Holset VGT HY40v to 605 turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Holset VGT HY40v to 605 turbo

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

Eli testi mielinen kokeilu kyseessä

Hy40v kotoisin kuormurista jossa toiminut myös pakokaasu jarruna
pakokotelon nielusta 29cm2 eli maksimi koko Ahtimen "vanes" menee lähes kiinni..Veikkauksia/näkemyksiä KO. Ahtimesta?? Pakosarja mallia lyhyt ja perus 7mm pumppu .
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Minkäs kokoiset siivet tuossa on? mulla om603 koneessa he351v noin 60/60mm siivillä ja sillä saa ahdot nousemaan 0.5bar 2500 kierroksella (sais enemmänkin mutta momentinmuunnin nostaa väännön kasvaessa kierrokset ylemmäs) kuitenkaan herääminen ei tapahdu 3000 kierroksillakaan läheskään viiveettömästi, johtunee pyörivien osien painosta. Viive taitaa olla lähelle 2 sekunttia, joka tuntuu ajossa melko suurelta. Niin ja nämä arvot katsastus kelpoisilla alasyötöillä, jos säätää savuttavaksi niin herää paljon nopeammin.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Tuollainen on kaverin T3 portteriin menossa paikalleen jo toista (tai jopa kolmatta) vuotta ja auto on ollut nosturilla koko tuon ajan. Tuo tulee ahdinsetin isommaksi ahtimeksi. Itse veikkaisin ahtimen vastaavan HX40Superia ja pystyvän hieman (puoli baaria?) korkeampiin painesuhteisiin uudemman kompuran ansiosta. VGT:n ansiosta herää 1000-2000rpm Superia aiemmin?

Tossa pakussa tavoite on nyt alkuun sellaiset 350hv vain, mutta itse olen varma tuon setin pystyvän sinne viidensadan tietäville, jos vain paikat pysyy nipussa. Tuossahan on Porschen vaihdelootaa, Mersun pumppua ym. fiksuja ratkaisuja, joten miksei pysyisi.

Miehellä on vaan liian monta harrasteromua/projektia nurkissa, joten saapa nähdä milloin tuo liikkuu omin voimin.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

norsu kirjoitti:Tuollainen on kaverin T3 portteriin menossa paikalleen jo toista (tai jopa kolmatta) vuotta ja auto on ollut nosturilla koko tuon ajan. .
Sattuuko tämä nosturi sijaitsemaan Forsassa :lol: ?? :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

siivet ovat kokoa 60/65 eli siis voisi hyvinkin toimia tuollainen ahdistin.. näyttää vaan niin julmalta toi pakopesä :D
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Kaverilla on tallissa kaks kappaletta hx55 VGT:tä, niin siinä on sitä pesää jos jossakin.

Ja muistetaan taas asiayhteys... :wink:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

mikä se setuppi olikaa=? :wink:
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

Varmistaakseni tilan ahtauden tossa pikku hytissä survoin Switzerin pikku S2:sen kaveriksi Vgteelle..44/54 siivin eli compound turbo .Vgt ohjaus kierrosten mukaan siten että pyrkii pitämään "Vaneksen" mahdollisimman auki "target" ahtopaineen pysyessä samana. Jospa pakopaineet pysyis kurissa... Saa nähdä mitä tästäkin tulee :D
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

Tässä ei haeta mitään huippu tehoja vain ja ainoastaan "dailydriver" mukavuutta ettei se Aero Saabbi tule nöyryyttään..300hp kyllä riittää tohon surmanloukku sardiini rasiaan hyvinkin..Jos tuo tahtoo tuottaa enemmän niin en pahakseni laita...
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

vipu83 kirjoitti:Varmistaakseni tilan ahtauden tossa pikku hytissä survoin Switzerin pikku S2:sen kaveriksi Vgteelle..44/54 siivin eli compound turbo .Vgt ohjaus kierrosten mukaan siten että pyrkii pitämään "Vaneksen" mahdollisimman auki "target" ahtopaineen pysyessä samana. Jospa pakopaineet pysyis kurissa... Saa nähdä mitä tästäkin tulee :D
Tällai ens kuulemalta settisi ei kuulosta sarja-ahtona kovin toimivalta, mutta hatunnosto yrityksestä jokatapauksessa. Tavoitteesi kyllä täyttyisivät pelkällä VGT:n kanssa painimisella ja sarja-ahto ton isomman LP-ahtimesi kanssa alta kolme ja puol baaria max. ahtoa on turhaa. Tuon Holsun pitäisi kuitenkin vetää parissa tonnissa jo mukavasti, jos yhtään on verrannollinen Garretin VNT-murkuloihin.

Toivottavasti settisi toimii ja höpinäni ovat turhia. 8)
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

Kokeilu mielessä tässä liikkeellä ollaan..Toi on helppo muuttaa pelkälle VGTeelle jos huonosti pelaapi..Tossa on pari hyvää puolta ja kikkaa jolla toi varmasti vetää alhaalta hyvin...Yläpäästä ei mitään hajua miten ahtopaine käyttäytyypi (tuoton kannalta)..kolme baria lienee max ahto ..Eiköhän se 300hp sillä löydy..Toyotan SC14 magneetti kytkimellä oleva remmi VGT:een kaveriksi oli ensi sijainen toive mutta niitä ei löytynyt tähän hätään..Olis saanut Hiljaisen ilman ujellusta kun olisi Laittanyt remmin vain "tarvittaessa" pyörimään..Mukava käyttis kyseessä (706tkm takana) ei saa huutaa/pöristä :) Ahtimen "vihellys" on aina kaunis ääni sitä jaksaa kyllä
Viimeksi muokannut vipu83, Pe 29.10.2010 07:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

Toivottavasti settisi toimii ja höpinäni ovat turhia. 8)[/quote]

Ei kai ne höpinät koskaan ole "täysin" turhia ..varmasti tässäkin on vinha perä ,eihän toi ole mikään cummings saati Vag tuote ,Ehkäpä haluaisin että ois vähän kumpaakin :D
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Noiden ahtimien toimiminen sarjassa on suht heikkoa niiden väärän mitoituksen johdosta toisiinsa nähden. Kompurakartastahan tuo HP-ahtimen toiminta pitäisi tarkistaa ja verrata sitä tohon LP-atimen karttaan muutamin laskutoimituksin, mutta kovasti suurelta tuo pikkuahtimesi vaikuttaa siipikoon perusteella. Toisaalta on tuossa omassakin setissä Hp-ahdin ylisuuri, mutta silleppä onkin syynsä.

Tolle vitoskoneellesi riittää ~1,7bar 350hv savutta, joten kolme baaria on ylimääräistä ilman pumppaamista, joka jopa laskee setistä saatavaa tehoa. Eriasia tietenkin jos tavoitteet suurenee (niinkuin ne aina tekee :D )

Itse olen myös äänettömyyden ystävä. Pakoputkiviritteiset autot ei oikein nappaa...
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

Kyllähän se +120 kuutiota palaa Hx35:sellakin ja tehoa kyllä tulee enemmän kuin se 3 sataa..sekä vetoaluekin varmasti mukava..Helppoa ja nopeata :D vai miten se meni.. Siis itsestään selvää jo on että pumppu vaihtuu..tulee tehtyä imusarjaa ynnä muuta..se kolmen kilon ahto ilmoitus oli lähinnä viittaus tulevaan 8) turha paine ei ole renkaissakaan hyväksi (sen verran ettei savua) vai miten se meni ..Pikku ahtimen mitoitukseen mulla on myös klassinen syy :arrow: Eli Hyllystä löytyi :P
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

om 605 tehot on menneet omassa näin näin että 2 baria 370 hp ja 550 nm 120 kuutiota maksimipumpun tuotto. Moottori vakio kamaa eli ei tehty muutoksia ja automaatti laatikkona jossa ilmeni luistoja joten paras veto on noi lukemat Eri ennakoilla kokeiltu ajossa mutta ei jarrussa. Suuremmilla paineilla ei kokeiltu mutta haave olis sekin kokeiltava
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

jmo2204 kirjoitti:om 605 tehot on menneet omassa näin näin että 2 baria 370 hp ja 550 nm 120 kuutiota maksimipumpun tuotto. Moottori vakio kamaa eli ei tehty muutoksia ja automaatti laatikkona jossa ilmeni luistoja joten paras veto on noi lukemat Eri ennakoilla kokeiltu ajossa mutta ei jarrussa. Suuremmilla paineilla ei kokeiltu mutta haave olis sekin kokeiltava
mikä verran oli vetävät ja millä ahtimella ?
Itse tein ja säästin
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

vipu83 kirjoitti:Kyllähän se +120 kuutiota palaa Hx35:sellakin ja tehoa kyllä tulee enemmän kuin se 3 sataa..sekä vetoaluekin varmasti mukava..Helppoa ja nopeata :D vai miten se meni.. Siis itsestään selvää jo on että pumppu vaihtuu..tulee tehtyä imusarjaa ynnä muuta..se kolmen kilon ahto ilmoitus oli lähinnä viittaus tulevaan 8) turha paine ei ole renkaissakaan hyväksi (sen verran ettei savua) vai miten se meni ..Pikku ahtimen mitoitukseen mulla on myös klassinen syy :arrow: Eli Hyllystä löytyi :P
Poitsit yrityksestä täältä ja toivottavasti ideasi toimii. Toi muuttuvapesäsen ahtimen käyttö on tällä foorumilla iloinen valonpilkahdus... :wink:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

Kiitoksia vain :) Ens viikolla ois tarkoitus päästä testaileen miten toimii..Pakosarja ahdin ,hukkis ,ahdin hässäkkä on valmiina ja tilaa ei sitten jäänyt yhtään yli..Voisin parit fotot laittaa tässä viikonloppuna tosta härdellistä
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

tulisko parempi käyttis ku pikku postikorollasta? :lol:
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

Postman Special on herkku käyttis..Tällä kelillä kyllä vähän viileä kun ei lämppäriä ole :( saattaa kyllä hieman liukastakin olla :D kauheasti se bensaakin vie :(
Kuva
kauhean karu kabiini kun 190deehen vertaa...Me no not like for daily driving
Viimeksi muokannut vipu83, La 30.10.2010 11:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

vipu83 kirjoitti:Postman Special on herkku käyttis..Tällä kelillä kyllä vähän viileä kun ei lämppäriä ole :( saattaa kyllä hieman liukastakin olla :D kauheasti se bensaakin vie :(
juuu todellinen käyttis se Postmäni. :lol:
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

:D Aijai mersussa on stereotkin..kasetti mankka mutta radio kuuluu hienosti..ihan deluxea . Hieman OT:eetä mutta kuitenkin
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Jotenkin mulle tulee tuosta kuvasta mielleyhtymiä yhteen vanhaan nahkapöksymaan pakettikuljettimeen... :? Käyttis sekin... :oops:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

Kolme päivää pumpun kanssa painittuani pääsin vähän koeajolle.ilman loksuja/valoja/puskuria sekä pakoputkea :D Aika mukavasti tuntuis toimivan kyllä . Vgt täysin auki (ilman ohjausta) herää aika hyvin (ei rundaria) n.2000-2500rpm reilu kilo ahtoa..testasin myös siten että irroitin Switzerin imuputken holsetista ,periaatteessa siis pelkän switzerin voimin :arrow: tulos herää huonommin kuin holsetin läpi imien. sekä savuaa kun morkooli aukeaa. seuraavaksi koitin niin että avasin paineilmalla hukkiksen ja suljin VGTeen nielua eli periaatteessa pelkän holsetin voimin :arrow: tulos herää n. +3000rpm sekä hidas ahtopaineen nousu..ei savua. viimeinen testi oli että kummatkin ahtimet kiinni ja Vgt nielua suljettu hieman :arrow: Ahtaa jo paikaillaan :D ..Voisi ehkä varovaisen johtopäätöksen tehdä että toihan voi vaikka toimiakin
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

8)
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

Pirulainen popsi kolmos vaihteen :)
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

jaaa että se supran automaagin asennus alkaakin sitte jo nyt?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

vipu83 kirjoitti:Pirulainen popsi kolmos vaihteen :)
legendaarista. ei muutaku vahvempaa lootaa tilalle.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
WGR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: La 23.10.2010 11:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja WGR »

Ei suoraan liity tähän topicciin mutta onko kokemuksia:
Mikä ahdin om605seen jos aikoo pitää pakosarjan vakiona? (tiedän että laipan joutuu rakentamaan) .. hx40 super olisi tarkoitus laittaa mutta onko siinä mitään järkeä jos pakosarja on vakio?

Jos vaikuttaa johonkin niin kerron senverran että autoon tulee mekaaninen pumppu mynän 7mm elementeillä, 3" pakoputki pelkällä takavaimentajalla, cooleri + ilmanotto sitten kun muut räpellykset ovat paikallaan..

turboa en tosiaan ole vielä ostanut joten käytettyä tai uutta ahdinta voi mulle kaupitella privana. auto on c 250 tdt ´98
C 250
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

Voin olla pahastikin väärässä mutta mun mun mielipiteeni ko.sarjaa katseltuani on että se on hyvä 606 turbo upgraden kanssa mutta T3 laipallisiin (iso-ilma) turboihin siirryttäessä kyllä tuubisarjaa kylkeen..eli oisko 250hv hyvä raja vakiosarjan kanssa?? :?:
Vastaa Viestiin