300 TDT:n pumppuko sökö ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

300 TDT:n pumppuko sökö ?

Viesti Kirjoittaja HMK »

Tuo 300 DT Matikki on alkoi tyhjäkäynnillä naksuttaa jo keväällä, jolloin laitettiin uudet käret suuttimiin. Ei auttanut. Kesän mittaan naksutus on lisääntynyt että nyt se suorastaan rytkytti tyhjäkäyntiä. Vuorossa oli kannentiiviste ja jakoketju. Kansi oli silmämääräisesti ehjä. Ei auttanut sekään. Joten vielä kaikki nostimet uudet kuin myös jakoketjun kiristin. Ei auttanut. :evil:

Nyt siis näyttäisi että vika olisi pumpussa. Mutta nyt kiinnostas mikä siellä pumpussa on sökö ? Antaako laakeri vika käyntihäiriötä matalilla kierroksilla vai mikä mättää ?

Kilometrejä on takana reilu 450 000 km. Ja oireita on rytkyttävä tyhjäkäynti, kuin kävisi 5 pytyllä, joskin joskus hörähtää kaikki pytyt peliin sekunniksi mutta alkaa taas rynkyttää. Kierrokset tasoittuu vasta 1500 kierroksen jälkeen. Samoin alaväännöt on kateissa, huomaa kun lähtee esim. ylämäkeen.
Et silleen. Mikä siis mättää kun ei matikki pelitä kunnolla ?
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

jos pumpussa laakeri vikaa selviää kun avaa viimistä suuutinputkeee,,,jos käynti ei muutu siitä enäää huonommaks niiin pumppuremppaaa....
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Tuo pitää kokeilla viikonloppuna.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eikös noista pumpusita joskus mene niitä takapään laakereita. Alkaa oireilla niin ettei tyhjäkäynnilla takimmaiset sylinterit saa soppaa.. Eli alkaa käydä vajailla sylintereillä.

Kaasua painaessa alkaa sitten taaemmatkin saada polttoainetta.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kuorma-auton pumppuihin olen vaihdellut takaiskuventtiileitä jotka ovat pumpun päällä sen putkinipan alla mutta sen vika ilmenee koko kierrosalueella vajaakäyntinä/savutuksena.Ja siellä on vain jousi poikki.
Toisekseen pumpussa on joka sylinterille omat elementit jotka kuluvat eri tahtiin.
Ammattipajat vaan mättävät surutta uutta osaa kun elementit saattavat olla ihan täyttä tavaraa kun vika voi olla ihan muualla.
sullakin varsin elementit on jees mutta laakereissa voi se vika piillä.
Jossain koneessa aikoinaan elementti vika aiheutti pauketta ja rytkettä.
Samalla sitten pajalla penkissä ajaessa pyydä pikkasen lisää syöttöä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Vaihdoin tohon S210 E300TDT:hen pumppuun paluupuolen paineventtiilin. Saattaa olla, että auttoi hytkytykseen. Vielä on "testiajo" menossa, mutta ei ole kyllä pahemmin hytkytellyt venttiilin vaihdon jälkeen. En tiedä onko ketjun aloittajalla samasta taudista kyse: linkki.
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Käytin suutinputkia auki ja vika jäi ykkös pyttyyn. Eipä käynti muuttunut kun avasin putkea. Kävi jo mielessä kauhu skenariot jäähdytysnesteestä ykkösmännän päällä ja sitä kautta vääntyneeseen kiertokankeen...

Pitää ekaks kahtoa helpommat. Ehkäpä nyt kotikonstein olis tuo pumpun päältä paineventtiilin tarkistus (kiitos Rassaajalle vinkistä !), joskos olis jousi poikki. Ja taidan pumpun käyttää kuitenkin pajalla niin saa ainakin syötöt tasattua. Ja tietysti lisättyä ! Paljonko muuten vakio pumpusta saa kuutiomillejä per isku maksimissaan ?
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

koita vaihtaa suuttimia keskenään niin saat ainakin suutinvian varmistettua pois..
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Suutin vaihto pitää kokeilla myös. Kun vain löytäisin sen hukkaamani 27 mm jatketun hylsyn...
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
tekopaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 208
Liittynyt: Ma 28.11.2005 21:16
Paikkakunta: E-Pirkanmaan Orda

Viesti Kirjoittaja tekopaa »

Itsellä samantyyppisiä ongelmia 250D 20V koneen kanssa. Ilman lohkoa täristää kylmänä autoa, kierrokset kuitenkin normaalit.Täristämistä esiintyy myös satunnaisesti. Oudoksi sen tekee sen että on pari kohtaa tienpäällä missä yleensä tämäntekee. Tullessa moottoritieltä ramppi ylös ja vasemmalla valoihin. Seuraaviin valoihin tulessa ja odottaessa koska ne vaihtuu alkaa vapina. Vapinan saa pois painamalla kaasua ei aina tule takaisin. Alavääntö kateissa /tehot?. Kuolleita alueita väännössä. Auto suorastaa pätkäiseen saavutettaessa tietty kierroskohta esim 1300 rpm niin kuultavissa selvä nykäsy. Auto menossa myäs PP/Mynään vuoden vaihteessa. Auto käynnistyy aina hienosti joskus käynnistäessä kierrokset hieman alhaiset tarvitsee vähän kaasua ja kierrokset kohdillaa. Tämä ei kuitenkaa vaikuta käyntiääneen. Vaikka auto tärisee ulkopuolelta sitä ei havaitse kone kehrää kuin kissa.
http://aijaa.com/v.php?i=007137856050.png
Vastaa Viestiin