Stereoiden vaikutus ostopäätökseen

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
EWF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Stereoiden vaikutus ostopäätökseen

Viesti Kirjoittaja EWF »

Olen teinivuosista alkaen ollut aktiivinen musiikin kuluttaja. Kotiin oli hankittava kuuntelulaitteisto, ensimmäisen auton stereoita oli paranneltava vaihtamalla soitin ja iskemällä hattuhyllylle isommat kajarit. Kun perheen perustamisen jälkeen kotikuuntelu väheni, jäi jäljelle silti mahdollisuus musiikin kuunteluun autossa työmatkoilla. Nyt reilusti keski-ikäisenä autostereoiden rakentelu ei enää oikein iske, ne saisi mielellään olla jo tehtaalta lähtiessä hyvällä mallilla. Sitä paitsi soitin taitaa nykyautoissa olla integroitu kojelautaan, vaihtaminen parempaan voi olla mahdotonta.

Kun joskus valitsen itselleni seuraavaa (käytettyä) autoa, äänentoiston laatu tulee olemaan yksi valintaperusteista, mutta ei toki ainoa.

Onko muilla palstalaisilla korvaa hyvälle autosoundille, vai riittääkö että yle:n uutisista saa selvän?
Audi A6 4.2 -05
Ex C36 AMG -95
illinois
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja illinois »

Taitaa olla sama juttu kuin monen muunkin asian kanssa. Kaikkea halutaan , mutta ei olla valmiita siitä mitään maksamaan.
Autostereot itselle on sivuseikka eli riittää kun saa YLEN uutisista selvän ja takakontti on varattu siihen tarkoitukseen mihin se on suunniteltukin.

P.S Voisin tietysti Bosen 10-kajarin setistä jotain extraa maksaakin.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kyllä se on niin että ne on vain bonusta jos ne tulee mukana. 2,5v vanha 300 euron pioneeri + subbari jne. ei ole monenkaan euron väärti edes oikeasti.

monesti näkee sellasia ilmotuksia jossa auton hinta on sitä ja tätä ja sitten ilman stereoita tonnin, kaksi vähemmän. Sellasta autoa en edes menisi katsomaan. Minulle riittävän hyvän setin saa aikaan relusti alle 500 eurolla uutena. Eli pieni, ja hyvin soiva systeemi eikä mitään megaluokan patteristoa tarvi. Suurin ongelma on löytää radio edullisesti joka ei olisi kuin joulukuusi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

njaa.
tarkoitatko ihan "hifihifi" laitteistoa vai onko esim. mersun bose riittävä?

mulle ainakin on riittänyt noi bosen järjestelmän soinnit kohtuu hyvin...yksin ollessa reteot on sen verran kovalla että ei sivuäänet haittaa....MITÄ?

just otin tuosta pakusta viikonloppuna subbarit ja vahvistimet pois...piti se myydä mutta eipä sitten jaksakaan....kuuleehan noilla vakio laitteillakin ihan hyvin...

joten eipä ole sellaista hifikorvaa eikä sävelkorvaa että pitäis olla 20t€:n soittopelit kuten yhdellä lapsuuden kaverilla on.....

mutta kyllä se nykyautoissa on plussa jos ei musa soi "linnunpönttö" soundilla....saa siinä äänessä olla tanakkuutta.

ainakin mersussa on toi bose ihan riittävä, jollei tämmöiselle tamppoonikorvalle liiankin hyvä.... :wink:
Opel, "weird lieben autos"....
sonikki
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Hyvin on riittäny CLK:ssa Bosen paketti, etumidit tosin vaihdoin parempii samalla ku oli ovipahvit irti ku ne rupes räkimää ensimmäisenä mutta ilman tätäki operaatiota kelpais.
Mutta kyllähän noi vakiokamat alkaa olee jo vähänki uudemmissa autoissa ihan riittävää luokkaa meikäläiselle varsinki ku esim. Dead Kennedys ym. laatukama kuullostaa soundien puolesta ihan tasan yhtä hyvälle niistä 20kiloöörin vehkeistä ku siintä 10e nännimankasta 8)
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Jos ne on alkuperäiset ja räpeltämättömät, niin se on plussaa autolle.

Mutta jos siellä on jotain jälkiasennuksia, niin rankka miinus joka alentaa minun silmissä auton kiinnostavuutta - olkoon vaikka miten hieno stereosirkus hyvänsä.

Onko muitakin autostereomerkkejä kuin Becker? :lol:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Aapo.T
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Itellä ei oo stereoita mutta tuo mono-kaiutin on riittäny ihan hyvin mersussa, meinaan se on sijoitettu paraatipaikalle kojelaudan keskelle.
Ääni on hyvä ja tunnelmaa ei voita mikään.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
jumetsap
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Jos siellä on kauheat kötöstykset eli itse tehdyt kaiutinkotelot ovissa + näytöt + subbarit, en edes harkitse ostamista.

Joko normaali äänentoisto tai sitten vaikka ilman soitinta. Mulle riittää että radio kuuluu, miksei mp3:t myös.

18 kesäisenä tuntui olevan tärkein osa koko autoa kun 15" hakkasi toyotan peltejä. Nyt 8 vuotta myöhemmin onkin jo pussihousut jalassa.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
EWF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja EWF »

njaa.
Bose tai vaikka Harman&Kardon on todellakin riittävä taso mulle. High endiä ei tarvitse olla eikä sitä ole tehtaalta saatavissakaan.

Hyvän äänentoiston lähtökohta olisi tietysti mahdollisimman hiljainen auto. Arvelen, että S-mallit olisi sieltä äänettömimmästä päästä. W220 ja lisävarustelistalta ruksittu tuplalasitus voisi olla hyvä yhdistelmä. Olen jo katsellut 2000-luvun alkupuolen ässiä sillä silmällä...
Audi A6 4.2 -05
Ex C36 AMG -95
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

EWF kirjoitti:
njaa.
Bose tai vaikka Harman&Kardon on todellakin riittävä taso mulle. High endiä ei tarvitse olla eikä sitä ole tehtaalta saatavissakaan.

Hyvän äänentoiston lähtökohta olisi tietysti mahdollisimman hiljainen auto. Arvelen, että S-mallit olisi sieltä äänettömimmästä päästä. W220 ja lisävarustelistalta ruksittu tuplalasitus voisi olla hyvä yhdistelmä. Olen jo katsellut 2000-luvun alkupuolen ässiä sillä silmällä...
ja tukeva runkorakenne....esim.tojotan ovipahveihin ruuvatut 10" bassot vaan läpättää kuin klitorikset edestakaisin eikä kuulosta miltään. :D

todellakin bose ja h/k on varmaan yleisestiottaen suurimmalle osalle taviskansaa ja normikorvaa omistaville ihan jees...noi hifistelijät kuulee sellaisia ääniäkin mitä ei kuule edes koirat :wink: .

onhan autojen streoissa ihan mielettömät erot....mersuissa,audeissa ja bemareissa on yleisesti jo ollut "vakio" stereot paremmat kuin teinituuning autoissa tai japanialaisissa....

itse tykkään noissa vakiostereoissa helppokäyttöisyydestä ja siitä että radio ja cd puolelle voi asettaa omat soundisäädöt....ja napit on tämmöiselle nakkisormelle sopivat...noissa pinohiirissä ja kodi...kenwoodeissa jne. on sellaiset "homppelinapit"....
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllähän noita on tullu laiteltua, valmis ei ole vielä. Takakonttiin ei ole tulossa mitään mahdottomia, vaan oon panostanu etupäähän. Toinen ovi alkaa olla valmis, vaimennettu kunnolla sekä tukittu reijät välipellistä. Tämähän on se ensimmäinen operaatio jos meinaa etukaiuttimia laittaa parempia. Joskus kun sinne laittaa vakiot takaisin niin nekin soi varmasti ihan eri lailla. Ja ajomelu ei ainakaan ole lisääntynyt :) Hyvin soivaan laitteistoon ei tarvita tuhansia euroja, 500€ saa jotain aikaiseksi ja tonnilla sitten jo enemmän. Hyvin ja tarkasti soiva subbari on myöskin erittäin mukava kuunneltava, useimmat täällä on varmaankin kuullu vaan jotain vähän sinneppäin olevaa 15" joka saa kyllä tukan heilumaan muttei paljon muuta. Ja joo, itse en kyllä auton vakiosoittimella viitsi kuunnella. Olemattomat säädöt, hyvä jos mp3:set toimii ja entäs muistitikku? Cd:hin ei ole paluuta :evil: Halvimmat soittimet on vähän sellaisia mutta tollanen ~300€ alpine tai pioneer alkaa olla hyvä ja mukava käyttää.
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mikä hiton cd tai muistitikku, mulla on vielä c-kasetti ja radio, ne saa riittää :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

napa kirjoitti:mikä hiton cd tai muistitikku, mulla on vielä c-kasetti ja radio, ne saa riittää :D
hehee, tohon pakko kertoa tämä:
vuosi sitten kun ostin mersun siinä oli kanssa C-kasettisoitin (alkup) ja oli sitten pojat (20v.) kyydissä....ne katteli sitä soitinta ja mietti että millaset äänet siitä lähtee...seuraavaksi ne puhui jostain fm lähettimistä ja tikuista...

oli pakko ottaa kasetti pesästä ja näyttää sitä pojille....ne katto sitä ja oli ihan :shock: kun kerroin että tässä on tulevaisuuden "korppu" jolle mahtuu rajaton määrä musaa... :D

hauskaa kun ei tommoset 20v kundit tiedä mitään noista C-poppivehkeistä....ne elää niin tätä päivää ja aikaa.
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko

C-kasetti on kyllä jotain niin onnetonta kun olla ja voi :D Ja tommonen väykyn alkup. c kasetti soitin :shock: Laittaisin pyörän alle sen mutta voisi saada äiteeltä vielä nykyäänkin selkäsaunan :D Radiota ei viitti paljoa kuunnella vaikka olisi kuinka hyvät vehkeet tahansa :roll: Tikulle kun lataa tommoset reilut tuhat biisiä niin kyllä on ilo ajella ja kuunnella sitä mitä tykkää 8)
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

S202 kirjoitti:C-kasetti on kyllä jotain niin onnetonta kun olla ja voi :D Ja tommonen väykyn alkup. c kasetti soitin :shock: Laittaisin pyörän alle sen mutta voisi saada äiteeltä vielä nykyäänkin selkäsaunan :D Radiota ei viitti paljoa kuunnella vaikka olisi kuinka hyvät vehkeet tahansa :roll: Tikulle kun lataa tommoset reilut tuhat biisiä niin kyllä on ilo ajella ja kuunnella sitä mitä tykkää 8)
elä kuule ala :wink: :D .
pojat opetti isilleen että sillä fm-lähettimellä saa tsiljoona biisiä tohon vanhaan C-soittimeen :D

mutta se pitää sanoa että nostalgiaa siinä on...C-soittimessa meinaan.
kuten jossain kerroin mun tamppoonikorvilla ei paljon ole väliä vaikka olis kuinka hyvät soittimet... :wink:
Aapo.T
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

S202 kirjoitti:Cd:hin ei ole paluuta :evil:
Ongelma on vaan siinä että cd hakkaa ämpärit äänenlaadussa 16-0.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
sonikki
Mersumies
Mersumies

Sami J. E. kirjoitti:
Väittäsin et 95% ihmisistä ei huomaa eroo tai se ei muuten vaa kiinnosta :P
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

sonikki kirjoitti:
Sami J. E. kirjoitti:
Väittäsin et 95% ihmisistä ei huomaa eroo tai se ei muuten vaa kiinnosta :P
mua ei kiinnosta enkä huomaa mutta mitä ne ämpärit on?

pari ämpäriyrittäjää tunnen kyllä....
sonikki
Mersumies
Mersumies

...
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Sami J. E. kirjoitti:
Eroa ei tavallisella korvalla kuule :roll:
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Tätähän varten siis isolla muistilla olevat iPodit ja niiden sovitteet noihin soittimiin ovat olemassa... .waveina tietysti on kaikki "hifikama", peruspopittelu meneekin sitten mp3-muodossa..

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

DuPu kirjoitti:Tätähän varten siis isolla muistilla olevat iPodit ja niiden sovitteet noihin soittimiin ovat olemassa... .waveina tietysti on kaikki "hifikama", peruspopittelu meneekin sitten mp3-muodossa..

DuPu
niin, on mullakin siinä C-kasetti radiossa mahdollisuus kytkeä etupaneelissa olevaan ulkoisen cd aseman liitäntään näitä nykyaikaisia soittimia (esim. juuri ipod), vaikka soitin -80 luvulta onkin 8) tais olla ensimmäinen markkinoille tullut autostereo jossa tuo mahdolisuus muuten oli :roll: maksoi muistaakseni päälle 2000 mk aikoinaan (joskus -88 vuonna :? )

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

napa kirjoitti:
DuPu kirjoitti:Tätähän varten siis isolla muistilla olevat iPodit ja niiden sovitteet noihin soittimiin ovat olemassa... .waveina tietysti on kaikki "hifikama", peruspopittelu meneekin sitten mp3-muodossa..

DuPu
niin, on mullakin siinä C-kasetti radiossa mahdollisuus kytkeä etupaneelissa olevaan ulkoisen cd aseman liitäntään näitä nykyaikaisia soittimia (esim. juuri ipod), vaikka soitin -80 luvulta onkin 8) tais olla ensimmäinen markkinoille tullut autostereo jossa tuo mahdolisuus muuten oli :roll: maksoi muistaakseni päälle 2000 mk aikoinaan (joskus -88 vuonna :? )
Muistan yhden kerran kun juniorina mentiin kimppakyydillä harrastusaktiviteettiin. Kaverin ajokortti-ikäisellä veljellä (joka siis oli kuskina), oli etupenkkien välissä sellainen pöydälle tarkoitettu isohko cd-soitin. Kauhealla patteri-arsenaalilla varustettuna tietenkin, ja siitä johto muistaakseni JVC-merkkiseen c-kasetti - soittimeen :D Kyllä se jo silloin hymyilytti :D :D

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Olen aina ostanut AUTOA, enkä koskaan stereoita. Auto ja sen varusteet ovat tärkemmät.
Jos autossa on "mahdottomat" stereot on usin auton arvo minulle jopa pienempi kuin auton jossa on vakio rahinakoneet. :D
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja onre »

Mulla on molemmissa autoissa kasettimankka ja alkuperäiset kaiuttimet. Toisen mankkaa en ole tainnut ikinä edes kytkeä päälle, toisella oon joskus harvoin pitkällä matkalla kuunnellut hieman radiota. Itelleni ainoa merkitys noilla vehkeillä on se, ettei kojetaulussa ole hölmönnäköistä reikää vaan siinä on ajanmukainen soitin.
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

Sami J. E. kirjoitti:
Yksi vaihtoehto onkin sitten laittaa tikulle FLAC muodossa kappaleita, eli häviötön formaatti (tasan sama laatu kuin levylläkin). Levyjen kanssa pelleily on 90 lukua.
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Jep. Auton arvoa ei nosta vaikka sinne olis 50 kaiutinta laitettu. Sekä noi tuning lehdissä esitellyt autot, joissa on etuovet täynnä kaiuttimia ja vähintään 4 subbaria, niillä ei ole autohifin kanssa mitään tekemistä. Itse ajattelin kasata laadukkaan, ja aika kevyen setin, sekä asentaa ne niin että kaikki saadaan palautettua alkuperäiseksi. No ovistahan nyt en ala vaimennuksia repiä pois, mutta se tuskin ketään kiinnostaa mitä sielä oven sisällä on, varsinkin kun ne tulee olemaan aikalailla viimesen päälle 8)
eero1989
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Mesedesi kirjoitti:Onko muitakin autostereomerkkejä kuin Becker? :lol:
öö mietitäämpäs.. ei taida olla :roll: myönnettäköön että itse olen nuoruudessani ostanut jopa sonyn soittimen mersuuni mutta kadun sitä syvästi,,jos joku tuntee tarvitsevansa sellaisen sonyn jossa on mm taustavalon värivaihto mahdollisuus (2-väriä) niin toivokoon sitä vaikka joulupukilta :roll: niin hintaa on 150€ :lol:
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Mesedesi kirjoitti:Onko muitakin autostereomerkkejä kuin Becker? :lol:
minä taas kuulen oikeastaan ensimmäisä kertaa koko beckeristä :? onko se joku "bilteman merkki" kenties :roll:

Vastaa Viestiin