200cdi käynnistyvyys pakkasella

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
reiska77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: To 18.03.2010 21:52

200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja reiska77 »

mersu vie hermot enkä jaksanu searchin kanssa pelleillä enää. eli tuo :evil: keleen rottelo alkoi kiukuttelee kun pakkaset tuli. vehon toimesta vaihdettu tiivistesarja korkeapaine pumppuun ja o-renkaat löpö putkiin. samoin kolme suutinta vaihdettu uusiin. missä voi vielä olla ..tu vikaa? :evil: roikkaa kun hetken näyttää niin lähtee. OT: montako tonnia vielä täytyy pistää et tuon ihmeen saa edes käyntiin? 360tkm ajettu. lompakko täytyy olla hyvin paksu tän laatumerkin kanssa. paluu japskeihin näyttää enemmän kuin todennäköisemmälle :x
Avatar
patrol31
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 14.10.2009 22:36
Paikkakunta: Lahti

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja patrol31 »

Vaihtamalla uuteen muutaman kilometrin ajettuun mersuun vika todennäköisesti häviää.
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Kannattaa lisäksi valita bensakone jos pitää kovillakin pakkasilla käynistyä ilman lämmitystä.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja timlin »

Ite aikoinaan kokeilin ja kahtelin vika osaa sillain et otat kuumaa vettä tai lämpöpuhaltimen. sitten rupeet lämmitteleen yhtä osaa kerrallaan ja kannattaa alottaa lämmittely loppupäästä eli viimesestä suuttimesta...mulla selvis tuolla lailla kaks suutinta ja KPpumppu, toki erikerroilla...muistan kun KPpumpusa oli vikaa niin töistä lähtiessäni kaadoin loput kahvit terpparista sen päälle nii hörähti takuulla käyntiin. Lämmitystä ei tosiaan tarttenu kauan pitää ni johan lähti. Suuttimista kannattaa mitata ohivuoto. Kakstahti öljyä tankkiin niin helpottaa käynnistymistä!
reiska77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: To 18.03.2010 21:52

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja reiska77 »

Eli -12c on liian kova pakkanen mersulle? Täs välissä ei voi kuin naurahdella. Nii kolme suutintahan siellä on jo uusia ja yks vanha joka on kuukema ok. Jos kävis sitä ehdotettua bensaa ja polttais koko auton. Tai toinen vaihtoehto olis pitää yötä päivää käynnissä. :idea:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

reiska77 kirjoitti:Eli -12c on liian kova pakkanen mersulle? Täs välissä ei voi kuin naurahdella. Nii kolme suutintahan siellä on jo uusia ja yks vanha joka on kuukema ok. Jos kävis sitä ehdotettua bensaa ja polttais koko auton. Tai toinen vaihtoehto olis pitää yötä päivää käynnissä. :idea:
Ei niitä kannatta mihinkään vehoon viedä
(paitsi jos on pakko päästä rahoista eroon kuittia vastaan eikä mitään väliä tuleeko kuntoon vai ei...)

villi veikkaus jos suodatin on kunnossa ja niisä läpinäkyvissä poltto aine putkissa ei ilmaa eli ne tiivisteet on vaihdettu oikeesti (eikä vaan paperilla...
suutimien johdot on laitettu kiinni)
niin jos menee ja teke suutimile paluu vuoto testin kylmässä niin siinä yhdessä mikä on vanha on sitä likaa,
mikä oli muuten syy sille että 3 muuta vaidettin?


Ei voi kyllä todeta kun että hyvin lämppiä ja lähtee käymään CDI :) (vaikka kierrätys ja sähkövastus on pois toiminasta)
yhtenä aamuna kun kämpille tuli "harrastus" reissulta berlinin suunnalta ja rupesi käynistelemään "tallista" kuusenalta ilman webastoa ja lohkojohtoa
mittari näytti -28c ainoa ero oli että pikusen pitempään paloi hehkun valo, käynti 3sekuntia karheempaa, 10minutin tyhjä käynnin päästä tuli jo selvästi lämpöä
kun naapuria klonksvaagenia käynistyksessä ajeli auttamaan,

hienosti tuli myös noihin "harrastus" reissula kohteina olleisiin CDI vehkeisiin lämmintä (olihan siellä toki vaan alle -15c) mutta kyllä nopeesti läpisivät
yli 80c (olivat 211 220CDI, 203 320 ja ML 400CDI mitään huomattavia eroja ei lämpenmisen/käyntiin lähdön suhteen ollut)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja timlin »

Auton polttaminen aina lämmittää...mut teeppä ohivuoto testi ja kaadappa vaikka pumpun päälle kuumaa vettä. Se on totta että veho ottaa omansa. mersut lähtee käyntiin kovistakin pakkasista jos on paikat kunnosa mut volkkarilla taitaa se -15 olla max ilman lämmityksiä.
J_R
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: La 25.12.2010 14:45

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja J_R »

patrol31 kirjoitti:Vaihtamalla uuteen muutaman kilometrin ajettuun mersuun vika todennäköisesti häviää.
Tämä ei pidä paikkaansa, valitettavasti.
Nimimerkillä "kokemusta on"

Omani ajattelin hinauttaa valohoitoon sinne mistä se on tullutkin (Vehoon :twisted: ). Katsotaan kumpi on ensin kotona, auto vai minä. Ajattelin mennä lentokoneella.
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja timlin »

[quote="J_R"][quote="patrol31"]Vaihtamalla uuteen muutaman kilometrin ajettuun mersuun vika todennäköisesti häviää.[/quote]

Tämä ei pidä paikkaansa, valitettavasti.
Nimimerkillä "kokemusta on"

Omani ajattelin hinauttaa valohoitoon sinne mistä se on tullutkin (Vehoon :twisted: ). Katsotaan kumpi on ensin kotona, auto vai minä. Ajattelin mennä lentokoneella.[/quote]

Jos lentokoneella meinaat ehtiä eka niin voi olla et auto on pihassa ennen sua...tiiä ketkä seuraavaks lakkoilee :lol:
tuoppiman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 04.02.2010 17:55
Paikkakunta: Espoo

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja tuoppiman »

CDI203 kirjoitti:
reiska77 kirjoitti:Eli -12c on liian kova pakkanen mersulle? Täs välissä ei voi kuin naurahdella. Nii kolme suutintahan siellä on jo uusia ja yks vanha joka on kuukema ok. Jos kävis sitä ehdotettua bensaa ja polttais koko auton. Tai toinen vaihtoehto olis pitää yötä päivää käynnissä. :idea:
Ei niitä kannatta mihinkään vehoon viedä
(paitsi jos on pakko päästä rahoista eroon kuittia vastaan eikä mitään väliä tuleeko kuntoon vai ei...)

villi veikkaus jos suodatin on kunnossa ja niisä läpinäkyvissä poltto aine putkissa ei ilmaa eli ne tiivisteet on vaihdettu oikeesti (eikä vaan paperilla...
suutimien johdot on laitettu kiinni)
niin jos menee ja teke suutimile paluu vuoto testin kylmässä niin siinä yhdessä mikä on vanha on sitä likaa,
mikä oli muuten syy sille että 3 muuta vaidettin?
Railipaineen säädin jäi sulta mainitsematta.

Oma kokemus oli se, että vaihdoin ehkä turhaan kaikki pa-putket suodattimelta eteenpäin - ei auttanut. Sitten laite hoitoon ja ohivuodon puuttuessa Tammer-Diesel diagnosoi vian railipaineen säätimeen (hytin puoleinen), jossa olikin o-renkaan ihan finaalissa. Nyt lähtee pakkasellakin. Kyllä se siitä.
t. Tuoppi
____________________________________________________________________________________________________
Vapautettu
C220CDI / GSX1300R
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Hyvin lähtee täällä +500tkm rullattu 200CDI -25C pakkasestaki ilman lämmityksiä :)
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2377
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

reiska77 kirjoitti:mersu vie hermot enkä jaksanu searchin kanssa pelleillä enää. eli tuo :evil: keleen rottelo alkoi kiukuttelee kun pakkaset tuli. vehon toimesta vaihdettu tiivistesarja korkeapaine pumppuun ja o-renkaat löpö putkiin. samoin kolme suutinta vaihdettu uusiin. missä voi vielä olla ..tu vikaa? :evil: roikkaa kun hetken näyttää niin lähtee. OT: montako tonnia vielä täytyy pistää et tuon ihmeen saa edes käyntiin? 360tkm ajettu. lompakko täytyy olla hyvin paksu tän laatumerkin kanssa. paluu japskeihin näyttää enemmän kuin todennäköisemmälle :x

Tuohon varsinaiseen vaivaan en osaa neuvoa mutta yleisluontoisena ohjeena sivusta seuranneena ja kiitollisena kaikkien risojen
cdi-omistajien ongelmia lukeneena ostin bensamersun. Erityiskiitos kaikille automaattivaihteistojen valinneille koska ilman heitä olisin itsekin ostanut automaattilaatikolla olevan Mersun.
Eli jos on itsetuhoista ja masokistista tyyppiä niin kannattaa ostaa Mersun cdi-diesel automaattilaatikolla, varmuudeksi vuosimallia 2003-2004, jolloin saa vielä sbc-vaivat kaupan päälle.

Mutta jos haluaa kuuman auton talviajoihin (sellaisen jossa joutuu vielä paitahihasillaan vähentämään lämpöjä -26C° pakkasessa ja joka lähtee käyntiin ilman vikaherkkiä Webastoja) niin kannattaa ostaa bensiinimoottorilla varustettu Mercedes Benz.
Useimmiten se on lisäksi vielä halvempi ajaa.
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja jartuo »

E200kompressor kirjoitti:


Tuohon varsinaiseen vaivaan en osaa neuvoa mutta yleisluontoisena ohjeena sivusta seuranneena ja kiitollisena kaikkien risojen
cdi-omistajien ongelmia lukeneena ostin bensamersun. Erityiskiitos kaikille automaattivaihteistojen valinneille koska ilman heitä olisin itsekin ostanut automaattilaatikolla olevan Mersun.
Eli jos on itsetuhoista ja masokistista tyyppiä niin kannattaa ostaa Mersun cdi-diesel automaattilaatikolla, varmuudeksi vuosimallia 2003-2004, jolloin saa vielä sbc-vaivat kaupan päälle.

Mutta jos haluaa kuuman auton talviajoihin (sellaisen jossa joutuu vielä paitahihasillaan vähentämään lämpöjä -26C° pakkasessa ja joka lähtee käyntiin ilman vikaherkkiä Webastoja) niin kannattaa ostaa bensiinimoottorilla varustettu Mercedes Benz.
Useimmiten se on lisäksi vielä halvempi ajaa.
Tätä en kyllä allekirjoita, mutta jos ihan käsi niin silloin kannattaa pelata ihan varman päälle, tai ainakin mitä muut on sanoneet!
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Kettunen111
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Ma 03.08.2009 12:51

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja Kettunen111 »

.
Viimeksi muokannut Kettunen111, Pe 04.11.2011 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja JP74 »

E200kompressor kirjoitti:
reiska77 kirjoitti:mersu vie hermot enkä jaksanu searchin kanssa pelleillä enää. eli tuo :evil: keleen rottelo alkoi kiukuttelee kun pakkaset tuli. vehon toimesta vaihdettu tiivistesarja korkeapaine pumppuun ja o-renkaat löpö putkiin. samoin kolme suutinta vaihdettu uusiin. missä voi vielä olla ..tu vikaa? :evil: roikkaa kun hetken näyttää niin lähtee. OT: montako tonnia vielä täytyy pistää et tuon ihmeen saa edes käyntiin? 360tkm ajettu. lompakko täytyy olla hyvin paksu tän laatumerkin kanssa. paluu japskeihin näyttää enemmän kuin todennäköisemmälle :x

Tuohon varsinaiseen vaivaan en osaa neuvoa mutta yleisluontoisena ohjeena sivusta seuranneena ja kiitollisena kaikkien risojen
cdi-omistajien ongelmia lukeneena ostin bensamersun. Erityiskiitos kaikille automaattivaihteistojen valinneille koska ilman heitä olisin itsekin ostanut automaattilaatikolla olevan Mersun.
Eli jos on itsetuhoista ja masokistista tyyppiä niin kannattaa ostaa Mersun cdi-diesel automaattilaatikolla, varmuudeksi vuosimallia 2003-2004, jolloin saa vielä sbc-vaivat kaupan päälle.

Mutta jos haluaa kuuman auton talviajoihin (sellaisen jossa joutuu vielä paitahihasillaan vähentämään lämpöjä -26C° pakkasessa ja joka lähtee käyntiin ilman vikaherkkiä Webastoja) niin kannattaa ostaa bensiinimoottorilla varustettu Mercedes Benz.
Useimmiten se on lisäksi vielä halvempi ajaa.
No en nyt aivan allekirjottais tätäkään kommentia cdi:n huonouden osalta. Mulla on -04 w211 320 cdi kestotestissä tod. näk. pitkään ja kirjoitan rehellisesti kaikki autossa olleet viat foorumille, niin saadaan yhden yksilön kohdalta faktaa. Nämä pakkaset eivät aiheuttaneet mitään ongelmia minkään asian suhteen. Kyllä noissa tarkenee tosi hyvin , vaikkei edes ole webastoa. Pitää vaan olla kunnossa.

Mersun pidossa kannattaa panostaa huoltopaikan todelliseen ammattitaitoon.Merkkiliike ei välttämättä ole se hinta/laatu suhteelta paras.
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Kettunen111 kirjoitti:Ööh aivan, kummasti vaan bensa-passatti pelittää ilman lämmityksiä, kun ei ole aina mahdollista se. Automaatti sellainen, kylmänäkään vaihdot ei sen enemmän takkuile ku mitä o sallittavissa -30C. On ne volsut vissii paskoja.
Viimese kahden viikon sisään on saanu olla antamassa apuvirtaa joka toinen aamu tutuille/kavereille, viallisia ebereitä/webastoja, jos lämpii hytti sitte ei riitä virta starttiin/yrittää 2x sytyttää lämppärin ja kolmanteen ei virta riitä. hohhoijaa lohkis kunniaan :wink:
On niissä kavereidesi autoissa sitten jotain vikaa oltava? Jos kaikki on niin kuin pitääkin, ei silloin tarvitse apuvirtaa pyydellä.
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja sonikki »

JP74 kirjoitti:Merkkiliike ei välttämättä ole se hinta/laatu suhteelta paras.
Mikä parasta nii aina sieltä ei edes saa sitä palvelua :shock: Tuossa paavossa kun oli lämpöongelmia ja hetken foorumin selauksen jälkeen tajusin sieltä termarin olevan sökö. Ei muuta kun soitto veholle ja ajanvaraus termarinvaihtoon mutta eipäs onnistunutkaan vaan sieltä sanottii että 65C on ihan normaali käyntilämpö kelillä ku kelillä CDI:lle! Pitkän keskustelun päätteksi sieltä sai sentään edes tilattua sen termarin `ei se mitään kuitenkaan auta´ lausahdusten saattelemana ja auto vietiin muualle termarin vaihtoon ja kas kummaa moottorin lämmöt on ollu 80-90C sen homman jälkeen.
Foorumia vähän lukemalla selviää että tää ei ollu edes mikään yksittäinen tapaus vaan tuo kylmä käyntilämpö on ihan yleinen käsite monissa merkkihuolloissa joten se siintä ammattitaidosta. Ajetaa sitte viisaampien mukaan risalla autolla kun siellä sentäs tarkenee toisin ku "oikein toimivassa" koneessa missä lämmöt ei nouse ikinä edes 70C asti :P
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jartuo kirjoitti:
Kettunen111 kirjoitti:Ööh aivan, kummasti vaan bensa-passatti pelittää ilman lämmityksiä, kun ei ole aina mahdollista se. Automaatti sellainen, kylmänäkään vaihdot ei sen enemmän takkuile ku mitä o sallittavissa -30C. On ne volsut vissii paskoja.
Viimese kahden viikon sisään on saanu olla antamassa apuvirtaa joka toinen aamu tutuille/kavereille, viallisia ebereitä/webastoja, jos lämpii hytti sitte ei riitä virta starttiin/yrittää 2x sytyttää lämppärin ja kolmanteen ei virta riitä. hohhoijaa lohkis kunniaan :wink:
On niissä kavereidesi autoissa sitten jotain vikaa oltava? Jos kaikki on niin kuin pitääkin, ei silloin tarvitse apuvirtaa pyydellä.
Näin on pakko olla jotain vikaa
(tai sitten käytössä esim pätkä ajoa webasto päälä koko ajan tms... muuta webaston käyttö ohjeissa varoitettua käyttöä)
kun on kunnossa niin lähtee vaikka lämmitämmättä -36c kelistä käyntiin
ja jos haluaa niin voi pistää ensin webaston vaikka tunniksi päälle eikä siitä mitään onkelmia seuraa
(jos niiksi ei lasketa mukavan lämmintä sisä tilaa, missä kelpasi esim eilen kahden naapurin lämmitellä sillä aikaa kun jotain kaukoidän ihmettä kaapeleila auttelin ennen päivän toista klonksvagenille annettavaa apua, molemmat oli vielä johdon nokassa eikä silti käynistyneet)

mutta tosiaan kyllä jotain hämminkiä on jos ei CDI mersu lähde käyntiin vaikka on webastolla esi lämmitetty
ihan ekan kannatta tutkia akun kuntoa joskus uusiakin akuja on särkynyt yllätävän nopeasti,
sen jälkeen mihin on webaston jännite raja asettetu(tosin jos akku on kunnossa niin kestää lämmittä vaikka tunnin eikä raja tule vielä vastaan ja auto lähtee käyntiin)
sitten tääläkin mainittu rele,
ja ikivanha webaston käyttö ohje vähintään yhtä paljon ajoa kuin lämmitystä(jos akussa jatkuvasti on vajausta se tuhoaa uudenkin akun nopeasti)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Onkos webastollisissa autoissa muutes sitä sähkövastusta lämmittämässä moottoria? Itsellä loppui akku kerran sen takia ennen termarinvaihtoa ku auto ei lämmenny ikinä sinne 70C asti missä tuo sähkövastus vasta sammuu. Eli toisin sanottuna vaikka olisin ajanu kotkasta rovaniemelle olis se sähkövastus koko ajan imeny siellä virtaa niin että omnomnom olis vaan kuulunu jos ei sitä erikseen sammuta.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

sonikki kirjoitti:Onkos webastollisissa autoissa muutes sitä sähkövastusta lämmittämässä moottoria? Itsellä loppui akku kerran sen takia ennen termarinvaihtoa ku auto ei lämmenny ikinä sinne 70C asti missä tuo sähkövastus vasta sammuu. Eli toisin sanottuna vaikka olisin ajanu kotkasta rovaniemelle olis se sähkövastus koko ajan imeny siellä virtaa niin että omnomnom olis vaan kuulunu jos ei sitä erikseen sammuta.
Se onko autossa se vastus vai ei, ei riipu siitä onko webasto
mutta tosian jos se vastus on jatkuvasti päälä(mitä se ei ole jos kaikki on kunnossa) ei akku lataudu niin hyvin kun voisi
vastus(sen ohjaus) myös hajoaa ennen pitkää jos se on kokoajan päällä(lisää myös kulutusta)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja sonikki »

CDI203 kirjoitti:mutta tosian jos se vastus on jatkuvasti päälä(mitä se ei ole jos kaikki on kunnossa) ei akku lataudu niin hyvin kun voisi
vastus(sen ohjaus) myös hajoaa ennen pitkää jos se on kokoajan päällä(lisää myös kulutusta)
Kulutus tippui kyllä huomattavasti ku sai koneen lämmöt sinne minne pitääkin :wink: Lisäks autolla tuli ajettua sitä pahinta mahdollista ajoa eli 10km aamulla töihin ja illalla sama matka takas eikä juurikaan muuta ajoa. Noh onneks se akku loppu edes kotipihaan...
Itseä vaan v_tuttaa tuo vehon lietsonta tuosta tuosta käyntilämmöstä millä on ainaki jonkun näköinen vaikutus ihmisten yleismielipiteeseen siintä että CDI:n ei kuulu lämmetä "normaali lukemiin" mikä taas johtaa siihen että ihmiset mieltää CDI:t kylmiksi autoiksi vaikka tuo ei ole tippaakaan sen kylmempi ku luolamies-dieselitkään millä on tullut ajeltua.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

sonikki kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:mutta tosian jos se vastus on jatkuvasti päälä(mitä se ei ole jos kaikki on kunnossa) ei akku lataudu niin hyvin kun voisi
vastus(sen ohjaus) myös hajoaa ennen pitkää jos se on kokoajan päällä(lisää myös kulutusta)
Kulutus tippui kyllä huomattavasti ku sai koneen lämmöt sinne minne pitääkin :wink: Lisäks autolla tuli ajettua sitä pahinta mahdollista ajoa eli 10km aamulla töihin ja illalla sama matka takas eikä juurikaan muuta ajoa. Noh onneks se akku loppu edes kotipihaan...
Itseä vaan v_tuttaa tuo vehon lietsonta tuosta tuosta käyntilämmöstä millä on ainaki jonkun näköinen vaikutus ihmisten yleismielipiteeseen siintä että CDI:n ei kuulu lämmetä "normaali lukemiin" mikä taas johtaa siihen että ihmiset mieltää CDI:t kylmiksi autoiksi vaikka tuo ei ole tippaakaan sen kylmempi ku luolamies-dieselitkään millä on tullut ajeltua.
Jep mootorin lämmöllä on kulutukseen vaikutusta montaa kautta(vaikutta vaihtamiseen ym...)

se vehon(usein ihmettely että miksi sinne kukaan enään autoja vie takkuun voimassa pysyminenkään ei sitä ennän edelytä) kylmyys lietsonta lienee suora johdanainainen siitä että ei viitstä selvittä miten joku järjestelmä toimii ja miksi se ei toimi niin kuin pitäisi
(vaikka hyvät mahdolisuudet on kun on tehtaan tuki) ja asikashan ei voi siellä koskaan tiettä mitään turha sitä on kuunella(vaikka ei ole asiakaan taustasta mitään tietoa, vaikka olisi ollut jonkun muunmaan "veholla" hommissa tai suoraan tehtaan leivissä niin ei se voitietää mittään...)

monesti myös miettinyt että kun joku vie autonsa sinne ja on valmis maksamaan X€ ja homma ei tule kuntoon/turhia osien vaihtoja,
sitten vie jonnekin muualle missä se tulee kuntoon niin siellä pitäisi hinnan olla oikeestaan 2-3kertainen kun homma tulee kuntoon
usseimiten se tosin on murto osan vehon hinnasta

sinäänsähä sillä ei mitään väliä vaikka ihmiset mieltää että CDI koneisen olevan kylmä auto(itse kun tietää että homma on hiukan toisin... :) )
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2377
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

jartuo kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:


Tätä en kyllä allekirjoita, mutta jos ihan käsi niin silloin kannattaa pelata ihan varman päälle, tai ainakin mitä muut on sanoneet!

Myönnän ettei kokemusta ole täysin oppineen huippuammattilaisen vertaa mutta kaikki omat laitteet ovat kyllä kuntoon tulleet.
Voihan se olla, että nyt reilun 40 vuoden jälkeen tulisi se ensimmäinen jota en osaa korjata mutta en silti usko.

Tosiasia on, että Mercedes Benz CDI-diesel on bensakoneeseen verrattuna vikaherkkä ja altis toimintahäiriöille sekä tietysti kallis korjata. Vaikka tekisi homman itse. CDI on myytti jota ei saa murtaa.
Vai tuleeko mieleen jotakin bensakonetta jossa on polttoainevuotoja, polttoainepumppuvikoja, suutinvikoja, suuttimien tiivistysongelmia, tiivistyspintojen ongelmia, huonoa käynnistyvyyttä, imusarjan tukkeutumista, EGR:n Pelle Peloton-virityksiä, polttoainesäätimen toimintahäiriöitä...?
Tai manuaalilaatikkoa jossa glykolit menevät öljyihin, gyb-venttiili temppuilee, kytkimien tiivistepinnat irtoilee, turbiini jumittaa, johdinlevy paskana, läpivientikumit vuotaa, vaihtokohdat repiviä tai luistavia, öljymäärää ei voi tarkistaa kuin täysikuun aikaan neitsyen juostessa kesäniityllä samaan aikaan...?

Ei minullekaan tule mutta kun dieseliä on aina pidetty luotettavana niin ei sitä nytkään voi tunnustaa häiriöalttiiksi. Puhumattakaan pienhiukkasista joita ei voi poistaa vaan ne ajautuvat hengityselimiin väistämättä ja siten pilaavat ympäristöä.

Paljonko sinulla muuten on kokemusta näistä rempoista? Siis kuinka paljon enemmän kuin 40 vuotta?
Tällä kokemuksella tai kokemattomuudella ei ole tässä asiassa kuitenkaan vaikutusta koska kyse on monimutkaisesta kone-elimestä (CDI) joka on altis häiriöille.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13256
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja DBFI »

E200kompressor kirjoitti: Myönnän ettei kokemusta ole täysin oppineen huippuammattilaisen vertaa mutta kaikki omat laitteet ovat kyllä kuntoon tulleet.
Voihan se olla, että nyt reilun 40 vuoden jälkeen tulisi se ensimmäinen jota en osaa korjata mutta en silti usko.

Tosiasia on, että Mercedes Benz CDI-diesel on bensakoneeseen verrattuna vikaherkkä ja altis toimintahäiriöille sekä tietysti kallis korjata. Vaikka tekisi homman itse. CDI on myytti jota ei saa murtaa.
Vai tuleeko mieleen jotakin bensakonetta jossa on polttoainevuotoja, polttoainepumppuvikoja, suutinvikoja, suuttimien tiivistysongelmia, tiivistyspintojen ongelmia, huonoa käynnistyvyyttä, imusarjan tukkeutumista, EGR:n Pelle Peloton-virityksiä, polttoainesäätimen toimintahäiriöitä...?
Tai manuaalilaatikkoa jossa glykolit menevät öljyihin, gyb-venttiili temppuilee, kytkimien tiivistepinnat irtoilee, turbiini jumittaa, johdinlevy paskana, läpivientikumit vuotaa, vaihtokohdat repiviä tai luistavia, öljymäärää ei voi tarkistaa kuin täysikuun aikaan neitsyen juostessa kesäniityllä samaan aikaan...?

Ei minullekaan tule mutta kun dieseliä on aina pidetty luotettavana niin ei sitä nytkään voi tunnustaa häiriöalttiiksi. Puhumattakaan pienhiukkasista joita ei voi poistaa vaan ne ajautuvat hengityselimiin väistämättä ja siten pilaavat ympäristöä.

Paljonko sinulla muuten on kokemusta näistä rempoista? Siis kuinka paljon enemmän kuin 40 vuotta?
Tällä kokemuksella tai kokemattomuudella ei ole tässä asiassa kuitenkaan vaikutusta koska kyse on monimutkaisesta kone-elimestä (CDI) joka on altis häiriöille.
Minulle kyllä tulee mieleen bensakoneita joissa on paljon vikoja, suuttimissakin, sekä manuaalilaatikoita joissa lukkorenkaat pettää. Menemättä yksityiskohtiin, en ottaisi bensakonetta uskonnoksi sen paremmin kuin CDI:täkään, molemmat ovat kyllä monimutkaisia nykyisin ja vikaherkkiä ainakin absoluuttisessa mittakaavassa. En ota kantaa kumpi olisi vikaherkempi tms. Onko sillä paljon väliä kun aika harva mesen ostaja pähkäilee bensakoneen ja dieselin välillä sen perusteella kumpi olisi vähemmän vikaherkkä.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2377
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

DBFI kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:
Minulle kyllä tulee mieleen bensakoneita joissa on paljon vikoja, suuttimissakin, sekä manuaalilaatikoita joissa lukkorenkaat pettää. Menemättä yksityiskohtiin, en ottaisi bensakonetta uskonnoksi sen paremmin kuin CDI:täkään, molemmat ovat kyllä monimutkaisia nykyisin ja vikaherkkiä ainakin absoluuttisessa mittakaavassa. En ota kantaa kumpi olisi vikaherkempi tms. Onko sillä paljon väliä kun aika harva mesen ostaja pähkäilee bensakoneen ja dieselin välillä sen perusteella kumpi olisi vähemmän vikaherkkä.
Uskonnosta ei ole kysymys vaan tekniikasta. Tekninen osaaminen omalla kohdallani sai aivan uuden merkityksen kun aiemmin käytettyjä autoja omistaneena pidin rutiinina sitä, että vähintään pari kertaa vuodessa sai olla rempaamassa jotakin jarruja, pakoputkea, alustan niveliä tai puslia tai ylipäätään jotakin. Sitten sattumalta kohdalle vastoin suuria epäluuloja osui ensimmäinen Toyota. Auto toimi hienosti mutta jokseenkin ensimmäisinä päivinä startti välillä vain naksahti eikä pyörinyt ja vika vain paheni. Purkasin startin ja havaitsin startin kuparisten kosketuskärkien kuluneen. Varaosa maksoi 1,80€ koska niitä sai van pareittain mutta toinen virheetön jäi siis varalle.
Muuten kulkuneuvossa ei ollut mitään vikaa sen reilun 100tkm aikana kun se omistuksessa oli (170tkm->270tkm). Tunne oli ensin epälluuloinen, sitten uskomaton ja lopulta koko asian unohti kun se auto aina vaan toimi.
SItä on tekninen osaaminen, kyky tehdä laitteita jotka toimivat.

Paluu arkeen tapahtuikin heti muutama tunti sen jälkeen kun ensimmäinen Mersu tuli taloon. Nyt sitä remppaa taas riittää kun saa korjailla osaamattomien tekeleitä jatkuvasti.

Tuo bensa vs. diesel oli pitkäänkin askarruttava kysymys ja valitsin (onneksi) bensakoneen. Ja manuaalilaatikon.
Avatar
KOFC
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 06.04.2009 15:20
Paikkakunta: Masku

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja KOFC »

Terve
Vaihdoin -98 bensa Vectran -04 C200 CDI:hin automaattilaatikolla enkä ole katunut. Opelissa paloi moottorin häiriövalo kerran viikossa ja vika jäi yleensä löytymättä vaikka ajoi suoraan pikahuoltoon. Koko Ooppelin kone täynnä kaikenmaailman vikaherkkiä antureita ja mulle riitti neljä vuotta. Mersulla ajanut nyt kohta kaksi vuotta ja lähtee käyntiin pakkasessa kun palmun alta ilman lämmitystä. Vaimolla -01 C180 bensamersu ja lähtee kanssa käyntiin hyvin ilman lohkolämmitintä.
Kyllä niitä toimivia ja hyvin pelittäviä Mersuja on kanssa, vehkeet vaan täytyy pitää kunnossa. Ooppeli sai saman kohtelun kun Mersut mut ei se vaan riittänyt. Nyt ajellaan näillä koska ne toimii hienosti ja seurataan foorumia.

Hyvää Uutta Vuotta vaan ja lopputalvea foorumilaisille.

Terveisin KOFC
S205 C180 TA Premium -16 Oma kulkine
W176 A180 BE A -14 Vaimon silmäterä
Ex S204 C200 T CDI BE A -12
Ex W203 C200 CDI Classic -04
Ex W203 C180 Avantgarde -01
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

E200kompressor kirjoitti: Paljonko sinulla muuten on kokemusta näistä rempoista? Siis kuinka paljon enemmän kuin 40 vuotta?
Tällä kokemuksella tai kokemattomuudella ei ole tässä asiassa kuitenkaan vaikutusta koska kyse on monimutkaisesta kone-elimestä (CDI) joka on altis häiriöille.
sillä onko kokemusta yli tai alle 40v ei ole merkitystä kun kyseinen tekniika on ollut käytössä vasta reilun ~10 vuotta(paljon ennemän on hyötyä sopivista työ kaluista ja siitä että tietää mitä niilä tekee)
"itseläni ei ole paljon kokemusta CDI systeemistä ensimäinen remontti kokemus kun oli vasta 1998 loppu vuodesta"
(toki vaati yhä samat asiat käydäkseen kuin vaikka 20vuotta sitten että siinä mielessä kokemuksesta on hyötyä)

varsinkaan huonoa huoltoa eivät näyttäisi sietävän...
omaat pelit on toimeent kohtalisesti tosi ei niihin kyllä kovin paljoa kilsoja vuodessa yleensä kerry 65-100tkm on ollut normaali määrä 2000vuoden jälkeen(joskus tuli ajeltua myös bensala niin jos remontin määrää ajatelle ja väliin jääneitä lähtöjä, ei kyllä hirveesti kannata niitä muistella...)

varsinaisesta aiheesta lipsuu...sori siitä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja timlin »

Tämän ketjun aloittajan reiskan mese kohta tulee kuntoon tällä menolla... ;)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13256
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja DBFI »

reiska77 kirjoitti:Eli -12c on liian kova pakkanen mersulle? Täs välissä ei voi kuin naurahdella. Nii kolme suutintahan siellä on jo uusia ja yks vanha joka on kuukema ok. Jos kävis sitä ehdotettua bensaa ja polttais koko auton. Tai toinen vaihtoehto olis pitää yötä päivää käynnissä. :idea:
Yllä olevaan kommenttiin viitaten, lisää ja tarkempia vastauksia voisi tulla jos omistaja kertoisi vastauksia noihin aiemmin esitettyihin kysymyksiin. Se osien lämmitysohjekaan ei tietenkään tarkoittanut että mesen ei kuuluisi lähteä käyntiin ilman kriittisen osan lämmitystä vaan sillä oli tarkoitus etsiä viallinen kohta.

Vaikka sitä polttoainepuolta on käyty läpi (oliko Vehossa?) niin nuo CDI203:n ohjeet kannattaa ottaa vakavasti vaikka nyt myönsikin että ei ole täyttä 40 vuoden kokemusta CDI-autojen korjaamisesta.

Sitä paitsi ei tätä voi asialinjalle vielä viedä kun kaikki eivät ole päässeet kehumaan omaa autoaan ja ennen kaikkea haukkumaan naapurin autoa. Ja oma kokemukseni autojen parissa pitää myös päästä kertomaan, kun vaan tulisi jotain mieleen... Uskonnolla tarkoitin dieselin ja bensa-auton välistä valintaa mutta ihan hyvä tuoda mukaan myös tuo automerkkien palvominen.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 200cdi käynnistyvyys pakkasella

Viesti Kirjoittaja Jolle »

reiska77 kirjoitti:Eli -12c on liian kova pakkanen mersulle? Täs välissä ei voi kuin naurahdella. Nii kolme suutintahan siellä on jo uusia ja yks vanha joka on kuukema ok. Jos kävis sitä ehdotettua bensaa ja polttais koko auton. Tai toinen vaihtoehto olis pitää yötä päivää käynnissä. :idea:
Ei cdi mersun käynnistymisessä oo mitään pakkasrajaa. Nimim 2 cdi mersua ajossa ja ei oo vielä tullu sellasta aamua ettei olis autot (siis molemmat lähteny käymään) :D
Eli jossei nykyinen paja löydä sitä vikaa autosta vaan pitää vaihtaa osia jatkossakin summamutikassa niin sitten vaihtaisin korjaamoa :D
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Vastaa Viestiin