M103 bensapumppu imee ilmaa???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

M103 bensapumppu imee ilmaa???

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

M103:n käynnistyksessä, kun bensapumppu alka pumppaamaan vähän ennen virtojen kääntämistä tapahtuu seuraavaa:

Pumpun ääni alkaa kuulua ja samalla aika kovaakin imuääntä, niinkun pillillä imisi mukista jämiä. Eli ihankuin pumppu imisi ilmaa. Ihan sama onko tankki tyhjä vai täysi.
Eilen sitten kuulostelin ääntä tarkemmin, käynnistin ja auto kävi vajaalla ja samalla kuului taas sitä imuääntä, vaikka auto oli jo käynnissä. Kun imuäänet loppui, loppui myös auton rykiminen.
Aina ei imuääniä kuulu, kun siinä alussa, mutta eilen ne jatkuivat pidempään. Tankkasin muuten eilen ihan piripintaan...mutta sillä tuskin on vaikutusta.

Taisi M103 silloin tällöin esiintyvä käynnistystärinän aiheuttaja selvitä. Bensapumppu imee tyhjää tai letkuissa on ilmaa.

Voisiko vika johtua likaisesta suodattimesta, vai falskaako jostain takaiskuventtiili? Onko suodattimessa itsessään venttiiliä, kuten kunnollisessa öljynsduodattimessa?
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami S »

Oletko tutkinut vuotaako bensa letkut?
Jos vaikka letkut ovat tyhjentyneet.
Jouduin vaihtamaan w123:seen taka-akselin kohdalle jarru putken ja bensan meno ja paluu putket.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Alkaa ikä jo iskeä, kun tuollain ryystää.
Niinhän ne vanhat mummotkin ryystää "tassilta" kahveeta. :wink:

Noh, oletkos vaihtanut siihen sitä suodatinta, kun joskus taisit mainita sellaisen olevan hyllyssä odottamassa vaihtoa?
Aattelin vaan jos se sen jälkeen tarvis ilmata jotenkin. Hyvin kummalliselta tuntuu, että sinne olisi muuten päässyt ilmaa mistään. Ja sitäpaitsi jos se lutkutus loppuu ja kone toimii hyvin sen jälkeen, niin silloinhan sen ilman luulisi poistuvan sieltä pumpusta. Vaan mistä sitä tulee sinne lisää aina seuraavaksi käynnistyskerraksi?
Josko pumppu alkaa jo veteleen viimeisiään, tiedä häntä. :roll:
Itsellä ainakin tuntuu koko ajan voimistuvan tuon pumpun toimintasirinä, mutta ei se ainakaan vielä ole mitenkään vaikuttanut moottorin käyntiin.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Pasi M. kirjoitti:Alkaa ikä jo iskeä, kun tuollain ryystää.
Niinhän ne vanhat mummotkin ryystää "tassilta" kahveeta. :wink:

Noh, oletkos vaihtanut siihen sitä suodatinta, kun joskus taisit mainita sellaisen olevan hyllyssä odottamassa vaihtoa?
Aattelin vaan jos se sen jälkeen tarvis ilmata jotenkin. Hyvin kummalliselta tuntuu, että sinne olisi muuten päässyt ilmaa mistään. Ja sitäpaitsi jos se lutkutus loppuu ja kone toimii hyvin sen jälkeen, niin silloinhan sen ilman luulisi poistuvan sieltä pumpusta. Vaan mistä sitä tulee sinne lisää aina seuraavaksi käynnistyskerraksi?
Josko pumppu alkaa jo veteleen viimeisiään, tiedä häntä. :roll:
Itsellä ainakin tuntuu koko ajan voimistuvan tuon pumpun toimintasirinä, mutta ei se ainakaan vielä ole mitenkään vaikuttanut moottorin käyntiin.
En ole vaihtanut vielä suodatinta ja ongelma esiintyy tosiaan vain käynnistettäessä. Äsken ei nikotellut ollenkaan ja vain enne starttausta kuului se ryystämisääni.
Minulla pumppu on pitänyt kokoajan samanlaista sirinää ja ryystänytkin se on jo 3 vuotta. Epäilin sitä joskus jo vaihdetuksikin, kun se oli niin puhdas päällisinpuolin. Sirinä on minusta ihan samanlainen, kun kaikissa muissakin ruiskumersuissa.

Tuli mieleen:
Minulla on autossa alkuperäinen webasto jonka otin pois käytöstä. Se ottaa polttoaineen sieltä punmpun juuresta haaroituksen kautta ja kaikki webaston liittimet olivat ihan ruosteessa. Voisikohan nuo webaston liitännät aiheuttaa jotenkin järjestelmän tyhjenemistä auto sammuksissa. Bensaa ei muuten vuoda mistään ulospäin tämä vehje...vain hydrauliöljyä vähän.

....pitää tutkia lisää asiaa. Laittaa pikkupoika käntelemään avaimesta ja mennä itse auton alle kuuntelemaan. Suodatinta en viitsi alkaa vielä vaihtamaan, varsinkaan kun tankissa on vielä ainakin 80 litraa ainetta.
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Sirinästä

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

W126 kirjoitti: ....pitää tutkia lisää asiaa. Laittaa pikkupoika käntelemään avaimesta ja mennä itse auton alle kuuntelemaan. Suodatinta en viitsi alkaa vielä vaihtamaan, varsinkaan kun tankissa on vielä ainakin 80 litraa ainetta.
Äkkiäkös sitä 80 litraa W126:lla polttaa! :wink: No joo, kun olin tässä jokin aika sitten "merkkipajalla" säädättämässä oman 126:n seoksia, niin mainitsivat siellä, että meikäläisen kärryssä polttoainepumppu sirisee tavallista kovaäänisemmin. Pitää paikkansa, on se aika kovaääninen. Kyseessä on ilmeisesti tarvikepumppu, mikä pitäneekin itsestään kovempaa ääntä kuin orggis.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Ääntä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Jos pumppu on originaali ja samaten pakoputkisto on alkuperäistä laatua, niin kyllä pumpun ääni tyhjäkäynnin äänen yli tulee. Jos auton taakse menee seisoksimaan moottori ollessa joutavalla, niin pa-pumpun sirinä vie voiton palopuheista. Näin on ollut useammassakin vehkeessä, mutta yhtä useassa pakoääni on ylittänyt pumpun äänen - tarvikeputkisto.
Omassa on näin: suht. tuore originaaliputki ja juuri uusittu suodatin sekä pumpusta mittattuna paineet eli kunnossa oli. Sirinä kuulostaa äkkiseltään melko kovalta, luulinpa itsekin sen kiukuttelevan :shock: Kuuluu hiljaisessa ympäristössä 5 metrinkin päähän autosta.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Ääntä

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jukka N. kirjoitti:Jos pumppu on originaali ja samaten pakoputkisto on alkuperäistä laatua, niin kyllä pumpun ääni tyhjäkäynnin äänen yli tulee. Jos auton taakse menee seisoksimaan moottori ollessa joutavalla, niin pa-pumpun sirinä vie voiton palopuheista. Näin on ollut useammassakin vehkeessä, mutta yhtä useassa pakoääni on ylittänyt pumpun äänen - tarvikeputkisto.
Omassa on näin: suht. tuore originaaliputki ja juuri uusittu suodatin sekä pumpusta mittattuna paineet eli kunnossa oli. Sirinä kuulostaa äkkiseltään melko kovalta, luulinpa itsekin sen kiukuttelevan :shock: Kuuluu hiljaisessa ympäristössä 5 metrinkin päähän autosta.
Näinhän se on. Pumpun ääni erottuu, muuta ei sitten paljoa kuulukkaan (paitsi auton etupuolelta). Pakoäänetkin on tyhjäkäynnillä hiljaiset, vaikka onkin 2/3 walker 1/3 orggis putkisto :)
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

uusia huomioita

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Tein eilen illalla uusia huomioita.
Kun koneen on juuri sammuttanut:
Käynnistettäessä ei kuulu imuääniä ja lähtee käyntiin ihan salamana.

Vähän aikaa seisonut kone:
Pumpusta kuuluu käynnistettäessä pieni höörrppss, kone lähtee käyntiin mutta sammuu heti. Toisella kerralla lähtee jo ihan salamana.

Kauan seisonut kone:
Pumpusta kuuluu hörppss-ääniä, auto lähtee käyntiin, käy vajaalla muutaman sekunnin ja kokoajan kuuluu hörrpps ääniä, kun äänet loppuu autokin käy jo täysillä.

Siis käyntiinlähdöllä ja hörpps-äänillä on selvä yhteys, bensaputket tyhjenee tai pumppu ei jaksa painaa paskaisen suodattimen läpi ainetta kunnolla, tai pumppu on kulahtanut.

Näin ei tapahdu läheskään jokakerta kuitenkaan. Joskus lähtee yönkin yli seisonnan jälkeen, ihan heti ja kaikilla 6:lla. Pitäisi varmaan vaihtaa se suodatin.... :roll:
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

uutta

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Ässä seisoi eilisen päivän ja äsken lähdin sillä töihin. Päivä on ollut kostea ja helteinen, auto on ollut katoksessa varjossa.

Käänsin avaimesta ja lähti käyntiin salamana ja kävi heti kaikilla eikä nikotellut yhtään..... Ehkä imuääni ei sittenkään kuulu bensapumpusta...
Mitenkähän tuo ASD-pumpu muuten toimii? Onko sille pumppu jossain siellä bensapumpun lähellä, vai miten se pelittää??? Mullahan vuotaa vähän yksi ASD-letku.

Kun tarkemmin olen kuunnellut, ne imuäänet kuuluukin paremmin, kun auto on jo käynnissä. Ennen käynnistystä tapahtuvassa pumpun heräämisessä, kuuluu vain pieni suhina, eikä niinkään HÖÖRPPSS!!! Sen takia epäilen että "hörrps" tulee jostain muualta.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: uutta

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

W126 kirjoitti: HÖÖRPPSS!!! Sen takia epäilen että "hörrps" tulee jostain muualta.
Saattaa olla, että "hörrps" tuleekin autotallin takaa ja sitä edeltää vaimea "sifff". "Höprsin" jälkeen kuuluu "röyyyyh"..... 8) Näin etenkin jos auto on saanut seistä koko päivän, kuten tässäkin tapauksessa on ollut.

Oikeasti ottaen se kurlaaja voisi olla pa-suodatin. Jos pönttö on päässyt tarpeeksi tukkoiseksi, voisi tapahtua seuraava ilmiö: kun katkaiset virran, pa-pumppu stoppaa siihen paikkaan eikä paina enää bensaa suodattimeen. Suodattimen etupuolella sen sijaan saattaasi tapahtua vielä pientä bensan liikettä suodattimesta poispäin. Tukkoiseen suodattimeen voisi jäädä tyhjiön tapaista, joka sitten hörpsii itsensä täyteen, kun pumppu alkaa taas tuottaa bensaa suoniin. Villi arvaus eikä sinänsä mihinkään tietoon perustuva, mutta pa-suodattimesta voisi silti aloittaa. Jos ilmiö on muualla, ei suodattimen vaihto ole silti mennyt hukkaan.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin