W202 C280 Lämmitettynä käynnistyy vaikeasti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

W202 C280 Lämmitettynä käynnistyy vaikeasti

Viesti Kirjoittaja toni20 »

Auto on siis w202 c280 -94 bensa automaatti.

Nyt olis näin ilmojen viilentyessä tullut sellanen erittäin outo ongelma vastaan, että kun lämmitän auton (sisätilat ja lohkolämmitin), käynnistäessä lähtee vaikeasti käymään. Sätkii ja potkii ja kun lähtee just ja just käymään, niin käy heikosti ja mittariston kaikki merkkivalot jää palamaan.

Ja tämä ongelma on vain kun lämmityksen jälkeen starttaa ekaa kertaa. Kun ei lämmitä, lähtee täysin normaalisti käymään. Tuntuu täysin käsittämättömältä, että kylmänä toimii paremmin kuin lämpimänä :shock:

Täytyy lämmittää vain auton sisätila :lol: Onko kenelläkään tullut tälläistä ongelmaa vastaan?
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta (17 vuotta ja 48 Mersua):
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (574tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (619tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (516tkm) diesel manuaali pakettiauto
VW Crafter -12 (308tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 katsastettu 2 vuoden leimaan
Kupla -65 katsastettu 2 vuoden leimaan
Päivitetty 30.05.2024
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Oisko ihan että ruisku tunnistaa moottorin kuumaksi ja kuitenkaan kaikki osat eivät ole lämpimiä tai kondenssia tulee nyt johonkin .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja toni20 »

Voishan se kai tuokin olla. Tänään aamulla teki taas saman lämmityksen jälkeen. Kokeillaan seuraavaks, että otetaan haarotuksesta lohkolämppärin piuha irti, että lämpee vaan sisätila ja katotaan miten sitten käynnistyy aamulla...
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta (17 vuotta ja 48 Mersua):
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (574tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (619tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (516tkm) diesel manuaali pakettiauto
VW Crafter -12 (308tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 katsastettu 2 vuoden leimaan
Kupla -65 katsastettu 2 vuoden leimaan
Päivitetty 30.05.2024
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17268
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lohkolämmitin ei aiheuta ongelmia jos se on asennettu oikeaan kohtaan ja kaikki muuten kunnossa.
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Autossani oli sama ongelma.Sai sahata pitkään,kun oli ollut tolpassa yön yli.Ostin uuden ruiskunlämpöanturin.En irrottanut vanhaa anturia aluksi,vaan laitoin töpselin uuteen anturiin.Se oli irrallaan vanhan vieressä.Auto tolppaan yöksi.Aamulla käynnistyi kuin palmun alta.Kävi heti tasaisesti,eikä ajossakaan nykinyt yhtään.Vanha anturi oli viallinen.Luuli koneen olevan täysin lämmin,vaikka kone oli vain osittain lämmin.Ei siksi antanu kylmäkäyntisuuttimelle virtaa.
Myöhemmin asensin uuden anturin paikalleen ja hyvin toimi.Imuilman lämpöanturikin voi aiheuttaa ongelmia.
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja toni20 »

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitähän tuo ruiskunlämpöanturi maksaa? Vaikkakin kyseessä on eri malliset autot ilmeisesti ainakin sun pikkukuvasta päätellen (?)

Tänään aamulla ei ollut lämmityksessä auto ollenkaan ja lähti heti ihan normaalisti käymään...
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta (17 vuotta ja 48 Mersua):
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (574tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (619tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (516tkm) diesel manuaali pakettiauto
VW Crafter -12 (308tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 katsastettu 2 vuoden leimaan
Kupla -65 katsastettu 2 vuoden leimaan
Päivitetty 30.05.2024
Avatar
Wäinämöinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 15.04.2009 13:54
Paikkakunta: Joensuu/Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Wäinämöinen »

Mulla sama onkelma.
Ite luulisin että ruisku antaa liikaa polttoainetta luullen moottoria kylmäksi, koska ekan startin, huonon käynnin ja sammumisen jälkeen joutuu sahaamaan pitkään, jotta kone lähtee taas käyntiin. Kuin "tulupat ois kastunna".
itseäni ei tämä ominaisuus ole juurikaan häirinnyt. Startin jälkeen, kun heti näpäyttää kaasua, niin kone ei oireile sen enempää..
Oon huomannu myös että, vartti ootusta töpselin irrotuksen jäläkeen , niin ei mitään oireita.
C 280 Elegance W202
BMW 520 DA F10
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja toni20 »

Wäinämöinen kirjoitti:Ite luulisin että ruisku antaa liikaa polttoainetta luullen moottoria kylmäksi...
Mutta siltikin jokin anturi antaa väärää käskyä johonkin (?) kun luulee kylmäksi vaikka onkin lämmin... Mutta kylmänä taas antaa oikein käskyn... En minä tiiä, en oo mikään mekaanikko
:D
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta (17 vuotta ja 48 Mersua):
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (574tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (619tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (516tkm) diesel manuaali pakettiauto
VW Crafter -12 (308tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 katsastettu 2 vuoden leimaan
Kupla -65 katsastettu 2 vuoden leimaan
Päivitetty 30.05.2024
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Aikaisemmin mulla oli 300ce.Nyt w203 sportcoupe.Lämpöanturi maksoi jotain 25e Veholla.Motonetistä sitä ei kannata ostaa,vaikka sais halvemmalla.Ei välttämättä toimi oikein.Ruiskunlämpöanturi sijaitsee siinä määräjakajan takana.Siihen tulee pyöreä nelinapainen töpseli.Lähtee ihan vetämällä irti.
Itse anturi on jengoilla kiinni.Irrotettaessa tulee pieni määrä jäähdytysnestettä ulos.Ei kannata irrottaa heti ajon jälkeen,ettei tule kuumat nesteet silmille.
Tosin noissa uudemmissa malleissa voi olla pientä eroa,mutta kyllä se anturi siellä kuitenkin on.
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: W202 C280 Lämmitettynä käynnistyy vaikeasti

Viesti Kirjoittaja toni20 »

Täytyy vielä palata tähän ongelmaan... Eli tilanne on nyt seuraava: Ongelma pahenee. Eli, kun auto on lämmityksessä, niin jotenkin syö akun aivan tyhjäksi. Loppuu kyllä meikäläisellä ymmärrys. Akku menee tyhjäksi vain kun autoa lämmittää. Miten lämmitys voi olla muka yhteydessä akkuun? Lohkolämmitin ainakin toimii, on testattu.

Osaatko ari y kertoa, missä tuo määräjakaja sijaitsee? Osaisko joku auttaa mitenkään?

Tässä vielä kuva konehuoneesta jos joku osaisi kertoa missä sellanen määräjakaja ja ruiskunlämpöanturi sijaitsee:
Kuva
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta (17 vuotta ja 48 Mersua):
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (574tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (619tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (516tkm) diesel manuaali pakettiauto
VW Crafter -12 (308tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 katsastettu 2 vuoden leimaan
Kupla -65 katsastettu 2 vuoden leimaan
Päivitetty 30.05.2024
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: W202 C280 Lämmitettynä käynnistyy vaikeasti

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Eri ruiskut 300ce (ke-jet) ja tuossa sinun C280 (HFM??). Ei ole määränjakajaa. Imuilmanlämpötila anturi taitaa olla tuossa imusarjan yläpuolella oleva anturi joka siis imuputkessa kiinni. Uudemmissa malleissa on sitten samassa imuilman anturi MAFin kanssa. Tuossa näyttäisi olevan erikseen.
Ja lisää lämpötila-antureita on termostaattikotelossa kiinni. Mittaa vedenlämpötilaa. Yksi taitaa olla ihan suoraan mittarille mutta toinen taitaa sitten vaikuttaa ruiskuun. Varmaan joku joka perehtynyt tarkemmin tuohon moottoriin ja ruiskuun niin kertoo lisää. :wink:
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Re: W202 C280 Lämmitettynä käynnistyy vaikeasti

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Ettei siihen olisi asennettu akkulaturia lohkolämmittimen yhteyteen, joka olisi viallinen ja purkaisi akkua?
Lohkolämmitin ei lämmitä moottoria niin paljon, ettei se tarvitsisi kylmäkäynnistyspiiriä. Jos se kone tukehtuu kylmänä bensaan, on kipinä liian heikko, johtuen akun huonosta varauksesta.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: W202 C280 Lämmitettynä käynnistyy vaikeasti

Viesti Kirjoittaja ari y »

Tämä asia kannattaa tutkia,jos imusarjassa lämmitys?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ys#p311717" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: W202 C280 Lämmitettynä käynnistyy vaikeasti

Viesti Kirjoittaja toni20 »

Tuo tuli mieleen eräällä tutullakin, että jos olis asennettu joku ylläpitolaturi lohkolämmmityksen yhteyteen... Nyt ongelma oikeastaan pahenee entisestään. Tänään otin auton lämpimästä tallista ja kun aloin starttaamaan niin lähti juuri ja juuri käymään ja srs-valo jäi palamaan hetkeksi. Autoa ei siis ole lämmitetty pitkään aikaan ja kokoajan ollu lämpimässä tallissa. Siltikin oli taas akku menny melkein tyhjäksi itsekseen....

Mitkään valot, soitin tai mikään muukaan ole jäänyt kertaakaan päälle ja siltikin jotenkin käsittämättömästi akku tyhjenee... Nyt on aika varattuna, torstaina vien auton mittareille niin katotaan löytyykö mistään mitään. Korjaamollakin olivat aivan ihmeissään kun kerroin tuon akun tyhjentymisen lämmityksessä. Sanoivat vain, että kyllä on outo vika.

Pääsis nyt nää pari päivää...
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta (17 vuotta ja 48 Mersua):
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (574tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (619tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (516tkm) diesel manuaali pakettiauto
VW Crafter -12 (308tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 katsastettu 2 vuoden leimaan
Kupla -65 katsastettu 2 vuoden leimaan
Päivitetty 30.05.2024
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Re: W202 C280 Lämmitettynä käynnistyy vaikeasti

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Kokeilehan uudella akulla, miten lämmitettynä käynistyy. Jos uusi akku ei auta, niin vika voisi olla polttoaineen- paineen säätimessä. Omassa autossani (saman tyyppinen ruisku) oli samanlaisia oireita lämpimillä keleillä ja lämpimällä moottorilla. Lämpimänä ei juuri millään käyntiin, paukahteli vain pakoputkessa. Kylmänä lähti hyvin. Vikaa etsittiin pitkään, monella korjaamolla vain äimisteltiin. Kunnes vika löydettiin kaverin kanssa sattumalta. Polttoaineen-paineensäädin vuoti läpi bensaa alipaineletkua pitkin imusarjaan. Kylmä moottori sieti hyvinkin rikkaan seoksen, mutta lämmin kone tukehtui bensaan. Paineensäädin (pyöreä,halk. n.35 mm. osa) siaitsee polttoainetukissa joka taas on yhteydessä suuttimiin. Pa-paine kannattaa mitata, kuluu olla: 3,2-3,6bar.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: W202 C280 Lämmitettynä käynnistyy vaikeasti

Viesti Kirjoittaja toni20 »

Akku on vain vähän yli 3kk vanha, eli tuskin siinä puolessa mitään vikaa on. Jos vaikka vika oliskin tuossa paineen säätimessä niin eihän se kerro siitä mitään, miksi akku tyhjenee itsekseen? Mun autossa ei koskaan pakoputki paukahdellut. Mitäs mieltä olette semmosesta, kun eräs tuttu sanoi, että voisko virtalukossa jäädä jokin päälle ja sitä kautta akku tyhjenisi?

Tänään otin taas mersun tallista ja lähti täysin normaalisti käymään. Tää on kyllä todella ärsyttävä mutta mielenkiintoinen ongelma. Toivottavasti vika jostain löytyisi...
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta (17 vuotta ja 48 Mersua):
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (574tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (619tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (516tkm) diesel manuaali pakettiauto
VW Crafter -12 (308tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 katsastettu 2 vuoden leimaan
Kupla -65 katsastettu 2 vuoden leimaan
Päivitetty 30.05.2024
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Re: W202 C280 Lämmitettynä käynnistyy vaikeasti

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Onko autossasi millaiset poppivehkeet? Jos on vahvistin, niin se on yleesä kytketty suoraan akulta, joka kuluttaa virtaa jatkuvasti jonkin verran. Ihme vika, jos ei pura akkua kylmässä.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: W202 C280 Lämmitettynä käynnistyy vaikeasti

Viesti Kirjoittaja toni20 »

On ihan pelkästään alkuperäiset systeemit, mutta on tarkotus laittaa pari 12'' ja vahvistin kunhan sais selvyyttä ensin tähän ongelmaan. Ja aina mitä mulla on autoissa ollu poppivehkeitä, niin oon laittanu vahvistimen virtajohdolle päävirtakytkimen, muutenhan se akku olis aina tyhjä. Toivotaan, että huomisen pääsis kun olis vähän ajoa tiedossa...
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta (17 vuotta ja 48 Mersua):
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (574tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (619tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (516tkm) diesel manuaali pakettiauto
VW Crafter -12 (308tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 katsastettu 2 vuoden leimaan
Kupla -65 katsastettu 2 vuoden leimaan
Päivitetty 30.05.2024
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: W202 C280 Lämmitettynä käynnistyy vaikeasti

Viesti Kirjoittaja toni20 »

No niin... Nyt on mittareilla auto käynyt ja näyttäis ehkä ongelman ratkenneen. Mittarit näytti, että joku purkaa akkua hitusen aina, oli lämmityksessä tai ei. Kun otti yhden sulakkeen irti, niin jo näytti, että ei pura enää. Muistaakseni sulake numero 20, vaikuttaa radioon ja takalasin sähköverhoon ainakin, tosin tuossa mun autossa ei ole sähköistä verhoa ja soitinkaan ei ole koskaan jäänyt päälle. SRS valokin tuli kuntoon siinä samalla.

Kysyin että mikä selitys sille on, että lämmityksessä akku tyhjenee. Äijä vastasi vain, että ''en tiedä, ei pitäs olla yhteydessä akkuun mitenkään ja nyt arvot mittarilla näytti oikein vaikka autoa kokeili lämmittääkin''. Eli, jos nyt toimii normaalisti, niin jää mysteeriksi tuo.

Aika näyttää. Kiitokset vastanneille 8) Toivottavasti ei tarvitse tähän enää palata...
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta (17 vuotta ja 48 Mersua):
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (574tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (619tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (516tkm) diesel manuaali pakettiauto
VW Crafter -12 (308tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 katsastettu 2 vuoden leimaan
Kupla -65 katsastettu 2 vuoden leimaan
Päivitetty 30.05.2024
Vastaa Viestiin