Aloittelevalle ohjeita

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
toni.kaapro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 19.11.2010 21:02

Aloittelevalle ohjeita

Viesti Kirjoittaja toni.kaapro »

Uusi foorumilainen ilmoittautuu!

Ostin ensimmäisen Mersuni hieman sattuman kaupalla. Astran moottori (laakeri?) otti ja hajosi kylmäkäynnistyksen seuraksena ja äkkiä piti auto saada. Ystävä myi Mersuaan ja mielestäni sain sen kohtuu hintaan (tai sitten en? :) )

Kyseessä on siis Mercedes-Benz w124 200D vm. -85 automaattilootalla. Kilometrejä on kertynyt 610 000. Ajoneuvon huoltohistoria on tiedossa vuodesta 87 lähtien jolloin ystäväni osti sen, kuitteja ja lappuja on valehtelematta toista sataa useiden tuhansien eurojen (ja markkojen) edestä. Kaikki pikkuviat/-huollot on tehty liikkeessä (ei sentään merkkiliikkeessä).

Kauppaan kuului siis auto, kahdet renkaat (uudet nastat vanteilla), ylimääräiset alumiinivanteet ja ylimääräinen vararengas, Pussillinen jotain jarrupaloja ym, kattotelineet, perä ja korjausopas. Hintaa oli 650e.

Ongelma onkin siinä, että en ole ikinä omistanut mersua, en edes ajanut.

Muutama kysymys onkin herännyt mieleen:

1. Onko jotain erityistä jota minun tulee ottaa huomioon/tarkastaa määräaikaishuoltojen lisäksi?

2. Mitä tapahtuu kun valokytkintä käännetäänkin vasemmalle? En löytänyt mitään funktiota sille.

3. Mitenkäs nuo automaattivaihteistot, ilmeisesti pykälää vaihdetaan jarru pohjassa? Muita huomioita? Kärrin veto?

4. Lämmöt eivät nousseet kuin 40C seuraavaan pykälään (50C?) pitkänkään ajon jälkeen. Paikallaan käydessä lämmöt nousi 40 ja 80 väliin. Normaalia?

Auto on parhaat vuotensa nähnyt, mutta kilometrejä vielä edessä. Täytyy tunnustaa, että ajokokemus oli todellakin positiivinen yllätys. Tehoilla ei ole moottoria pilattu, mutta kulkee sen minkä tarvii.

Ensimmäisenä kun auto tuli pihaan oli aivan pakko mennä irkkiin kaverilta kyselemään, että "milloinkas puretaan auto ja maalataan lattiasta kattoon? Entä milloin laitetaan uusi sisusta?" Kai tämä joku asennevamma kun joka auto ja vimpain pitää purkaa ja pyrkiä parantamaan alkuperäistä ja lopulta projekti jää kuitenkin kesken milloin minkäkin (teko)syyn perusteella.

Parhain terveisin,

Toni
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

1. Ei nyt mitään kovin erityistä
2. Ainakin uudemmissa saa parkkivalon päälle vasemmalle tai oikealle
3. Kun vaihdat vaihdetta P:n, R:n, N:n ja D:n välillä niin paina kevyesti jarrua. Jos juutut lumihankeen niin voit lykkiä edestakaisin R:n ja D:n välillä ilman jarrua, ei kaasua ainakaan paljoa.
4. Ei normaalia, hanki uusi termostaatti
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tervetuloa! Aloitat Mersuilun siis varmasti ja rauhallisesti :-D.

1. Automaatin öljyn- ja suodattimenvaihto 60 tkm välein. Etenemiskyky voi olla erilaista Astran jälkeen, sekä tempon että fysiikan kannalta.

2. Saksan parkit, kuten S202 kertoi. Jos auto on tuotu tuolloin Suomeen (esim. uutena), funktio on poistettu käytöstä lainsäädännön mukaan.

3. Kulkusuuntaa muutettaessa ehdottomasti jarru pohjaan. D:ltä voit tiputtaa vaihteille 3 ja 2 vapaasti, myös päinvastoin. 3:lla 3. on suurin käytettävissä oleva vaihde, kakkosella kakkonen. Jos lähdet kakkosasennossa liikkeelle, ykkönen ei vaihdu suuremmalle kuin vasta täyskaasulla. Ruuhkavaihde. Kärrinvedossa lähtisin ehkä liikkeelle 3:lla, ja D sisään vasta kunnolla rullatessa. Eipähän laatikko kuumene turhia, kun sitä vääntöä ei kuitenkaan mahdottomasti OM601:ssä ole. Tarkkaile vaihtokohtia, luistaako. Kilometrejä kuitenkin on jo takana.

4. Vaihda termostaatti, löytyy alavesiletkun lohkonpuoleisesta päästä. Samalla vaihtuu nesteet. Systeemi on itseilmaava. Suosittelen alkup. termostaattia, maksaa noin 20 e merkkiliikkeessä. Saat varmasti sopivan tiivisteineen. Oikea löytyy ainakin auton sarjanumeron (WDB124....) perusteella.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Tervetuloa foorumille!

Tuohon ykköskohtaan tuli sellainen juttu mieleen, että öljyä se tuulilasinpyyhkimen varsi. Näin ensipakkasten (täällä etelässä) tultua, tämä foorumi tuppaa täyttymään kysymyksistä jämähtäneistä pyyhkijöistä.

Eli, pysäytä pyyhin virta-avaimesta pisimpään asentoonsa. Nosta varresta muovisuojus pois, jonka alta paljastuu krominen tanko. Öljyä se, öljyksi kelpaa ihan moottoriöljy, synteettinen vaseliini tai vaikka margariini, ei sillä niin väliä... Toimii sitten pakkasillakin.

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

alustan niveliä ja puslia kannattanee tarkkailla varsinkin takapäässä. Parinkympin vialla saa koko auto huonon maineen. Ohjaussimpukkaakin voi yrittää kiristää jos tuntuu olevan välystä ratin ja asvaltin välillä.

Suurin ongelma tulee olemaan ruoste. Itse tekniikkaa et rikki saa.

Bonuksena, jos kuskin istuin on istuttu lyttyyn, ni käsitääkseni sen istuimen tilalle voi vaihtaa apukuskin istumattoman istuinosan, eli selkänojan ja kiskot vain jättää vanhasta. Ite en o tosin w124 tehny temppua, mut onnistuu ainaki w201 ja w123 kanssa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tervetuloa!

1. Jos vaihtelet aluvalsseista peltivanteille niin peltisten kanssa kuuluu asentaa lyhyemmät pultit. Aluvanteen pultit rikkoo käsijarrumekanismin.

2. Ne saksan parkit on siis ns puoliparkit eli niitä on voitu Saksassa sytyttää joko ojan tai kadun puolelle tarpeen mukaan eli siis miten päin auto on parkkeerattu (taitaa tarvita siis aina kadun puolelle se parkkivalo) . Täällä Kekkoslovakiassa siis vaarallinen ominaisuus :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
toni.kaapro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 19.11.2010 21:02

Viesti Kirjoittaja toni.kaapro »

Kiitos vastauksista! : )

Eipä kaada taloutta uuden termostaatin hankkiminen.

Ohjausvälystä tosiaan on jonkin verran ja Sergey mainitsikin, että ohjaussimpukkaa voi yrittää kiristää. Onko tämä itse tehtävissä vai vaatiiko ammattilaista? En ole autojen kanssa ihan tumpelo, mutta uusi auto, uudet kujeet. Ja simpukkaan ei ole tullut koskettua ikinä. :D

Toni
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jooo ite voi tehä. haulla löytyy kuviakin. en o ite tehny koskaan muuta ku w123. simppeli temppu siinä, olikoha nii että w124 vähä ahtaampaa. kuusiokoloavain ja lenkkiavain työkaluiks.

karran mainitsema takavannepulttijuttu on klassinen virhe, sen tekee kaikki. Todella tarkka pultin pituudesta, eteen mahtuu 45mm liian pitkä ennen ku alkaa kanittamaan, takana saa olla tarkkana, jo 5mm on liikaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

toni.kaapro kirjoitti:Kiitos vastauksista! : )

Eipä kaada taloutta uuden termostaatin hankkiminen.

Ohjausvälystä tosiaan on jonkin verran ja Sergey mainitsikin, että ohjaussimpukkaa voi yrittää kiristää. Onko tämä itse tehtävissä vai vaatiiko ammattilaista? En ole autojen kanssa ihan tumpelo, mutta uusi auto, uudet kujeet. Ja simpukkaan ei ole tullut koskettua ikinä. :D

Toni
tuommosen kun kattelet siitä simpukan päältä niin siitä kiristetään simpukka :wink:
ensin lukitusmutteri löysälle sitten mutterin sisäpuolella olevaa kuusiokolo ruuvia auki päin, korkeintaan 1/4 kierrosta ja kokeilu, älä kiristä liikaa se tuhoo ohjaus vaihteen lopullisesti, kannattaa jättää ohjaukseen ihan pieni välys ettei mene liian kirreelle :wink:
tässä vielä kuva kohteesta :D

Kuva

Kuva
mullon pelkkiä romuja vaan
toni.kaapro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 19.11.2010 21:02

Viesti Kirjoittaja toni.kaapro »

touhottaja kirjoitti:
toni.kaapro kirjoitti:Kiitos vastauksista! : )

Eipä kaada taloutta uuden termostaatin hankkiminen.

Ohjausvälystä tosiaan on jonkin verran ja Sergey mainitsikin, että ohjaussimpukkaa voi yrittää kiristää. Onko tämä itse tehtävissä vai vaatiiko ammattilaista? En ole autojen kanssa ihan tumpelo, mutta uusi auto, uudet kujeet. Ja simpukkaan ei ole tullut koskettua ikinä. :D

Toni
tuommosen kun kattelet siitä simpukan päältä niin siitä kiristetään simpukka :wink:
ensin lukitusmutteri löysälle sitten mutterin sisäpuolella olevaa kuusiokolo ruuvia auki päin, korkeintaan 1/4 kierrosta ja kokeilu, älä kiristä liikaa se tuhoo ohjaus vaihteen lopullisesti, kannattaa jättää ohjaukseen ihan pieni välys ettei mene liian kirreelle :wink:
tässä vielä kuva kohteesta :D
No nyt ei voi mennä pieleen. Kävin konehuoneen puoleltakin tsekkaamassa mistä kyse ja löytyihän sieltä tarvittavat pultit ja kolot.

Kiitos selventävistä kuvista!

Työkalupuolella on todella heikkoa juuri nyt, pitää katsoa kun saan nuo työkalut käsille :)

Toni
toni.kaapro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 19.11.2010 21:02

Viesti Kirjoittaja toni.kaapro »

Huomasin vielä sellaisen, että pyyhkijä ei pyyhi koko mitaltaan vaan keskelle jää sellainen pyyhkimätön osa. Ei ollut sulka tai varsi jäässä ja sulkakin on muutaman kuukauden vanha.

Mistä ongelmaa kannattaa lähteä etsimään, onko varressa jotain yleistä ongelmakohtaa vai mitä hä? :D

Toni
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

tuskin lasi montulla on 8)
uudessa sulassa voi olla vaivaa tai
varsihan painaa keskeltä parhaiten, vai painaako varsi lasia päin :?:
autodidakti
Maxii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 14.12.2008 12:47

Viesti Kirjoittaja Maxii »

Yksi omasta lemppareistani on tarkastaa etulokareiden muovisuojien takaa jos ei oo koskaan avattu niin löytyy mukavasti kukkamultaa. Ei taida olla peltiä vasten multa, mutta kulkee autokin paljon kovempaa kun 4kiloa saa painoa pois :)
Kuva
Vastaa Viestiin