Kertokaapa nyt onnistuneita primääriputkivalintoja 606 turbon pakosarjaan.... kovin kahden vaiheilla 1 1/4 vai 1 ½ tuumasta tuubikäyrää....
tuo 1 ja varttinen olis 37,2 mm sisältä ja suurempi 43,1mm. periaatteessa tuo 37.2mm sisähalkasija antaa vajaa 1100mm2 mikä on kutakuinkin saman verran kun pakokanavan loppupäästä syntyvä poikki-ala. pienemmällä tilavuus jäisi pienemmäksi mutta alkaako ahistaan liikaa jos laitetaan isompaa rusettia? tällähetkellä hx35 aikeissa istuttaa mutta koskaan ei tiedä jos tekee mieli laittaa 40:nen. Laipan tietysti joutuu vaihtamaan mutta olis se kiva ettei koko pakosarjaa tarvisi rakentaa alusta. Kummasta olette tehneet? ja kuinka paksua tuo kkd:n käärmeenpesä on?
"Tubing sizes. Almost all applications of a turbo are to an existing engine. Therefore, the choice of tube sizes will usually be directed by port size and the size of the turbine inlet on the turbocharger. Where a clear-cut choise does not exist, it is best to select smaller of the sizes available, thus increasing ex-haust gas velocity.
Lisäksi kun turbon inlet ainakin holset T3 laipassa on luokkaa kahden kahden pakokanavan poikkipinnan verran niin ei missään nimessä sisä pinta-alaksi yli 1000 mm2.
Ei noilla pakokaasujen virtausnopuksilla ole merkittävää ( 4-tahti moottorissa ) merkitystä. Sensijaan merkitystä on työ/poistotahtien pakosarjan suunnittelun suhteessa. Mahdollisimman tasaiset pakokaasun virtaukset turboahtimelle ovat a ja o. Samoin turboahtimen sijainti mahdollisimman lähellä sylinterikannen pakoaukon lähtöä. Pakokaasun virtaushäviöt suoraan verrannollinen pakokaasun virtausmatkaan.
Pakopaineet eivät tietystikään saa nousta hatalliseksi.
Tämänpäivän turboahtimet voidaan rakentaa tarkalleen pakokaasuvirtauksien edellyttämillä ehdoilla.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Pakosarja ei yleensä aiheuta pakopainetta.
Lyhyt valupakosarja mallia cummins on edelleen paras dieselissä ja riittää yli 1200hv.
Kopio siitä malli niin tulee hyvä ja unohda edelleen ne pitkät bensamallin pakosarjat joissa pakokaasut kerkeää jäähtymään ja kaikki energia hukkuu matkalle.
Solmurauta kirjoitti:Pakosarja ei yleensä aiheuta pakopainetta.
Lyhyt valupakosarja mallia cummins on edelleen paras dieselissä ja riittää yli 1200hv.
Kopio siitä malli niin tulee hyvä ja unohda edelleen ne pitkät bensamallin pakosarjat joissa pakokaasut kerkeää jäähtymään ja kaikki energia hukkuu matkalle.
jokkeri-82 kirjoitti:Ilman provosointia kaikki kallistuvat samaan kuin minä, eli tuohon pienempään 1'' ja vartti .
Oikein paljon kiitoksia kiitoksia kannanotoista!
jos ei mee heti itse tehden kohtuurella nii täällä olis uusi valmis tuollaanen
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Nyt tulee kritiikkiä.... ei oo 123-456 jaettu eikä oo primääriputket edes lähes toistensa mittasia, mutta tilavuutta taitaa olla vähemmän mitä orginaalipakosarjassa, ja lisäksi oikein kompakti. Eli tällanen siitä nyt tuli:
eli viimeistelyä ja plaanausta vaille... jos tänään kävis vielä pajalla pyyhkäsemässä tasot ja pätkimässä laipan...
melkein tekis mieli sanoa, että hyvät värkit pilattu miksi siitä ei voinut tehdä heti kerralla kunnollista eli 123 ja 456 samaan rööriin, eihän tuollainen 12 ja 3456 ole mistään kotoisin, toiseen nieluun ei tule paljon mitään ja toinen on tukossa pakokaasuista... lisäksi pulssit on mitä on
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Voihan tuota parantaa vielä sen verran että kääntää 3-sylinteriltä tulon mutkalla suoraan etummaiseen ahtimen laipan reikään ja 4-sylinterin vaikka alapuolelta mutkalla takimmaiseen ahtimen laipan reikään.
Näin siis jos tila antaa myöden ja on muuten toteutettavissa.
Noista pakokaasun törmäilyistä en olisi edelleenkään dieselmoottorissa yhtään huolissani, tuo sarjan rakenne näyttää nyt ihan jonkun volkkarin kutossarjalta ja varmasti muutoin toimii hienosti.
jeemu kirjoitti:Kyllähä toi ny pikkase muutaki vaatii ku laipan siirron, vai tekeekö itellä mieli juosta päin seiniä?
Itelle tuli sama mieleen. Nelos- ja vitospytyn ongelma tosin vain, muut näyttäis kohtalaisilta. Pulssit tai edes tilavuusvirta olis syytä olla oikein jaettu, mikäli ahdin on kaksnieluinen. Ei se pieni tilavuus nyt oikeesti noin tärkeää ole, eikä kilpanakuissa mitään halkoja käytetä.
Ja kyllä se pakokaasu törmäilee ihan yhtälailla tietämättä itse onko naku- vai tärpättikaasua. Vaan etsiipä siitä Klonkswaagenin kannesta overlappia ja miettii sitten miksi siinä pystytään noin paska sarja hyväksymään...
Roskiin.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tuo muuten kiinnostais minuakin tuo lämpölaajennus jne ilmiöt.. kun tossa paikallisen koneistajan kans ku juttelin suositteli mulle laittaa pitemmät pinnapultit sekä laittaa holkit niinku scaniossa ainakin on kun ei meinannu ruveta pakosarja pitämään aina rupes vuotaa tiivisteen välistä... et mitä tossa rakennus vaihees ois otettava huomioon sit.
En nyt ymmärrä mitä ne pidemmät pinnat siinä auttaa mutta ne laitimmaisten laippojen reijät kun suurentaa 2mm ylikokoon niin se pääsee helpommin elämään sivusuunnassa.
Kyllähän nuo piemmät pultit ja holkit antaa "elovaraa", mutta toki vaativat riittävän suuret reijät kuten edellä käy ilmi, ei niistä holkeista muuten mitään riemua ole...