Kestävyys erot 270cdi-320cdi onko faktaa?
Kestävyys erot 270cdi-320cdi onko faktaa?
Eli onko noissa oikeasti eroa ostoa ajatellen,kyseessä 210 kori 01-02 mallit.
taksissa näytti aikanaan olevan lähes aina 270 jos ei ollut 4 konetta.tietysti hintakin on vaikuttanut.viisaammat valistakoot..
taksissa näytti aikanaan olevan lähes aina 270 jos ei ollut 4 konetta.tietysti hintakin on vaikuttanut.viisaammat valistakoot..
En varsinaisesti ole dieselmies mutta tuttavien kokemuksen perusteella 270 on hyvä ja 320 parempi tehoiltaan ja kestäävyydeltään yhtähyviä.
270 cdi ottavat aika rajuja tehoja lastuttamalla kuin 320:stäkin.
290 taas ei ole niin haluttu kuin nämä mainitsemasi.
Mutta kun pää on saatu auki niin aina lähtee topikkikin liikkeelle eli kuunnellaan muita.
270 cdi ottavat aika rajuja tehoja lastuttamalla kuin 320:stäkin.
290 taas ei ole niin haluttu kuin nämä mainitsemasi.
Mutta kun pää on saatu auki niin aina lähtee topikkikin liikkeelle eli kuunnellaan muita.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
290 ei ole CDI vaan raktori-diisseli.atlas kirjoitti:290 taas ei ole niin haluttu kuin nämä mainitsemasi.
Minun mielestäni 320CDI on ehdottomasti parempi vaihtoehto. (johtuen siitä että itse omistan sellaisen)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
No onhan siinä se näkökulma, että 6-sylinterisessä on enemmän rikkimeneviä osia kuin 5-sylinterisessä. Ja moottoritekniikassa perinteisesti pidempi kampiakseli on käsitetty vaurioherkempänä kuin lyhyt, samoin kansi saattaa mennä kieroon helpommin yms., mutta tapahtuuko näin sitten tosielämässä, on toinen juttu.
Tai jos ajattelee niin kuin minä:
Tehokkaampi ja vääntävämpi moottori -> moottoria ei tarvitse kuormittaa niin usein maksimi teholla tai lähellä sitä. -> kestävämpi.

Tehokkaampi ja vääntävämpi moottori -> moottoria ei tarvitse kuormittaa niin usein maksimi teholla tai lähellä sitä. -> kestävämpi.
Empäs ole aikaisemmin asiaa miettinyt, saattaa ollakkin. Onhan ne molemmat OM602:sia.atlas kirjoitti:Onkos tämä 290 niin suurennettu vaan tuosta vanhasta 250 vitos koneesta?

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Mites tuon faktan kans? Paljonko näillä on ajettu ja onko mahdollisesti tullu jokin yksilö tien päähän?
Mulla on nyt mittarissa 352 000, eikä havaittavaa vikaa.
Vaihdettu on vaan pikku härpäkkeitä: ilmamassamittari, kampiakselin asentotunnistin, termareita 3x, suutintiivisteet, EGR, mutta noit hilut on kait samat näissä molemmissa.
Onhan muuten yllättävän pitkä lista tuokin yllä oleva, ei tosin kovin kalliita hiluja.
Imusarja on alkuperäinen. Ei savuta.
Niin ja ei ole tuunattu.
Mulla on nyt mittarissa 352 000, eikä havaittavaa vikaa.
Vaihdettu on vaan pikku härpäkkeitä: ilmamassamittari, kampiakselin asentotunnistin, termareita 3x, suutintiivisteet, EGR, mutta noit hilut on kait samat näissä molemmissa.
Onhan muuten yllättävän pitkä lista tuokin yllä oleva, ei tosin kovin kalliita hiluja.
Imusarja on alkuperäinen. Ei savuta.
Niin ja ei ole tuunattu.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Huhua; eikös 270:ssä ole käytetty joiltain osin samoja osia kuin 320:ssä, tällaista muistelen kuulleeni. Jotenka siltä osin 270 voisi olla hieman kestävämpi, sitä vääntöä ja teho akun on vähän vähemmän
320:een menee öljyä pari litraa per vaihto enemmän, taitaapi hivenen enemmän kuluttaa (no ainakin jos polkee), ahtaampaa taitaa olla kutosen kanssa konepellin alla ährätä
Mutta jos vierekkäin ois identtiset 270 ja 320 suhteellisella hintaerolla niin kyllä mäkin sen kutosen ottasin...
Edit: ei kai mersun koneet pauku ennenkuin alkaa oleen lähempänä milli mittarissa

320:een menee öljyä pari litraa per vaihto enemmän, taitaapi hivenen enemmän kuluttaa (no ainakin jos polkee), ahtaampaa taitaa olla kutosen kanssa konepellin alla ährätä

Mutta jos vierekkäin ois identtiset 270 ja 320 suhteellisella hintaerolla niin kyllä mäkin sen kutosen ottasin...
Edit: ei kai mersun koneet pauku ennenkuin alkaa oleen lähempänä milli mittarissa

W219 320CDI -07
X204 320CDI -08
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
X204 320CDI -08
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
270-320 cdi
empiiristen tutkimusten perusteella 270 on enemmän ammattikäyttöön
tarkoitettu tehokas puurtaja,kestää oikeasti ajoa.320 taas" liikemiehille "jotka haluavat erottua ns.ammattiautoilijoista..heittää vaikka arvalla kumpi.katsoo korin kuntoa ostopäätöstä tehdessä jos muuten autot samallaisia.
tarkoitettu tehokas puurtaja,kestää oikeasti ajoa.320 taas" liikemiehille "jotka haluavat erottua ns.ammattiautoilijoista..heittää vaikka arvalla kumpi.katsoo korin kuntoa ostopäätöstä tehdessä jos muuten autot samallaisia.
Mercfreaken kertoo (kulutus per 10km):Jolle kirjoitti:juu eipä taida olla kestävyydessä tai kulutuksessa eroa näissä kahdessa, taitaa 320 olla jopa taloudellisempi kun 270?
270:
-bykjøring manuelt: 0,94 liter
automat: 0,96 liter
-landeveiskjøring manuelt: 0,54 liter
automat: 0,57 liter
-snitt manuelt: 0,69 liter
automat: 0,72 liter
320:
-bykjøring 1,11 liter
-landeveiskjøring 0,59 liter
-snitt 0,78 liter
Eli aivan inansa enemmän kutonen ottaa soppaa, ja miksei ottaisikin koska ei 170 vs.197 hevosvoimaa ilman kulutuseroa tahdo tulla jos moottoritekniikka ja auton koppa on sama...
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
X204 320CDI -08
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Itsellä on 270 cdi manuaali askilla ja on mielestäni hyvä tekniikkapaketti väykky koppaan, liikkuu tarvittaessa riittävän ripeästi ja menee todella pienellä, matka-ajossa pääsee alle 5ltr ja nurkka/työajossa menee suurinpiirtein 6-7ltr (5km per suunta) ja kyllä uskoisin että 320 ja 270 cdi ovat yhtä kestäviä kunhan niitä huolletaa säännöllisesti ja muistetaa ajon jälkee hetki tyhjäkäyttää ennen sammutusta.
S211 280 CDI Aut -08
EX: W211 270 CDI Man -02
EX: W211 280 CDI Aut -06
EX: W210 270 CDI Man -99
EX: S124 300 TDT Aut -93

EX: W211 270 CDI Man -02
EX: W211 280 CDI Aut -06
EX: W210 270 CDI Man -99
EX: S124 300 TDT Aut -93
Onkohan tuo ajonjälkeinen tyhjäkäynti jonkinlainen "myytti"? En minä ole ikänä tuohon huomioo kiinnittäny. Toki ei sitä kyllä koskaan tulee suoraan motarilta sammutettua. Aina siinä joku ramppi on ennen stoppia.TTRa kirjoitti:Itsellä on 270 cdi manuaali askilla ja on mielestäni hyvä tekniikkapaketti väykky koppaan, liikkuu tarvittaessa riittävän ripeästi ja menee todella pienellä, matka-ajossa pääsee alle 5ltr ja nurkka/työajossa menee suurinpiirtein 6-7ltr (5km per suunta) ja kyllä uskoisin että 320 ja 270 cdi ovat yhtä kestäviä kunhan niitä huolletaa säännöllisesti ja muistetaa ajon jälkee hetki tyhjäkäyttää ennen sammutusta.
Vois kuvitella tuon olevan "Saksan motari-juttu". Eli jos vauhtia on ollu 200+, niin sitten ei kantsi vetää jarruja kii ja sammuttaa siihen.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Yhteen 320:iin tehtiin remonttia vajaa 400tkm kohdalla; kampiakseli (kiero) männät (halki) kansi (halki) jne.Mites tuon faktan kans? Paljonko näillä on ajettu ja onko mahdollisesti tullu jokin yksilö tien päähän?
Loppusumma on unohtunut mutta muistellaan 14000 euroksi.
Vakiokunnossa oli ainakin tullessaan ja lähtiessään.
Mitähän ideaa tollasta on edes korjatadealer kirjoitti:Yhteen 320:iin tehtiin remonttia vajaa 400tkm kohdalla; kampiakseli (kiero) männät (halki) kansi (halki) jne.Mites tuon faktan kans? Paljonko näillä on ajettu ja onko mahdollisesti tullu jokin yksilö tien päähän?
Loppusumma on unohtunut mutta muistellaan 14000 euroksi.
Vakiokunnossa oli ainakin tullessaan ja lähtiessään.

Onko muuten E 300 turbodiesel kestävämpää tekoa kun nuo CDI moottorit? Tai huolettomampi? Dieseliä ainakin menee enempi vanhalla tekniikalla.. Dieseletä on tullut katseltua ajokilometrien nousun takia. Oon enempi ollut bensa mersujen kannattaja

MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Eli toisin sanoen oli kansipahvi palanu jäähdytysnesteen vähyyden tai muun syyn takia, jolloin kampikammioon vettä, josta diesel "hieman" hajoaa.dealer kirjoitti:Yhteen 320:iin tehtiin remonttia vajaa 400tkm kohdalla; kampiakseli (kiero) männät (halki) kansi (halki) jne.Mites tuon faktan kans? Paljonko näillä on ajettu ja onko mahdollisesti tullu jokin yksilö tien päähän?
Loppusumma on unohtunut mutta muistellaan 14000 euroksi.
Vakiokunnossa oli ainakin tullessaan ja lähtiessään.
Mutta tässä ois "vajaaseen 400tkm" melko vähän matkaa, kun on nyt 355. Kun tuosta 400:sta pääsee läpi, niin ehkä sitte ois paana auki 500 asti.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
270 kestävämpi. Yhtä taksitallia seuranneena kokemukset:
6 320:sta kaikista paitsi yhdestä lauenneet koneet ennen puolta milliä (eri sysistä, kansi, öljypohja kenttään etc)
3 270:sta ei mainittavia vikoja.
320:nen on painava, kaksi öljypohjaa mennyt iskusta kenttään.
Omalla 220:sellä ajettu 580 Mm, peruskoneelle ei tehty mitään (pari suutinta, laturi, vesipumppu, korkepainepumppu, joitakin antureita saldo)
6 320:sta kaikista paitsi yhdestä lauenneet koneet ennen puolta milliä (eri sysistä, kansi, öljypohja kenttään etc)
3 270:sta ei mainittavia vikoja.
320:nen on painava, kaksi öljypohjaa mennyt iskusta kenttään.
Omalla 220:sellä ajettu 580 Mm, peruskoneelle ei tehty mitään (pari suutinta, laturi, vesipumppu, korkepainepumppu, joitakin antureita saldo)
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Ei nyt aivan kijaimellisesti sentään ...JeremyH kirjoitti: 290 ei ole CDI vaan raktori-diisseli.
290 on esikammiomoottori. Esikamiomoottoreita ei ole koskaan käytetty
traktoreissa. Esikammiomoottori on käynniltään hiljaisempi kuin CDI ja
ottaa enemmän kierroksia, joten se ei vaikuta työkoneen moottorilta.
Esikammiomoottorissa tulppien katkeilu ei ole ongelma niin kuin CDI:ssa.
6-pyttyinen CDI kuluttaa luonnostaan enemmän kuin 5-pyttyinen, koska
se on painavampi ja koska moottorissa on enemmän kitkaa suuremman
sylinterien lukumäärän takia.
Pitkä kansi on luonnostaan herkempi hajoamaan kuin lyhyt, samaten pitkä
kampiakseli on herkempi hajoamaan kuin lyhyt.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
eikös 290 turbodiesel ole joku suorasuihku? muttei kuitenkaan CDI.JarkkoN kirjoitti:Ei nyt aivan kijaimellisesti sentään ...JeremyH kirjoitti: 290 ei ole CDI vaan raktori-diisseli.
290 on esikammiomoottori. Esikamiomoottoreita ei ole koskaan käytetty
traktoreissa. Esikammiomoottori on käynniltään hiljaisempi kuin CDI ja
ottaa enemmän kierroksia, joten se ei vaikuta työkoneen moottorilta.
Esikammiomoottorissa tulppien katkeilu ei ole ongelma niin kuin CDI:ssa.
6-pyttyinen CDI kuluttaa luonnostaan enemmän kuin 5-pyttyinen, koska
se on painavampi ja koska moottorissa on enemmän kitkaa suuremman
sylinterien lukumäärän takia.
Pitkä kansi on luonnostaan herkempi hajoamaan kuin lyhyt, samaten pitkä
kampiakseli on herkempi hajoamaan kuin lyhyt.
siis käsittääkseni tää uudempi 290 turbollinen on ihan eri vekotin, kun se vanhempi esikammio 290, mikä oli turboton. tästä nyt ei ole mitään faktaa, kun kaikki kertoilee mututuntumalla, että kuinkas se nyt olikaan.. jne.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Väykyn 290 on suoraruisku. Esikammiodieseliä on käytetty traktoreissaJarkkoN kirjoitti:Ei nyt aivan kijaimellisesti sentään ...JeremyH kirjoitti: 290 ei ole CDI vaan raktori-diisseli.
290 on esikammiomoottori. Esikamiomoottoreita ei ole koskaan käytetty
traktoreissa. Esikammiomoottori on käynniltään hiljaisempi kuin CDI ja
ottaa enemmän kierroksia, joten se ei vaikuta työkoneen moottorilta.
Esikammiomoottorissa tulppien katkeilu ei ole ongelma niin kuin CDI:ssa.
6-pyttyinen CDI kuluttaa luonnostaan enemmän kuin 5-pyttyinen, koska
se on painavampi ja koska moottorissa on enemmän kitkaa suuremman
sylinterien lukumäärän takia.
Pitkä kansi on luonnostaan herkempi hajoamaan kuin lyhyt, samaten pitkä
kampiakseli on herkempi hajoamaan kuin lyhyt.

No mulla ei ole tarkoituksena, eikä tottapuhuen ees etäisenä ajatuksena ajaa öljypohjaa kiveen ja sen jälkeen sitte edetä öljyttömällä koneella kovin pitkiä taipaleita.mese230te kirjoitti:270 kestävämpi. Yhtä taksitallia seuranneena kokemukset:
6 320:sta kaikista paitsi yhdestä lauenneet koneet ennen puolta milliä (eri sysistä, kansi, öljypohja kenttään etc)
3 270:sta ei mainittavia vikoja.
320:nen on painava, kaksi öljypohjaa mennyt iskusta kenttään.
Omalla 220:sellä ajettu 580 Mm, peruskoneelle ei tehty mitään (pari suutinta, laturi, vesipumppu, korkepainepumppu, joitakin antureita saldo)
Että tuolta osin mulla tuskin tulee tuo kahdessä noissa alkuperäisesti viallisessa "yksilössä" esiintynyt ongelma kyseeseen. Tämä siitäkään huolimatta, että on kone sitten miten painava hyvänsä, tai jouset miten löysät hyvänsä.
Mitäs muita vikoja sitten on ollut? Mainittet kansi? Siis halki, vai muu mikä?
Sitte mainittet 220:stä vaihdetun melkolaillakin osia. Onko noita mahdollisesti vaihdeltu noihin 320:siin, vaiko eikö mahdollisesti ole. Mulla on suutintiivisteet vaihdettu kaikki varuiksi (kun hinta muutamia euroja) sekä noita "antureita" (hinta joitain kymppejä). Mutta miten helvatassa on rikkunu korkeapainepumppu (maksaa tuhansia kait), vesipumppu (halpa?), laturi (tuhat)? Onko noissa 220-koneissa jotenkin heikompaa laatua tuo ns. härpäke-osasto (siis kaikki muu kun lohko ja loota)? Mites imusarja, onko sille jotain tehty, savuttaako?
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Kappas, se 606.982 onkin suoraruisku ja kaikki muut (esim. 602.983)S202 kirjoitti: Väykyn 290 on suoraruisku. Esikammiodieseliä on käytetty traktoreissa
602:t ovat esikammiomoottoreita. Se siitä "faktasta" sitten. Olisihan tuo
pitänyt tietää tai muistaa, mutta tuo numerointi hämäsi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM602_engine
Yhtään esikammiomoottoria ei silti ole koskaan käytetty missään traktorissa,
sikäli kun minä "tiedän". Tai mitä nyt kukin traktorina pitää.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
on käytetty, mutta ei se tietysti kovin yleinen ole... ja jos esim. ceterpillarin puskutraktori ei ole traktori, niin mikä sittenJarkkoN kirjoitti:
Yhtään esikammiomoottoria ei silti ole koskaan käytetty missään traktorissa,
sikäli kun minä "tiedän". Tai mitä nyt kukin traktorina pitää.

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Itsellä -00 mallin 320 cdi. autolla ajettu pian 600tkm. 200tkm kohdalla lastu n.240hv/540nm. Nyt viimiset 15tkm n.260hv/+600nm. Vielä ei minkäänlaisia antautumisen merkkejä. Öljyä kuluttaa puoli litraa 15tkm aikana. Laatikko nyt luistelee. Peruskoneelle ja laatikolle ei muuta ole tehty kuin perus huoltoa. Apulaitteita tietenkin on vaihdeltu. Turbon vaihdoin keväällä, mutta ei siinäkään juuri päittäis välystä ollut.
270:stä ei kokemusta ole, mutta pirun lujia vehkeitä nämä kaikki tuntuu huollettuna olevan.
270:stä ei kokemusta ole, mutta pirun lujia vehkeitä nämä kaikki tuntuu huollettuna olevan.
Apukammiomoottorit jaetaan esikammio-, pyörrekammio- janapa kirjoitti:on käytetty, mutta ei se tietysti kovin yleinen ole... ja jos esim. ceterpillarin puskutraktori ei ole traktori, niin mikä sittenJarkkoN kirjoitti:
Yhtään esikammiomoottoria ei silti ole koskaan käytetty missään traktorissa,
sikäli kun minä "tiedän". Tai mitä nyt kukin traktorina pitää.
ilmakammiomoottoreihin. Apukammio sekoitetaan usein esikammioon.
Muistan joskus lukeneeni, että MB kehitti ja patentoi esikammiomoottorin
ja että lisenssiä ei olisi muille annettu. Tai sitten Mersulla on oma versio
esikammiomoottorista. Tai sitten joku taas sekoittaa esikammion ja
apukammion. Tai sitten sotken itse asioita.
Joka tapauksessa MB:n esikammiomoottorin hyviin puoliin kuuluu hiljainen
käynti, joka ei juuri eroa bensiinimoottorista. En muista, että Caterpillar
olisi kuuluisa juuri tästä ominaisuudesta, joten tuskin moottoreita voi
pitää samanlaisina. Ja jos voi, niin traktorilla on henkilöauton moottori,
ei päinvastoin.
In dem nur von Mercedes Benz gebauten Vorkammer - Brennraum "entschärft" der Kugelstift den Einsritzstrahl: Dadurch ist der Motorlauf leiser und weicher, die Motorlebensdauer größer. Durch zusätzlichen Einbau von Dämm-Materialien wurde die Geräuschentwicklung derart reduziert, daß Sie einen Mercedes-Diesel von einem Benziner praktisch nicht mehr unterscheiden können."
http://www.w123-forum.net/faq/index.php ... artlang=de
Nykyään traktoreissa on CDI-moottorit.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
mulle on olemassa vain esikammio tai suoraruiskuja, ei niitä jaksa alkaa enää alalajeihin luokittelemaan... periaate on kuitenkin se, että joko polttoaine ruiskutetaan suoraan sylinteriin (suoraruisku) tai esikammioon (apukammio)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."