 -88
ei mersua voittanutta!!
w124 200 -88
Re: Bosch Silver
No huomisaamuna se varmaan ei lähde mullakaan käyntiin kun menin kehumaan.
Olen nyt ajellut tuolla tämän ja viimetalven sillain, ettei ole mitään lohko- tai muutakaan lämmitintä. Välillä on saanut sahata oikein urakalla käyntiin kovassa pakkasessa. Tietty mulla akku ei joudu oikeasti koville, kun se sijaitsee persiin alla lämpimässä (sitten kun auto on lämmennyt) ja laturi pukkaa maksimissaan 143A ja ajomatka töihin on 40 minuuttia.
Olen nyt ajellut tuolla tämän ja viimetalven sillain, ettei ole mitään lohko- tai muutakaan lämmitintä. Välillä on saanut sahata oikein urakalla käyntiin kovassa pakkasessa. Tietty mulla akku ei joudu oikeasti koville, kun se sijaitsee persiin alla lämpimässä (sitten kun auto on lämmennyt) ja laturi pukkaa maksimissaan 143A ja ajomatka töihin on 40 minuuttia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Bosch Silver
Tuleekohan nyt 3 vai 4 vuotta täyteen tuollaiselle väykyssä. Ei osaa haukkua kun ei ole ollut mitään ongelmia sen kanssa. Ei ole kaipaillut latailua vaikka paljon pätkäajoakin webaston pöhistessä.
Re: Bosch Silver
OK Tämä varmistaa asian ettei tuo Silveri oo koskaan ollu kunnossa. Tyttö käy ratsastustunneilla ja silloin tulee kuunneltua radiota tai DC:tä ajankuluksi. Akun jännite laskee tunnin aikana 12.2V kieppeille ja sitä se ei kyllä saisi olla (soittimen näyttämä 12V) Ja kuuntelu on siis kuuntelua hiljaisella ei huudatusta. Olisko kuormaa max 1A. (Tätä ennen autolla on menty kolme varttia.)AM kirjoitti:Tuleekohan nyt 3 vai 4 vuotta täyteen tuollaiselle väykyssä. Ei osaa haukkua kun ei ole ollut mitään ongelmia sen kanssa. Ei ole kaipaillut latailua vaikka paljon pätkäajoakin webaston pöhistessä.
No joku Trane tms. sinne pitää viskata. Kellään kokemuksia tästä Tranesta?
Re: Bosch Silver
Hmmm...mulla muuten on kanssa jännitenäyttö yhdessä vempeleessä, pitääpä katsella mitä se näyttää kun sen aktivoi. Palataan asiaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Bosch Silver
Katsokaa seuraava Video pätkä. Kyseisellä tavalla pääsette helpsti seuraamaan akun jänitteitä etc... lataus jännite jne...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eHt5n3KY30M[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=eHt5n3KY30M" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eHt5n3KY30M[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=eHt5n3KY30M" onclick="window.open(this.href);return false;
Mese 200 CDI Avantgarde -06.
Re: Bosch Silver


On nuo vaan hienoja vehkeitä nykyään.
Tietääkö kukaan perustuuko öljyn määrän mittaus öljypohjassa ihan alimpana olevan paineanturin kemaan ja siitä lasketaan öljymäärä kun tiedetään painovoima. Eihän siellä nyt samanlaista mekaniikkaa voi olla öljyjen joukossa mitä käytetään bensatankeissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Bosch Silver
Yleensä noissa on korkkirakenne sellainen, että se tasaa vain painetta ja tiivistää haisuvan nesteen takaisin akkuun.Jari Ke kirjoitti:Kait nämä huoltovapaatkin "huohottaa" ulospäin kun niitä ladataan ja kun huohottaa niin vesi sieltä pikkuhiljaa haihtuu ja lopulta sitä on liian vähän?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: Bosch Silver Aukaistu ja vuotovirtoja mitattu
Nonni Kyllä kansi periksi antaa mutta tavallisen lujasti se on liimattu kiinni. Säälin senverran että aukaisin vaan yhden kennon kohdalta. Valitsin miinuspuolen kennon koskapa muistelen että kun vesi vähenee niin miinuspuolelta vähenee enemmän joten jos jossain on vajausta niin lähimpänä - napaa. Nestepinta näytti olevan OK joten se siitä. Mitään alykästä kierrätyssysteemiä siinä ei ole. Se mikä höyrystyy ni se tulee läppien päissä olevista reijistä ulos.
Mittasin varmuudeksi uudelleen latausjännitteen 1500r/m ja ilman kuormaa 14.4V Sit lämppäri III, valot, lisävalot ja sumarit --> 14.15V Eli kunnossa on. (Soittimen näyttämä oli 0.3V pienempi). Sit vuotovirta eli mittari miinusnavan ja kengän väliin. Auto sammuksissa ovet kiinni. Siis niinkuin se useinmiten on. Vuotovirta 34mA Sit hälytin päälle --> 47mA. Kaikki on siis näiltä osin kunnossa. Autotarvike tarjos 100A jonkunmerkkistä (en muista mikö oli) akkua 147 egee jossa oli 1000A kylmäkäynnistysvirta eli (CCA) EN. Paljon on luvattu 100A akulta. Vastaava Trane taitaa päästä juuri ja juuri 800 yli? Hinnassa ei juuri eroa ole.
Mittasin varmuudeksi uudelleen latausjännitteen 1500r/m ja ilman kuormaa 14.4V Sit lämppäri III, valot, lisävalot ja sumarit --> 14.15V Eli kunnossa on. (Soittimen näyttämä oli 0.3V pienempi). Sit vuotovirta eli mittari miinusnavan ja kengän väliin. Auto sammuksissa ovet kiinni. Siis niinkuin se useinmiten on. Vuotovirta 34mA Sit hälytin päälle --> 47mA. Kaikki on siis näiltä osin kunnossa. Autotarvike tarjos 100A jonkunmerkkistä (en muista mikö oli) akkua 147 egee jossa oli 1000A kylmäkäynnistysvirta eli (CCA) EN. Paljon on luvattu 100A akulta. Vastaava Trane taitaa päästä juuri ja juuri 800 yli? Hinnassa ei juuri eroa ole.
-
- Mersumies
- Viestit: 2608
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Bosch Silver Aukaistu ja vuotovirtoja mitattu
Jari Ke kirjoitti:Autotarvike tarjos 100A jonkunmerkkistä (en muista mikö oli) akkua 147 egee jossa oli 1000A kylmäkäynnistysvirta eli (CCA) EN. Paljon on luvattu 100A akulta. Vastaava Trane taitaa päästä juuri ja juuri 800 yli? Hinnassa ei juuri eroa ole.
Täältä lähti Varta Silver pari viikkoa sitten kun laturin vikinä alkoi kuulostaa kohtuuttoman kovalta parin päivän ajamattomuuden jälkeen.
Jännitemittaus vahvisti akun purkautuvan ja akun silmä oli "musta" (valk-musta-vihreä).
Tilalle tuli Exide Prenium 100Ah jolle luvataan kylmäkäynnistysvirtaa 900A.
Hinta kohtuullinen 129€.
Re: Bosch Silver Aukaistu ja vuotovirtoja mitattu
Menin kauppaan sillä mielellä että nyt lähtee. No pyysin kuitenkin että kattoo mittarilla akun et varmaan kans on paskana. No sylverin kyljessä on CCA 800A EN Mittari kiinni oikeat arvot sisään ja mittaamaan. (Oli pistäny auton käyntiin työmaan parkkipaikalta ja ajanu noin 2km liikkeen pihaan). Tovin päästä lukema tulostui ja se oli CCA 730A ja loppu jännite 12.87V
En muuten oo ladannu millään ulkopuolisella laturilla kolmeen viikkoon.
Sylveri onkin tuon mittauksen mukaan loistavassa kunnossa kun ottaa akun iän huomioon
No sylveri sai sitte lisäaikaa.



Sylveri onkin tuon mittauksen mukaan loistavassa kunnossa kun ottaa akun iän huomioon

Re: Bosch Silver Avattu ja vuotovirtoja mitattu
Bosch Silver on tietääkseni poistunut ohjelmasta en tiedä oliko liian pitkäikäinen minulla oli 10 vuotta, mutta piti auto hävittää, joten en tiedä lopullista ikää. Silverissä parasta oli akun hyvä latautuminen kovissa pakkasissa eli kylmä varaus huippuluokkaa hopean käyttö akunteossa mikä vaikutti kylmänä latausta. 
Nyt on uudet tyypit myynnissä Uutta: Bosch S3 - S4 - S5 -akut PowerFrame teknologialla.
http://rb-aa.bosch.com/boaa-fi/Category ... lication=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyt on uudet tyypit myynnissä Uutta: Bosch S3 - S4 - S5 -akut PowerFrame teknologialla.
http://rb-aa.bosch.com/boaa-fi/Category ... lication=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bosch Silver Avattu ja vuotovirtoja mitattu
Minulla on tuollainen S5 ollut reilun vuoden ilman minkäänlaisia ongelmia. TM:n akkutestissä (olikohan noin vuosi sitten) se ei pärjännyt mitenkään hirmuhyvin, mutta miten sitten lie käytänössä kun tulee vuosia lisää? Kutistuuko ero vai mennäänkö jopa idän ihmeistä ohi kypsän iän suorituskyvyssä?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: Bosch Silver Avattu ja vuotovirtoja mitattu
Kerroppas mitä noi CCA numerot tarkoittaa ? virranantokykyäkö ? miten se mitataan, ja miten pitkään sitä testataan ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Bosch Silver Avattu ja vuotovirtoja mitattu
Luin viikko pari sitten jostain nettisaitilta tän ja perustuu sen tietoihin eli:veskola kirjoitti:Kerroppas mitä noi CCA numerot tarkoittaa ? virranantokykyäkö ? miten se mitataan, ja miten pitkään sitä testataan ?
CCA on Cold Crank Amps. ja EN tarkoittaa että testi on tehty eurooppalaisen standartin mukaan. Toinen on SAE ja se testi on tehty toisella tavalla. No CCA EN tehdään siten että täysi akku jäähdytetään -18 asteeseen. Akkua kuormitetaan ilmoitetulla CCA arvolla 10s jona aikana akun jännite täytyy vähintään olla 7.5V. Akun annetaan levätä 10s jonka jälkeen akkua kuormitetaan 60% alkuperäisestä kuormasta kunnes akun jännite on laskenu 6V. Tämän vaiheen pituuden tulee vähintään olla 73 sekuntia. (koskee auton akkuja ja kuorma-auton akuille taisi olla toinen aikaraja )
Eli kun kaupassa kattoo akkuja ja niitten CCA (EN) -arvoja niitten pitäisi olla täysin vertailukelpoisia keskenään. Niin niin pitäisi mutta tulostin ittelleni TM:n testin ja se kertoo kyllä eri tarinaa CCA:sta ja joittenkin akkujen kapasiteetti ei täyttänyt lähellekkään ilmoitettua amppeerimäärää. TRANE muistaakseni pääsi lähimmäs ja oli muistaakseni 98% Tällekkin on oma testinsä joka kestää 20 tuntia ja lämpötilakin taisi olla +25. Akun loppujännite piti olla 10.5V Eli mitä suuremmalla virralla 20 tunnin purkausta kestää niin ettei alita 10.5v niin sitä suurempi kapasiteetti akussa on.
No tuo testeri jossa akkua käytin näytti perinteiseltä kuormitusmittarilta mutta johdot oli paljon ohuemmat. Ei siis ollu perinteinen kuormamittari. Mittarin antama CCA arvo lienee viitteellinen joka perustuu veikkaan pieneen kuormaan esim 1/100 osa kuormaan. (eikä pakkasta ollu -18 joka vaikuttaa arvoon) Eli kun mittarille kerrotaan akun alkuperäinen CCA arvo nin veikkaan että mittari säätää kuormavastuksen siten että kuormana on just tuo 8A ja perustelen tän just sillä että testerin johdot ei tosiaankaan kestä isoja kuormia niin ohuet ne oli. Niin ja akun loppujännite teettämässäni testissä oli tosiaan lähes täyden akun lepojännite. Tuskin on edes tuota 8A:ta kuomana mittarissa.
Pertana löytäisinkö tuon saitin vielä.......................
Löytyi yx mutta on toinenkin joka oli täydellisempi http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-con ... de_FAQ.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Laitan tähän tropiikkiin kun ja jos löydän
Löytyihän se Volvolandian joltain sivulta


http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-con ... k_info.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;