Ei tullu tipaton päivä tästäkään, myöhään tuli korkattua sentään tänään
Tunkki petti, auton takapää otti damagea
Tunkki petti, auton takapää otti damagea
Vaihdoin takarengasta, niin tunkki petti ja auto tippui maahan, eli siis akselin pää/jarrulevy otti maahan kiinni. Tapahtui lähes äänettömästi, eli kovaa kolausta ei tullut, mutta jotain kuitenkin hajosi. Sain nostettua ja renkaan kiinni, mutta auto ei liiku. Yrittää, mutta nytkähtäen vain. Missähän voisi olla vika? Ulkona on nyt pimeää, joten otan sen renkaan pois ja tarkastelen tilannetta huomenna, mutta oisko vinkkejä mitä lähteä etsimään?
Ei tullu tipaton päivä tästäkään, myöhään tuli korkattua sentään tänään

Ei tullu tipaton päivä tästäkään, myöhään tuli korkattua sentään tänään
- mika4matic
- Vakiokalustoa

- Viestit: 147
- Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
- Paikkakunta: Espoo
Lienee tunkin valmistusajankohta..egyptian kirjoitti:Originaalitunkki oli joo -98 W208 CLK. Tunkissa on joku ihme kellon kuva jossa lukee 96 - 97 keskellä, mitä lie sekään tarkottaa?
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Tulin töistä ja menin autolle, ja sen verran ehdin että otin renkaan pois ja totesin ettei pyöri. Nakuttelin vähän vasaralla sitä takana olevaa peltiä, eikä tuntunu olevan edessä. Joku muu siellä nyt on hirttänyt kiinni. Laitoin renkaan takaisin ja ulkona on jo pimeää. En tiedä missä vaiheessa ehtis ruveta korjaamaan. Ilmeisesti pitää jarrusatula ottaa irti ja katsoa. Oli sen verran ruosteessa, ettei varmasti lähde helpolla?
Mites usein käytät käsijarrua ? ettei vaan jäis kässäri päälle. Ei tossa nimittäin pitäis ihmeitä päästä rikkoontumaan, eikö auto liiku eteen eikä taakse ?
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Käsijarrua en oo käyttänyt juuri ikinä. Ja siis ei se ole päällä, ainakaan kytkettynä. Voisiko se vaijeri olla jotenkin kiristynyt tuon kolauksen seurauksena?
Ihan alunperin auto tuntui liikkuvan eteenpäin, mutta parkkipaikalla ei ole tilaa kokeilla. Taaksepäin ei sitten liikahtanut yhtään. Käsin sitä pyörää ei jaksanut pyörittää kumpaankaan suuntaan.
Ihan alunperin auto tuntui liikkuvan eteenpäin, mutta parkkipaikalla ei ole tilaa kokeilla. Taaksepäin ei sitten liikahtanut yhtään. Käsin sitä pyörää ei jaksanut pyörittää kumpaankaan suuntaan.
Okei, eli on mahdollista että kässäri olis jumittunut päälle.Käsijarrua en oo käyttänyt juuri ikinä.
Ootko koittanut pyörittää toisen puolen takarengasta jumittaako myös jos jumittaa niin kässäri makaa päällä.
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Näyttäs tosiaan siltä, että seisontajarru on jumissa. Vaijeri liikkuu ja selkeesti se toimii osittain, mutta voi olla, ettei vapaudu kokonaan. Ottaa siis kiinni molempiin takapyöriin.
Ensi viikolla en ehdi valoisaan aikaan mitenkään autoa rassaamaan. Jatkuu lauantaina... Oisko vinkkejä, miten sen kässärin saa vapautettua rikkomatta mitään? Ilmeisesti ne jarrun palat on siellä satulan sisällä? Se pitää siis ottaa irti, mitä sitten? Ja pitääkö tehdä molemmille renkaille?
Ei oo kauheesti tullu autoja rassailtua, enkä oo jarrupalojakaan koskaan vaihtanut, mutta en pelkää liata käsiä, joten eiköhän tää tästä... Ei oo kiire periaatteessa, kunhan nyt ennen päiväpakkasia sais auton kuntoon.
Ensi viikolla en ehdi valoisaan aikaan mitenkään autoa rassaamaan. Jatkuu lauantaina... Oisko vinkkejä, miten sen kässärin saa vapautettua rikkomatta mitään? Ilmeisesti ne jarrun palat on siellä satulan sisällä? Se pitää siis ottaa irti, mitä sitten? Ja pitääkö tehdä molemmille renkaille?
Ei oo kauheesti tullu autoja rassailtua, enkä oo jarrupalojakaan koskaan vaihtanut, mutta en pelkää liata käsiä, joten eiköhän tää tästä... Ei oo kiire periaatteessa, kunhan nyt ennen päiväpakkasia sais auton kuntoon.
Kai se ois viisainta ottaa levyt pois ja kurkata niitä käsijarruja.
Satula irti, lähtee kyllä kun katsoo että saa avaimen pohjaan asti. Pikkuisen jatkoa jos ei muuten lähde pultit irti.
Levyn kiinnitysruuvi irti. levy irti (saattaa olla tiukassakin jos akselilta ruostunut kiinni. Rostoffia napaan ja pultin reijistäkin vähän. Koputtelua massavasaralla tai kupari/lyijyvasaralla. Levyä ei kannata hakata kovalla vasaralla, ellei ole varalevyjä.
Jos levy ei tule pois kun ne seisontajarrun kengät tietty vastustaa niin niitä löysemmälle vapauttamalla seisontajarru ja löysäämällä pultinreijästä (säätöratas taka- ja yläviistoon navasta katsottuna) säätöratasta. Jos tämäkään ei auta niin takapenkin alla on seisontajarrun haaroitushässäkkä. Sen purkamalla ainakin vapautuu kengät kokonaan.
Säätörattaan virallisista suunnista en tiijä mutta omissa oon pistäny ne niin päin että ulospäin vipuamalla isonee kenkien halkaisija kummallakin puolella. Helpompi muistaa niin.
Itse aloittaisin remontin edellisenä päivänä sen rostoffin kanssa ja jatkaisin seuraavana sitä irroittelua.
Satula irti, lähtee kyllä kun katsoo että saa avaimen pohjaan asti. Pikkuisen jatkoa jos ei muuten lähde pultit irti.
Levyn kiinnitysruuvi irti. levy irti (saattaa olla tiukassakin jos akselilta ruostunut kiinni. Rostoffia napaan ja pultin reijistäkin vähän. Koputtelua massavasaralla tai kupari/lyijyvasaralla. Levyä ei kannata hakata kovalla vasaralla, ellei ole varalevyjä.
Jos levy ei tule pois kun ne seisontajarrun kengät tietty vastustaa niin niitä löysemmälle vapauttamalla seisontajarru ja löysäämällä pultinreijästä (säätöratas taka- ja yläviistoon navasta katsottuna) säätöratasta. Jos tämäkään ei auta niin takapenkin alla on seisontajarrun haaroitushässäkkä. Sen purkamalla ainakin vapautuu kengät kokonaan.
Säätörattaan virallisista suunnista en tiijä mutta omissa oon pistäny ne niin päin että ulospäin vipuamalla isonee kenkien halkaisija kummallakin puolella. Helpompi muistaa niin.
Itse aloittaisin remontin edellisenä päivänä sen rostoffin kanssa ja jatkaisin seuraavana sitä irroittelua.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Tästä selvinne tännekin tuo seisontajarrun kiristyksen ja vapauttamisen pyörityssuunta: http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/01012006.html
Tuo pätee jos kukaan ei ole kääntänyt sitä mokkulaa väärin päin, sekin on mahdollista
Oikein jännittää tämä nettiarvailu, kuka osuu lähimmäksi missä on vika
Auton vieressä olija sen kyllä arvaa parhaiten
Tuo pätee jos kukaan ei ole kääntänyt sitä mokkulaa väärin päin, sekin on mahdollista
Oikein jännittää tämä nettiarvailu, kuka osuu lähimmäksi missä on vika
Auton vieressä olija sen kyllä arvaa parhaiten
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mielestäni ruuvvariin piirretyt nuolet ja itse sääröratas alemmassa kuvassa ovat ristiriidassa....veskola kirjoitti:Tästä selvinne tännekin tuo seisontajarrun kiristyksen ja vapauttamisen pyörityssuunta: http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/01012006.html
Tuo pätee jos kukaan ei ole kääntänyt sitä mokkulaa väärin päin, sekin on mahdollista
Oikein jännittää tämä nettiarvailu, kuka osuu lähimmäksi missä on vika![]()
Auton vieressä olija sen kyllä arvaa parhaiten
Alemmassa puretussa kuvassa olettaisin että kun reijän kautta rattaan hampaita nostaa (ruuvarin kahvapääta laskee) kengät aukenee...
Hyvät kuvat silti ja ohjeet. Noinkin vastenmielisessä työympäristössä muutaman tunnin puuhailusta ei pitäisi rangaista juottamalla pahaa olutta. Mutta eihän tätä kukaan ole helpoksi sanonut
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
...mutta tuon virheen tekee vain kerran elämässä, jos se nyt lohduttaa
Itsekkin tehnyt kyllä joo 
Lisää tietoa: www.skg.fi





